Hoppa till innehåll
Anime.se

Rebuild of Evangelion


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Så jag kollade på lite Wevangeliwon

Fick lite ledigt nu under tentaperioden så jag beslutade att kolla på nya Evangelionrullen.

 

Har Megumi Ogata (Shinji) glömt hur man skriker?

 

Har inte originalserien tillgänglig som referens, men jag vill minnas att hennes avgrundsvrål verkade komma en bit längre nerifrån underjorden i TV-serien.

 

Förutom det har jag inga klagomål på röstskådespeleriet och Maaya Sakamoto (Mari) var väldigt imponerande. Mari som karaktär var också intressant även om hon inte var med speciellt mycket.

 

Allt som allt gillade jag den faktiskt mer än den första filmen eftersom jag inte bara vill se en försköning av originalmaterialet, som med handen på hjärtat inte behöver förskönas.

 

Testdräkten var snygg, men självklart totalt omotiverad. Asuka-figurer tycks sälja som smör så jag klandrar inte dem.

 

Ganska mycket produktplacering. De fick till och med in både UCC och Lawson i samma sekvens och Asuka hade en docomo-mobil. Var lite rädd att någon skulle beställa pizza från Pizza Hut under lunchsekvensen.

 

Karaktärerna uppförde de sig lite annorlunda än TV-serien. Speciellt Asuka, Rei och Gendo verkade lite mer mänskliga. Mari är kanske där för att väga upp det då hon är spritt språngande galen.

 

Rörande animation och bildspråk förväntar jag inget annat än perfektion från Anno och hans lakejer och det fick jag. ;)

 

Oväntade men passande låtval. Slutsekvensen med Tsubasa wo Kudasai var kanske inte samma klass som Komm Susser Tod i End of Evangelion, men vi har ju två (en?) film(er) kvar.

 

Jag tänker inte ge den något betyg, eftersom jag har svårt att bedöma en film rättvist med en siffra. Jag uppskattade i alla fall filmen väldigt mycket.

 

Nästa film verkar minst sagt intressant. :rolleyes:

 

Nu är det bara att vänta ett år, eftersom jag inte tror jag kommer ha någon möjlighet att ta mig till Japan förrän tidigast nästa sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jag kollade på lite Wevangeliwon
Spoiler
Har Megumi Ogata (Shinji) glömt hur man skriker?

 

Har inte originalserien tillgänglig som referens, men jag vill minnas att hennes avgrundsvrål verkade komma en bit längre nerifrån underjorden i TV-serien.

TV-serien, End of Evangelion och Evangelion

Spoiler
Jo, visst är det så att Shinji skrek mer ångestfyllt förut, men han är ju mycket mindre ångestfylld själv denna vända. Jag tyckte att även Ogatas skådespeleri passade ypperligt för en ny, aktiv Shinji. Det ska inte komma från avgrunden. :)

 

Och tur är det väl för röstisarna att karaktärerna blivit känslomässigt positivare nu, så svårt som det verkade vara för dem att spela sina rollfigurer förut.

 

Jag har precis läst klart manuset för avsnitt 18 (Livets val). Hela min kropp gör ont. Mitt hjärta, som svällt upp ända till halsen, värker.
[När] en skådespelare spelar en roll finns det något som heter "att närma sig rollen". [...] Men-vet-ni-vad; Asuka öppnar sig inte så lätt. [...] Ett sånt icke-samarbete skulle bara bli att jag blev omgiven av Asukas känslor (tillsammans med den skräck, ensamhet, sorg och alla känslor som kommer av att få hjärtats mur genomborrad) och tog skada av det, och det är inte bra. Nej, inte bra alls.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I den nya filmen används ett par nyversioner av gamla låtar. (Det är inte spoilers i sig, men utifall det är nån som inte vill veta i förväg vilka låtar det är så döljer jag dem.)

 

YouTube-länkar.

Spoiler
Den första är Farväl till idag (1966) av Ryoko Moriyama.

 

Den andra är Ge mig vingar (1971) av Akai Tori. I engelsk version heter den I Would Give You Anything. Många har gjort coverversioner av den, till exempel Susan Boyle (fast med namnet Wings to Fly).

 

Spoiler/trivia om 2.22.

Spoiler
Scenen i slutet där Ge mig vingar spelas heter för övrigt I Would Give You Anything.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förvirrade tankar direkt efteråt.

Först och främst måste jag nog svälja att det återberättning och inte bara en visuell uppfräschning av Evangelion innan jag kan ge några vettiga synpunkter.

