Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2012: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

SBtP.png

 

 

Då har alltså den sjätte upplagan av Anime.se Anime Awards nått sitt slut. Eller ja, inte riktigt, den kanske mest intressanta biten är ju kvar - nämligen presentationen av vinnarna. I år tänkte vi göra det på ett lite annorlunda sätt. Istället för att trycka in allt på en gång väljer vi att dela upp kategorierna i olika grupper och presenterar en grupp i taget. Det blir nog lite lättare för oss alla att ta till oss några resultat åt gången och diskutera och reflektera över dessa istället för att vi behöver scrolla oss igenom ett par spaltmeter med 45 medaljer fördelat på 15 kategorier direkt.
 
Först ut är kategorierna Bästa Action, Bästa Komik och Bästa Drama/Romantik. Nästa grupp kategorier kommer att presenteras i ett nytt inlägg här i tråden och allt eftersom nya grupper presenteras kommer jag att redigera inläggen så att alla tidigare presenterade kategorier samlas i det här översta inlägget. Surfar man in i den här tråden efter det att alla vinnare har presenterats kommer alltså medaljerna att vara samlade i öppningsinlägget, precis som vanligt.
 
De flesta av namnen nedan kommer redan från början att fungera som länkar till respektive verks officiella tråd här på forumet. De som är nyfikna på någon medaljör kan hoppa in där för att antingen läsa en introduktion till animen (i de fall det finns en sådan) eller också ta del av vad andra användare har skrivit. Det är möjligt att inte alla vinnare har egna trådar i dagsläget men då de förtjänar att ha det har jag för avsikt att se till att så till slut är fallet.
 
Något som jag och Sceleris tyckte var roligt var att vi i år fick se ett rekordhögt deltagande med cirka 20% fler röster än något tidigare år. Tack än en gång för att ni har varit med oss och plockat fram anime-Sveriges samlade åsikter om animeåret 2012. Nu ska jag inte hålla er på sträckbänken längre, det har blivit dags för själva prisutdelningen!
 
 

Bästa Action

 

o253.png

Fate/Zero (25,4%)

 

wIDo.png

Sword Art Online (10,8%)

 

FcgG.png

Hellsing Ultimate (10,0%)

 
 

 

 

Bästa Komik

 

qGRl.png

Danshi Kōkōsei no Nichijō (26,1%)

 

a6BM.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (13,9%)

 

0yoy.png

Gintama (13,0%)

 

 

 

 

Bästa Drama/Romantik

 

X5xm.png

Sakamichi no Apollon (29,5%)

 

JBoL.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (10,7%)

 

UyYI.png

Kokoro Connect (9,0%)

 


 

 

Bästa OP/ED

 

WlbW.png

Fate/Zero (13,5%)

 

asd9.png

Hyōka (9%)

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9%)

 

ljpS.png

Nisemonogatari (7,2%)

 

 

 

 

Bästa Ljudspår

 

QZ3d.png

Sakamichi no Apollon (22,1%)

 

YNpe.png

Fate/Zero (16,3%)

 

BUHm.png

Hyōka (7%)

Chihayafuru (7%)

Aquarion Evol (7%)

Tari Tari (7%)

 

 

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

i7fL.png

Fate/Zero (12,2%)

 

nZah.png

Chihayafuru (10,4%)

 

of1D.png

Hyōka (9,6%)

 

 

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

0Hpi.png

Hyōka (14,8%)

Fate/Zero (14,8%)

 

jg3o.png

Another (11,5%)

 

chnJ.png

Black Rock Shooter (TV) (7,4%)

 

 

 

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

 

4PjU.png

Nakata Jōji (Kotomine Kirei - Fate/ZeroAlucard - Hellsing Ultimate) (9,6%)

 

1vHs.png

Sawashiro Miyuki (Kanbaru Suruga - Nisemonogatari, Takanashi Yomi - Black Rock Shooter) (8,5%)

 

7s9G.png

Fukuyama Jun (Togashi Yūta - Chūnibyō demo Koi ga Shitai!) (6,4%)

Hanazawa Kana (Zessica Wong - Aquarion EvolShinomiya Ayase - Guilty Crown) (6,4%)

Matsuoka Yoshitsugu (Kirigaya Kazuto - Sword Art Online) (6,4%)

Kamiya Hiroshi (Araragi Koyomi - Nekomonogatari: Kuro / Nisemonogatari) (6,4%)

 

 

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

 

8wDd.png

Emiya Kiritsugu - Fate/Zero (12,3%)

 

OQKa.png

Kawabuchi Sentarō - Sakamichi no Apollon (9,2%)

 

OcCM.png

Rider - Fate/Zero (8,5%)

 

 

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

 

N1iw.png

Ayase Chihaya - Chihayafuru (12%)

 

2WSF.png

Gasai Yuno - Mirai Nikki (11,2%)

 

MOqk.png

Takanashi Rikka - Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (6,7%)

 

 

 

 

 

Bästa Handling

 

 

2l8I.png

Fate/Zero (20,8%)

 

mo6a.png

Sakamichi no Apollon (16,2%)

 

nKCG.png

Another (9,2%)

 

 

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

 

IgpL.png

Hyōka (14,3%)

