Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2014


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Tiden stannar inte för någon! Med dessa visdomsord startar jag denna tråd.

 

OFMn.jpg

 

Det är en del serier som jag ser fram emot, till exempel Knights of Sidonia, som förvisso är 3DCG-animerad, men baseras på ett verk av skaparen av den superba mangaserien Blame. Jojo del 3 är förstås given: jag hoppas på god underhållning. (Jag har sett den gamla OVA-serien av Jojo del 3, men jag minns inte att den var så rolig som Jojo del 2 var nu när den gick på TV. Nyversionen kommer knappast vara lika välanimerad.) Kanojo ga Flag wo Oraretara ser jag också fram emot; det är en sån där vanlig haremserie, fast jag tyckte ändå att mangaversionen hade lite charm och, vågar jag säga det, finess.

 

Det är bara några av serierna jag vill se eller provsmaka. Vilka vill ni se och varför? (Handlingen låter intressant, ni gillar stilen i bilderna som släpps, ni gillar vad serieskaparna gjort förut, ...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag ser fram emot mest är Mushishi och Fairy tail. Lär bli en ganska bra blandning med Mushishi's djup och vackra miljöer i kontrast till Fairy tail's humor och galenskaper.

 

De andra tilltalar mig faktist inte så mycket... Men jag ska prova att se dem ändå för det finns säkert någon mer som är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ny version.

 

spring-2014-v4dot5.jpg

 

 

Blir en del serier att se i vår. Plus några OVAs. Noucome! Eller hålla sig till sommaren och köra maraton vilket jag föredrar. :colonthree:

 

Enligt en japansk rankingsida så ser killar mest fram emot - Mahōka Kōkō no Rettōsei (The irregular at magic high school). Och tjejer - Haikyu!!

http://www.animenewsnetwork.com/interest/2014-03-06/japanese-fans-rank-most-anticipated-spring-2014-anime

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Intressantast så här långt, 2 avsnitt in på de flesta, är nog Knights of Sidonia. Att den är i 3DCG gör faktiskt inget alls, tycker det passar bra in här. Det som jag dock har lite svårt för är att urskilja vissa karaktärer från varandra. Men det har nog dock inget med animeringen att göra. Jag vet inte exakt vad det är som tilltallar mig, då varken handling eller karaktärer så här långt har utvecklat sig speciellt mycket. Ska bli spännande iaf att följa och se om den kan fortsätta att vara intressant för mig. 

 

Nanana's Buried Treasure har även den börjat bra. Men den känns dock inte lika "unik" som Sidonia. Avsnitt två visade att den har potential till att bli spännande. Annars har jag kanske inte mycket till övers för karaktärerna som inte känns så intressanta, förutom kanske ett visst spöke och en självutnämnd mästerdetektiv. 

 

Sen har jag även spanat in Captain Earth​, som jag dock får lite dåliga vibbar ifrån. Men är det stora robotar inblandade så bara måste man dock ge det en chans. 

 

Mekakucity Actors har jag bara sett ett avsnitt av, så det är svårt att säga allt för mycket om serien. Intressant första avsnitt dock som visar potential. 

 

The Irregular at Magic High School har en intressant protagonist. Sen är jag dock väldigt trött på den här incest grejen som är överallt känns som. Men jag kanske överlever det. 

 

Har även hunnit sett på Black BulletDragonar AcademyChaika –The Coffin Princess- samt Brynhildr in the Darkness. Lättsmälta serier men inget som direkt sticker ut och verkar ha något extra att erbjuda för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Det verkar som hela forumsbesättningen har lika lite tid som jag att kolla på anime just nu. Eller så är det en osedvanligt röten säsong? Jag kan (knappt) inte uttala mig, för jag kollar hittills bara på Mekaku City Actors och Chaika - Coffin Princess. Den förra har hittills inte övertygat, men det är ju Shaft bakom spakarna så det sämsta det kan bli är väl Sasami-san. Den senare har hittills inte övertygat (repris) men den (läs: hjältinnan) är ganska söt. Jag är dock inte ett fan av staccato. Lite seg, trots sitt höga tempo. Händer det egentligen något?

 

Jag har även kollat på ett avsnitt av Daimidaler (because: EVA-parodi utan hämningar), men funderar på att attack-droppa den för den var så skämskuddevidrig (typ värre än Watamote, fast jag är inte säker på att det är medvetet). Ska givetvis också plocka upp Jojo - Stardust Crusaders om tid finnes (vilket den alltså för närvarande inte gör).

