Hoppa till innehåll
Anime.se

Jag har inget liv


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har inget liv.

 

Om man hänger på det här forumet är chansen stor att man är en animefanatiker – förmodligen till och med en spelfanatiker – och som vi alla vet tillbringar dessa ofta ohälsosamt mycket tid framför en skärm. De brukar inte heller engagera sig så fasligt mycket i sporter eller andra utomhusaktiviteter, och sociala evenemang som fester och utekvällar är sällan ett aktuellt alternativ. Eftersom denna beskrivning passar utmärkt på mig, har jag inget liv.

 

Det spelar ingen roll vad jag gör eller får uppleva framför skärmen; eftersom jag inte brukar hänga med polare varje fredag har jag helt enkelt inget liv. Det spelar ingen roll om jag använder min tid för att skriva berättelser, råka ut för känslostormar i diverse TV-serier eller chatta med mina vänner över MSN; det är ju bara pixlar på en skärm, och därav inte verkligheten. Bara det att jag föredrar att kommunicera över MSN istället för telefon bevisar att jag inte har något liv.

 

En annan anledning till att jag inte har något liv är att jag inte alls gillar städer och folkmassor. Jag föredrar att bo på lantliga förorter; dels för att det oftast är lugnare, dels för att jag är en obotlig naturmänniska. Jag älskar att vandra ut stora skogar, långt ifrån mänsklig kontakt, och bara gå på upptäcktsfärd. Jag brukade bo i en sådan förort, men nu har jag flyttat till en lägenhet precis bredvid stan; jag ser inte tjusningen med att bo här, så därför har jag inget liv.

 

Men den avgörande anledningen till att jag inte har något liv är för att jag vill vara mig själv. Inte schamporeklamernas definition av att vara sig själv genom att välja rätt produkt som passar mig; jag vill vara den jag känner mig för att vara. Därför struntar jag i om jag inte kan namnen på de mest kända fotbollsspelarna eller skådisar, och jag känner mig inte tvingad att följa alla nyhetsdebatter på TV. I själva verket struntar jag blankt i om jag passar in i samhället eller ej. Mitt mål i livet är inte att tjäna lassvis med pengar, äga en fin bil eller att få uppleva teh hawt sex, utan helt enkelt att få leva på det sätt som känns bäst, och få ut så mycket som möjligt av det. Men eftersom det för mig är att spela ofantliga mängder TV-spel, sträcktitta japanskt tecknade filmer samt lägga mestadels av mina pengar på serier – istället för att supa, hänga med polare och sporta – har jag per default inget liv.

 

 

Och gissa vad jag är glad för det. Tack vare att jag inte har något liv får jag göra saker som de flesta med ett liv aldrig skulle få för sig. Jag kan tänka i banor som normalt folk skulle anse vara bisarra, och jag kan komma på idéer till historier och texter som är både originella (jo tjena) och tankeväckande. Jag kan umgås med folk som jag känner anknytning till och delar intressen med; folk som bor på andra sidan jordklotet. Mitt liv har med andra ord varit min bästa vän, tack vare det faktum att jag inte har något.

 

Så ja, jag har inget liv. Jag är död. Hur är det med er? Anser ni er ha liv, eller kan ni leva genom hjärtats lust med avsaknaden av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I stort sett allt du sa just nu liknar mig, har inte heller något liv då antar jag. Älskar det dock. Skönt att slippa all ångest det kommer med att ha ett liv.

 

Några exempel som stärker min livlöshet:

*Köper hellre en anime, manga eller ett spel framför att gå ut en kväll och supa med irl-vännerna (a.k.a. folk med liv).

*Har blivit erbjuden både moped och bil (nu senast till min 18e födelsedag) som presenter men har nekat båda då jag hellre tar en tusenlapp och köper saker som intresserar mig än något motor-fordon.

*Det skönaste jag vet är att ligga hemma en lördagkväll och spela tvspel alternativt titta på anime.

*Min mobil har nästan alltid noll i saldo då jag nästan aldrig använder den då ingen varker inger till mig eller jag ringer till någon. Om MSN kostade pengar dock så skulle min faktura vara ganska hög.

