Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Söker efter en anime som är relativt ny. Skall innehålla magi, övernaturliga färdigheter i överlag, skön humor, frän story och moget upplägg :)

 

Har sett/ser:

 

Hellsing, Naruto Shippuuden, Darker than Black, Hajime no Ippo, Claymore, Rurouni Kenshin (Samurai X), Death Note, Ninja Scroll, Elfen Lied, Gantz.

 

Har säkert missat någon.. men men. Kan även tillägga att jag började se på Bleach och Fairytale, men det var inget för mig.

 

Tack på förhand!

 

Toaru Majutsu no Index tycker jag passar in på samtliga krav du har :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej är lite uttråkad och skulle gärna vilja ha lite anime tips.

Är ute efter 2 sorters anime.

Ena mer actionbetonat som dem jag skrivit nederst och sedan lite mer komedi, ecchi action som de översta.

 

Chobitz

Love hina

tenjou tenge

Ikkitousen

-----------------------

 

Hunter x hunter

bleach

naruto

ninja scroll(tv serien)

claymore

berserk

one piece

Basilisk

full metal alchemist

Rurouni kenshin ova

Last exile

Hajime no ippo

shakugan no shana

death note

Fist of the north star

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hej på er!

 

Har smygläst ert forum ett tag nu och det verkar som om ni har ganska god koll på anime, och då jag för närvarande söker efter ny anime att titta på så tänkte jag försöka använda mig av era oändliga kunskaper och omåttliga vänlighet och fråga om lite tips! ;)

 

Jag är främst ute efter något med lite djup i. Nåt som får en att tänka men utan att bli alltför filosofisk eller långsam, jag vill att saker ska hända och att det finns lite action. Idealexemplet är väl den första Ghost in the Shell filmen, och även till viss del serien och de andra filmerna (har sett allt).

Får gärna va lite mörk ton på det hela, och om de använder den där lite äldre animations/tecknings-stilen som man ser i Cowboy Bebop/GitS (första filmen)/Berserk så skadar det inte!

 

Några exempel på serier som jag sett att använda som referenser:

Berserk

Cowboy Bebop

Ghost in the Shell (speciellt första filmen)

Escaflowne

Utawarerumono

Death Note

Code Geass

 

Om någon har någon serie som inte liknar mina exempel men som de ändå kände var väldigt sevärda så får ni gärna nämna dem också!

Har sett serier som Clannad och Lovely Complex och tyckte de var väldigt bra, är väl mest ute efter bra serier att titta på och om ni känner att ni har några favoriter så är jag öppen för det allra mesta! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte dra några tips om några drama/action-serier som kanske kan vara värda att kolla upp.

 

Monster

Tung dramathriller om en läkare som räddar livet på en ung pojke. Detta kommer bli konsekvenser senare som kommer få Dr.Tenma liv att ändra sig

Ergo Proxy

Mycket trevlig sci-fi thriller om en kvinnlig polis som får stifta bekantskapen med något som inte verkar vara från denna värld och som tillslut drar in henne i något som verkar vara en slags konspiration

Serial Experiments Lain

Även här har vi en slags sci-fi historia. Denna är dock mer drama tung och drar in en i cybervärlden där inte många har satt sina fötter

Planetes

En slags dramakomedi om en gäng rymdarbetare som jobbar med att plocka och rensa skrott runt jordens atmosfär. Allt möjligt händer under den här serien och bjuder på både glada och ledsna miner.

 

Ingen av dessa är väl speciellt actionpackade men om du vill ha schysst drama, i min mening, så är nog någon av dessa ett givet val. Alla är relativt nya (utom Lain) så de passar nog även in i din animationssmak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spanade in några trailers på youtube, och Ergo Proxy ser riktigt intressant ut!

Såg några avsnitt av Monster hos en polare för ett tag sedan, inget jag fastnade för direkt men jag är fullt medveten om att det kan dröja några avsnitt innan magin greppar en.

 

Ska försöka få tag i dessa två till att börja med dock, tack för tipsen och det snabba svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är främst ute efter något med lite djup i. Nåt som får en att tänka men utan att bli alltför filosofisk eller långsam, jag vill att saker ska hända och att det finns lite action. Idealexemplet är väl den första Ghost in the Shell filmen, och även till viss del serien och de andra filmerna (har sett allt). Får gärna va lite mörk ton på det hela [...]

Chu-Bra!!

 

...nej, för att ta frågan på allvar kanske Fullmetal Alchemist skulle passa. Den blandar komedi, action och djup på ett sätt som inte många andra serier klarar, och mörka toner har den gott om. Den kan förvisso bli ganska filosofisk på sina ställen, men ingenting som som är svårt att följa, och långsam blir den aldrig. Jag talar för övrigt om den äldre serien från 2005, inte Brotherhood; till den rekommenderar jag hellre mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spanade in några trailers på youtube, och Ergo Proxy ser riktigt intressant ut!

 

Ergo proxy är bland det absolut sämsta som gjorts de senaste tio åren.

