Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2012: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo-2012.png


Så var dagen till slut kommen! Jag pratar inte om den första dagen på det nya året eller något annat av underordnad relevans. Nej jag pratar självklart om att det har blivit dags för vår årliga utvärdering av det animeår vi precis har lagt bakom oss. Årets upplaga av Anime.se Anime Awards är faktiskt den sjätte i ordningen. Vi börjar bli varma i kläderna.

Detta går till på samma sätt som det har gjort de senaste åren - vi inleder med en nomineringsfas som håller på till och med den sista januari. Efter det att de nominerade titlarna har presenterats går vi över i nästa fas, den där vi diskuterar och lägger våra röster. Även denna fas varar i en månad. Man har med andra ord gott om tid på sig att titta klart på det man har tänkt att se från 2012. Ofta kan man dessutom få upp ögonen för något som man ursprungligen inte hade tänkt att se men som många andra har valt att nominera.

Hur nominerar man då? Det räcker med att en serie eller en film nämns i denna tråd så är den nominerad av användaren i fråga. Man behöver inte göra en lista. Man får göra en lista.

För att en serie ska ta sig vidare till fas 2 räcker det emellertid inte med att den bara nomineras av en person, flera användare måste ha fastnat för någon aspekt av verket och därför anse att det förtjänar att vara med och tävla. Man nominerar inte ett verk till någon specifik kategori och jag väljer att inte ens presentera kategorierna här då det inte riktigt är relevant förrän senare. I början räcker det med att fokusera på vilka serier och filmer som man tycker har varit bra och/eller sevärda under 2012 utan att tvinga in dem i olika fack. Tyckte du om verket i fråga? Bra, då finns det allt från ett par till flertalet kategorier den kan plocka poäng i när det väl blir dags för den fasen.

Vilka titlar får man då nominera? Beroende på vilken sorts anime det rör sig om kan olika regler gälla. Här får ni en liten lathund att använda om ni sitter och funderar över något verk:

Är det en serie?
Då ska den ha gått klart under 2012. Det spelar däremot ingen roll när den inleddes.

Är det en OVA?
Då ska den avslutande volymen ha släppts under 2012.

Är det en biofilm?
Då ska den ha släppts på DVD/Blu-ray under 2012 då det är först i det stadiet som vi generellt sett kan ta del av materialet. Detta är ett svenskt community och få av oss är så pass lyckligt lottade att vi får möjligheten att se någon av dessa filmer i en japansk biosalong.

OBS!
För att få tävla i kategorin Bästa Nykomling krävs det att serien började sändas under 2012 samt att den ej nådde sitt slut under samma år.

Se där, jag var tvungen att nämna en kategori ändå till slut. Om någon känner sig sådär väldans nyfiken på vad det är för kategorier det till slut ska röstas i kan man ju hoppa in i tråden för föregående års omröstningsfas och tjuvkika lite på vad man har att förvänta sig.

Följande skriver jag varje år men det tål att upprepas; man är med i precis den utsträckning man känner för. Det är alltså inget fel i att bara nominera något enstaka verk, ej heller i att bara rösta i några få kategorier när vi väl befinner oss i nästa fas. Alla åsikter och röster är lika värdefulla och välkomna, oavsett om de kommer från användaren som precis registrerat ett konto på forumet för att kunna delta eller om de kommer från forumräven som har hängt här i åtskilliga år.

Jag hoppas att jag har fått med allt nu. Om det är något som är oklart kan ni kontakta mig eller Sceleris genom att skicka ett meddelande här på forumet eller också kan ni pröva lyckan i IRC-kanalen (#anime.se @ Rizon).

Ha det nu så skoj och gott nytt år på er!

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först hade jag tänkt fråga om policyn för serier som är delade i två delar men ändå inte riktigt säsonger per se, men när jag tänker efter så spelar det inte så stor roll för varken Fate/Zero eller Jormungand, och de sista avsnitten av Kokoro Connect har visst redan sänts. Ingen fara på taket alltså :)

En serie jag verkligen vill förespråka fastän jag i skrivande stund bara sett tre avsnitt är Tari Tari. Än så länge så känns det som den mest verklighetsförankrade anime jag sett sedan... tja, sedan Fate/Zero egentligen. Små detaljer i karaktärernas beteende gör en stor skillnad, och gör, i min mening, Tari Tari väldigt olik andra liknande serier. Sött tonårsdrama. Jag ser fram emot att se klart den.

