Hoppa till innehåll
Anime.se

Lol!


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Lol!

 

 

Nej, detta är ingen spamtråd. Det är dags för allas favorit, en skum undersökning!

 

Det är nämligen meningen att jag ska skriva en liten uppsats om hur internetslang -- mer specifikt om ordet Lol -- har tagit sig in i det svenska språket. För det behöver jag lite data, så jag skulle vilja att ni svarade på några frågor:

 

 

 

 

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

 

4. Om ja, hur ofta? (Välj ett svar. Motivera gärna, men det är inte nödvändigt)

-Bara ibland när jag pratar med ’nördigt’ folk.

-Någon gång ibland, när jag känner för det.

-Minst en gång om dan.

-Hela tiden, lol!

 

5. Om nej, varför inte?

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

 

Ålder (valfritt):

 

 

 

 

Tack för er medverkan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hahah vilken rolig undersökning :D

 

Ålder: 22

 

1. Jag tycker lol är helt acceptabelt att använda. Men det är pga att jag varit stor data nerd i ca 10år och använd mig av ordet med alla mina polare i många år.

 

2. lool är nog hur jag utalar det

 

3. ja

 

4. Använder ordet när jag inte riktigt orkar skratta med det är något som är ganska roligt. Eller om man talar och roliga saker som har hänt i spel.

Blir några gånger i veckan man använder det.

 

6. Ja, dock inte inom en snar framtid. Men om några år kanske

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Vid slutet av Grundskolan började folk använda ordet i verkligheten efter att det funnits ett tag i cybervärlden.

Folk trodde definitivt att om något år skulle ordet(förkortningen) finnas i ordlexikon.

Jag har alltid ogillat ordet men har använt det från och till nu i några år när allting är mindre seriöst.

I verkligheten skämdes jag varje gång man råkade uttala ordet då det kommer från dumma Cs-spelare.

Internet går väl an på skoj sådär men ordet bör väl dö ut snart.

 

2. Loll, låll, har alltid stört mig på folk som ska uttala det med O från Ondska eller Ola istället för Oskar eller Ollon.

 

3. Lol så råkade jag svara på det i första frågan, jag hade en lolburk bredvid min svärburk för några år sen så att jag skulle sluta.

 

4. "-Bara ibland när jag pratar med ’nördigt’ folk." Isåfall.

 

5. För att jag alltid hatat Cs och Wow och "aldrig" spelat dem.

 

6. Lol.

 

Ålder, 20.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. lol för mig är en förkortning på Laughing out loud och jag tycker det är acceptabelt som ord, MEN det är bara på internet jag accepterar det.

Men bara för att nån jävla snorunge som var lat och orkade inte skriva haha/hehe (1 bokstav mer), kom på en förkortningen lol är förmig helt offatbart.

 

2. Jag uttalar det lol

 

3. Nej fyfan.

 

5. Varför jo därför lol är en förkortning på att skratta, varför ska det förkortas? Går man runt och säger thx, brb, bb, tex, osv, dvs, ?

Sen tycker jag det låter helt jävla skaddat >.<

Sen blir man alltid gladdare efter ett gott skratt

Man ska vissa att nåt är kul, inte säga det eller förkorta det.

 

ETT SKRATT FÖRLÄNGER LIVET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

6. Förmodligen finns ju chansen att det kommer bli ett ord i framtiden med tanke på att så många småglin använder det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Tycker inte om uttrycket, det känns lite dumförklarat att använda det. Däremot kan det vara kul ibland när någon (någon annan än jag) använder det i en chatt för att jävlas med någon. Ser helst att uttrycket stannar på internet.

 

2: "Loll" -> "låll".

 

3: Nej.

 

5: Se svaret på fråga ett. Och så undrar jag varför man ska behöva ersätta ett vanligt hederligt skratt med en ful liten förkortning om man finner något roligt.

 

6: Nej det tror jag inte. Jag anser att det är för oseriöst för att ha en chans men vad vet väl jag? Har ingen aning om vad det finns för underliga ord i den svenska ordlistan.

 

Ålder: 18.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Har inget emot att de används på internet men i verkliga livet så bör det undvikas tycker jag. Finns bättre sätt att visa att man tycker något är roligt än att säga "lol", typ skratta.

 

2.loll

 

3. Nej

 

4. -

 

5. För att det känns dumt att gå runt och slänga ur sig internet-förkortningar IRL. Som att man skulle gå runt och säga rofl eller omfg till riktigt folk.

 

6. Nja, man vet aldrig. Beror på hur länge det kommer att finnas kvar.

 

Ålder: 17

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, rolig undersökning det här.