 

Vad kollar ni andra på!? Hittills bara Blå som rapporterat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

La först märke till idag att kanjina i Nananas namn (七々々*) är 777 - jackpot i enarmad bandit. Verkar som jag har dagdrömt varenda gång öppningstemat har gått för att ha missat det så länge. ^^;

* = 々 betyder att senaste kanjit upprepas för er som inte redan visste.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att säsongen är okej. (Titlar nedan tagna från savepoints bild. Avsnitt inom parentes; + om jag tänker se vidare.)

  • Brynhildr in the Darkness (1-6+), serien om en grabb som dras in i en konspiration som rör onda organisationer och deras förrymda medicinska testoffer, en drös stackars unga flickor med övernaturliga förmågor, är en sådan jävla kalkon.

    Den bygger på en manga från Lynn Okamoto, skaparen av Elfen Lied, och det märks, för den har Okamotos sedvanliga flicktortyr och bisarra sexualitet, för att inte nämna dialogen och karaktärernas känslospel. Ibland när figurerna talar så får jag känslan av att Okamoto är något av en psykopat: han förstår inte känslor, utan försöker bara emulera dem. Så vare sig det är en scen där någon är lättad eller oroad, eller en snuskig scen med lite falla-och-ta-på-brösten-humor, så blir det bara skitkonstigt.

    Så den är stel och usel, men så dum och absurd att jag ändå är lite nyfiken på vad som kommer att hända med

    det "befruktade utomjordingsägget"

    som protagonisten funnit i sin ägo, och hur de olika kvinnliga huvudpersonerna kommer att dö horribelt.
     

  • Nanana's Buried Treasure (1-6+) var snäppet bättre. Det är som en blandning mellan Ett visst vetenskapligt Index och Indiana Jones: från det förstnämnda har vi den typiska lättromanlitterära "skolstaden", här förlagd på en artificiell ö som huserar högstadie-, gymnasie- och högskolor. Berättelsen, om en 16-årig nyanländ kille, kretsar kring hans ofrivillige rumskamrat, spöket Nanana. I livet var hon en äventyrare som fann skatter och lät bygga ön tio år tidigare, och nu är det upp till killen och äventyrsklubben på skolan att hitta alla magiska skatter som hon gömt på ön bland "ruiner" fyllda med mer eller mindre harmlösa fällor – vilket är Indiana Jones-delen av det.

    Det är färgglatt och en sån där lagom blandning mellan lättroman-allvar och lättroman-skoj (seriens onsen-badavsnitt hade en småfyndig liten variant på "kvinnor klämmer på varandra"-klyschan), så jag ser på den med behållning.
     
  • Jojo's Bizarre Adventure: Stardust Crusaders (1-6+) är ju som väntat knasig, men jag känner ändå att mitt intresse är lite svalare än för föregående Jojo-generation. Att jag redan är bekant med handlingen (det finns en äldre OVA med toppenanimation!) spelar in, men desto värre är att den känns lite seg, ärligt talat. Det är så mycket muskelberg-som-bara-står-och-pratar. Det har sagts att i takten som serien gått hittills så verkar det som att den blir ~52 avsnitt, och det känns för långt.
     
  • Isshuukan Friends (1-4+) följer jag redan som manga, så den har haft låg prio, men nu har jag börjat med den. Serien har en tråd, så jag ska nog skriva nåt där, men jag kan åtminstone säga att det är hyfsat myspys-gullegull.
     
  • Bokura wa Minna Kawaisou (1-6+) bygger på en manga från hon som tecknade Love Lab, om 14-åriga tjejer som begrundar det här med kärlek och pojkvänner, vilken blev en angenäm anime med många gånger lysande animation. Med det till trots så hade Kawaisō ändå en viss tröskel för mig...

    Här handlar det om en kille som får bo på pensionatet Kawaisō med en liten bunt knasiga figurer och, visar det sig, skolkamraten som han just blev kär i vid första ögonkastet. Jag är inte så förtjust i det där med första ögonkast, så jag var lite oroad för att hans motivationer och de metoder med vilka han skulle vinna hennes hjärta när de bor i samma hus skulle bli pinsamma och krystade, och sen kändes det lite trist att höra Kana Hanazawa göra hjältinnans röst. Hanazawa är jätteduktig när materialet tillåter, men hon är överanvänd, och jag tycker inte riktigt att hon är klippt och skuren för denna roll. (I början tänkte jag det lite som att hon var samma karaktär som i Garden of Words, hi hi.)