 

Men några korta tankar innan jag glömmer:

 

Mari, poänglös än så länge. Bullrig och alldeles för genuint självsäker för att jag ska få in henne i Evangelion. Men hon har förhoppningsvis något annat att bjuda på i nästa film.

 

Musiken, barnsången när 01 ger sig på 03 tyckte jag nästan dödade hela scenen, intensiteten i melodin som används i TV-serien i samma scen saknades. Tur att samma melodi fick vara kvar när 01 ger sig på Den Tionde. Barnsången i slutet fungerade åtminstone hyggligt.

 

Saknade lite rejäla raseriskrin från Shinji i slutfajten, den där sorten som gav sådana fruktansvärda rysningar.

 

Kan tycka att det var lite väl få brutalt avslutade scener, sådana som klipps på milisekunden efter att en replik levererats.

 

I övrigt känns det ju tryggt att veta att Scania kommer ha fulla orderböcker när NERV bildas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Evangelion

Spoiler

Asuka

Spoiler
jDKNcuvwC.jpg

Hur har närkontakten med ängeln påverkat henne? Av säkerhetsburen ser det i kombination med ögonlappen lite ut som att hon har brutit sig ut själv, som en veritabel actionhjältinna -- men hon kan förstås ha blivit fritagen eller frisläppt.

 

Eva-01 under kontroll

Spoiler
qituFtBUu.jpg

Likt hur Asuka var omringad av pelare är Eva-01 det också. Det måste uppfylla någon dämpande funktion och innebära att någon organisation fortfarande har kontroll över situationen. (Eller, ja, det förstår man förvisso av den andra texten.)

 

Adam och Eva

Spoiler
dfbUtvOQS.jpg

De fyra Adam som uppenbarade sig på Sydpolen hade olika... "signaturer". En har en enkel kärna, en har sex prickar runt sin, en har en cirkel runt sin, och en saknar kärna men har ett tredje öga.

 

Eva-01 fick ett tredje öga och gloria. Är planen att återskapa/återuppväcka de fyra Adam?

 

Fosterrörelser

Spoiler
oXBKAiNgi.jpg

Eva-08 visades på rygg och Misato nämnde "fosterrörelser för Eva-08 och dess pilot". Jag undrar om inte blodfläcken på månen och Eva-06:s position antyder födelse (vad för monsterunge har fötts på månen, tro?), och likaså Eva-08:s. (Jag vet inte om Hideaki Anno och hans mangatecknande fru Moyoco har ett barn... men Moyoco tog faktiskt 18 månader ledigt "på grund av hälsoskäl" mars 2008 till september 2009...)

 

Det kan förvisso vara så att den på bilden är Eva-07 som ska föda Eva-08.

 

SEELEs barn

Spoiler
YmhGyhRIP.jpg

En finklädd (nåja) Kaworu språkar med fyra skuggor. Det var fyra Adam. Först tänkte jag att de var SEELE själva, men de är fler än fyra. Med tanke på texten som blixtar förbi strax före om att "SEELE:s barn är i möte", Misatos beskrivning om att "ödets utvalda barn äntligen samlas", och att Kaworu klev upp ur den femte öppnade kistan på månen så låter det som att det finns fyra till som Kaworu. Men med betoningen på talet 4 så kanske de är mycket viktigare än honom.

 

Jag kan tänka mig att Mari är en av de fyra, bara för att hon (som doppler mycket riktigt påpekar) är en utstickare. Hon har dock inte visat att hon leva i vakuum eller liknande...

 

PS: Detta påminner mig om Battlestar Galactica och de mytomspunna fem. Anno har förresten medverkat i köpvideosläppet av sista säsongen Battlestar Galactica i Japan, så han är nog ett fan.

 

Superspoiler för Battlestar Galactica! Se hellre serien än att läsa denna spoiler!

Spoiler
Serien handlar ju om en rymdcivilisation som byggt robotar med AI som gör uppror. Robotarna skapade flera människoliknande modeller. Av dem är "De sista fem" egentligen rester från en tidigare civilisation. Kanske kan dessa fyra vara något liknande, rester från det som originalkontinuiteten i Evangelion kallade för "De ursprungliga förfäderna".

 

Mari och Rei

Spoiler
GVJfjRGAn.jpg

Är det processen för mänsklighetens fullbordande eller är det en fysisk plats? Bakgrunden påminner mig om Nadias kristall i Gainax-/Anno-animén Nadia från de mystiska haven. Spoiler för Nadia.