Fate/Zero (14,3%)

 

6sA6.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9,2%)

 

eagr.png

Sakamichi no Apollon (8,2%)

 

 

 

 

Bästa Studio

 

 

EvP7.png

Kyoto Animation (22,4%)

(Hyōka, Chūnibyō demo Koi ga Shitai!, K-On! Movie)

 

FCDG.png

A-1 Pictures (15%)

(Sword Art Online)

 

q6qB.png

ufotable (11,2%)

(Fate/Zero)

 

 

 

 

Bästa Nykomling

 

 

TC16.png

Psycho-Pass (25,3%)

 

Cqt1.png

Shinsekai Yori (23%)

 

KGXT.png

Uchū Kyōdai (20,7%)

 

 

 

 

Bästa Anime

 

 

Dows.png

Fate/Zero (13,5%)

 

RRC2.png

Sakamichi no Apollon (11,3%)

 

N6NI.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9,2%)

 

 

 


Detta var alltså vinnarna i Anime.se Anime Awards 2012! Se till att utnyttja det här inlägget eftersom prisutdelningen ofta kan ge väldigt bra tips på anime att titta på. Ett stort tack till alla som har varit med och nominerat samt röstat på titlar från 2012. Utan er hade vi inte haft några resultat att presentera här!
 
Något vi kan roa oss med i väntan på den sjunde upplagan av detta spektakel är ju att försöka hitta svaret på den kanske mest relevanta frågan av alla - var det rätt verk som plockade hem medaljerna i de olika kategorierna? Med de orden rundar jag av och hoppas att ni är med oss igen om 10 månader när det blir dags igen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nöjd att se en av mina favoriter 2012, ChuuniKoi, på pallen i både komedi och romantik för jag tyckte att den fick till den blandningen utsökt bra. Faktiskt är jag även glad att den inte vann någon av kategorierna, för även om den gjorde det den skulle riktigt bra var den liksom ingen Madoka eller Steins;Gate.

Att Sakamichi no Apollon skulle vinna dramakategorin är inte så förvånande för jag har (alltför sent - hann inte se den innan röstningen) hört lyriska recensioner av den. Däremot förvånade det mig lite att Nichibros toppade Gintama i komediklassen. De körde väl lite samma typ av komedi (och jag har tyvärr aldrig förlikat mig med någon av serierna - jag droppade faktiskt Nichibros strax före hälften), men jag trodde den trogna fanbasen skulle höja upp Gintama som tidigare.

Actionkategorin var en av de svåraste att rösta i. Jag fick tvinga mig att tänka "Ok, vilka serier (som jag inte avskrädesdroppade) var det minst ett hyfsat slagsmål i?" Jag missade ju Fate-hypen när det begav sig, men i det sällskap den befinner sig gissar jag att den var välförtjänt vinnare.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig kändes vinnaren av Bästa Action rätt given. Jag tycker att Fate/Zero var stark på nästan alla plan, inte bara när det gäller action, vilket nog kommer bli tydligt när jag kommenterar många av de andra kategorierna. Däremot måste jag erkänna att jag varken röstade på silvermedaljören eller bronsmedaljören. Personligen tyckte jag att både Guilty Crown och Chūnibyō demo Koi ga Shitai! gjorde sina actionscener bättre men jag hade för att vara ärlig rätt svårt för att sätta ut min tvåpoängare och min enpoängare här. I min bok kom ingenting riktigt i närheten av Fate/Zero i den här kategorin.

 

När det gäller Bästa Drama/Romantik måste jag säga att även där kändes vinnaren given för mig. Det är uppfriskande att se ett så naturligt och samtidigt välskrivet drama som behandlar både kärlek och vänskap på ett såhär moget och realistiskt sätt. Om jag hade en "Topp 20-lista" så skulle Sakamichi no Apollon kvala in med lätthet, den skulle kanske till och med klara av topp 10 och det säger väl en del om vad jag tycker om den när "har sett-listan" börjar närma sig 800 animetitlar. Jag tyckte också att de var kul att se Chūnibyō demo Koi ga Shitai! på pallen här. Jag röstade dock på den som bronsmedaljör då Hyōka gjorde ett större intryck på mig. Inte för att den var särskilt dramatisk, för det var den inte, utan snarare för att jag gillade att man tog mer av en "less is more"-approach och även här lät dramat och den romantiska utvecklingen vara lite mer naturlig och inte så "in your face" som den tyvärr ofta är i anime.

 

Så var det då Bästa Komik och de som känner mig vet att jag har lite problem med kombinationen anime + humor. Det är väldigt sällan som jag tycker att det blir genuint kul. Vissa serier kan få mig att sitta och le som ett fån framför skärmen men det finns fortfarande bara en enda serie som någonsin har fått mig att skratta. Lyckligtvis var den med och tävlade i år.