    Men, äsch, det är okej, man vänjer sig. Handlingen känns bekant (nån mer än jag som tänker att sista akten kommer att handla om hur pensionatet är hotat av rivning/nedläggning och att dess hyresgäster måste förena sina krafter?), men den är lite stilig, och det mest unika med den är att Hanazawas rollfigur är en välkarakteriserad introvert.
     
  • Haikyuu! (1-6+), om volleyboll-fixerad kille som är kort men kan hoppa, och hans nya gymnasielag, är välanimerad och verkar vara väl mottagen av fans, men jag har inte kommit in i den så starkt... Jag tror att för att jag ska bli betagen av en sportanime så måste det antingen vara blod, svett och tårar (Hajime no Ippo), eller mer excentriska karaktärer (Slam Dunk), eller fånigare sport (typ Shōnen Jump-basket i Kuroko no Basket), eller bra drama utanför sporten (Cross Game).
     
  • Kanojo ga Flag wo Oraretara (1-6+) är allt jag drömt om! En riktig skräpserie med en massa platta men knasiga figurer, mestadels tjejer. Löjlig dejtingsim-referenshandling om kille som kan se och vet hur man avbryter "flaggor" (villkor/utlösare för vissa utfall, t.ex. "vill man bli ihop med Satoko så måste man höja hennes flaggor genom att äta lunch tillsammans på skolgården" eller "om man pratar om sin fästmö innan farligt uppdrag så höjer man flaggan för att dö") och den drös med tjejer (så väl storasyster som lillasyster, prinsessa som barndomsvän) som alla blir besatta av honom.

    Det är ju dåligt, fast det är så fånigt att man inte kan bli arg. Jag gillar hur de samsas om honom. Inte så att jag förespråkar harem med åtta kvinnor för varje man, men... trevligt att de kommer överens.

    Så långt som jag läst av mangaversionen (lättromanserie i original, vill jag minnas) så börjar det handla om världsomspännande konspirationer, vilket ju bara är ännu fånigare.
     
  • Gochuumon wa Usagi desu ka? (1) handlar om tjej som börjar jobba på ett kafé med en kanin som bara ser ut som en fluffboll, vilket också är en god representant för serien i sig. Fluff fluff.

    Hm. Känns så jäkla innehållslöst, och jag orkade inte med mer än första avsnittet. Och då var jag ju ändå en som inte bara såg utan även gillade (och ser fram emot uppföljaren!) av Kin'iro Mosaic, fluffserien om några japanska och brittiska tjejer i Japan. Å andra sidan så hade den ju åtminstone Karen!
     
  • Hitsugi no Chaika (1-6+) kommer från skaparen av Scrapped Princess och Strait Jacket, och de var ju okej. Han där författaren verkar gilla fantasy med blandning av magi och teknik, och det här är ganska lättsamt att se, för handlingen är ganska rak: några mysterier, en del hyfsad action, och inte en massa komplicerad fantasy-politik (som kommer av att författaren är för kär i sin värld), åtminstone inte ännu.

    Fast det är också väldigt animu, t.ex.

    draken som förstås förvandlas till

    en loli som spelas av Chiwa Saito.
     

  • Fuun Ishin Dai Shogun (1) är banne mig sämre än Brynhildr, men Daishogun är så skrattretande dåligt i allt från den icke-existerande animationen till den bröstfixerade handlingen att jag inte kan avsky den mer än Brynhildr. Fast å andra sidan är den mer ointressant. Utspelar sig för några hundra år sedan och handlar om nån ättling till nån shogun som kan styra en jätterobot, men bara om han är oskuld. Typ.
     
  • No Game No Life (1-6+) är ganska ful (en sån där serie där nästan allt går i en avskyvärd lila ton) med lite incestpedovibbar, och jag är inte mycket för den tramsiga fantasyvärlden eller karaktärerna i sig, men det är också lite kul med serier där faktioner ska försöka överlista varandra, här med spel: serien handlar ju om spelbesatt syskonpar som dras iväg till fantasyvärld där allt bråk skipas med spel och dobbel.

    Avsnitt 6 var bäst, där spelar de en variant av

    ordleken shiritori

    med reglerna att

    det som nämns och inte finns i rummet, kommer dit, och det som nämns som finns försvinner

    , och det blir så att de spelar ganska high-level och

    trollar bort bl.a. planetens geologiska lager och blottar kärnan, och trollar bort en av kärnkrafterna och orsakar en hypernova

    ! Det var lite spejsat.
     

  • Baby Steps (1-4), tennisserien, är okej, men jag följer ju redan mangaserien (och börjar nästan bli lite less – känns lite enformigt) och animeversionen är inte vältecknad nog för att hålla mitt intresse uppe när jag redan kan materialet.
     
