Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2010/2011


Hampe
 Share

Rekommenderade inlägg

Den (nya) serien jag ser mest framemot är Infinite Stratos, det är nog den enda serien jag garanterat kommer följa. Utöver det så är där ett par intressanta filmer (Fafner, BreakBlade och Macross) och OVAs (Framför allt Kara no Kyoukai, Black lagoon och Angel Beats)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu (minus OVA's/filmer):

Se:

Starry sky

Wolverine

Kimi ni todoke

Beelzebub

Iron vendetta

 

Ge ett försök/testa:

Haiyoru! Nyaru-ani: Remember my mr. lovecraft (Enbart för att cthulhu nämns, srsly.)

Fractale

IS: infinite stratos

Gosick

Rio - rainbow gate (for teh lulz)

Kore wa zombie desu ka?

 

Och tidig chart är tidig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skrattade till när jag såg titeln Jag är Inte Alls Kär i min Storebror! Japan har nått en ny nivå av desperation, depression, och deprivation. Seriöst, en serie med "Dakara ne!" i titeln har stor sannolikhet att bli som kryptonit för mig.

 

Då kollar jag hellre på Är det här Zombier? Liten tjej med rosa klänning och rosa lasermotorsåg verkar åtminstone underhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt bortom min egen vetskap så hade jag redan lagt till Fractale på min ptw-lista. En pojke och en flicka som promenerar över världen kan gå både väldigt rätt och väldigt fel. Igår la jag även till Hourou Musuko som verkar intressant. Varken komedi eller ecchi. GOSICK verkar också intressant (samma deal) och kanske ger mig det detektivarbete som Milky Holmes inte gjorde. Jag antar att jag även kommer fortsätta på Mitsudomoe.

 

Och tidig chart är tidig?

Chartfag har ju lagt ner, så jag antar att den här är gjord av någon med mer tid på sina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad: Remember My Love(craft)

Varför: Det är ju sällan det kommer Lovecraft-inspirerad animé. Huruvida det är bra eller dåligt får denna serie avgöra.

 

Vad: Fractale

Varför: Som jag sagt tidigare är det intressant för mig för att det är en originalberättelse av Kannagi-regissören Yamakan, med Mari Okada som manusförfattare och story av otakukulturkritikern Hiroki Azuma. Intressant att se vad den grupperingen kan göra med en Noitamina-serie. Av första kapitlet av mangaversionen känns det dock som en svag story, mest som en mer science fiction-aktig version av Laputa. Inte direkt unikt. (Fast det är ju inte heller vad otakukulturen går ut på, enligt Azuma.) Med bra manus och regi och kanske någon oväntad riktning i handlingen så kan det nog bli bra, men... jag är försiktigt skeptisk.

 

Vad: En vandrande son

Varför: Ännu ett manus av Okada, med sändningstid direkt efter Fractale. Jag är lite oroad för att det blir för käckt och up-beat: Regissören är mest känd för Girls Bravo, och musikern har mest gjort lättsintare grejer. Mangan är för stunden en favorit med sin varma, mänskliga behandling av osäkerhet i könstillhörighet, men den är fortfarande pågående. Därför hoppas jag på att de har stake att hitta på ett ordentligt slut -- jag vet inte riktigt något bra ställe i mangan att sluta på så att en TV-serie känns tillfredsställande. Men jag är försiktigt hoppfull.

 

Vad: Infinite Stratos

Varför: Bara för att kolla in någon mecha, antar jag. Regi av killen som stod för Macross Frontier. Ser trist ut, men ett avsnitt kan det väl få.

 

Vad: Drömkäkaren Merry

Varför: Ska också få ett avsnitt. Jag är intresserad av att se hur det blir när man uppenbarligen använt en slumpgenerator för att sätta ihop ett manus.

 

Vad: Kimi ni Todoke 2

Varför: För att det är så jävla mysigt. :colonthree:

 

Vad: Dragon Crisis

Varför: Regissören har tidigare bara gjort H20 (och den har man ju inte hört gott om), men som manusförfattare står en av mina favoriter, Hideyuki Kurata (Bamboo Blade, Kamichu, Kannagi, Now and Then, Here and There, Read or Die). Han har också gjort pågående Min syster kan inte vara så här söt -- men det är ju bara mänskligt att fela!

 

Vad: Beelzebub

Varför: Eh... Någon shounenserie måste man väl följa. Hoppas att den inte blir lång, bara.

 

Vad: Gosick

Varför: Bones-produktion med Mari Okada-manus (hur mycket jobbar hon?!), regi av Heroman-snubben. Kan väl kolla in. Vet inte vad jag kan vänta mig.

 

Vad: Mitsudomoe 2

Varför: För att jag hatar mig själv.

 

Vad: Rio: Rainbow Gate

Varför: För att se om en pachinkobaserad animé lyckas med att inte vara sämst. Det är klart, Umi Monogatari var ju pachinkobaserad, och den var ju ganska bra.

 

Vad: Jag är inte alls kär i brorsan, så det så!