 

Ja, jag röstade på Gintama som nummer 1 och även jag måste säga att jag blev lite förvånad över att den inte vann, särskilt eftersom serien som istället vann är något av en "Gintama light" med samma studio, samma regi, samma tonsättning och så vidare. Nu har det ju med tycke och smak att göra så det finns inga facit men jag tycker att Gintama tar hela konceptet till en betydligt högre nivå. Samtidigt kan jag tänka mig att många blir avskräckta från att se den då det rör sig om en väldigt lång serie. Frågar man mig är det dock värt det, alla dagar i veckan. :3

 

På det stora hela är jag fortfarande väldigt nöjd med medaljutdelningen i den här kategorin. Visst, jag tycker att Gintama spelar i en helt egen liga men detta var de tre serier jag röstade på. Tummen upp helt enkelt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fate/Zero är en värdig vinnare av Bästa Action och jag hade blivit besviken om den inte hade vunnit och som Meatrose skrev så var det samma sak för min del att jag inte tycker att någon annan serier jag såg på ens kom i närheten av den i just den här kategorin. 

 

Bästa Komik så vann Gymnasiegrabbarna precis som jag ville, de andra som kom på pallen har jag inte sett någon av dem, Gintama av anledning att den är så lång (men en dag ska jag se den!) och den andra för att jag inte såg den under året och inte hade tid att se på den innan omröstningen skulle vara klar.

 

Även i Bästa Drama/Romantik vann min favorit och det känns bra att det var så pass många som tyckte om den serien för det är den verkligen värd. Även här var det bara Sakamichi no Apollon som jag hade sett av de som hamnade på prispallen, Kokoro Conncet har jag hört en del om men även den var en av serierna som jag inte hann med innan omröstningen. 

 

Jag ser fram emot att se de andra resultaten av AAA.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är smått besviken på att Gintama inte tog första plats i Bästa Komik, men inte direkt förvånad. Den Gintama som sänds just nu går framåt i, från vad jag sett, en lite långsammare takt i jämfört med tidigare iterationer på humor- och handlingsfronten (dessutom repriser). Skolgrabbarnas vardagsliv är en småkul serie för mig, en anledning är antagligen att den brås på humorn från Gintama och Sugita Tomokazu. Gintama som helhet har för mig rikare humor, men det beror på att den redan har en stor bas byggd.

 

De andra kategorierna är jag ganska neutral gentemot. Jag såg Sword Art Online samt Guilty Crown innan röstnings tiden tog slut, dock kände jag inte behovet att ändra min rankning. Sakamichi no Apollon kändes självklar från många håll att döma. Orsaken till min neutralitet är att jag inte har sett många av de andra medaljörerna. Faaast det ser jag som positivt eftersom jag kan se fram emot att se dem då de tydligen är värda medaljer här på forumet, och jag vill lita på folkets omdöme.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orsaken till min neutralitet är att jag inte har sett många av de andra medaljörerna. Faaast det ser jag som positivt eftersom jag kan se fram emot att se dem då de tydligen är värda medaljer här på forumet, och jag vill lita på folkets omdöme.

 

Det gör du rätt i. När prisutdelningen är klar brukar den fungera som en bra "shoppinglista" som man kan använda sig av för att hitta bra serier att se.

 

Angående det du säger om Gintama så verkar vi tycka ungefär likadant. Jag har däremot ingen som helst koll på vad det är för något som sänds nu. Jag har helt låtit bli att kika eftersom jag hade fått för mig att det bara är repriser men är det alltså något nyproducerat material som också vävs in? Som sagt, ingen koll alls.

 

Edit: Det där sista jag skrev hör väl kanske i och för sig hemma i Gintama-tråden. Jag tar nog och postar frågan där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker också att Gintama skulle ha vunit bästa komedi men jag tycker att Skolgrabbarnas vardagsliv var väldigt rolig också så det gör inte så mycket. Jag är ritkigt nöjd med att Sakamichi no Apollon vann bästa drama/romantik. Sakamichi no Apollon hade en effekt på mig som väldigt få animer lyckas med och det är att få mig att bry mig om karakärerna, för det mesta ser jag karaktärerna som något någon har skrivit på ett halvdåligt sätt. Hela animen var producerad på ett väldigt snyggt och kvalitetfullt sätt. Jag var lite besviken att sukitte ii na yo inte kom förbi nomeneringsfasen. Jag har bara sett en utav actionvinnarna och det var Sword Art Online men jag röstade inte på den eftersom jag tyckte den var väldigt ointressant och inte ens actionscenerna var gjorde på ett snyggt sätt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har med andra ord inte sett Fate/Zero? Då har du lite kvalitetstid framför dig i det fallet med. Har du sett Fate/Stay Night tidigare? Om inte så rekommenderar jag att du gör det först, inte för att den är i närheten av att vara lika bra utan för att Zero är skriven som en "innanföljare". :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara sett en utav actionvinnarna och det var Sword Art Online men jag röstade inte på den eftersom jag tyckte den var väldigt ointressant och inte ens actionscenerna var gjorde på ett snyggt sätt.

 

Jag tyckte inte Sword Art Online var ointressant, tvärtom tycker jag hela VR-konceptet är väldigt spännande med de friheter skaparna kunde ta bakom illusionen att det var "verklighet", men det känns inte rätt att klassa den som en renodlad actionserie. Actionsekvenserna var balla när de flög förbi någon gång då och då, men för mig var SAO mer ett karaktärsdrama än något annat. Dessutom är jag fortfarande förbryllad över vissa handlingselement som gick oförklarade, och andra moraliska aspekter som knappt nämndes vid senare (läs: The Laughing Coffin-gillet).

