Hoppa till innehåll
Anime.se

Mahou Shoujo Madoka Magica


DB
 Share

Rekommenderade inlägg

magika.png

 

Hemsida

 

qOvY0.png zQlF1.png

RgXwt.png wgUMb.png

jdrz3.png

 

Var ju ett tag sedan jag skrev något här, men den här serien är värd det.

 

En liten notis innan det börjar; jag har flera gånger önskat mig, eller mer utan större förhoppningar hoppats på en anime av Saya no Uta gjord av Shaft. Mest för att Shaft är min favoritstudio, särskilt när Akiyuki Shimbo sitter vid rodret. Nu är väl detta ganska osannolikt, men det har kommit något som nästan är lika bra.

 

Den här animen har flera intresseanta nyckelpersoner. Den görs av Shaft med Akiyuki vid rodret. Manuset är skrivet av Gen Urobuchi som skrev texten till Saya no Uta och för musiken står ingen annan än Yuki Kajiura.

Så på sätt och vis har jag nästan fått vad jag på lite halvt allvar hoppats på.

 

Serien som sådan är i grundtanken en vanlig Magiska Flickor-serie. Men med den manusförfattaren och studion blir det allt annat än vanligt.

 

Det hela börjar med hur Madoka springer igenom en "shaftig" byggnad (dvs abstrakt arkitektur och mönster) och kommer till en förstörd stad där hon ser en annan flicka slåss mot någonting och träffar på en talande hundin (blandning mellan hund och kanin). Efter det vaknar hon upp och man följer Madokas vardag.

 

Väl på skolan så visar det sig att en ny person börjat i hennes klass. Någon som hon sett förut någonstans...

 

Jag tänker inte posta några skärmdumpar eller liknande eftersom det grafiska är en stor del av upplevelsen i sig. Även om man inte känner att det låter som en serie man normalt gillar är det ändå något man borde se för att se något verkligen surrealistiskt i visuell väg.

 

Sen kommer detta ju inte på något sätt vara ens i närheten av en normal Magiska flickor-serie, inte med Gen Urobuchi som skrivit manuset.

 

Jag har sett de två första avsnitten nu, och bland det som dragit igång nu i januari är detta klart den serien jag förväntar mig mest av.

 

Roller:

 

Madoka Kaname - Aoi Yuki

Homura Akemi - Chiwa Saito

Sayaka Miki - Eri Kitamura

Mami Tomoe - Kaori Muzuhashi

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rekommenderar också att ge denna ett försök, precis som DB skriver så är Urobuchi/Shinbo kombinationen något jag har villat sett ett bra tag och jag gillar det jag har sett under de två första avsnitten.

 

För att minnas, när Urobuchi skrev att han ville göra ett romantiskt drama så kom det till en historia om kannibalism och sjukheter. Nu går väl iof inte detta att göra i en TV anime, men vem vet vad Madoka kan sluta som...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade inte Madoka något vidare. Formspråket var för medvetet tillkrånglat, omgivningarna liknade en bostadsutställning och den i grund och botten bra charadesignen lämpar sig inget vidare för en rosa, spetsförsedd genre som magiska flickor. Berättandet borde också ha varit mer rakt på sak, om en serie innehåller "mahô shôjo" i titeln förväntar jag mig minst en grann förvandlingsscen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Häxattacken i första avsnittet var rätt häftig, klingade så väl med Kajiuras beat. De visuella knasigheterna kändes inte så otroligt annorlunda från vad man sett i exempelvis Farväl magister Förtvivlan och Bakemonogatari, men i kombination med magiska flickor-delen av det kändes det lite fräschare.

 

Apropå det så är, som många påpekat, likheterna mellan attacken och en av Magister Förtvivlan-öppningsvinjetterna slående i den använda kollagetekniken, så först funderade jag om det kunde vara något slags metaserie, vilket väckte ett intresse av att se vad det är för "backstory" i serien, men i och med andra avsnittet känns det mer som att det helt enkelt handlar om Shinbos/Shafts stil. Är väl nu inte så mycket "backstory" som en nyfikenhet över var Urobuchi har tänkt ta det, som driver mig att se vidare.

 

Med lite tur så blir Madoka vad jag ville att Nanoha skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja nu börjar det onekligen se ut som något.

 

Avsnitt 3

Jag tror att Madoka kommer använda sin önskan för att väcka upp Mami igen dock, att döda av henne redan i avsnitt 3 känns nästan lite för fort. Men det var bra försmak på vad som kan komma att hända.

 

Sen det där slutet plus musiken, mmmm det här gillade jag verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt tre.

Nu var serien igång ordentligt.