På det stora hela så tycker jag att Mouretsu Pirates var en besvikelse, men den hade vissa riktigt coola aspekter, som musiken och hur rymden såg ut. Den förtjänar en nominering för det.

Jag är inte säker på varför jag nominerar Onii-chan Dakedo Ai Sae Areba Kankeinai Yo Ne, för den var så fruktansvärt dålig på nästan alla sätt. Men jag njöt ändå av den. Nå, om det var en sak som genuint imponerade mig så var det den unga röstskådisen för Akiko. Hon kanske kan knapra ihop någon poäng åt sin fattiga serie.

Jag nämnde i senast sedda anime-tråden om hur positivt överraskad jag var av humorn i Yuri Seijin Naoko-san. Det enda jag tycker överträffar den under det gångna året är Vardagskillar, och dessutom var den snyggt animerad. Och den är bara ett avsnitt på 30 minuter, så jag tycker gott att flera kan ta sig tid att titta på den :konata:

Det är en serie jag vill nämna som jag inte ens har sett än, och det är Hyouka. Alla på hela internet har gjort ett sådant ståhej om hur fin animation den har och hur halvintressant, halvspännande, halvberörande handlingen är. Den verkar i varje fall inte tafflig, och jag ser gärna Kyoani göra något med liite mer substans än vad de nu är mest kända för.

 

Jag kan nog också slänga in en nominering åt Hotarubi no Mori e som kom ut på hemvideo i tidiga 2012. Jag kallade den för kvinnliga tonårsfantasier, men den var inte dålig. Rätt trevlig till och med.

Nu enkel lista över sådant jag inte tycker jag behöver elaborera om.

Sakamichi no Apollon
Danshi Koukousei no Nichijou
Yuru Yuri s2
Hidamari Sketch s4
Shakugan no Shana 3
Nisemonogatari

K-On-filmen (Glömde nästan. Så svårt att komma ihåg filmer)

Nykomlingar:

Shin Sekai Yori
Magi
Sakurasou no Pet na Kanojo
Psycho-Pass

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sett överdrivet mycket av de nya säsongerna, men jag har sett nog för att plocka ihop en mindre lista.

 

Acchi Kocchi. Otroligt mysig.

Amagami SS. En "epilog" till en trevlig serie.

Chihayafuru. Kortspel! Med tjejer!

Danshi Koukousei no Nichijou.Tomokazu Sugita komedi.

Hotarubi no Mori e. En oskyldig romans mellan människa och ande som tillför lite omväxling till genren.

Kill Me Baby. Småkul adaption av en 4koma.

Kuroko no Basket. Mycket spännande bishounen basket action.

Natsume no Yuujinchou Shi. Mer av samma, precis som jag vill ha det. :heart:

New Prince of Tennis. Vem gillar inte år 2000 och en otrolig introlåt?!

Nisemonogatari. Tandborstar.

Phi Brain: Kami no Puzzle. Smått intelligent och spännande pusselserie. Fukuyama Jun är med.

Recorder to Randoseru Do♪. Pinig komedi.

Sakamichi no Apollon. Jordnära serie med musik och stil.

Shakugan no Shana III (Final). Avslutande säsong med en tvist.

Zetman. Överraskande bra.

 

 

Tillägg:

Aquarion EVOL. Fabulöst spännande och lite överraskande på vissa punkter.

Campione!: Matsurowanu Kamigami to Kamigoroshi no Maou. Brådskad handling, men mycket engagerande. Typ Unlimited Blade Works: The Animation.

Moyashimon Returns. Fem år sen fortsättning på en underskattad serie.

Oda Nobuna no Yabou. Fräsch fläkt i historiegenren.

Sukitte Ii na yo. En värdig adaption till källmaterialet.

