Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy XIII (13)


Mart
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Andra spel som har fått samma poäng:

Final Fantasy 10

Ridge Racer Revolution

Tekken 3

Gran Turismo 3 A-Spec

Bio Hazard

Dragon Quest 8

Gran Turismo 4

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Kingdom Hearts 2

Dead or Alive 4

Okami

Vad fick Final Fantasy XII för betyg av Famitsu?

 

Jag längtar verkligen. Men jag vet inte om jag borde köpa och börja spela de innan jag spelat klart de förra.

Spelen är fristående så det gör inget om du inte har spelat Final Fantasy tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad fick Final Fantasy XII för betyg av Famitsu?

40/40, men Famitsus max betyg har onekligen gått till en hel del udda spel genom tiderna.

 

Det finns även en del rykten om att det har med pengar att göra om man vill ha topp betyget i Famitsu på senare tid, även om jag inte skulle ta dom på allt för stort allvar själv. 13 spel har fått 40/40 i betyg från Famitsu under tidningens existens det lite udda är dock att 7 av dem är från de senaste två åren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det inte en varierande uppsättning recensenter? Om de inte har några väldigt specifika punkter som varje person måste gå efter i sin bedömning (vilket hade varit konstigt) så är det kanske inte helt korrekt att jämföra olika tidsperioder. Så jag håller nog med om att man inte ska ta dem på så stort allvar. :P

 

(Nyskapande Final Fantasy? Hehu, det tror jag när jag ser det.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelen är fristående så det gör inget om du inte har spelat Final Fantasy tidigare.

Jag menar att jag har för många oavslutade spel, bl.a. FFX och FFXII, som jag borde ägna mig åt innan jag köper ännu fler. Tröttnar alltid när man måste springa runt och levla en massa. ^^;;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelen är fristående så det gör inget om du inte har spelat Final Fantasy tidigare.

Jag menar att jag har för många oavslutade spel, bl.a. FFX och FFXII, som jag borde ägna mig åt innan jag köper ännu fler. Tröttnar alltid när man måste springa runt och levla en massa. ^^;;

Det var jag som läste dåligt.

Jag tyckte det stod: Men jag vet inte om jag borde köpa och börja spela de innan jag spelat de förra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Nyskapande Final Fantasy? Hehu, det tror jag när jag ser det.)

Var nog jag som gjorde ett litet dåligt ordval där också, att stridssystemet kändes "fräscht" är en bättre översättning.

 

Och ja 2ch rykten är något man ska ta med en nypa (eller en lastbil) salt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Nedräkningen har börjat till FF XIII releasen i Sverige!

Jag spelade nyss den japanska FF XIII demon och jag kan inget annat än att säga att hypen är på topp nu.

Innan jag började spela demon var jag lite orolig över att fajtingsystemet skulle vara lika rörigt och korkat som FF XII men jag kan pusta ut nu. Fajtingsystemet är beeeetyyydligt bättre än det i FF XII. Det är snabbt, det är smidigt och det är bra strukturerat, raka motsatsen till det i FF XII.

 

Jag kom över demon genom att jag fick låna det av en användare på forumet Loading. Man skrev upp sig på en lista, demon skickades till första personen på listan som sedan skickade demon till nästa person på listan.

Det är inte försent att skriva upp sig då listan är rätt så kort nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag förbokade specialutgåvan till min PS3'a :D. Skulle få det på releasedagen (igår) från alla ställen. Men tyvärr så valde jag cdon.com (p.g.a. farsgubben).

Spelet kom inte igår, jag fick nästan ett sammanbrott (ingenting allvarligt :P).

Idag kom det dock ett paket. Innehållande specialutgåvan... till 360.

Så... det ska bli tillbaka skcikat, och förhoppningsvis får jag den rätta till PS3 nästa gång. Lovely <3

 

Så, ni som spelar det just nu, hur är det? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina första intryck. Ingenting om själva handlingen, bara några smärre helhetsspoilers...