 

Min förmodan är att Madoka kommer använda sin önskan till att få Mami åter. Men sen har jag också en lite halvvag teori att de önskningar man gör inte nödvändigtvist bara för gott med sig. Honoka har ju antytt det och sen litar jag inte helt och hållet på den där vita lilla saken.

Så om Mami skulle ordnas tillbaka av Madoka har jag en misstanke om att det kanske inte riktigt är samma person, eller något. Det som det här avsnittet visar är ju att vad som helst kan hända. Och antagligen också vem som helst.

 

Sen är jag också inne på att den önskan de gör, eller kanske mer graden av osjälviskhet i den har ebtydelse för hur starka de kommer bli i sin nya profession.

 

Det andra jag fäste uppmärksamhet på var outrot. Det var riktigt läckert och som gjort för musiken och stämningen på slutet av avsnittet. Och sen är det en total kontrast till det betydligt mer ljusa introt

där man ser Madoka i sällskap med de andra och sitt egna jag.

 

I outrot däremot går hon helt ensam rakt emot något som har intrycket av att vara mindre trevligt. De andra hon går förbi tar heller ingen notis av henne, förutom Honoka som sträcker ut armen efter. Något som ska antydas eller överspekulationer? Får väl se.

 

Mamis slagsmål var en annan sak. Det var betydligt rörligare och mer dansaktigt, lyckades bra med att få en konstrast till den i förra avsnittet. Synd för henne att det inte varade så länge. Gen Urobuchi är hård.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Madoka avsnitt 3.

Spoiler
MAL rapporterar:

 

Scenario writer Urobuchi Gen apologized that he had been intentionally misleading people that Mahou Shoujo Madoka★Magica is a cute healing anime. The producers were thinking of hiding Urobuchi's name to preclude people's deduction that the anime will be a bloody horror, but the premature staff information leaked last Spring had ruined the plan.

 

Note: the staff information of Madoka Magica was leaked in 2channel on April 1st 2010.

 

Still, director Shinbo Akiyuki wanted to surprise the audience, so Urobuchi did his best to mislead people by making comments such as "It's time to recognize me as a healing-type writer." "It's disappointing that my new anime is called 'Chidamari (blood puddle) Sketch'.", "I want to make the audience happy by the anime." However, his efforts were in vain, Urobuchi said.

 

Han lyckades för min del, men med en sådan uttalad riktning får jag nog anta att Mami är fortsatt död. Eller blir återupplivad som i början av Fullmetal Alchemist. :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 4

madokamagika04snapshot1.png

計画通り

 

Ja jag tror att QB (Kyubei) är djävulen med ett :3 ansikte (tänk Faust).

 

Märks verkligen att serien har tagit ett steg åt det mörkare hållet nu, den relativt ljusa attityden i tidigare avsnitt känns nästan som ett skämt. Undrar om inte häxornas världar blir bara mer och mer psykedeliska också.

 

En hel del möjliga dödsflaggor för Sayaka där också, eller om det bara kommer sluta med att hon kommer få ångra sitt val väldigt mycket. Sen fick jag en liten konstig teori under det här avsnittet också men jag får nog hålla på den ett tag till i brist på en ordentlig grund, ett tips är scenen på bron mellan Madoka och Homura.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Sex

Förväntade mig att i alla fall någon av flickorna skulle gå samma öde till möte som Mami i detta avsnitt men istället så tog serien ett steg i en annan riktning. Ser chanserna för en eventuell "återupplivning" (kroppsbyte) av Mami som löjligt stora. Är en aning orolig att den smått skrämmande känslan att vem som helst kan stå på tur kommer försvinna en aning men med tanke på lilla diaboliska Kyubei undahöll detta så finns det säkert en hel del annat som kommer bubbla upp. Hoppas bara serien inte kommer förlita sig helt på det så att det tillslut blir ett jobbigt kluster utav deus ex machina.

 

...å ena sidan. Nu när jag i skrivande stund funderar på om grejen med "själstenarna" inte antyds tidigare så skulle jag tro att det hänger ihop med min (högst originella, lol) teori om att häxor är magiska flickor korrumperade av magi och med en ny kropp. Då borde det alltså vara deras liv som de magiska flickorna tar när de renar sina egna stenar med hjälp utav häxornas Grief Seeds.