Redigerad av Voffe
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får ta och bidra här jag med och nominera de jag vill ha med i år. Jag önskar jag hade sett fler serier i år, det finns en diger lista jag håller på att beta av här sakta men säkert. Men har i alla fall skrapat ihop en bra bunt här ändå. 

 

TV-serier

 

 

Another - Spännande och makaber på samma gång men framför allt en av de snyggaste serier jag sett i år.

Sankarea - Den sötaste zombieserien jag sett på länge. 

Tari Tari - Jag är erkänt svag för musikserier så när den här dök upp var den ju självskriven och den levererade över förväntan.

Ett vardagsdrama av hög klass och snyggt tecknad med mycket detaljer (likt Hanasaku Iroha). Musiken i sig gjorde serien väl värd min tid. .  

Sakamichi no Apollon - En serie jag höll på att missa, men som jag började kika på en helg då jag var sjuk. Förvånandsvärt skön stil och återigen ett trovärdigt vardagsdrama som presenteras på ett klyftigt sätt. Settingen i 60-talet var en klar bonus.

Uchuu Kyoudai - Rymdnörd som jag är så var det här årets lättaste val på listan att se. Lite långdragen bitvis men ändå tillräckligt intressant för att hålla mig kvar framför skärmen. Detaljrikedomen och verklighetsförankringen gillade jag och humorn var subtil och inte överdriven. En jämn och bra serie tycker jag allt. 

Haiyore - Cthulhu i en helt ny  tappning som nog skulle få HP Lovecraft att rotera i sin grav. Men skön humor och bra fart. 

Accel World - En serie jag såg mycket fram emot då jag läst mangan. Den började extremt lovande men dalade tyvärr mot slutet då det blev enformigt. Men konceptet var häftigt och jag gillar stilen på serien och storyn. Kul också med en klar antihjälte som huvudperson. 

Tasogare Otome x Amnesia -.Mycket underhållande spökserie med en kul twist.  

Hyouka - En av de serier i år jag inte kan placera på något vettigt vis. Storymässigt var den rätt tunn egentligen med en massa småstories som följde på varandra, men det fanns något där som gjorde att jag obönhörligen satt som klistrad framför skärmen varje vecka. MC var rätt lam egentligen och inte direkt den huvudperson man är van vid att se som en självklar favorit, men som sagt, svår att sätta fingret på. Bra och väldigt snyggt gjord. 

Mirai Nikki - Hur kan man INTE gilla Yuno?  :reallyhappy: Tjejen som personifierar en Yandere bättre än någon annan karaktär jag sett. Hon är helt briljant och creepy så det skriker om det. I LOVE IT! Tyvärr så har dock serien allt för många brister för att bli en favorit hos mig. Yukki (MC) gick mig på nerverna något infernaliskt och var nog den sämsta karaktär jag sett, EVER! Att evolutionen ens tillåter att sådana måndagsexemplar når tonåren är märkligt. Storyn har tyvärr också många hål och missar som gör att betyget sjunker, men det är en sevärd serie som har sina poänger helt klart. :) 

Ano natsu de Matteru - Onegai Teacher fast i en ny tappning. Snygg, söt och sevärd om än inte så orginell. 

Amagami SS+ - Mer av samma som förut. Det var bra då och det här är lika bra. 

Filmer

K-on! - Den enda film jag sett i år och den tycker jag lätt förtjänar en nominering. Den är rolig och lättsam med mycket trevlig musik och man känner lätt igen sig från serien. Snyggt gjord och har en handling som inte enbart är skriven för att krama så mycket ur serien som möjligt utan känns helt naturlig och kopplar tillbaka till säsong 2 av serien på ett bra sätt. 

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chuunibyo Demo Koi ga Shitai

Another

Hyouka

Kokoro Connect

Hotarubi no Mori e

Nisemonogatari

Hoshi wo Ou Kodomo

Mirai Nikki (med endast pga av en enda kategori, serien i sig lämnade ju en del att önska)

Kokurikozaka Kara (var det i 2012 den kom på skiva? Osäker. Hur som helst har den gått på bio i stor skala i Sverige under 2012 så den borde få vara med i vilket fall!)

