Hoppa till innehåll
Anime.se

Lös plan: Nischad "manganörds"-budgetresa till Japan


Rekommenderade inlägg

Det här är ingenting som finns än, utan som det sonderas lite om. Så se det här som en "hur intresserade är folk?"-pejlning.

 

Det handlar om att i dessa lite mindre ekonomiska tider försöka få till en sådan därna gruppresa till Japan men till ett budgetpris, för mangatörstiga ungdomar (och andra) som inte är fullkomligt barskrapade men som kanske inte har SÅ myket pengar. Och framförallt, som kanske har en slant men i alla fall vill ha någon form av ledstjärna när de åker dit och inte bara "nu är jag här… öh, vad nu då?".

 

Nu är det ju så att en resa till Japan kan inte bli pissbillig. Hur man än vänder och vrider på kronorna måste man betala en flygbiljett för en 7–9000 kronor, och så tillkommer boende; även om man håller sig billigt där så blir det ändå en femtusen för två veckor cirka. Och så ska man runt lite, kanske åka lite tåg och se lite museer och så vips är man uppe på en hel del.

 

Så under 20 000:- kan man tyvärr inte vänta sig en resa till Japan om man inte har specialplan i stil med "bo hos kompis och få käk där". Men tanken är att lägga sig på ungefär just ungefär där - en tvåveckorsresa till Japan för en tjugo papp. Det är inte gratis, men det är inte så jäkla mycket heller. Det man får för det man skulle slippa om man reste själv är att man får en ledstjärna och blir runtvisad till ställen så att man vet var de ligger, får se saker man kanske inte visste fanns, och och framförallt, man får ett skyddsnät i form av en gruppledare om något skulle gå åt helvete.

 

Tanken är att hålla den i augusti nästa år, och låta resan kretsa kring, kanske avslutas i, ett besök på Comics Market, den största seriemarknaden i världen. Man skulle värma upp i Kyoto, med lite tempel, lite helgedomar, lite slappt, och sen åka till Tokyo och där gå en veritabel pilgrimsfärd mellan varenda nördbutik som staden har att bjuda på. Gajdad av en som varit på dem allihopa. I över tio år. Och sen, som sagt, gå på Comics Market.

 

Vore kul att höra ungefär hur spännande folk tycker att det låter? Prismässigt sätt går det nog tyvärr inte att göra så mycket; resor till Japan av den här typen kostar normalt sett öer trettio papp, så det här är skuret utav bara tusan. Frågan är hur många som känner att de vill till Japan (nästan) bara för att manganörda sig och som faktiskt kan hosta upp en tjugo papp för en tvåveckorsresa.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det låter jätteintressant, har velat åka till japan en längre tid, men som du skrev, man åker dit, anländer och "öhh nu...". Samt att språkbarriären alltid känts lite svår, har hört att det bästa är att åka med någon som kan språket eller som kan guida en för att få ut så mycket som möjligt.

 

Är det här ända stället du kollar av, eller finns det typ någon facebook grupp eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan, att hänga med Zimeon hade varit rätt värt bara det. Sist jag drog till Japan höll jag det däremot under 15 papp, och kom ändå hem med fyllda väskor. Det var i och för sig mer izakayabesök än resor och kulturupplevelser. Har tyvärr också en del ställen jag borde/vill besöka (polare i Tokyo och Sendai). 

 

Letar däremot alltid anledning att åka till Japan. Vore trevligt att dra till Kansai och Comiket också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har velat sett Comiket ett tag nu, och velat återvända till Japan åtminstone hälften så länge. Räkna med mig om planerna förverkligas. Med en reservation för att jag redan är där (kommer troligen att söka stipendier med det syftet inom närmaste året).

 

Jag kommer inte att fylla väskorna med doujin direkt, så som Zeedox är jag rätt optimistisk att det går att hålla sig under 20k utan problem. Det blir väl en budget ryoukan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, alltså det är ett resebolag som tänkt sig det här som projekt. Självklart inkluderar inte kostnaden det som man kan tänkas handla själv. :P

Visst, det går att komma undan billigare, om man gör allt själv. (Det, i sin tur, gäller förstås inte bara för resor.) Det här handlar om en resa som inkluderar resplan, tolk och säkerhetsnät, och alla detaljer so hotellbokning och sånt fixade på förhand. Givetvis inkluderar kostnaden även en vinst för resebolaget som planerar och fixar allt; det kommer man ju inte ifrån. Så visst blir det billigare om man fixar allt själv. Men det fina i kråksången är ju att man slipper fixa allt själv, plus att man kanske faktiskt får se saker man annars aldrig skulle tänkt på. Förhoppningen är ju att resan bara ska inkludera sådant som resenärerna faktiskt vill se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag och två polare funderade på att haka på en såndär gruppresa förra året, men det tog sig inte ur planeringsstadiet i och med förhinder.

 

Jag känner mig intresserad, men är inte helt övertygad att jag kan säkra den lilla förmögenheten som krävs. Att ha vägvisare m.m. vore kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, alltså det är ett resebolag som tänkt sig det här som projekt. Självklart inkluderar inte kostnaden det som man kan tänkas handla själv. :P

Visst, det går att komma undan billigare, om man gör allt själv. (Det, i sin tur, gäller förstås inte bara för resor.) Det här handlar om en resa som inkluderar resplan, tolk och säkerhetsnät, och alla detaljer so hotellbokning och sånt fixade på förhand. Givetvis inkluderar kostnaden även en vinst för resebolaget som planerar och fixar allt; det kommer man ju inte ifrån. Så visst blir det billigare om man fixar allt själv. Men det fina i kråksången är ju att man slipper fixa allt själv, plus att man kanske faktiskt får se saker man annars aldrig skulle tänkt på. Förhoppningen är ju att resan bara ska inkludera sådant som resenärerna faktiskt vill se.

Aha, jag läste inlägget lite för snabbt inser jag nu. Trodde det rörde sig mer om ihopgaddning än en regelrätt paketresa. Inte omöjligt att jag skulle vara intresserad i alla fall. Det skulle ju bli grymt sällskap, det är jag helt säker på.

 

EDIT: En alternativ tajmning till Comiket vore ju EVA 4.0...

Redigerad av hillster
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vara intresserad av en sådan resa då jag skulle få se mer av Japan, få se mer saker av det jag är intresserad av och samtidigt åka dit med (troligtvis) likasinnade personer. Det känns som att när jag var där 2009 så missade jag väldigt mycket på grund av dålig planering men samtidigt att jag blev väldigt överväldigad och visste inte riktigt vart jag skulle börja. 

 

Jag tycker att priset låter rimligt med tanke på det man får men det ska inte sopas under mattan att det är en del slantar att lägga undan. Skulle resan bli aktuell och jag verkligen vill åka dit då som jag känner nu så skulle jag kunna lägga undan så mycket pengar till nästa sommar/höst beroende på när inbetalning ska vara inne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag och en vän har länge pratat om att åka till Japan någon gång, och det enda förhindret har väl egentligen varit ekonomiskt. Om det kan lösa sig (vilket det förhoppningsvis gör snart) så skulle jag mer än gärna hoppa på ett sånt här projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...