 

Alla har rätt till sin åsikt så jag tänker inte argumentera emot ditt påstående, men kan du åtminstone inte säga varför du tycker så? Kommentaren känns annars rätt så onödig. Själv tycker jag att Ergo Proxy har en hel del att bjuda på min några av karaktärerna speciellt Pino och androiderna eller vad de var. Men som sagt, vore skoj att höra just varför Ergo proxy är bland det absolut sämsta som gjorts de senaste tio åren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja få något tips.

 

Jag har sett en del, men det mesta kommer från sent 90-tal och framåt. Vad jag menar är att jag är ute efter någon serie innan 1995. En pärla man kan ha missat. Ni får gärna rada upp många.

 

Serier jag värderar högt:

  1. [*:r5nzslp6]Neon Genesis Evangelion
    [*:r5nzslp6]Honey and Clover
    [*:r5nzslp6]Bokura ga Ita
    [*:r5nzslp6]Cowboy Bebop
    [*:r5nzslp6]Code Geass

Men egentligen behöver ni inte göra era rekommendationer genom denna lista eftersom jag är öppen för allt.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett en del, men det mesta kommer från sent 90-tal och framåt. Vad jag menar är att jag är ute efter någon serie innan 1995. En pärla man kan ha missat. Ni får gärna rada upp många.

 

Serier jag värderar högt:

    [*:3sd9l4di]Neon Genesis Evangelion
    [*:3sd9l4di]Honey and Clover
    [*:3sd9l4di]Bokura ga Ita
    [*:3sd9l4di]Cowboy Bebop
    [*:3sd9l4di]Code Geass

 

Det långfilmslånga historiska dramat i Kenshin-OVA:n är att rekommendera. Om du gillar krig, politik, hjältemod och rymdmiljö så är Legenden om galaxens hjältar utmärkt. Hur kommer det sig att du inte har sett den kultförklarade Ghost in the Shell-filmen? Om du gillar den så kan du också prova TV-omstöpningarna. (Om du inte gillar den kan du ändå prova TV-omstöpningarna.) Du kanske skulle gilla övernaturliga actionserierna Read or Die (första är en kort OVA, andra en lugnare TV-serie med bättre karaktärisering). Du verkar inte vara allergisk mot jätterobotar, så episka OVA-serien Giant Robo kan vara värd att kolla in.

 

Red.: Okej, blev lite 2000-tal där, så jag vadderar med lite mer 90-tal. Kareshi Kanojo no Jijo delar regissör och lite bildspråk med Evangelion, väl värd att se om du vill se en nojig, högpresterande tjej bli ihop med en perfekt kille. Oansvarige kapten Tylor är en uppskattad rymdkomedi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det långfilmslånga historiska dramat i Kenshin-OVA:n är att rekommendera. Om du gillar krig, politik, hjältemod och rymdmiljö så är Legenden om galaxens hjältar utmärkt. Hur kommer det sig att du inte har sett den kultförklarade Ghost in the Shell-filmen? Om du gillar den så kan du också prova TV-omstöpningarna. (Om du inte gillar den kan du ändå prova TV-omstöpningarna.) Du kanske skulle gilla övernaturliga actionserierna Read or Die (första är en kort OVA, andra en lugnare TV-serie med bättre karaktärisering). Du verkar inte vara allergisk mot jätterobotar, så episka OVA-serien Giant Robo kan vara värd att kolla in.

 

Red.: Okej, blev lite 2000-tal där, så jag vadderar med lite mer 90-tal. Kareshi Kanojo no Jijo delar regissör och lite bildspråk med Evangelion, väl värd att se om du vill se en nojig, högpresterande tjej bli ihop med en perfekt kille. Oansvarige kapten Tylor är en uppskattad rymdkomedi.

 

Underbart! Tackar för tipsen. Vad menade du med "Red.:"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjaha, då har man varit borta ett tag.

Inte sett något de tre senaste åren egentligen.

 

Min fråga är då, har det kommit något bra det senaste?

Det jag är mest sugen på att se är väl någon form av sport-anime alternativt någon action i Black Lagoon-stil.

 

Tack på förhand!

 

/Andreas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag är mest sugen på att se är väl någon form av sport-anime alternativt någon action i Black Lagoon-stil.

Black Lagoon för tankarna till en av mina favoriter, Gungrave. Kort sammanfattat handlar serien om några unga män och deras väg uppför karriärsstegen i ett maffiasyndikat. Brandon är en mild jätte, Harry hans mer ambitiösa bästa vän. Resten är en massa intriger, action och en bit romantik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...] men aldrig har sett själv.

Vad är det för fasoner?! Klart man ska ha sett Baccano!.

 

Det jag är mest sugen på att se är väl någon form av sport-anime alternativt någon action i Black Lagoon-stil.

Det som jag kan rekommendera från sport-genren på senaste tiden är baseball-animéerna Cross Game och Major (Säsong 6 gick precis av stapeln).

Annars, som Saya redan rekommenderat, finns bland annat Baccano!. Annat smått och gott i seriösare anda som du skulle kunna ge dig på är Phantom ~Requiem for the Phantom~ och Canaan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...