 

För action tyckte jag Hellsing Ultimate gjorde ett bättre jobb (till och med Guilty Crown (fast den hade andra problem)), och den fick ju åtminstone en tredje plats för dess många år i arbete, så det är väl inte mycket att gräma sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har blivit dags att presentera två kategorier till och det handlar nu om de kategorier som fokuserar på örongodis (fast den ena riktar in sig på en kombination av det vi hör och det vi ser). Här dyker för övrigt de första, men inte de sista, oavgjorda resultatet upp.

 

 

Bästa OP/ED

 

WlbW.png

Fate/Zero (13,5%)

 

asd9.png

Hyōka (9%)

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9%)

 

ljpS.png

Nisemonogatari (7,2%)

 

 

 

Bästa Ljudspår

 

QZ3d.png

Sakamichi no Apollon (22,1%)

 

YNpe.png

Fate/Zero (16,3%)

 

BUHm.png

Hyōka (7%)

Chihayafuru (7%)

Aquarion Evol (7%)

Tari Tari (7%)

 

 

Det var alltså lite örongodis från 2012. Bästa Ljudspår är en av de lite knepigare kategorierna, vilket även brukar synas på valdeltagandet och röstfördelningen. Vad är det egentligen som gör ett ljudspår bra? Det finns inget "rätt" svar på den frågan men det kan vara kul att höra hur folk resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte Sword Art Online var ointressant, tvärtom tycker jag hela VR-konceptet är väldigt spännande med de friheter skaparna kunde ta bakom illusionen att det var "verklighet", men det känns inte rätt att klassa den som en renodlad actionserie. Actionsekvenserna var balla när de flög förbi någon gång då och då, men för mig var SAO mer ett karaktärsdrama än något annat. Dessutom är jag fortfarande förbryllad över vissa handlingselement som gick oförklarade, och andra moraliska aspekter som knappt nämndes vid senare (läs: The Laughing Coffin-gillet).

 

För action tyckte jag Hellsing Ultimate gjorde ett bättre jobb (till och med Guilty Crown (fast den hade andra problem)), och den fick ju åtminstone en tredje plats för dess många år i arbete, så det är väl inte mycket att gräma sig över.

Själva idéen var inte ointressant men jag tycker att det mesta utfördes på ett så dåligt sätt att den blev ointressant, ofta har många animer orginella och intressanta ideér men kvaliten är ganska låg. Problemet med SAO för mig var att det var inte tillräckligt intressanta actionscener för att den skulle tilltala mig på det sättet och karaktärerna var väldigt orealistiska så den tilltalade mig inte på dramaplanet heller. Jag tyckte själv att orginal hellsinganimen hade väldigt trevlig action så om jag hade sett Hellsing Ultimate hade jag nog röstat på den.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa OP/ED har jag egentligen inte så mycket att säga om, de tre serier jag röstade på var guldmedaljören och de bägge silvermedaljörerna. Det enda som var annorlunda var ordningen för i min bok var Hyōka vassast. Jag gillade alltihop, både OP1, OP2, ED1 och ED2. OP1 hade nog den bästa låten men OP2 hade en symbolism som enligt mig på ett fullkomligt briljant sätt reflekterade (pun intended) sättet på vilket Hōtarō utvecklades efter att ha träffat Eru. Nåväl, nu fick den ett delat silver och det är inte fy skam det. Fate/Zero var min tvåa och detta kanske främst på grund av OP2. Den avslutande harmonin i det som sjungs innan instrumenten kommer in i kombination med den löjligt fina kameraglidningen över slagfältet mot och förbi Saber gjorde att jag föll pladask inom de tio första sekunderna. Hur låten sedan används i sista avsnittet gjorde det bara bättre för de som har sett Fate/Stay Night innan (vilket man enligt mig definitivt ska ha gjort innan man ser "innanföljaren" Zero). Chūnibyō hade sin egen speciella charm men den var inte riktigt på samma nivå som de andra två om man frågar mig. Seriens ED kändes som att det var skrivet och regisserat av "Hōkago Tea Time", vilket var lite kul.  :colonthree:

 

Jag har lite svårt för att bestämma mig för hur jag vill bedöma kandidater i kategorin Bästa Ljudspår. Faktum är att jag inte röstade på Sakamichi no Apollon alls, trots att jag ur ett musikaliskt perspektiv tycker att dess musik är bäst. För mig var det lite som när jag inte röstade alls på Nodame Cantabile trots att det ljudspåret är till bredden fyllt med musik som springer cirklar runt alla andra ljudspår - det kändes på något sätt som "fusk" när musiken består av klassiska verk av de stora kompositörerna, de klassiska genierna.

 

Sedan kommer jag alltid tillbaka till en annan frågeställning - vad är ett bra ljudspår? Ska det vara fyllt med "bra låtar" som man gärna lyssnar på som just musik? Ska ljudspåret vara framträdande, engagerande och lyfta fram och förstärka dynamiken i det som visas på skärmen? Ska ljudspåret lyfta fram och förstärka dynamiken i det som visas på skärmen utan att man egentligen tänker så mycket på att det är där och gör sitt jobb? Frågar man mig finns det nog tillfällen för alla tre varianter men de som nästan alltid tilltalar mig mest är de två senare. De två imponerar mycket mer på mig än ett ljudspår där man har slängt ihop "bra låtar".