*Går inte ut om jag inte behöver, såvida man inte är i sommarstugan på sommarn härligaste stället som finns.

 

Saknar inte ens att umgås med vänner efter skolan, kan vara det faktum att jag blivit totalt överkörd av alla mina vänner som jag släppt in lite närmre så jag föredrar att hålla dem på distans (helst på en annan kontinent).

 

Jag är grabben i graven brevid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har jag ett liv? Om vi nu säger för att ha ett liv måste man umgås med kompisar varje dag, gå i en eller flera sporter, och festa varje helg. Då har jag inte en susning av ett liv och det duger gott för mig.

 

Visst skulle det inte vara fel att umgås mer med mina vänner men de har en tendens att inte orka vara med någon efter skolan och då finns det inte speciellt mycket att göra åt saken. Dessutom har jag inte så många kompisar men känner i stället att jag kan lita på de flesta.

 

Sport har av någon anledning har aldrig intresserat mig varken att utöva den eller kolla på den, visst kan man kolla när det är VM och sånt men inte mycket mer än så.

 

Festa varje helg då? Nej tack, ser inte den stora tjusningen att dricka varje helg. Visst det kan vara kul någon gång då och då men inte varje helg eller

varannan. Fick till och med en kommentar förra veckan av en i min klass som tyckte jag drack ohälsomsamt lite alkohol. Vissa personer tycks i min mening ha svårt att umgås eller ha kul utan alkohol, vilket man kan ha. Det finns få saker som slår ett bra co-op spel som man spelar med en eller flera vännern genom halva eller hela natten enligt mig.

 

Spelar ju dessutom TV-spel, dator spel och läser manga och kollar på anime, gör man de sakerna så får man automatsikt inget liv.

 

Kort sagt, jag har inget liv

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget liv fast jag har ändå det. Är liksom lite både och. Jag ser på stora mängder anime spenderar mycket av min fritid framför datorn. Sitter och planerar kommande köp av manga, anime och tv-spel om jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

 

Men jag gillar att sporta och se på sport. Tycker det är kul att gå ut på krogen men det har blivit mindre av det på sistone på grund av jobb och fattigdom fast det gör inte så mycket då kan jag se anime istället. Fast jag börjar komma på mig själv med att mer och mer tänka på vad jag ska se på härnäst när jag umgås med mina vänner som inte ser på anime/läser manga/spelar tv-spel.

 

Jag är helt enkelt i en fas i livet då jag närmar mej döden men det ska bli skönt och rofyllt. Däremot kommer jag nog inte sluta med fotboll för ens jag blir för gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget liv fast jag har ändå det.

 

...

 

Men jag gillar att sporta och se på sport. Tycker det är kul att gå ut på krogen [...]

 

Däremot kommer jag nog inte sluta med fotboll för ens jag blir för gammal.

Det bästa med att inte ha ett liv är att man kan göra precis hur man vill. Man behöver liksom inte lyssna när folk säger åt en att följa med till krogen eller andra socialt obligatoriska ställen.

 

Samtidigt säger jag inte att man måste ha ett liv om man dricker öl eller spelar fotboll. Fortsätt göra vad du tycker är kul, och lyssna inte på folk som försöker kritisera din livsstil (om du inte har som hobby att kasta sten i glasrutor eller bränna ner hus eller så). Om du däremot säger åt andra att fotboll är så populärt att man MÅSTE kunna vad de tio mest kända spelarna heter, och ser ner på folk som inte kan det, då har du tyvärr ett liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag umgås med vänner, är social, går på fester. Men jag ser också på animé, spelar spel och chattar på msn. Ser båda delarna som mitt liv. Vissa har väl bara valt den ena halvan lite mer än den andra antar jag.

 

Du kan inte säga att du inte har ett liv bara för att du spenderar tiden vid skärmen. det är bara vad du valt att göra med ditt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prövat båda "liven", kan gott säga att festa och röja på krogen är riktigt överskattat. Trevligt då och då kanske, men varje helg och fredagkväll? Knappast. Skitbra att bränna pengar på för den som vill det dock.

