Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

tjo! Har aldrig sett anime förr, men har blivit lite intresserad. Finns det anime med skräck? Vad ska jag se tycker ni? :)

 

Oj vad kul en som är helt ny på anime :)

Visst finns det anime med skräck. t.ex Monster, Ergo Proxy, Shingetsutan Tsukihime, Elfen Lied, kanske även Death Note har delvis skräck tema.

 

Jag har för mig det iaf, var ett tag sedan jag såg någon skräck anime men tror att det ska va det i ovan nämda iaf.

 

Inga andra genrer du är intresserad av då? vad var det som fick dig intresserad av att titta på anime då om man får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj vad kul en som är helt ny på anime :)

Visst finns det anime med skräck. t.ex Monster, Ergo Proxy, Shingetsutan Tsukihime, Elfen Lied, kanske även Death Note har delvis skräck tema.

 

Jag har för mig det iaf, var ett tag sedan jag såg någon skräck anime men tror att det ska va det i ovan nämda iaf.

 

Inga andra genrer du är intresserad av då? vad var det som fick dig intresserad av att titta på anime då om man får fråga?

 

Jo, jag är mest intresserad av skräck och jag har snöat in totalt på anime filmer, så som min granne totoro, det levande slottet osv. Fast har lite svårt att sitta still och titta och när det är skräck så sitter jag som ett ljus sirru, så då tänkte jag att skräck + anime måste vara kung :) Men andra tips på anime är bra. Har noll koll på anime så ge mig nåt bra att kolla på. Var hittar man sån här anime då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj vad kul en som är helt ny på anime :)

Visst finns det anime med skräck. t.ex Monster, Ergo Proxy, Shingetsutan Tsukihime, Elfen Lied, kanske även Death Note har delvis skräck tema.

 

Jag har för mig det iaf, var ett tag sedan jag såg någon skräck anime men tror att det ska va det i ovan nämda iaf.

 

Inga andra genrer du är intresserad av då? vad var det som fick dig intresserad av att titta på anime då om man får fråga?

 

Jo, jag är mest intresserad av skräck och jag har snöat in totalt på anime filmer, så som min granne totoro, det levande slottet osv. Fast har lite svårt att sitta still och titta och när det är skräck så sitter jag som ett ljus sirru, så då tänkte jag att skräck + anime måste vara kung :) Men andra tips på anime är bra. Har noll koll på anime så ge mig nåt bra att kolla på. Var hittar man sån här anime då? :)

 

Jadu var hittar man sånt här... din lokala dvd handlare kanske inte har allt för många men, eh... internet brukar ha ett ganska bra utbud. var någonstans skrider dock mot reglerna att nämna :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jadu var hittar man sånt här... din lokala dvd handlare kanske inte har allt för många men, eh... internet brukar ha ett ganska bra utbud. var någonstans skrider dock mot reglerna att nämna :rolleyes:

hehe, då får jag ut på jakt då med andra ord. Ska "dra hem" nåt och kolla om det är bra eller ej :)

 

Skulle se death note om jag var du. Dels ärden väldigt populär även utanför "anime"-kretsar, dels så verkar den passa in på det temat du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjena har kollat runt lite på forumet ett tag nu och tänkte att de var dags att sluta smyga och bli medlem,passade bra nu me när jag är i en riktig anime torka så undrar om de är någon som har lite tips :D

 

Har sett följande:

One piece

Bleach

Naruto

Naruto shippuuden

d.gray man

black blood borhters

full metal alchemist

hunter x hunter

code geass

Samurai champloo

Kateikyoushi hitman reborn

07-ghost

darker than black

death note

soul eater

rurouni kenshin

blood+

black lagoon

maki senki disgaea

kiba

samurai deeper kyo

last exile

shaman king

last exile

bousou renkin

fate/stay night

toaru maijutsu no index

slap up party

samurai deeper kyo

 

Hoppas ni kommer på nått bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

sockervaddis och berttil, välkomna skall ni vara till forumet! 8)

 

Jag skulle vilja rekommendera Cowboy Bebop till er båda, det är en välgjord serie från 1998 som handlar om ett litet gäng prisjägare som åker runt i solsystemet. De olika avsnitten skiftar från allvar till humor till spänning till skräck på samma sätt som musiken i bakgrunden skiftar från blues till rock till pop till klassiskt till R'n'B.

 

Glöm för all del inte bort att skriva av era intryck efter ni har sett något bra (eller dåligt!) här på forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spanade in några trailers på youtube, och Ergo Proxy ser riktigt intressant ut!

 

Ergo proxy är bland det absolut sämsta som gjorts de senaste tio åren.

 

Alla har rätt till sin åsikt så jag tänker inte argumentera emot ditt påstående, men kan du åtminstone inte säga varför du tycker så? Kommentaren känns annars rätt så onödig. Själv tycker jag att Ergo Proxy har en hel del att bjuda på min några av karaktärerna speciellt Pino och androiderna eller vad de var. Men som sagt, vore skoj att höra just varför Ergo proxy är bland det absolut sämsta som gjorts de senaste tio åren.

Kommentaren är absolut inte onödig eftersom någon stackare annars kan få för sig att se på Ergo proxy.

 

Kort sagt handlar serien om en förvirrad kille i en lång rock à la Matrix som springer runt i en kall, brungrå framtidsvärld som är lika stereotyp som den är förvirrad. Sedan stöter han på några mysterier så att han kan förbli förvirrad. Många av dessa mysterier är instoppade för att de verkade coola på pappret men bara bidrar till att göra tittaren lika konfys som huvudpersonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett en del, men det mesta kommer från sent 90-tal och framåt. Vad jag menar är att jag är ute efter någon serie innan 1995. En pärla man kan ha missat. Ni får gärna rada upp många.