 

1. Det borde hålla sig till internet. Som Boda skrev finns det ingen anledning till att säga ordet lol när det bara en är förkortning på att just skratta.

 

2. Lol.

 

3. Nu förtiden händer det nog inte alls, vad jag själv kan komma på. Men för några år sedan så hände det att det slank ur en och man kom då också på hur korkad man lät när de andra skrattade åt något.

 

4. Se svar ovan.

 

6. Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. lol är enligt mig endast acceptabel på internet där det är enklare att skriva lol när man tycker nåt är roligt.

Tänk vad jobbigt det skulle vara att skriva "ha ha ha" elller nåt liknande.

 

2. Jag uttalar det lål men har hört andra säga lool, lol, L.O.L och en gång hörde jag någon som uttalade det låål.

 

3. Oftast inte, men ibland så slinker det ur en utan att man tänker på det.

 

4. Någon gång ibland

 

6. Beror på, vem vet om några år så kanske folk har tröttnat på att "lolla".

 

Ålder: 18

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Personligen så tycker jag att lol kan hålla sig borta från talspråket.

 

2. Jag uttalar det: låll

 

3. Egentligen ja. Jag och ett par av mina gamla klanpolare störde oss så på alla som kunde häva ur sig ett "men lol" IRL, så vi började driva med det. Sedan fastnade det.

 

4. Det är inte ofta alls, och det är bara när jag snackar med de andra från gamla klanen. Om jag är med någon som själv använder sig av ordet så kan det nog hända att ett lol slinker ur min mun, men jag är osäker.

 

5. -

 

6. Nej, det tror jag faktiskt inte. Det är inte bara slang utan även en förkortning. Visst, man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle bli tämligen förvånad om det kom med.

 

Ålder: 25

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Bör förbli internetslang

 

2. lol

 

3. Jag använder det ibland fast jag försöker låta bli :P

 

4. "-Bara ibland när jag pratar med ’nördigt’ folk." kan hända att det ibland slinker ut när jag pratar med "vanligt" folk också...

 

5. -

 

6. Nej det tror jag inte.

 

Ålder: 22

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

Jag tycker gott det kan bli ett ord, eller ja... Skriftligen iaf. När jag var yngre så sa jag det ibland, men nu mer så försöker jag undvika det. Även om man ibland säger det omedvetet, av någon anledning framförallt när man pratar om wow, eller Dota (en bana i wc3).

Edit: kanske inte framgår så tydligt men använd lol, rofl etc. överlag några gånger per dag i irc- och msnkonversationer.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

Låll, har samma inställning som Erkefiende på den här punkten.

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

Omedvetet, se punkt 1. alltmer sällan dock. Framför allt när man talar om it-relaterade saker.

 

4. Om ja, hur ofta? (Välj ett svar. Motivera gärna, men det är inte nödvändigt)

Väldigt sällan.

"-Bara ibland när jag pratar med ’nördigt’ folk." står nog närmast av de alternativen du listade.

 

5. Om nej, varför inte?

-

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Att fickla finns, jag har inte hört en människa säga det och kanske 3 personer skriva det (i artikeln jag läste om det i). Lol används väldigt mycket, och väldigt ofta av alldeles för många människor. Men ser ingen anledning till vad som skulle hindra att det kom med i ordboken.

 

Ålder: 20

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

 

Jag tycker det är helt okay om folk använder det, upp till dom. Men jag skrattar lite för mig själv när jag hör det.. Känns lite högstadietiden med "lol".

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

 

Tror jag säger lool, eller loll..

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

 

Nej.

 

5. Om nej, varför inte?

 

För att när jag använde det, i högstadiet, sa jag det istället för att säga nåt ironiskt eller något annat. Nu har jag lärt mig prata istället.

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

 

Hoppas inte det och tror inte det. Är en förkortning.. Inte så många såna med?

 

Ålder (valfritt): 21

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol är inget ord utan en förkortning. Personer som uttalar det bör brännas på bål för deras eget bästa.

 

När "laughing out loud" har blivit ett "heh lol lixom" så har det fullständigt tappat sin betydelse. Ett dåligt ordföråd är ingen ursäkt till att fördärva det svenska språket.

 

ålder: 28

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Jag skulle personligen knappast ta det i bruk på allvar på väldigt länge, men det är bara ett ord och inget värt att reta upp sig på. Jag tror inte heller det finns någon risk att det blir mer än internetslang.

 

2. [lol]; "o" som i engelskans "cool" [ko], men kortare (och med ett "l" istället för "c").

