Hoppa till innehåll
Anime.se

Ranma 1/2 på ica


ikkari
 Share

Rekommenderade inlägg

jag har dom 3 först böckerna av DB här i hemmet. och jag tycker den serien skulle vart Helt okej om det slutade där dom tog fram draken och önskade sig nått så att inte den onda skulle ta över världen.

 

fast nu vart det ju inte så utan dom drog ut på den en Jävla massa. ungefär som ett tuggumi som är nån timme gamalt som man drar ut till en lång sträng.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skulle Aldrig orka läsa en manga som har 42 volumes.

 

Då kanske du ska strunta i Ranma½ också, eftersom den är 38 volymer...

 

Ranma ½ är i princip samma 4-6 skämt upprepade i 38 volymer. IMHO blir det ganska tråkigt efter 10-20 volymer...

Den har på vissa sätt en hel del likheter med DB, den är helt ok i början men efter ett tag börjar den upprepa sig, och efter ett tag blir den ganska tråkig.

 

Ranma½ är en av de få serier jag föredrar som anime istället för mangan, eftersom jag tycker skämten kommer fram bättre i animen. Men animen är också bara rolig i 3-4 sesonger, sen tappar den sin charm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skulle Aldrig orka läsa en manga som har 42 volumes.

 

Då kanske du ska strunta i Ranma½ också, eftersom den är 38 volymer...

 

Ranma ½ är i princip samma 4-6 skämt upprepade i 38 volymer. IMHO blir det ganska tråkigt efter 10-20 volymer...

Den har på vissa sätt en hel del likheter med DB, den är helt ok i början men efter ett tag börjar den upprepa sig, och efter ett tag blir den ganska tråkig.

 

Håller inte med om denna beskrivning. Ranma 1/2 har flera riktigt långa historier med mycket dramatik. Många av figurerna förändras under seriens lopp, och andra blir kanske inte direkt förändrade, men vi får veta mer om dem och kommer dem närmare. Trots all fånighet bryr man sig om vad som händer dem (nå, det gör jag åtminstone). Humorn känns för det mesta fräsch och varierad. Kampscenerna är spännande och det är lätt att följa vad som händer. "Dragon Ball" tycker jag har en bra mycket mer barnslig grundton, och inte befriande barnslig som "one Piece", mera begränsande barnslig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Om en manga är bra så är det klart att man vill att den ska fortsätta sålänge den håller kvalitén. Jag tycker att kvalitén höjs, både i DB till i slutet av DB och i början av DBZ till Cell-Saga iaf. Android och Cell-Saga är de bästa delarna ur DBZ, kanske i hela DB/Z/GT. Den som annars skulle vara det skulle nog isf vara Piccolo Damio-saga. aja, nu kom jag off topic.

Sorry sorry. ville bara påpeka att DB/Z inte är som bäst i början eller så, så om den skulle slutat t.ex. Freeza så skulle man missat den fantastiska Cell-Sagan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Översättningen i de första (fyra?) Ranma-böckerna var rätt kass; det verkade som att den var översatt från engelskan eller något annat icke-japanckt språk. (Skämtet där Genma (^_^v) i Panda-form smäller en papperspåse, och papperspåsen ger ifrån sig ett 'pop'-ljud, och säger "Jag är Ranmas pappa!" är en direkt översättning från den engelska omskrivningen av skämtet.) Nu kanske jag inte citerade ord för ord exakt, men det var ungefär något sånt det stod. Hur det blev när Simon Lundström tog över översättningen av Ranma (direkt från japanska) vet jag inte, men bättre blev det nog allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Översättningen i de första (fyra?) Ranma-böckerna var rätt kass; det verkade som att den var översatt från engelskan eller något annat icke-japanckt språk. (Skämtet där Genma (^_^v) i Panda-form smäller en papperspåse, och papperspåsen ger ifrån sig ett 'pop'-ljud, och säger "Jag är Ranmas pappa!" är en direkt översättning från den engelska omskrivningen av skämtet.) Nu kanske jag inte citerade ord för ord exakt, men det var ungefär något sånt det stod. Hur det blev när Simon Lundström tog över översättningen av Ranma (direkt från japanska) vet jag inte, men bättre blev det nog allt.

 

Ja, kanske Genmas skylt skulle ha sagt: "Jag är en pangda, hajar ni?" istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egmont kommer ge ut dem så länge som de säljer bra, så det är upp till var och en av er därute att få dem att fatta att det är manga som gäller.

 

Men max 38 böcker blir det. För mer Ranma 1/2 än så finns det inte.

 

Hoppas bara de klarar sig till bok 26... den är så jäkla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men när vi minst anar det, kommer omslagen att ersättas av hiskeliga fotografier på Urusei Yatsura-kostymlekare från Comiket. Eller av illustrationer stulna ur "Bland tomtar och troll". Allt i enlighet med Egmonts policy att vara så irrationella och antibemötande man överhuvudtaget kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...