 

Men det är väl personligheten som avgör antar jag. Jag tycker iaf inte jag hör hemma i det "riktiga livet" eller vad sjutton de kallar det.

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inget liv?

 

Roligt eller tråkigt, hälsosamt eller ohälsosamt. Så länge du har något att göra så har du ett liv.

 

"Jag har inget liv"? Det var det dummaste jag hört.

 

Du har nog rätt, det är ju fel att sätta sportfåne, umgås med folk och att man är ute på krogen som defenition på att man har ett liv. Kan säga att jag inte har ett normalt liv utan är lite alternativ av mig (som ett emo fast utan sminket och det svarta).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Roligt eller tråkigt, hälsosamt eller ohälsosamt. Så länge du har något att göra så har du ett liv.

 

"Jag har inget liv"? Det var det dummaste jag hört.

Min tanke precis.

 

Varje gång jag hör någon säga "skaffa ett liv" eller "men lev lite" får jag rysningar. Vem sjutton är de att säga vad ett liv är? Bara för att de inte anser att en annan utnyttjar sin tid på samma sätt som de skulle göra betyder det inte att denna inte har något liv; det betyder bara att denna lever ett annorlunda liv. Sedan kan man diskutera hur bra liv någon har, men i vilket fall är det ett liv.

 

Men för all del, eftersom den Allsmäktiga Fadern Det Kollektiva Samhället anser att min livsstil inte duger, då har jag väl inget liv. Jag är stendöd. Och det trivs jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har vad många skulle kalla ett liv. Jag är hos hästen i princip varje dag, jag tränar ett par dagar i veckan, jag festar på helgerna och har spelkvällar på vardagarna med mina vänner.

Men jag spelar också mycket spel och ser på anime, men jag väljer inte bort sociala aktiviteter för att jag ska spela längre. Under min WoW-tid valde jag alltid WoW före allt annat. Gick hem ifrån krogen för att det var raid, skippade träningen för att farma och hade inte tid att ha häst.

 

Så jag har upplevt att "inte ha ett liv", och jag trodde jag trivdes med att sitta hemma med mina internetvänner över hela världen. Men jag blev ändå bara mer och mer deppad, men förstod inte riktigt varför.

Jag tror faktiskt inte man kan byta ut det direkt sociala, alltså att träffa människor irl, mot att umgås via nätet. Människor är trots allt en social varelse, vi behöver riktig konatakt med andra. Tror faktiskt man mår bättre av det.

 

Även fast jag längtar tillbaka till min gamer-period, så skulle jag inte byta bort den mot det liv jag har nu.

Och tänka sig, även fast jag är social så kan jag skriva originella och intressanta texter opch tänka i djupare tankebanor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jag har upplevt att "inte ha ett liv", och jag trodde jag trivdes med att sitta hemma med mina internetvänner över hela världen. Men jag blev ändå bara mer och mer deppad, men förstod inte riktigt varför.

 

Oh, just exakt så kände även jag under den värsta perioden av mitt spelande. Det slutade tom så illa att man inte visste varför man spelade ens, farma blommor för att kunna död en boss, det var väl skoj? Aja, som tur var hade jag inga som helst problem med att sluta spela WoW och hade faktist inga som helst problem med att fylla de hål där man annars var framför burken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aja, som tur var hade jag inga som helst problem med att sluta spela WoW och hade faktist inga som helst problem med att fylla de hål där man annars var framför burken.

 

Det har du rätt i. Dock har jag märkt att man utnyttjande tiden mer effektivt förr när man spelade men å andra sidan kanske man inte stressar lika mycket nu som då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Jag umgås med vänner, är social, går på fester. Men jag ser också på animé, spelar spel och chattar på msn. Ser båda delarna som mitt liv. Vissa har väl bara valt den ena halvan lite mer än den andra antar jag.

 

Du kan inte säga att du inte har ett liv bara för att du spenderar tiden vid skärmen. det är bara vad du valt att göra med ditt liv.