 

3. Nej.

 

4. -

 

5. Jag har använt det sarkastiskt, på skämt, men det riskerade att bli på allvar så jag fick sluta.

 

6. Som ett uppslagsord? Kanske, men jag tror inte det kommer hålla i sig så länge. (Men då är å andra sidan "guzz" med, och i mina ögon är det ännu mindre utspritt.)

 

Ålder: 23.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

 

Det är acceptabelt :D kort och lätt att säga.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

 

lol. så som det skrivs.

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

 

Jo. Väldigt ofta

 

4. Om ja, hur ofta? (Välj ett svar. Motivera gärna, men det är inte nödvändigt)

 

Alltid :D med alla

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

 

Nej, eftersom det ändå bara att tonåringar som använder det. Och eftersom det är en förkortning av en engelsk mening så om det skulle hamna in i den svenska ordlistan skulle jag vara Göran Persson.

 

Ålder: 16

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’?

- Internetslang har ingenting att göra i talspråk. Se 5.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

-

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

- Nej.

 

5. Om nej, varför inte?

- Det är närmast en hädelse att byta ut ett ärligt garv mot en sådan nymodighet. Om man inte finner något roligt nog för det är det lika bra att hålla trut.

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

- Nej.

 

Ålder: 19

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

Jag tycker att det bör stanna på internet, det kan vara okej om man använder det i ett skämtsamt samanhang.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

loll, låll

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

Ibland kanske, men inte alls så mycket som jag gjorde "förr i tiden". Använder jag det nu så är det medvetet och "på skämt".

 

4. Om ja, hur ofta? (Välj ett svar. Motivera gärna, men det är inte nödvändigt)

Bara när jag snackar med nördiga personer.

5. Om nej, varför inte?

-

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Jag hoppas inte det eftersom att det bara är en forkortning för att skratta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

Det bör användas mer frekvent på Internet, men man kan inte göra något åt saken att folk använder i en allt mer utsträckning i vardagen.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

loll

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

Ja

 

4. Om ja, hur ofta?

Det händer ibland, men bara genom folk man även håller en kontakt med över Internet. Jag skulle aldrig använda den på, säg, en arbetsintervju eller när man pratar med en äldre person.

 

5. Om nej, varför inte?

-

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Nej

 

Ålder: 23

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Hur ställer du dig till ordet ’lol’? Är det acceptabelt som ord, eller bör det förbli ett internetslang?

Tvivlar väl på att det kommer bli så, är det bara jag eller har inte användandet av uttrycket minskat med åren? Jag ställer mig väl till det på samma sätt som jag ställer mig till folk som utnyttjar vanliga förkortningar i sitt talspråk, inte direkt respektgivande.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

loll

 

3. Använder du ordet Lol i ditt talade språk?

Nej

 

4. Om ja, hur ofta?

-

 

5. Om nej, varför inte?

Jag använder inte olika förkortningar så som dvs, etc, iom i mitt talspråk, samt att jag försöker undvika att använda engelska ord om det finns svenska alternativ att ta till. Lol som hör till båda de kategorierna samt att det är internet slang brukar därför undvikas ganska omgående.

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Nej jag tvivlar på det, tyvker det skulle vara ganska konstigt att ta in en förkortning när inte ens originalmeningen är accepterad som svenska.

 

Ålder: 25

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Nej jag tvivlar på det, tyvker det skulle vara ganska konstigt att ta in en förkortning när inte ens originalmeningen är accepterad som svenska.

 

äh,du förklarade det mycket bättre än jag :P daamn :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

1. Epic fail, om gubbar skriker och säger lol. Det får li ett internet slang.

 

2. Hur skulle du uttala det? (loll, lool, L.O.L, ect)

 

3. Ja, jättemycket.

 

4. -Hela tiden, lol!

 

 

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Lol, aldrig.

 

Ålder (valfritt):

13

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6. Tror du det finns en chans att ordet Lol kommer med i den svenska ordlistan, som ett riktigt ord?

Nej jag tvivlar på det, tyvker det skulle vara ganska konstigt att ta in en förkortning när inte ens originalmeningen är accepterad som svenska.

 

äh,du förklarade det mycket bättre än jag :P daamn ;)

 

Som vanligt då? Alltid någon som hinne förklara som du ville före dig.

 

Dett gäller iofs mig också... :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Lol är ganska acceptabelt som ett vanligt ord. Det funkar egentligen både online och offline.

 

2. Loll.

 

3. Nej, men folk jag känner gör det.

 

5. Känner att jag inte behöver uttrycka mig med det.

 

6. Ja.

 

Ålder (valfritt): 17

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...