Spoiler
Kristallen är utomjordisk högteknologi som innehåller otroliga mängder information.

 

Så vilka är det som håller en konferens? Mari och... vem? Rei? Rei i plural? Vilka komplementationsvibbar man får... (Se: TV-serien. Dessutom ser ju Reis uniform ut som i TV-seriens sista avsnitt.)

 

Nebukadnessars nyckel

Spoiler
gAPtScBoz.jpg

Undrar hur man använder nyckeln. Om det är som i originalet så är det ju en miniatyriserad jätte, och tittar man på Eva-01 så uppvisar de båda samma nervsystem-utan-fysisk-kropp. Det kanske är en Adam (tillsammans med Eva-01, Eva-06 och Eva-08).

 

Här är en viktig en, Shinjis SDAT-spelare!

Spoiler
QBvUefHeY.jpg

I originalet Evangelion använde regissör Hideaki Anno många klipp och scener som återspeglade tidigare, för att ge mer tyngd och förklaring till karaktärernas motivationer och känslospel. Han visade också direkt i bild olika saker för samma sak. I Kare Kano kunde han sätta upp bilder på stoppskyltar för att visa att någon fick panik och tyckte att det gick för fort fram, eller liknande. I Evangelion användes Shinjis SDAT-spelare på båda sätten. När Asuka lägger sig bredvid honom i TV-serien råkar han trycka på snabbspolning vilket förmedlar tankestormen han upplever. Flera gånger under seriens lopp fick man se Shinji spela samma få spår om och om igen, vilket visar hur han är fast.

 

Här i filmen, efter att Mari har landat på honom och stött omkull spelaren, har den hoppat till spår 27 och tagit honom bortanför TV-seriens område... (O_o) Shinji verkar inte heller kunna hoppa tillbaka. "Det var konstigt", säger han när han försöker.

 

Gendo

Spoiler
VdkWWiOgS.jpg

Jag hoppas att han skaffar helskägg.

 

Bonus!

Spoiler
gxjkLaqGJ.jpg

S-så söta! heart.gif

 

Moé~!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nörd, karl! Det är sånt här vi nördar gör

Spoiler

 

Nämen, allvarligt talat, utifall du skulle vara allvarlig: ja, det är bara en tecknad film, men jag håller den ju inte heller som religion eller förväntar mig att alla ska älska den eller något sådant. Jag tycker bara att det är en väldigt intressant handling och franchise för mig att undersöka och tänka på.

 

Men jag behöver egentligen inte "försvara" området, för vad som helst som du eller jag eller vem som helst är intresserad av kan man tala om i termer av "det är bara". Försök till att bestämma ett värde på andras intressen åt dem talar bara om en egocentrisk grunduppfattning och oförmåga att verkligen sätta saker i perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"A penny for your thoughts" kommer till minne här. Jag vill tacka Sceleris för hans tankar kring Evangelion. Även om jag själv inte fastnade i serien så pass och fortfarande har svårt att förstå slutet så har Sceleris välskrivna texter helt klart hjälpt mig på traven flera gånger(här vill jag inkludera flera medlemmar på siten ang. flera serier).

 

Jag tycker som du Sceleris och flera andra att förstå serien och skaparens tankar bakom i många fall är halva nöjet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju också sett Evangelion en gång i tiden, men för mig var det bara en tecknad film. Att tolka symboler har säkert sitt värde, men kanske inte i en tecknad film där symbolerna i slutändan ofta visar sig vara instoppade för att de ser tuffa ut. Åtminstone i fallet Evangelion.

 

Jag ämnar återkomma till ämnet när jag strecktittat på de nya filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller låt mig förtydliga: Analyser av småsaker får mig att tvivla på Evangelions värde som film. Det dunkla i serien som stimulerar många tycker jag bara är dunkelt, och om det vore behållningen vore Eva ganska tråkig som underhållningsprodukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är förvisso en sak att spekulera i varför explosioner är formade som kors, och en annan att spekulera i sådant som rollfigurers motivationer, framträdande objekts användningsområden och vad som kommer att hända med huvudpersonerna, eller hur?