 

Du beskrev exakt vad jag tänkte skriva om mitt liv :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag umgås med vänner, är social, går på fester. Men jag ser också på animé, spelar spel och chattar på msn. Ser båda delarna som mitt liv. Vissa har väl bara valt den ena halvan lite mer än den andra antar jag.

 

Du kan inte säga att du inte har ett liv bara för att du spenderar tiden vid skärmen. det är bara vad du valt att göra med ditt liv.

 

Du beskrev exakt vad jag tänkte skriva om mitt liv :)

 

Jadu, ibland får jag till det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bevisat att människan behöver socialt umgänge för att må bra. Ofta lever ensamma människor i depression, fast det är klart vissa är mer tåliga mot depressioner än andra. Du säger att du är nöjd med ditt liv som det är, även fast du inte har något. Låter ganska ironiskt eller hur? Jag är väldigt tveksam om du kommer känna dig nöjd över vad du gjort med ditt liv när du är gammal. Men de är klart, ingen har rätt att säga vad någon annan skall göra med sitt liv. Dock så stör jag mig på att det är sånna geeks som du som gör att folk som kollar på anime förknippas med (gud vet vad o.0).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock så stör jag mig på att det är sånna geeks som du som gör att folk som kollar på anime förknippas med (gud vet vad o.0).

Sen när har anime förknippats med något annat än "geeks"? Självklart tycker medelsvensson att det är konstigt om vuxna män sitter och tittar på tecknat oavsett var den kommer ifrån. Skadan är redan gjord så att säga men jag tycker faktiskt att acceptansen borde ha förbättras de senaste åren med tanke på hur mycket mer exponerade sverige har blivit av anime/manga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock så stör jag mig på att det är sånna geeks som du som gör att folk som kollar på anime förknippas med (gud vet vad o.0).

ag tycker faktiskt att acceptansen borde ha förbättras de senaste åren med tanke på hur mycket mer exponerade sverige har blivit av anime/manga.

 

Håller med, men det gäller inte bara vuxen ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du säger att du är nöjd med ditt liv som det är, även fast du inte har något. Låter ganska ironiskt eller hur?

Det är ju hela poängen med hans inlägg. Att påpeka att samhällsnormen om vad ett "liv" innebär inte är den enda rätta, vilket är helt sant -- allt klander av andras livsstilar är subjektivt dravel.

 

Dock så stör jag mig på att det är sånna geeks som du som gör att folk som kollar på anime förknippas med (gud vet vad o.0).

Lokalt (Sverige) tycker jag att gemen animéfan förknippas, om något, med en viss grad av infantilitet (omogenhet) på grund av "tecknat är för barn"-mentaliteten, och globalt med infantilitet, hyperaktivitet och bråkighet.

 

Vad gäller att förbättra bilden som som folk har av animéfans, gör människor som kan uttrycka sig och diskutera sansat -- som trådskaparen -- mer än vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med, men det gäller inte bara vuxen ålder.

Vad menar du nu? Pubertal ålder (13-17), eller? Självklart är det mindre acceptans där då hela den åldern går ut på att försöka växa upp och då är det mer än välkommet att hacka på andras tillsynes "barnsliga" intressen. Väldigt omoget beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock så stör jag mig på att det är sånna geeks som du som gör att folk som kollar på anime förknippas med (gud vet vad o.0).

 

Ska du snacka om att du stör dig på geeks eller töntar så har du nog kommit till fel ställe.

 

              ∧∧

             ( ゚∀゚) 〜Jag stör mig på folk som du, Pewdie!

             ⊂  つ

             (つ ノ

              (ノ

     \      ☆

             |    

          (⌒ ⌒ヽ   /    ☆

    \  (´⌒  ⌒  ⌒ヾ   /

      ('⌒ ; ⌒   ::⌒  )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bevisat att människan behöver socialt umgänge för att må bra. Ofta lever ensamma människor i depression, fast det är klart vissa är mer tåliga mot depressioner än andra.

...och jag skulle gärna vilja se den studien. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...