 

Jag satte Fate/Zero som #1 då jag tyckte att ljudspåret var både välskrivet och väl anpassat till seriens tema och Hyōka var enligt mig en god #2. Jag hade svårt att välja vilken som skulle stå högst på pallen men det som jag tror fällde avgörandet till slut var faktumet att Hyōka innehåller ett par stycken av exempelvis Bach, alltså material som inte skrevs för serien. #3 var jättesvår för mig men efter en kort svängom på YouTube där jag kunde fräscha upp minnet genom att lyssna på stycken ur övriga kandidaters ljudspår följde jag till slut hjärtat och satte dit Chihayafuru, vars huvudtema lyckas lyfta fram och höja många nyckelscener under seriens lopp. Men... trots att jag inte röstade på den själv tycker jag att guldmedaljören var en värdig vinnare.

 

Bästa Ljudspår är svårt enligt mig, den enda kategorin som jag brukar ha ännu svårare att rösta i är Bästa Röstskådespelare (och så var det även i år). Summan av kardemumman är väl att jag ändå är väldigt nöjd med resultaten i de här två kategorierna. Det är svårt att vara något annat än nöjd när alla verk man röstade på står på prispallen. =)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad som är ett bra ljudspår kan vara lite knepigt för även om det är bra låtar så är det inte säkert att det pasar in i serien alls. Jag tror ajg kan bli lite lurad ibland för om det är en riktigt bra låt i en viss scen så kan jag bli berörd men det har förmodligen inget med att scenen i sig var bra utan att låten var otroligt bra, då får jag intrycket av att det var en väldigt välgjord scen men när det i själva verket bara var en bra låt. För mig är ett bra ljudspår när det lyfter fram och förstärker känslorna i en scen och jag tycker att dem lyckades med det riktigt bra i Sakamichi no Apollon trots att det inte var några orginella låtar. Oftast så är det enbart de ljudspåren jag lägger märke till som jag kommer ihåg som bra även fast ett som inte märks ihuvudtaget kan vara lika bra på att lyta fram känslorna och ge animen ett större djup. Det är lite som med röstskådespelare man märker främst de som har en svår och komplicerad roll medans en lika duktig röstskådespelare har en roll som är mindre märkvärdig. Det är pågrund av detta som jag kanske orättvist röstade på de animerna som hade bäst låtar istället för på dem som hade det mest välgjorda ljudspåret.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oftast så är det enbart de ljudspåren jag lägger märke till som jag kommer ihåg som bra även fast ett som inte märks ihuvudtaget kan vara lika bra på att lyta fram känslorna och ge animen ett större djup. Det är lite som med röstskådespelare man märker främst de som har en svår och komplicerad roll medans en lika duktig röstskådespelare har en roll som är mindre märkvärdig. Det är pågrund av detta som jag kanske orättvist röstade på de animerna som hade bäst låtar istället för på dem som hade det mest välgjorda ljudspåret.

 

Äsch, det är inte "orättvist", i varje fall inte mer orättvist än när man som jag - förbiser riktigt bra musik i form av "låtar" för att man har fått någon fix idé om vad det är som man personligen eftersöker i ett ljudspår. Jag känner det som att Sakamichi no Apollon diskriminerades av mig i den här kategorin, precis som Nodame Cantabile när den var med och tävlade. Om vi säger såhär, det är det ljudspåret jag helst skulle sätta mig och faktiskt lyssna på så jag har lite dåligt samvete eftersom jag inte ens röstade på det. Ibland funderar jag för mycket tror jag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från örongodis till ögongodis. Här är vinnarna i kategorierna Bästa Karaktärsdesign och Bästa Visuella Prestation. Det är två kategorier, två serier som plockar sina första medaljer... men det är tre guldmedaljörer.

 

 

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

i7fL.png

Fate/Zero (12,2%)

 

nZah.png

Chihayafuru (10,4%)

 

of1D.png

Hyōka (9,6%)

 

 

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

0Hpi.png

Hyōka (14,8%)

Fate/Zero (14,8%)

 

jg3o.png

Another (11,5%)

 

chnJ.png

Black Rock Shooter (TV) (7,4%)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nöjd med resultaten i Bästa Visuella Prestation och Bästa Karaktäresdesign. Det var verkligen underbara färger i Hyoka och många scener var väldigt vackra, jag har också för mig om Another var väldigt snygg också. Chihayafuru hade en väldigt snygg och vacker karaktärsdesign, främst de tre huvudkaraktärerna, som jag tycker passade bra in i känslan av serien. Jag tyckte inte att Hyokas karaktärsdesign var något speciellt men fortfarande helt okej. Jag är riktigt nöjd med resultaten och sen när jag har sett Fate/Zero så kommer jag nog att hålla med om guldplaceringarna. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fate/Zero vann Bästa Karaktärsdesign​ som jag tycker var alldeles rätt eftersom serien har både ett brett persongalleri med många intressanta och starka karaktärer. Att Chihayafuru kom på andra plats tycker jag också är helt rätt för även den serien hade intressanta karaktärer med sina egna styrkor och svagheter. Även om jag inte röstade på Hyouka så har jag inga invändningar att den kom på tredje plats då jag tycker att karaktärerna hade en del intressanta sidor.