Chihayafuru

 

 

 

Nykomlingar:

Psycho-Pass

Shin Sekai Yori

 

EDIT: Jag kommer att editera denna post i takt med att jag ser/kommer ihåg fler serier och filmer från 2012.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fortsätt med nomineringarna gott folk. Tänk på att det inte räcker med att någon annan har nämnt ditt favoritverk en gång i tråden, det krävs större intresse än så för att en titel ska gå vidare till nästa fas. Själv har jag inte skrivit något än och det beror till stor del på att jag har "varit borta" under större delen av 2012 vilket medför att jag har väldigt mycket att titta på för att komma ikapp.

 

Några för mig självklara skulle jag ju kunna nämna redan nu, såsom Fate/ZeroHyōkaChūnibyō Demo Koi ga Shitai! och Sakamichi no Apollon. Några andra vågar jag väl egentligen inte nominera utan att ha sett klart på men det kommer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just ja, Chihayafuru var bara med som nykomling förra året och då plockade den hem guldmedaljen som Bästa Nykomling. Den har redan fått tillräcklig uppmärksamhet i tråden för att ta sig vidare men jag väljer att nämna den ändå, om så bara för att öka chansen för att folk som inte har sett den än ska tänka om. Det är dessutom ett passande val att göra det nu då säsong 2 precis har rullat igång i japansk TV. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte vänta med listan men jag är rädd att jag glömmer bort att nominera om jag drar ut på det längre.

 

Fate Zero. 

Jormungand

Sakamichi no Apollon

Danshi Koukousei no Nichijou

Nisemonogatari

Sword Art Online

Another

Nekomonogatari

Binbogami-Ga!

 

Nykommlingar: 

Psycho-pass

Robotics;Notes
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte bara säga att jag har börjat kika över nomineringsstatistiken så det vore kanon om folk från och med nu postade nya inlägg med sina nya nomineringar istället för att redigera gamla inlägg. Visst, jag ser om något inlägg har blivit redigerat men det skulle i varje fall underlätta.

 

Tack på förhand och fortsätt nominera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En fråga ang. tillgänglighet och möjlighet att bli nominerad.
Det verkar som om Uppe på Vallmokullen (Ghibli) sprids på svenska biografer nu sen december, ska den då räknas in som tillgänglig och kan nomineras i år eller ska den vänta tills den släpps på dvd så som reglerna förespråkar då det i normala fall aldrig dyker upp på bio här...
OM den klassas som tillräckligt tillgänglig så nominerar jag den glatt i filmkategorin. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En fråga ang. tillgänglighet och möjlighet att bli nominerad.

Det verkar som om Uppe på Vallmokullen (Ghibli) sprids på svenska biografer nu sen december, ska den då räknas in som tillgänglig och kan nomineras i år eller ska den vänta tills den släpps på dvd så som reglerna förespråkar då det i normala fall aldrig dyker upp på bio här...

OM den klassas som tillräckligt tillgänglig så nominerar jag den glatt i filmkategorin. :)

Japansk DVD/BD: 2012. Svensk bio: 2012. Låter acceptabelt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, det är bara att tuta och köra.

 

Något jag kan tillägga är att det är en film som har nominerats tillräckligt många gånger för att den skulle ha fått gå vidare till nästa fas men filmen släpptes på DVD och Blu-ray i Japan den 25:e november 2011 (och den var mycket riktigt med och tävlade förra året). Filmen i fråga är Hoshi wo Ō Kodomo. Jag ville bara informera om detta så att de som nominerade den slipper fundera på varför den inte gick vidare. 

 

Edit: Jag kanske skulle förtydliga filmreglerna en aning. Det är alltså datumet då filmen i fråga släpps på DVD och Blu-ray i Japan som avgör vilket år den tillhör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aha, jag har dålig koll på dess japanska namn får jag erkänna och hade missat att en nominerats redan. :blush: Sen är jag nog lite efter nyhetsmässigt på en del fronter (jag har ju faktiskt ett liv också påstås det) så jag hade helt missat den fantastiska filmen förrän nu i december och bokade in ett biobesök så fort det bara var möjligt. Det är allt för sällan man får se "nya" filmer på svensk bio med japanskt tal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...