 

Dunklet du talar om, är det förresten inte mestadels vanliga mysterier? Man avslöjar ju inte mördaren i inledningen till en deckare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte heller att det religiösa bildspråket har någon innebörd, även om Carl Horn argumenterar med rimlighet för att det åtminstone kan tänkas betyda något i verket: medan vi vet varför skaparna har använt religiösa termer (judisk-kristet bildspråk för exotism), varför har de fiktiva figurerna använt religiösa termer? På den frågan menar Horn att man kan anta att det åtminstone betyder något för figurerna, alltså i princip att de är religiösa knäppskallar. Och med tanke på att skaparna kände att de var tvungna att ändra originalberättelsen på grund av den japanska domedagssekten Aum Shinrikyos attack och dess efterdyningar för att händelsen och sekten var för lik deras berättelse, så låter det inte så befängt att anta att det är tänkt att de högsta hönsen i Evangelion verkligen ska vara religiösa "in movie".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Inget premiärdatum ännu, men då vi redan kommit in i augusti så gör jag en försiktig gissning på att sista filmen kommer sommaren 2011. Den borde inte komma utan sisådär ett halvårs reklamkampanj i förväg, och det hör ju till att blockbusterfilmer kommer på sommaren. ;-) Vi får väl se om det kommer något "teaser"-videoklipp i vinter.

 

Så i brist på nyheter kan jag via EvaGeeks berätta om ett par frågor Asukas röstaktris Yuko Miyamura fick på ett animékonvent i Australien.

 

Evangelion

Spoiler
* På frågan om när nästa film kommer så hade hon givetvis ingen aning, då skådespelarna inte får den sortens information.

 

* På frågan om Asuka Langley Souryuu är samma rollfigur som Asuka Langley Shikinami så sa hon att hon hade frågat Evangelion-skaparen Hideaki Anno samma sak, men fått veta att det var topphemligt.

 

* På frågan om varför de tre tjejerna (Rei Ayanami, Asuka Langley Shikinami och Mari Illustrious Makinami) alla har namn som slutar på "nami" (波, "(havs)våg"), sa hon att hon visste, men att det också var topphemligt.

 

Mari, poänglös än så länge. Bullrig och alldeles för genuint självsäker för att jag ska få in henne i Evangelion. Men hon har förhoppningsvis något annat att bjuda på i nästa film.

När jag ändå skriver om tjejerna så var det någon (Yamaga? Minns inte) som berättade att Mari var den enda av huvudpersonerna som Hideaki Anno inte hade baserat på sig själv. Jag vill minnas att hon skulle vara "edokko", men jag hittar inte källan...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, det är för fasen bara en tecknad film.

Detdär fick mig faktiskt att garva :D

 

Scellan är bara lite fanatisk.

Inget fel i att vrida och vända på små undermeningar, korsrefferenser och symbolik.

Jag är snudd på likadan när det gäller Higurashi. :blush:

Eller för den delen, diskutera Kåd Gås med Köttrosen. där kan man snacka detaljstudier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

På EvaGeeks.org har en snubbe översatt några utdrag ur produktionsboken för Evangelion:2.0. Intressant läsning om man undrar hur det går till borta på Gainax/Khara att utveckla en film.

 

Under utvecklingsprocessen tog Anno/Khara in frilansande manusförfattaren Youji Enokido för att trimma filmens manus. De ville ha en outsider, för att det är ett ganska otacksamt jobb att ta bort de olika filurernas favoritscener.

 

Spoilers om TV-serien och de två nya filmerna.

Spoiler
De ringde honom september 2007, just när han hade sett 1.0. Då hade de redan gjort olika (förkastade) versioner av slutet. Enokido fick manuset före mötet, och tyckte att de var skickliga som kunde trycka ihop så många avsnitt i en film.

 

Han hade vissa problem. Maris karaktärsutveckling var ofärdig, och många delar kändes som en summeringsfilm. Han blev kallad till ett tredagarsmöte i Atami, Gainax klassiska tillflyktsort, 31 oktober 2007.

 

Före mötet blev han uppringd av producent Ootsuki, som meddelade att filmen såg ut att bli 130-140 minuter, och att målet var att få ner det till kortare än 120. Med på mötet var förutom Enokido Hideaki Anno, Kazuya Tsurumaki och Masayuki, samt Ikki Todoroki som sekreterare.

 

Enokido skulle också stärka Mari som karaktär. Problemet var att Rei och Asuka var en stark kombo: Rei är den "trygga", Asuka den "främmande". Anno hade lämnat allt utvecklingsansvar över Mari till de andra; han ville bara ha en "helt ny" karaktär.

 

De pratade mycket om hur Maris personlighet, men också om hennes omfattning i filmen: ju mer Mari desto mindre Rei och Asuka; men utan Mari-scener är det ju ingen idé att hon är med. I slutändan var de imponerande av henne och har höga förväntningar.