 

Gunbuster måste ses.

Patlabor har mycket man kan prova. En tv-serie, en eller två OAV-serier och tre filmer signerade Mamoru Oshii.

Nadesico är en mycket udda serie som är jämngammal med Eva. Utsökt om du gillar robotar i kombination med en humor som stundtals liknar Cowboy bebop.

Gundam är en serie vars djup få serier kan mäta sig med, trots att den är från 1979.

Cobra har utsökt animation och musik och har säkert inspirerat Cowboy bebop-skaparna.

Cityhunter är en långkörare med humor som befinner sig strax nedanför bältet.

Area 88 är en tredelad OAV-serie som har alldeles oerhört påkostad animation och en bra story.

När vi ändå är inne på OAV-spåret finns Megazone-serien. Del två och tre tilltalar inte nödvändigtvis den som gillade del 1.

Är du ute efter lätt romans kan jag särskilt rekommendera Miyuki och Kimagure Orange Road (Superfamiljen), liknande serier görs inte idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men föreslå någon bra shoujo då, My :3

Okej. Här är några trevliga shoujoserier vars romans åtminstone jag gillade. Kommer jag på något mer får jag väl återkomma, men här har du en bunt att välja emellan:

 

Kare Kano (flummigt slut på animen, men fram till det mycket fin)

Paradise Kiss

Fruitsbasket

Princess Tutu

Nana

Hana Yori Dango

Marmalade Boy

Revolutionary Girl Utena (om man klarar av mängder av flum i sin anime)

Gravitation

 

Love Com hade du redan på din MAL ser jag.

 

Det finns även serier som jag inte fastnade för (kanske pga att jag har överdoserat på shoujomanga när de väl kom...), men som du kanske kan gilla, bl.a. Vampire Knight.

 

Sen kan jag även tipsa om att utanför shoujoserierna så har Escaflowne, Tsubasa Reservoir Chronicles, Kaiba och Rahxephon bra romanser invävda i sina berättelser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen My, har sett ett par st som jag inte riktigt tyckte höll måttet eftersom romansen kom först i slutet av serierna men ska ta en titt på Kare Kano bl.a

 

Marmelade Boy... aah, varför bara 6 avsnitt?! WHY?! EDIT: FAIL!

 

Itazura na Kiss är en fin romantisk serie jag gillade mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan peta in Kimi ni Todoke och Skip Beat!. Protagonisternas personligheter är raka motsatsen till varann, men de är båda bättre tittning.

 

Och för att inte glömma en äldre titel: Fushigi Yuugi. Den bjuder också på lite äventyr än bara romans.

 

Sen, eh, finns... ju... ehum... Peach Girl.

 

Marmelade Boy... aah, varför bara 6 avsnitt?! WHY?!

Snarare 76 avsnitt, va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog bort Skip Beat från min ursprungliga lista, för att jag avskyr blotta tanken på Ren/Kyoko. >:(

 

Några av serierna jag har rekommenderat (Kare Kano, Fruitsbasket, Hana Yori Dango*) får sin upplösning i mangan, efter att animen tar slut. Men i t.ex. fallet med Fruitsbasket är mangaversionen av det som händer i animen mycket blekare. Animen har fantastisk musik, underbara färger och röster och mycket bättre komisk tajming, så den är enligt mig den bättre versionen. Samma gäller väl egentligen även Kare Kano. Animen har bättre tajming, mer stämning och imponerar mer (innan den spårade ut).

 

*Mangan gavs ut under titeln Boys Over Flowers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Jag letar förtvivlat efter en bra animeserie där handlingen kretsar kring en journalist/journalister/journaliststudenter/whatever (gärna slice-of-life). [...]

För att fortsätta på inlägget jag precis inte hann posta innan Köttrosen låste tråden.

Jag tänkte tipsa om Hataraki Man, både fokus på journalistiken och slice-of-life.

Sedan kan också FLAG vara något att kika på. Den kan jag dock inte gå i godo för, eftersom jag själv inte har sett den. Vad jag förstår handlar det om en foto-journalist satt i en mer militäristisk miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Postar det jag skrev i min tråd som så snabbt låstes. :P

 

Jag letar förtvivlat efter en bra animeserie där handlingen kretsar kring en journalist/journalister/journaliststudenter/whatever (gärna slice-of-life). Ni förstår nog vad jag menar. Det är livet som journalist jag är ute efter. Ska kanske plugga till journalist med start i höst och behöver motivation. Smile

 

Har precis börjat på Honey & Clover och önskar att jag kunde hitta något liknande där karaktärerna inte är blivande arkitekter utan journalister... Skrivande sådana då, tv och radio intresserar mig inte lika mycket.

 

Serier om folk som skriver över huvud taget känns rätt lockande och vad jag kan minnas har jag aldrig hört talats om något sådant.

 

Tack på förhand gubbar och gummor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Jag letar förtvivlat efter en bra animeserie där handlingen kretsar kring en journalist/journalister/journaliststudenter/whatever (gärna slice-of-life). [...]

För att fortsätta på inlägget jag precis inte hann posta innan Köttrosen låste tråden.

Jag tänkte tipsa om Hataraki Man, både fokus på journalistiken och slice-of-life.

Sedan kan också FLAG vara något att kika på. Den kan jag dock inte gå i godo för, eftersom jag själv inte har sett den. Vad jag förstår handlar det om en foto-journalist satt i en mer militäristisk miljö.

 

Intressanta tips. Tackar! Någon som har fler förslag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...