  • Knights of Sidonia (1-5+) har ju ganska taskig 3DCG, och det är synd, för det är en scifi med några intressanta idéer. Fast det är inte någon BLAME! direkt. Det här är mer ordinärt och knäppt. Typ mecha och mystiska utomjordingar och japanska festivaler och den japanska mannens önskedröm:

    att dricka en ung flickas urin

    .
     

  • Akuma no Riddle (1-6+) påminner mig lite om Danganronpa. Här handlar det om en klass med yrkesmördarflickor som ska mörda en (1) av de andra eleverna, och protagonist är tjejen som istället bestämmer sig för att skydda det medvetna målet. I Danganronpa så är det ju veckans mordmysterium, där någon dör och man får lite karaktärsbakgrund om mördaren som sedan åker fast och blir avrättad. Här är det veckans mordplan som ska genomföras och misslyckas och sedan blir den aspirerande mördaren utskickad.

    Lite explosioner, lite pangpang, lite gymnasietjejer med ärr över hela kroppen, lite yuri-vibbar. Inte så mycket att säga om serien.
     
  • Mangaka-san to Assistant-san (1-6+) är en skräpig snuskhumorserie. Det är inte hög nivå någonstans i serien, men på ett sätt är det lite kul med en karaktär som är en sådan renhjärtad snuskhummer, en som stirrar tjejen i ögonen och oförskämt frågar "får jag se dina trosor?".

    Å andra sidan är det ju ganska mycket sexuella trakasserier, sååå... :sceptic:
     
  • Soredemo Sekai wa Utsukushii (1-6+) var inte alls den sorts serie jag väntat mig. Jag tänkte mig att det var nån trist seinenserie typ Mashiro-iro Symphony, men det här är ju shōjofantasy! Busenkel handling: ett solens kungadöme där det aldrig regnar har erövrat nästan hela världen; ett litet land i östern med magisk kraft över regn (typ regndans, fast regnsång) har fått sin frihet garanterad i utbyte mot att "solkungen" får deras prinsessa till gemål.

    Protagonist är sagda prinsessan: en pigg, öppen, varmhjärtad och lite "oförfinad" tjej, runt 16-17 år. Efter lite äventyr så träffar hon kungen som visar sig vara typ en känslokall bishōnen på sisådär 12-13 år. Vad som följer är förstås att hon värmer kungens hjärta och en romans utvecklar sig. En romans mellan en 16-årig tjej och en 13-årig prepubertal pojke. Trevligt att anime kan erbjuda något för shotacon och inte bara lolicon!

    Hyfsad, enkel shōjofantasy alltså. Jag gillar Rena Maeda som gör rösten till prinsessan. Hon, som verkar vara något av en nykomling i branschen (detta är hennes första huvudroll; hon har inte ens haft så många roller med namn), har en röst som påminner lite om Megumi Hayashibara i sin piggare stämma.
     
  • Inugami-san to Nekoyama-san (1-6+) är en treminutersanime om en hundaktig gymnasietjej som gillar katter och träffar kattaktig gymnasietjej som gillar hundar. Åsså flörtar de lite. Typ den sortens serie. Den dåliga slutlåten är lite käck. Nyan-nyan-nyan neko daisuki~
     
  • Abarenbou Rikishi!! Matsutarou (1-6+) handlar om en förvuxen skitstövel som börjar med sumobrottning. Han är stor, stark, ovårdad, otrevlig, respektlös, tjuvaktig, hänsynslös, självinsiktslös, självisk... (Han bokstavligt talat stjäl godis från ett spädbarn!) Jag har inte ogillat en huvudperson så här mycket sedan jag läste/såg Death Note.

    Fast till skillnad från Light så har ju Matsutarō åtminstone inte dödat någon. Det finns hopp för Matsutarō – om han bara får stryk och inser vilket svin han är, så kanske han kan bli en ordentlig människa!

    Och det är väl egentligen därför jag ser vidare, i hopp om att Matsutarō får på nöten. För inte finns det mycket annat att se för. Det är inte en vacker serie någonstans, eller skön för öronen.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kan väll copy pasta det jag skrev om säsongens animes från min tumblr, blir på engelska men w/e... 

Var 4 veckor sen jag skrev detta btw.. och glömde bort att jag kollade på Mekakucity actors när jag skrev detta. så den är inte med här.
 

Too much anime

Watching bloody 18 anime shows this season.. 
And for some reason I want to make a list of those that has my interest and what I think so far how them.

