Hoppa till innehåll
Anime.se

Arn - Tempelriddaren


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

ARN - Tempelriddaren

pZUUoHRNt.jpg

SYNOPSIS

 

Filmerna om Arn och Cecilia utspelar sig i såväl Sverige som i Mellanöstern och bjuder på ett rikt galleri av tappra riddare, starka drottningar och svekfulla kungar. Det är en episk hjältesaga om krig och intriger, vänskap och förräderi och det som är störst av allt: kärleken.

 

”År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som har blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike.”

 

LÄNGD: 2h 19 min

CENSUR: 11år

REGI: Peter Flinth

SKÅDESPELARE:

Joakim Nätterqvist, Sofia Helin, Stellan Skarsgård

Bibi Andersson , Michael Nyqvist , Gustaf Skarsgård, Lina Englund m.fl.

 

Mitt betyg: Utan större betänkande högsta möjliga. En perfelt kombination av krig, kärlek, drama, förräderi, medeltid, religion m.fl. Kan säga att det är den antagligen bästa filmen jag sett på bio på väldigt länge och definitivt den bästa svenskproducerade filmen någonsin (inom min kännedom).

 

Vad jag vill med denna tråden, skicka iväg fler animenördar på bio och se en närproducerad film. vad som händer nu? Jag väntar spänt på nästa film och ska strax beställa Arn böckerna, som en gammal tant på bion sa var mycket bättre än filmen (brukar vara så, bara se på Eragon, som blir ett blodbad, dvs. väldigt dålig filmatiseringen av boken).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ville själv se filmen idag men det blev inte av. Mamma har böckerna och tänkte börja läsa dem redan igår men visade sig att första boken är hos mormor. Tur är så ska jag dit senare idag.

 

Och som herr Guillou sa efter premiärvisningen: filmen är bra, men man ska inte jämföra filmen med boken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Böckerna var väl OK, hade inte läst mycket om korstågen innan dem. (Var det den som började med Saladin och kameljakt?) Hörde att filmen har blivit censurerad för att den inte ska bli barnförbjuden, man gör inte en barnfilm om korstågen.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=707592

 

då måste man alltså köpa, extended limited edition när den kommer (vilket den borde göra).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Början var tråkig, lill-Arn var hur trist som helst, men delarna som utspelades i Jerusalem var ok och klosterbiten var mycket mer intressant än den verkade när jag hörde en recap av boken. Den unge kungen var bra, Arn pratade extremt lite för att vara en huvudperson och kläder m.m. såg välgjort ut.

 

Däremot tycker jag det var uselt att de (latintalande) munkarna och tempelriddarna pratade engelska med varandra.

 

Filmen hade varit bättre om den innehållit mindre rida-omkring-i-naturen scener, men den var ok. För dyr dock, och den var inte så episk att en bioskärm är nödvändig. gör de en uppföljare ser jag den nog på DVD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu läst hela trilogin om Arn, kan säga att jag är väldigt besviken faktiskt. Kan iofs bero på att jag hade väldigt höga förväntningar på den, efter att ha sett filmen och att diverse random folk har sagt att böckerna ska vara ännu mkt bättre. Kan vara för att jag är mer för fantasy än för andra genrers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu läst hela trilogin om Arn, kan säga att jag är väldigt besviken faktiskt. Kan iofs bero på att jag hade väldigt höga förväntningar på den, efter att ha sett filmen och att diverse random folk har sagt att böckerna ska vara ännu mkt bättre. Kan vara för att jag är mer för fantasy än för andra genrers.

ja den passar itne riktigt in i fantasy genren, oavsett vad endel vill påstå.

Mer standard guiliou i annan miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmen var väl okej, men efteråt blev jag sugen på att läsa böckerna och halvvägs in i andra (ungefär på samma plats som filmen slutar) så tycker jag böckerna är klart bättre. Angående språket mellan munkarna så finns förklaringen i boken fast där pratar de mest franska eller latin mellan varandra om de pratar engelska så är det för att så få andra som möjligt inte ska höra.

 

Men sen är väl bärettälsen om Arn något som passar bäst i bokform då boken handlar mycket om folks tankar och resonerande vilket är svårt att visa på film. Det blir mest att Arn är tyst utan att man vet varför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...