Hoppa till innehåll
Anime.se

Windows 7


Robbana87
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Är open office som ett alternativ till microsoft word?

 

Protip: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice.org

 

OpenOffice är i princip en klon till Microsoft Office och kan (efter man vant sig) ersätta Word, Excel och Powerpoint (samt ett par andra). Det är skapat för att efterlikna Microsofts motsvarigheter där det anses lämpligast, medan de dessutom lägger till nya funktioner och filformatsstöd.

 

I stort sett är det ett gratis Word! Jag personligen använder det dock inte eftersom jag redan har Office installerat på burken ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag laddade ner det kom det en massa andra ikoner på skrivbordet som heter bla. licenses, readmes, redist och java måste de bestå? kan man radera dem, innehåller de nåt viktigt.(jag har öpnnat dem men fattar inte vad det är för filer som ligger i...)

Om det bara är genvägar kan du ta bort dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du bör inte få ner så mycket mer än en installationsfil...
Du får en jäkla massa filer om du laddar ner källkoden (såskoden?) till Open Office. Man får även mer än en fil om man laddar ner kompilerat OOo:
drwxrwxr-x    5        4096 18 aug 19.44 installdata
-rw-rw-r--    1      372970 18 aug 19.44 JavaSetup.jar
drwxrwxr-x    2        4096 18 aug 19.44 licenses
drwxrwxr-x    2        4096 18 aug 19.44 readmes
drwxrwxr-x    4        4096 18 aug 19.44 RPMS
-rwxrwxr-x    1       14623 18 aug 19.44 setup
-rwxrwxr-x    1        3925 18 aug 19.44 update

Vet inte vad filerna och katalogerna heter under andra operativsystem, men om de har samma namn, funkar det förmodligen bra att starta programmet "setup". Men ditt operativsystem kanske har något RPM-liknande (jfr. katalogen "RPMS" ovan), och då är det nog bättre att använda det istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att Hime inte plockat ner källkoden, då det inte helt sällan är krångligare samt att han (eller hon?) inte verkar vara den typen av användare som känner för att kompilera själv.

 

Det jag menar är bara att tankar man ner något så tankar man endast ner en enda fil, kanske flera i en zip/rar/torrboll, men då kan man själv välja vart de skall vara.

 

Jag tror dock att det som hänt är att installationsfilen skapat mängder av genvägar till alla program som följer med sviten, det är bara att plocka bort dem... jag menar, hur många av oss har genvägar till MS Word på skrivbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror dock att det som hänt är att installationsfilen skapat mängder av genvägar till alla program som följer med sviten, det är bara att plocka bort dem...
Två av "ikonerna på skrivbordet" (licences, readmes) hette samma sak som katalogerna som jag hittade i tarbollen, så jag skulle snarare tro att programmet har laddats ner och packats upp på skrivbordet, men inte installerats.
jag menar, hur många av oss har genvägar till MS Word på skrivbordet?
Hur många har ett installationsprogram som skapar symlänkar till licensavtal på skrivbordet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag laddade ner det kom det en massa andra ikoner på skrivbordet som heter bla. licenses, readmes, redist och java måste de bestå? kan man radera dem, innehåller de nåt viktigt.(jag har öpnnat dem men fattar inte vad det är för filer som ligger i...)

Det du laddade ner var en självuppackande fil. När man kör den så vill den som standard packa upp till en mapp som får ligga på skrivbordet. (Efter den har packat upp så startas installationsprogrammet, och efter det har kört klart så kan man ta bort den uppackade mappen.) Du verkar ha råkat välja att den ska packa upp innehållet direkt till skrivbordet istället för till en mapp på skrivbordet. Om du inte har installerat klart så kan du göra det genom att köra programmet setup.exe. Om du är klar så kan du ta bort filerna på skrivbordet som heter något i stil med:

 

java (en mapp)

licenses (en mapp)

readmes (en mapp)

redist (en mapp)

instmsia.exe

instmsiw.exe

openofficeorg1.cab

openofficeorg31.msi

setup.exe

setup.ini

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...