Akuma no Riddle: Not sure what I think of this one yet.. Can’t really predict what will be going down in this anime, except the suggested Yuri between 2 of the characters. idk, will probably keep watching, might be good. 

Black bullet: This one will be one of my favourites this season, it seems to have a good story, the first 2 episodes has me interested and hooked atleast. 

Bokura wa Minna Kawaisou: This one will also probably be one of the favourites this season, it has good comedy, and the artstyle is amazing. And I enjoy whatever romance in anime tbh, and this one seems to be a really good one. 

Fairy Tail: Well continuation of where the anime left off before, It is fairy tail, and I very much enjoy it, I do have read to where the manga is, so watching the anime now is just a reminder to what I already knew, but it sure is nice to see it animated ofcourse. 

Gochuumon wa Usagi desu ka?: I will probably continue to watch this becuase it is pretty cute and adorable, but it doesn’t really got anything else going for it from what I can tell, like sakura trick last anime season.

Gokukoku no Brynhildr: Not sure about this one yet, seems to have some annoying characters and plot. meh, might drop, might not, we will see.

Haikyuu!!: First I wasn’t planning on watching it, because sports in general doesn’t interest me, but I have seen a few very good sports anime, and it is always difficult for me to choose if I am going to watch the first episode of one or not. But after hearing people talk about it, I decided to give it a go, and I am glad I did, This one will probably be one of my favourites this season aswell! 

Hitsugi no Chaika: Saw the creator of this one was the one that did scrapped princess, and Scrapped Princess was an anime I recently got reccomended and I enjoyed it slightly. It seems that this anime is in the same universe but in the future relatively to Scrapped Princess. It has my interest for now, but not sure if it will be amazing. 

Isshuukan Friends: This one has a very unique cutest artstyle which I very much approve of, and I have a feeling this might be a bit emotional, by which I mean, sad, but also happy feelings. It did definetly affect me in some way already. 

Mahouka Koukou no Rettousei: Another magic school anime.. uuh, after watching that other one last season, I wasn’t very eager to see another one, however this one seems to be better atleast. The main character seems to be a badass though, so I hope that will redeem the rest of what I have seen of this one so far.

Mangaka-san to Assistant-san: This one is just plain ecchi comedy, and so far it has made me laugh several times, so that is good enough to continue watching in my honest opinion.

Mushishi Zoku Shou: My brother recommended Mushishi to me a while ago, and about 2 months ago or so I watched the first season of Mushishi, and while I was very confused to what this anime actually is about, I very much enjoyed it, and when I started to understand more about it, I could enjoy it even more, Second season doens’t seem any different then the first, so it is just plain more Mushishi, which I am fine with. 

Nisekoi: This one is still going from last season, and I am very much enjoying it, so much actually that I just couldn’t wait for the anime, and I took a few days to read the whole manga. While I find most Harem annoying as hell, sometimes there is a few I really like, Heavens lost property is another one I loved. Nisekoi will definetly be on that list aswell.

No Game No Life: This will probably me favourite this season. The main characters are just too badass, my favourite characters in anime has always been those that are very intellectual, and are not ignorant twats, which 90% of the anime characters are in anime.. So the moment I saw the characters in this anime, I knew I would love it, and so far 2 episodes in I can safely say so.

Ryuugajou Nanana no Maizoukin: Another anime I am not completely sure about yet. Seems decent enough.. maybe.

Selector Infected WIXOSS: This anime is a bit weird as it is a card battle anime, but the anime itself has not after 3 episodes explained how the fucking card game works, which is the most annoying part of this anime thus far. Not knowing anything about it, and yet the characters battle eachother and saying and doing stuff the viewer has no knowledge about is a bit irritating, I have no idea if this is a real card game or not, it would make sense if it was a real card game, becuase perhaps the creators expect the people watching this anime to know how it works..
But so far it has my attention, heard it will be a bit dark, and was a while ago I watched a dark themed anime.

Soul Eater not!: I did not except this one, but we got a.. typical school anime with female characters in the soul eater universe.. Meh, so far not impressed by it, but I will probably watch it all.. maybe.

Tonari no Seki-kun: Another one that continues on from the last anime season. Not too much to say about this one really, always fun to see what random shit Seki-kun does in class next.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har gett mig in i Jojo´s värld nu också efter att ha sett första säsongen (första och andra delen av mangan) nyligen av en slump. Stardust Crusaders fortsätter i samma anda som tidigare. Jag kan verkligen inte hjälpa att gilla dessa extrema muskelberg och deras flashiga stilar. Blir verkligen sugen till att införskaffa spelet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...