 

Delad första plats för Hyouka och Fate/ZeroBästa Visuella Prestation var lite roligt för jag funderade vilken av dem jag skulle ge guld eller silver till för jag tycker att både var snyggt gjorda även om de skiljer sig en hel del ifrån varandra visuellt. Hyouka kändes glatt med ljusa och varma färger medan Fate/Zero var mörk och mer åt det smutsiga hållet men den hade sina vackra sidor medAnother tycker jag hade väldigt fina och detaljerade miljöer som också var lite mer åt det mörkare hållet men det passade bra för stämningen. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Bästa Karaktärsdesign var det inget som direkt förvånade mig. Jag röstade på Hyōka, Chūnibyō och Fate/Zero, i den ordningen, men det första jag gjorde efter att ha röstat och omröstningsperioden var över var att slutligen börja titta på säsong 2 av Chihayafuru och jag insåg då att jag skulle ha röstat annorlunda. Jag hade glömt bort hur bedårande karaktärsdesignen är i den serien och hade jag kunnat ändra på min valsedel så hade jag nog placerat den på åtminstone andra pallplatsen, efter Hyōka. Därför är jag såklart väldigt glad över att andra röstade fram den till det silver den definitivt förtjänar enligt mig.

 

I Bästa Visuella Prestation dök det däremot upp ett par titlar som jag kanske inte hade förväntat mig att se på pallen. Precis som Klona hade även jag lite svårt att välja mellan Hyōka och Fate/Zero här. Emellanåt kunde jag känna att Hyōka nästan var ännu snyggare i vissa avseenden men det som fick mig att ge förstaplatsen till Fate/Zero var faktumet att den klarade av att vara så satans snygg samtidigt som den radade upp den ena intensiva och krävande actionscenen efter den andra med mycket rörelser, kameraglidningar och hög detaljrikedom. Jag är fruktansvärt imponerad av vad de lyckades åstadkomma.

 

Jag röstade inte på Another eftersom jag inte mindes den som en kandidat för den här kategorin men då hör det till saken att det var så länge sedan jag såg den att minnet är allt annat än färskt på den punkten. Jag fick tyvärr aldrig för mig att gå tillbaka till den och fräscha upp minnet inför omröstningen. Black Rock Shooter har jag inte ens sett så den kan jag inte uttala mig om. Det kanske blir till att se den, inte minst om jag ska skapa en tråd till den (eftersom det idag inte finns någon tråd att stoppa medaljen i).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Karaktärsdesignen är definitivt viktig eftersom anime är ett visuellt medium. En annan viktig pusselbit är röstskådespelaren och dennes rolltolkning. Tillsammans avgör de (i kombination med flera andra pusselbitar) i slutändan vad vi tycker om karaktären - om han eller hon blir ett hatobjekt eller en personlig favorit. Vi följer den åtminstone halvröda tråden och presenterar tre nya kategorier. 

 

 

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

 

4PjU.png

Nakata Jōji (Kotomine Kirei - Fate/Zero, Alucard - Hellsing Ultimate) (9,6%)

 

1vHs.png

Sawashiro Miyuki (Kanbaru Suruga - Nisemonogatari, Takanashi Yomi - Black Rock Shooter) (8,5%)

 

7s9G.png

Fukuyama Jun (Togashi Yūta - Chūnibyō demo Koi ga Shitai!) (6,4%)

Hanazawa Kana (Zessica Wong - Aquarion Evol, Shinomiya Ayase - Guilty Crown) (6,4%)

Matsuoka Yoshitsugu (Kirigaya Kazuto - Sword Art Online) (6,4%)

Kamiya Hiroshi (Araragi Koyomi - Nekomonogatari: Kuro / Nisemonogatari) (6,4%)

 

 

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

 

8wDd.png

Emiya Kiritsugu - Fate/Zero (12,3%)

 

OQKa.png

Kawabuchi Sentarō - Sakamichi no Apollon (9,2%)

 

OcCM.png

Rider - Fate/Zero (8,5%)

 

 

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

 

N1iw.png

Ayase Chihaya - Chihayafuru (12%)

 

2WSF.png

Gasai Yuno - Mirai Nikki (11,2%)

 

MOqk.png

Takanashi Rikka - Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (6,7%)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är fredag och slut på arbetsveckan. Vad passar väl då bättre än att vi gör slut på prisutdelningen och presenterar alla de fem återstående kategorierna på en gång? Inte helt oväntat ser vi flera vid det här laget välkända titlar på prispallen även här, förutom i Bästa Nykomling såklart men konstigt vore väl annat.
 