 

De funderade på att låta Mari på magen ha tatueringar med namn på sina gamla husdjur för att de alltid skulle 'leva' med henne. (I en intervju berättade figurdesigner Yoshiyuki Sadamoto att de i designfasen (uppenbarligen före premiären av 1.0) funderade på att ha en scen där Mari har fullt med fåglar och hundar som husdjur som hon pratar med.)

 

För filmens skull var det nödvändigt att ta bort överflödiga scener, även om de var favoriter. Anno (fortfarande chef med veto-rätt) fick sin Misato-favoritscen klippt. Tsurumaki blev sur över att Enokido ville klippa hans Asuka-favoritscen.

 

När man klipper blir dock resten oordnat, så då måste man bygga ihop det igen. Asuka går från att ta avstånd till folk i första filmhalvan till att bli vänligare och bry sig om Shinji i andra halvan. På grund av Enokidos klipp så blev det för osammanhängande. Där kom han med idén om att hon skulle lägga sig i hans rum, som en "brygga" mellan filmens halvor.

 

Anno skriver manusutkasten själv, men konsulterar de andra senare. På TV-serien gick det oftast till så att han beskrev handlingen för ett avsnitt, någon annan skrev episodmanus, och Anno korrigerade/ändrade.

 

Skillnader före och efter mötet (31 oktober 2007):

* Mari är EVA02:s backuppilot.

* Asuka och Mari börjar skolan samtidigt.

* Mari bor hos Hikari och blir nära vänner.

* Mari har bättre synkratio.

* I akvariumstället äter de Mari och Hikaris mat.

* Mari skadades i kampen mot tredje ängeln (i början på 2.0) men vill ändå slåss mot åttonde ängeln, till Asukas överraskning.

* Shinji lagar lunch åt Rei, Hikari, Asuka och Mari.

* Kaworu betraktar vad som händer med Asuka i EVA03.

(Resten är inte så olikt det vi såg i Eva:2.0 i juni 2009.)

 

Produktionsboken har också några av de förkastade idéerna i bildmanusform. De lekte med tanken på att Rei-II skulle dö som i TV-serien. Enokido kom på att det skulle vara häftigt om de avvek och lät Shinji rädda henne. Den sista dagen av mötet agerade Enokido ut slutscenen framför de andra, med att dra upp Rei. Han menar att publiken tror att Rei är död, och att Shinji liksom beger sig till underjorden för att hämta henne. "När jag spelade ut räddningsscenen kunde jag inte föreställa mig något annat än att Kaworu skulle hugga mig med något vasst och ropa 'nu räcker det! Var inte oansvarig!'"

 

I klassisk Evangelion-tradition sitter det alltså ganska löst. (På den tiden ändrade Anno ofta i manus in i sista minut.)

 

 

 

Och angående biopremiär för Eva:3.0... inget ord. En del har till och med tappat hoppet om att den hinner komma ut under 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Väcker en gammal tråd till liv här.. sökmotorer på forum :happydrop:

 

Då har man sett Evangelion 1.01 och 2.22 och jag tycker väl visst så är det bättre grafik och bättre teknisk gjort överlag(annat vore väl konstigt) Man har även ändrat vissa av karaktärerna, vissa mindre och vissa mer. :sceptic:

 

Nått som är intressant är dock Mari Illustrious Makinami(dom verkar f.ö gilla att döpa folk efter krigsfartyg, Illustrious, Shikinami, Akagi, Hyuga, Soryu, Katsuragi, något jag märkt på senare) och en del andra saker som man gjort om eller introducerat.. blandannat så slår Rebuild helt klart serien på fingrarna med striden mot Zeruel på flera punkter, då pratar jag inte bara ny animation med bättre effekter, blandannat hur EVA-01 aktiveras :inlove:

 

Dock så känns Rebuild ljusare och mindre tragisk än serien gjorde, som i sin tur visserligen var ljus och trevlig men för att i nästa stund dyka ner i avgrunden. Skall dock bli intressant att se del 3, om man fortsätter i samma anda eller om man låter serien dyka neråt och bli sådär mörk och alla i serien får lagomt jobbiga men efter det som hänt. Nu känns det dock som man valt att göra serien lite lättare.. men det är min egna uppfattning. Dom kan å andra sidan göra en "Blizzard" :widegrin:

 

 

Mina små tankar såhär alldeles för sent eller tidigt på dygnet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

E 2.0: You can not advance, var den blu-ray som sålde mest av alla sorter i hela Japan hela året 2010, och det var den tredje bäst säljande dvdn av alla! Rätt bra jobbat efter att inget hänt sen orginalet kom ut för 12-15 år sen, febern har inte lagt sig direkt...