Det här spelet känns efter 7 timmar som Xenosaga möter Final Fantasy X, doppad i Advent Children med Final Fantasy 6-strössel på. Xenosaga för att upplägget är nästintill identisk: gå framåt och spöa fiender, stora maffiga storysekvenser story, gå framåt och spöa fiender, stora maffiga storysekvenser, och upprepa; förrutom att det att bättre gjort (karaktärerna pratar med varandra när man springer omkring) och mycket snyggare. Final Fantasy X för att atmosfären är den mer lik är tolvan. Advent Children för actionbetoningen och de stundtals tokvackra, och Final Fantasy 6 för att det egentligen inte finns någon definitiv "huvudperson" (låt er inte luras av Lightning på framsidan), utan att alla har sina roller.

 

Så är det ett bra spel? Absolut! Är det ett nytt mästerverk a la del sju? Nej. För det första bör man ha åtminstone en del tolerans för japanska klyschor, för visst finns dem. Sedan var Xenosaga-upplägget aldrig något jag fattade något större tycke för, och här är det närmast nödvändigt att man läser igenom alla sidor man för i sin "Datalog" i början som förklarar bakgrundshistoria och specifika termer, annars kör historien ifrån en ganska snabbt. Vad gällande karaktärerna är det en blandad kompott; själv faller jag inte alls för Lightning (Blixt?), tvärtom, medan Sazh och Snow (Snö?!) båda är helsköna.

 

Stridssystemet då? Till en början kändes det som allt skötte sig själv bara man fortsatte trycka X, och innan de introducerade systemet för karaktärsutveckling verkade det meningslöst att gå in i striderna. Men ju längre spelet fortskride desto mer finesser lades till, vilket snabbt gjorde striderna mer spännande. Det känns fortfarande inte lika klockrent som Final Fantasy XII (jag tillhör skaran som älskade det systemet), men det duger gott och väl och överträffar lätt det i både åttan och nian.

 

Ska bli spännande att se hur historien utvecklar sig, för involverande är den. För till skillnad från Xenosaga går berättelsen hela tiden framåt (än så länge åtminstone), utan timmeslånga dungeoncrawlande utan en rad dialog. Det kankse inte är det bästa Final Fantasy-spelet, men det ser ändå ut att bli ett värdigt tillägg i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina första intryck. Ingenting om själva handlingen, bara några smärre helhetsspoilers...
Det här spelet känns efter 7 timmar som Xenosaga möter Final Fantasy X, doppad i Advent Children med Final Fantasy 6-strössel på. Xenosaga för att upplägget är nästintill identisk: gå framåt och spöa fiender, stora maffiga storysekvenser story, gå framåt och spöa fiender, stora maffiga storysekvenser, och upprepa; förrutom att det att bättre gjort (karaktärerna pratar med varandra när man springer omkring) och mycket snyggare. Final Fantasy X för att atmosfären är den mer lik är tolvan. Advent Children för actionbetoningen och de stundtals tokvackra, och Final Fantasy 6 för att det egentligen inte finns någon definitiv "huvudperson" (låt er inte luras av Lightning på framsidan), utan att alla har sina roller.

 

Så är det ett bra spel? Absolut! Är det ett nytt mästerverk a la del sju? Nej. För det första bör man ha åtminstone en del tolerans för japanska klyschor, för visst finns dem. Sedan var Xenosaga-upplägget aldrig något jag fattade något större tycke för, och här är det närmast nödvändigt att man läser igenom alla sidor man för i sin "Datalog" i början som förklarar bakgrundshistoria och specifika termer, annars kör historien ifrån en ganska snabbt. Vad gällande karaktärerna är det en blandad kompott; själv faller jag inte alls för Lightning (Blixt?), tvärtom, medan Sazh och Snow (Snö?!) båda är helsköna.

 

Stridssystemet då? Till en början kändes det som allt skötte sig själv bara man fortsatte trycka X, och innan de introducerade systemet för karaktärsutveckling verkade det meningslöst att gå in i striderna. Men ju längre spelet fortskride desto mer finesser lades till, vilket snabbt gjorde striderna mer spännande. Det känns fortfarande inte lika klockrent som Final Fantasy XII (jag tillhör skaran som älskade det systemet), men det duger gott och väl och överträffar lätt det i både åttan och nian.