 
 

Bästa Handling

 

 

2l8I.png

Fate/Zero (20,8%)

 

mo6a.png

Sakamichi no Apollon (16,2%)

 

nKCG.png

Another (9,2%)

 

 

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

 

IgpL.png

Hyōka (14,3%)

Fate/Zero (14,3%)

 

6sA6.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9,2%)

 

eagr.png

Sakamichi no Apollon (8,2%)

 

 

 

 

Bästa Studio

 

 

EvP7.png

Kyoto Animation (22,4%)

(Hyōka, Chūnibyō demo Koi ga Shitai!, K-On! Movie)

 

FCDG.png

A-1 Pictures (15%)

(Sword Art Online)

 

q6qB.png

ufotable (11,2%)

(Fate/Zero)

 

 

 

 

Bästa Nykomling

 

 

TC16.png

Psycho-Pass (25,3%)

 

Cqt1.png

Shinsekai Yori (23%)

 

KGXT.png

Uchū Kyōdai (20,7%)

 

 

 

 

Bästa Anime

 

 

Dows.png

Fate/Zero (13,5%)

 

RRC2.png

Sakamichi no Apollon (11,3%)

 

N6NI.png

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! (9,2%)

 

 

 
Det här var alltså samtliga medaljer vi hade att dela ut i Anime.se Anime Awards 2012. Jag och Sceleris vill än en gång tacka alla som var med och röstade. Alla resultat finns samlade i det första inlägget så den som vill ha en översikt kan med fördel hoppa tillbaka till trådstarten. Så, nu när alla medaljer har delats ut - var det rätt anime/studio/karaktär/röstskådis som vann?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har varit borta från internet i början av mars och därför inte kommenterat på utannonseringarna av pris i AAA, men nu när alla kategorier är avklarade så är det nog dags att skriva en bit.

För bästa action och komik är jag nöjd med resultaten. Förutom Fate/Zero och Gymnasiepojkarna respektive så var det knappt några serier jag tyckte förtjänade stort beröm i kategorierna. I action placerade jag Shakugan no Shana 3 på andraplats och ingen tredjeplats, och till och med det är tveksamt. Dess action var inte väldigt imponerande. I bästa komik följde jag upp med Nisemonogatari och Yuru Yuri. Två serier med konsekvent standard på humorn.

I bästa drama/romantik så satte jag Apollon som tvåa och Fate/Zero som trea. Man tänker kanske inte riktigt på Fate/Zero som en dramaserie, men nog kunde den vara duktigt dramatisk. Jag kommer aldrig glömma den sista konfrontationen mellan Kayneth och Emiya.

Min förstaplacering var förstås Tari Tari. Ju mer jag tänker på den har den nog blivit mitt favoritdrama i världen av japansk animation. Den utspelar sig i gymnasiet med karaktärer som faktiskt agerar deras ålder och problem som faktiskt passar i den åldern. En fullkomligt otippad kombination för anime idag, vilket jag tycker bäst illustreras i Kokoro Connect, den faktiska bronsmedaljören.

:pout:

Jag blev aldrig riktigt hänförd av Fate/Zeros öppnings- eller slutsekvenser. Animationen var föga engagerande, och det kändes som den innehöll väldigt "standard" idéer, även om den passade väldigt bra till serien. Min egna trepoängare var Hyouka, som också hamnade på en välförtjänt silverplats. Jag har aldrig gillat när 2-courserier byter vinjetter halvvägs för de verkar alltid bli lite sämre och tråkigare (jag är nog traumatiserad av Shakugan no Shana), och jag tycker Hyouka faller i det ledet. Så när jag röstade på den var det för de första sekvenserna, speciellt slutsekvensen, vilket jag redan nämnde i nomineringstråden. Andra och tredjeplats gav jag till Gymnasiepojkarna och Yuru Yuri. Kanske är de inte förtjänta av det, men det var de enda som hade fångat mitt intresse. Gymnasiepojkarna med sitt trevliga sluttema fullt av piano, och Yuru Yuri med en förvånansvärt bra öppningslåt för att vara något som sjungs av huvudkaraktärerna i en moe-serie.

Bästa ljudspår är något jag har ännu mindre koll på. Jag nämnde hur trevlig och smart jag tycker Yuru Yuris musik är, så den fick tre poäng. Jag mindes att jag ibland blev väldigt berörd av musiken i Sakamichi no Apollon. Den handlar om musik och gör det väl. Två poäng! Efter det... Tja, jag gillar musiken i de tidigare Shana-säsongerna. Outani Kou kan sin grej. Kanske är det den mest subjektiva och slumpartade kategorin med tanke på antalet bronsmedaljörer. Fate/Zero minns jag inte riktigt musiken ifrån, men jag kanske borde vara mer uppmärksam när jag ser om den.

Vinnarna i bästa visuella prestation och karaktärsdesign rättar in sig väl med mina egna röster. Egentligen har Fate/Zero och Hyouka inte mycket att tävla emot här (bland det jag sett). Själv tycker jag i övrigt att det är rätt svåra kategorier att bedöma. Till exempel placerade jag Nisemonogatari på tredjeplats i bästa visuella prestation. Inte för att den ser väldigt snygg ut, men för att den ser intressant ut, något den delar med visa bitar av Hyouka. Det verkar i alla fall som att jag kan se fram emot mer än vad jag hade väntat mig när jag äntligen ser Another :happy:

Bästa röstskådespelare har tidigare år varit den kategori jag haft svårast med att bedöma, men det här året var det osedvanligt enkelt, för det var väldigt få röstisar som riktigt stod ut. Jag röstade på två stycken. Satou Satomi som gjorde Tainaka Ritsu i K-On Långfilmen och Chitanda Eru i Hyouka. När jag först upptäckte att hon gjorde båda dem blev jag fascinerad. De är både väldigt olika karaktärer och låter väldigt annorlunda. Jag skulle aldrig kunna gissa att det var samma person utifrån rösterna endast, och det är något av en prestation.