Varför: Som trendobservatör måste man ju hålla sig uppdaterad! Och just nu är det incest som gäller, både äkta, låtsas och antydd. Väntar med förhoppningar på ett tågvrak.

 

Vad: Är detta en zombie?

Varför: "Killed by a serial killer", "anti-mahou shoujo system". Åsså är ju zombier också trendigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kommer väl sluta med att jag inte tittar på någonting som vanligt, men det som vid en första anblick verkar intressant är:

 

Gosick (romanerna brutalfloppade tyvärr på engelska men jag gillade konceptet)

 

Wolverine (världens mest överexponerade marvelkaraktär, men man måste väl kolla in första avsnittet åtminstone)

 

Wandering Son (föredrar nog mangan som vanligt men det var ett tag sen jag läste om den senast)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ser ut som en riktigt svag och mager vintersäsong. Vad jag vet att jag planerar att se och ge en chans:

 

Starry Sky

Ett reverse harem kan väl gå för sig.

 

Wolverine

Mera Marvel äventyr.

 

IS: Infinite Stratos

Mecha~!

 

Kimi ni Todoke 2ns Season

Mer Kimi ni Todoke tackar man inte nej till.

 

Beelzebub

Följer mangan och har väntat mig en animé adaption. Ett par avsnitt blir det nog.

 

GOSICK

Jag vet inte. Jag lockas av att den utspelas i tidigt 1900-tal.

 

Rio - Rainbow Gate

Jag säger som Najica: for teh lulz.

 

Hourou Musuko

Den verkar mysig och jag har läst bra saker om den.

 

Onii-chan no Koto nanka Zenzen Suki Janain Dakara ne!!

Ore no Imouto ga Konnani Kawaii Wake ga Nai 2.0? Smått intresserad av slutet av snoppsen, men förväntar mig inte mycket.

 

Utöver det kanske jag möjligtvis klämmer in några ströavsnitt av övriga serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Höstsäsongen har ju knappt ens börjat på riktigt, känns inte riktigt aktuellt att diskutera vinter nu xD

 

Men för sakens skull, de serier jag kommer ge en chans blir nog

  • Hourou Musuko / Wandering Son (Självskriven sedan några månader tillbaka)
  • Fractale (vi gillar Öar! Dessutom är det alltid trevligt med "roadtrip"-serier, vilket detta verkar vara...)
  • Remember my Mr. Lovecraft (läste något om att kunna ändra form, intressant!)
  • Yumekui Merry (nog för att tjejer-som-ramlar-ner-på-en-från-ovan-temat är väl inarbetat är jag mest intresserad av kriget mot katterna! Samt, J.C!)
  • IS: Infinite Stratos (ett kanske från mig, verkar inte som någon jättehöjdare direkt, men men...)
  • GOSICK (till en början endast för att den har ett ganska kul namn, sedan verkar resten lite "meh"...)
  • Mitsudomoe 2 (sexuella anspelningar och missförståndshumor får man inte nog av, inte ens när de levereras av småbarn!)
  • Kore wa Zombie desuka (helt och hållet inplockad endast på grund av titeln!)
  • Inte kär i storebror (etc) (för lång titel! Incest verkar för övrigt vara ganska inne just nu, i princip bara på listan för att titeln påminner löjligt mycket om denna säsongs lillasyster-serie. Dessutom har studion ett otroligt hoppfullt namn, "ZEXCS"... detta kommer bara sluta bra :D)

 

Utöver det tillkommer Angel Beats OVAn, och haruhi-filmen som förmodligen släpps i skivform nu i vinter någon gång.

 

I övrigt, Starry Sky får mig bara att tänka på någon slags inverterad SYD...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag är inte alls kär i storebror! kommer nog att uppfylla alla era förväntningar; den var nämligen en del av ett "Comic High! paket" jag fick för mig att köpa; Comic High har levererat en del oväntat kul saker. Lillsyrran som är kär i storebror är inte en del av den. Dessutom har jag lite svårt för den där styltiga tecknarstilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Preview 2 på HM dök upp häromdagen http://www.houroumus...cial/index.html

Asså, jäklar! Jag väntade mig totaltraditionell animation som i stort sett skulle tappa originalets mysiga stil, men det här ser ju underbart ut! Och så är det ju glädjande att stilen inte verkar beröva dem dynamiken heller. Uttrycksfull gestikulering.

 

Nä, fan, jag förutspår det nu. En vandrande son är vinterns högoddsare. (Eller lågoddsare. Det som nu betyder att det är en självklar vinnare.) Den kommer att vara bäst, men många kommer att hoppa över den eftersom den ser lite annorlunda ut och handlar om 10-åringar med osäker sexualitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag fastnade aldrig för fafner serien, vet faktiskt inte varför då jag egentligen gillar genren men den kändes inte rätt för mig. Man kanske skulle ta och försöka igen. Angela är ju drottningen av japansk...vad man nu ska kalla den rock eller nått :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...