 

För övrigt tycker jag att det är rätt intressant att Madoka fortfarande inte blivit en magisk flicka trots vad titeln antyder. Måste vara något sorts rekord på den fronten. Gillar dock hur mina förväntningar jag byggt upp efter designen och titeln blev totalkrossade på ett underbart positivt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Madoka Magica 1-5

 

Precis som jag hoppades ovan går serien hem hos mig i de flesta kategorierna. Shafts kreativa stil passar häxornas psykadeliska världar utmärkt och även Madokas riktiga hemstad har en lite kuslig stämning. Jag avundades hennes skola i all dess bländande ordning och renlighet. Det verkar dock ineffektivt att ha en massa vindkraftverk på havsnivå mitt i en stad. Något som slog mig var denna likhet mellan Shaft och Shaft.

 

Yuki Kajiuras musik är underbar både i förvandlings- och stridsscenerna samt som alltjämt närvarande hotfull bakgrund i övriga scener.

 

Med Saya no uta i åtanke var Gen Urobuchis hyss inte så överraskande, jag har ändå konstant blivit road och tror hejvilt att denna kan vara en av årets bästa serier.

 

Orrins teori om QB som en förförisk djävul likt den i Faust låter mycket övertygande.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Började titta på den för någon dag sen och hade inga förväntningar. Blev väldigt positivt överaskad och den har bara blivit bättre med avsnitten (tvisten i avsnitt 3 var riktigt bra). Gillar förövrig både öppnings och avslutningslåten(väldigt ovanligt av mig att ägna mer än ett par sekunder på avslutningslåten). Ser fram emot nästa avsnitt. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Även jag har nu snappat upp denna serie. Började kolla på den utan några förväntningar och kan säga nu efter första avsnittet att jag kommer sitta och streckkolla inatt. Musiken av Yuki Kajiura är underbar som vanligt.

 

Har ni saknat mig förresten? :widegrin:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

MAL skriver:

 

According to the official website, the TV airing and the online streaming of Mahou Shoujo Madoka★Magica were announced to be suspended for an indefinite period. [...] According to the official twitter, the producers will keep on working hard to air the remaining two episodes by the end of April.

 

:ssad:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det är tydligen inte bara filmversionen som är försenad: jag har idag fått post från boklådan där jag brukar köpa mina japanska serier om att två serievolymer har blivit uppskjutna på obestämd tid.

ご予約商品としてご注文をいただいた下記の手配につきまして、ご連絡がございます。

 

-------------------------------------

注文番号:[beställningsnummer censurerat]

商品名:『魔法少女おりこ☆マギカ 1』『魔法少女まどか☆マギカ 3』

-------------------------------------

 

上記商品につきまして、出版社より発売が延期された旨報告が参りましたが、新たな発売日は現在のところ未定とのことでございます。

恐れ入りますが、何とぞご了承ください。

Kort sagt: det var sagt att "Mahō shōjo Oriko ☆ magika" volym 1 och "Mahō shōjo Madoka ☆ magika" volym 3 skulle utkomma snart men att förlaget har meddelat att de skjuts upp på obestämd tid: "De nya utgivningsdatumen är för närvarande okända". Från Amazon, som inte ännu har uppdaterats med avseende på denna försening, kan man utläsa att det ursprungligen var tänkt att båda skulle utkomma den 12 april.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gick ju som det gick med Madoka Magica, men Shaft verkar vilja gottgöra det med en ny animerad serie: Mahou Shoujo Sonica Magica. MyAnimeList rapporterar:

 

According to the official website, a new Mahou Shoujo TV anime series produced by Shaft and directed by Shinbou Akiyuki has been announced, entitled "Mahou Shoujo Sonico★Magica." In addition, the opening animation to the new series has been released on their official youtube channel. More details are expected to be announced.

 

(April april!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Åsså slutade den till slut.

 

Madoka avsnitt 12.

Spoiler
En Gurren Lagann för "magiska flickor"-genren. Helt klart intressant, och jag har egentligen inte så mycket att säga mer än att jag tyckte synd om Madoka, för att även om hon säger att det var okej så är det ju en ganska pissig situation att för det första tvingas (om än av sig själv) att arbeta för evigt, och för det andra belönas genom att få sin existens utplånad.

 

Men lite krångligt slut: hon inleder sin önskan om att rengöra alla själjuveler som håller på att bli häxor i all tid i alla verkligheter: ett evighetsprojekt, alltså. Men istället för att avsluta där så hoppar de direkt till att denna "evighet" är avstökad? Och när den evigheten är avstökad så krossar hon sin egen juvel/häxa (den där kometliknande saken)? Och när det är gjort så bildas ett nytt universum med nya regler, där Madoka inte längre behöver rengöra själjuveler?

 

Det bör väl då vara den största animén någonsin. Tidsspann: oändligheten gånger oändligheten. Rum: oändligheten gånger oändligheten plus oändligheten gånger oändligheten.

 

ov2Xm.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...