På andraplatsen placerade jag Sawashiro Miyuki, som även fick silvermedaljen. Jag känner henne från Kanbaru i Nisemonogatari och Inaba i Kokoro Connect, och hon lyckas göra båda rollerna sexiga på sitt eget sätt. Men utöver det så blev jag förvånad över hur mycket mindre dum Inaba låter än sina motspelare i Kokoro Connect. Hon borde låta dum med tanke på dialogen i serien och hur karaktären är utformad, men gång på gång lät det rätt passande. En företelse hon delar med Chitanda i Hyouka för övrigt. Jag vet inte om det faktiskt var Sawashiro som lyckades göra sitt bästa av dialogen eller om manuset bara råkade favorisera henne. Oavsett var det något jag uppskattade.

Ah, kategorierna bästa karaktär. När det gäller manliga karaktärer så fylls hela min lista av Fate/Zero. Archibald El-Melloi Kayneth, Emiya Kiritsugu och Kotomine Kirei i nedstigande ordning. Emiya i all ära, men jag har en stor faschination av Kayneth. När en av de största och mest respekterade magikerna i världen blir besegrad, förråd och förråd igen är det så intressant att se hans reaktioner och val. Det är så olustigt att försöka leva sig in i vad han går igenom och vad han tänker under de snöpliga sista veckorna av liv.

Vinnarna i bästa kvinnliga karaktär kan jag inte relatera till alls för jag har inte sett någon av deras serier. Att Rikka hamnar på tredjeplats gör mig dock ännu mer intresserad av den serien. Jag som hade svurit en ed att aldrig se Chuunikoi :/

Mina röster föll på Sakai Wakana och Okita Sawa, båda från Tari Tari. De här flickorna är de mest intressanta och verklighetsförankrade tonårstjejer jag sett sen... alltid. De tangeras nog av Anjou från 2011s Vi Vet Fortfarande Inte Namnet På Blomman Vi Såg Den Dagen, men... fan vad jag älskar Tari Tari!

Tredjeplatsen var jag väldigt nära att ge till Saber, men efter lite funderingar så hamnade den på lolivampyren Shinobu från Nisemonogatari och Nekomonogatari. Om det bara varit en av serierna som kommit ut under året så hade jag nog röstat annorlunda, men Shinobus utveckling över dem båda är tämligen intressant. I första säsongen, Bakemonogatari, spenderar hon hela seriens gång att vara deprimerad och säger aldrig någonting. Det intressanta med 2012 är att i Nise får vi se henne komma ut ur sin depression, och i Neko får vi se början av hennes depression. Alla olika säsonger sätter varandra i ett annat perspektiv när det gäller Shinobu som karaktär. Nu behöver vi bara komplettera hennes utveckling med bakgrundshistorian i Kizumonogatari.

Bästa handling, bästa produktion och regi och bästa anime tycker jag är de kategorier som är mest sammankopplade. Icke förvånande så fick Fate/Zero guldmedalj i dem alla, och den platsade även högt i mina egna röster. Tråkigt nog ser jag inte Tari Tari på prispall i varken produktion och regi eller bästa anime. Nåväl :sceptic:

En medalj jag inte riktigt vet om jag håller med om är Sakamichi no Apollon i bästa handling. Själv ser jag den som en ren dramaserie och därför mer karaktärsdriven än handlingsdriven. Visst händer det saker i handlingen, men den handlingen är inte intressant i sig. Den tjänar bara som något att berika och utmana karaktärerna med. Det kanske man kan säga om alla serier och filmer, men jag ser en skillnad mellan handlingar som skulle vara rätt intressanta oavsett vilka karaktärer som medspelar, och handlinger som man bara följer för att dramat är intressant. Mina andra- och tredjeplatser i handling gick till Shakugan no Shana 3 och Nisemonogatari. Jag vet att jag klagade en hel del på Shana, men som sagt tycker jag ändå att handlingen är rätt häftig. Elakingarnas plan är cool, och det är kul att se hjältarna försöka stoppa den planen. Problemet är bara att jag inte förstår varför de hade den där planen.

Jag är nästan förvånad över att K-On Långfilmen inte fick någon medalj alls, om man bortser från att Kyoani vann bästa studio. Jag skulle nog sätta den fyra i produktion och regi, efter Fate/Zero och Hyouka. Har K-On tappat sitt intresse?

Det sista jag måste uttrycka är väl min förvåning över att Chuunikoi faktiskt platsade i både produktion och regi och bästa anime. Jag har undvikit den på ren princip för att det är Kyoani som gör mera söta flickor. Jag tycker att de kan lägga sin talang på något annat (som kanske

), men folk fortsätter säga att Chuunikoi inte är värdelös. Jag kanske måste bryta min ed trots allt.

2012 var ett gott år. Jag ser fram emot ett nytt år av mera anime och mera anime.se :jglad:
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...