 

Ska bli spännande att se hur historien utvecklar sig, för involverande är den. För till skillnad från Xenosaga går berättelsen hela tiden framåt (än så länge åtminstone), utan timmeslånga dungeoncrawlande utan en rad dialog. Det kankse inte är det bästa Final Fantasy-spelet, men det ser ändå ut att bli ett värdigt tillägg i serien.

 

 

Jag tycker det är helmysko hur folk recenserar de senaste Final Fantasy spelen. Det kanske inte är en helhet, men det nämns knappt;

 

Folk gillade inte FF12, det är typ så fritt ett FF någonsin kommer bli, tycker jag. Liksom, en jävla massa timmar spenderas på att vara ute i världen och bara döda monster. Att bara ta sig till staden tog ju flera timmar...

 

Och folk klagar på att FF13 är för linjärt...

 

Jag tycker det är kul bara.

Ena spelet har största friheten, men det får kritik.

Andra spelet har en linjär story utan någon större frihet och utforskning, och får också kritik.

 

Så det är alltså någonstans mitt emellan vi vill ha? :D

Tycker bara synd om SquareEnix jag XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som någon som kom in i FF lite senare än alla andra kan jag bara skaka på huvudet åt att folk aldrig är nöjda. Jag tycker att spelen verkar otroligt mycket mer avancerade än något annat RPG jag har spelat förut, och med en bunt otroligt episka berättelser, vacker design och fantastiska filmklipp undrar jag varför det klagas så fruktansvärt mycket. Spelen är ju alldeles fantastiska!

 

Vad gäller XIII har jag bestämt mig för att vänta tills spelet går ner i pris. Jag vill även spela klart några av de spel jag redan håller på med. Jag är bra på att börja spela nya spel men inte på att avsluta dem. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är om det är samma personer som klagade på FFXIIs som klagar på FFXIII. Del tolv delade så gott som in fansen i två läger, ett som älskade det och ett som verkligen inte såg tjusningen, och då är det väl oundvikligt att del tretton inte tilltalar hela FFXII-skaran. Alla de olika spelen varierar trots allt ganska mycket i både spelsätt och atmosfär, så det är lätt att favorisera det man fattat tycke för. Fast ja, det skulle inte skada folk att vara mer öppensinniga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hämtade ut min collectors edition igår men har fortfarande inte börjat spela det, varför? Tänkte att det är lika bra att slutföra det fantastiska spel som jag spelar nu och vänta med FF så att jag fokusera på ett spel i taget. Jag tror att alla blir nöjda på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ett svar är säkert:

Inte länge till

 

Så ät nudlar och köp.

 

Muhahaha, jag har redan 'grabbat' min jag ;)

Men, man skulle känna sig mer "STOLT" om man visste hur många andra som har det. (Och jag vettefan vad jag ska göra med de 2 klistermärkena... kan man typ sälja dem? XD )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte att du får någon större summa av att sälja dem, behåll dem och ha dem i din fina låda. ;) Angående hur många som säljs vet jag inte men de börjar väl försvinna mer och mer från sidor så det dröjer väl inte länge tills de inte säljs i butik längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag har precis satt mig ner i 7 timmar och suckat igenom detta gibb. storyn kan få ett godkännande av mig men... jag behövde ju för fan inte titta på skärmen när jag lirar det. Första delen av 3 är avklarad och jag har "facerollat" igenom spelet. Stridssystemet är skit, urusla röster, enkelt och långtråkigt. Du behöver inte heala häller, det ända du gör är att säga till nötterna till rollpersoner vara aggressiva eller passiva, sedan är det bara att lämna kontrollen på bordet och bre en macka eller gå ut med hundarna...

 

Gief ff5, ff6 eller ff7ans stridssystem och lite utmaning. seriöst, jag är så besviken att jag har lust att ragequitta!

 

någon som håller med, eller har lust att ge mig en fet smäll på käften?

 

:S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...