 

Rätt maffigt egentligen att toppa listan när man tänker på alla andra sorters filmer, musikkonserter, animeer och annat som finns.

 

källa: oricon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Och angående biopremiär för Eva:3.0... inget ord. En del har till och med tappat hoppet om att den hinner komma ut under 2011.

Mycket riktigt tveksamt: på IRC länkar hampe till en nylig intervju med Gainax animatör Fumio Iida som säger att de fortfarande arbetar med förproduktionen, eller rent ut sagt för-förproduktionen, vilket jag tar som att de inte ännu har skrivit klart manus. De kanske inte ens vet vad som ska hända.

 

I några månader har jag utgått från att de satsar på att få ut den sommaren 2012, men jag måste ju undra om de kommer att hinna om de inte ens är nära produktionsfasen ännu.

 

Red.: Jag har läst några intervjuer med Anno om utvecklingsarbetet bakom filmerna, och det var otroligt mycket fram-och-tillbaka med manuset. Till Eva:2.0 genomgick det ändringar så sent som bara fem månader före premiärdagen. Och då ska de för ändringarna hinna teckna bildmanus, spela in dialog, skapa CG-modeller och animera, för att inte gå in på hela distributionsbiten med att trycka upp biorullar och sånt.

 

Med Eva:3.0/FINAL känns det inte otänkbart att de fortfarande rycker sitt hår över filmens dramatiska presentation, hur de ska infria sina löften, hur de ska använda Mari och hur det ska bli en kassako.

 

I en nylig NewType-intervju bad Anno filmernas fans att "vänta lite till" -- detta skulle kunna betyda "vi vill bli helt färdiga med manus (åtminstone få ett jäkligt bra utkast) innan produktionen drar igång, men det dröjer nog inte så länge till; håll ut!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

3 juli 2009 så sändes TV-versionen av Evangelion:1.0, uppenbarligen kopplad till premiären av Evangelion:2.0 den 27 juni. TV-versionen var i princip samma som köpversionen, fast med lite annorlunda text i öppningen och med uppdaterad animation i förhandstitten i slutet.

 

Nu ska de visa Evangelion:2.0 på TV den 27 augusti. Jag kan knappast tänka mig att det är i anslutning till något slags hemlig sommarpremiär av Evangelion:3.0, men som med TV-sändningen av ettan så blir vi tillsagda att se ända till slutet, så det vankas ju något nytt (eller uppdaterat) igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Wevangeliwon 2.0 var så bedrövlig (eller, det fanns bitar av den som var lite ball, men sista halvtimmen var riktigt undermålig) att jag och Mechagodzilla var tvungna att skölja ögonen med ett avsnitt Casshan - Neoandroiden. Helt allvarligt, Gainax, gör endera en fristående parallell-Eva fullt ut om ni så gärna vill ha en Gundam-franchise. Den skapelse som man åstadkommit nu varken står på egna ben som en begriplig film för den som inte sett serien, eller är särskilt upphetsande annat än rent visuellt. En halvmesyr i alla avseenden. (Fast vi uppskattade stort de cirka tre sekunderna där Pen^2 träffar sina artfränder.)

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wevangeliwon 2.0 [står inte] på egna ben som en begriplig film för den som inte sett serien

Jag har hört flera personer säga det -- men lustigt nog är det bara personer som har sett originalet. Nykomlingarna verkar inte förvirrade, och personligen tror jag att det handlar om en överskattning av hur mycket filmerna förlitar sig på kännedomen av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har hört flera personer säga det -- men lustigt nog är det bara personer som har sett originalet. Nykomlingarna verkar inte förvirrade, och personligen tror jag att det handlar om en överskattning av hur mycket filmerna förlitar sig på kännedomen av serien.

 

Jag såg till runt avsnitt 10 av originalserien nån gång för 10-12 år sen, sen rann det ut i sanden. Sen har jag inte sett något EVA innan de nya filmerna, och min reaktion på film 2 var att det var väldigt lite handling som förs framåt. En transportsträcka som hade kunnat kapas ner drastiskt, kanske till 45 minuter eller så.

 

Med andra ord inte alls svårt att följa, snarare tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...