Hoppa till innehåll
Anime.se

Böcker och ljudböcker - Vad har du läst på sistone?


Zeedox
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag såg ingen allmän tråd som handlar om böcker och litteratur, så det är väl läge att skapa en sådan. För visst är det folk här som tycker om att läsa även icke-animerelaterade böcker?

 

På sistone har jag själv läst Hyperion av Dan Simmons. Det tog ett par försök att komma igång med boken, eftersom språket i boken är ganska knepigt. Mycket avancerade ord och poetiska beskrivningar, som inte alltid är gjorda för att vara förståeliga, utan bara låta futuristiska. När jag väl fick en känsla för stilen började jag dock älska boken. Vilken poetisk sci-fi! Berättelserna var riktigt hänförande, även om de var rätt grova. Klart en av de bättre, och mer unika, science-fiction-böcker jag läst. 

 

Nu har jag börjat med Mr Norrell & Jonathan Strange av Susanna Clarke. Verkar bli ytterligare en höjdare. :)

 

Vad läser ni, och vad har ni läst på sistone? Några intryck ni fått av era böcker, några författare ni inte får nog av?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste inte böcker alls för några veckor sedan, så provade jag mig på 1Q84 som är skriven av Haruki Murakami än så länge är det den bästa boken jag läst. Innan såg jag böcker som bara långtråkigt och blä. Nåväl, sedan inser man att det finns böcker för alla och jag har nog kommit på att "psychological" är vad som passar mig.

 

Så nu planerar jag att läsa de mest sålda böckerna Haruki skrivit och sedan ska jag väl leta efter flera författare som honom. Så om någon även har tips för böcker eller författare som faller under "psychological/mindf*ck" kategorin så don't hesitate to tell me :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra idé! Sen jag började på mitt nuvarande jobb så har jag tagit mig igenom ett par böcker och så sent som idag så blev jag klar med En man som heter Ove som är skriven av Fredrik Backman. Den påminner en hel del om Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (som jag förövrigt kan rekommendera) men är lite mer jordnära och inte lika överdriven. En man som heter Ove handlar om just en man som heter Ove. Han är en principfast man som t.ex bara kör Saab och kan ses av andra som en sur gubbe som inte gillar andra eller förändring. Till en början fick jag också den känslan och jag kunde riktigt känna medlidande för affärsbiträdet när Ove ska köpa en Ipad i första kapitlet och skäller ut ynglingen gång på gång men ju mer boken går och du får reda mer om honom så måste jag erkänna att jag gillar gubben och att hans resonemang inte är så tokiga som de först verkade. En bok jag rekommenderar till alla och speciellt till dem som vill veta om den där mannen som heter Ove.   

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag höll på läsa Norwegian Wood av Haruki Murakami tills min realia lärare tvingade mig köpa och läsa hans historia bok, Japans Historia av Thomas Ekholm. Fascinerad som jag är av japans historia och kultur så är det ett nöje att sätta sig in lite djupare på deras historia, är också ett stort plus att ha författaren som föreläsare, han brinner verkligen för sin grej och gör allt intressant! Annars är nog min nästa bok är Geisha, A Life av Mineko Iwasaki som är en berättelse om hennes liv som Geisha och allt det betytt och berövat henne ifrån.

 

Har också fallit pladask för New Weird, en rätt ny gren av Weird Fiction om jag förstått det rätt, får inte nog av China Mieville's böcker. Konstiga, fantasifulla, bisarra, groteska och helt underbara. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett mycket bra initiativ. Det ger mig en ursäkt att skriva något här, då jag har läst mycket mer böcker än sett på anime på sistone.

 

Det var inte alltför länge sedan man fick upp ögonen för fantasyförfattaren Brandon Sandersson, tack vare den ypperliga podradion Writing Excuses, och började ta mig igenom hans verk. Man skulle rent av kunna säga att hans böcker, samt upptäckten av hur lätt och smidigt det var att läsa böcker på iPad (speciellt när man är i Japan och inte har tillgång till engelsk litteratur på något annat sätt), var det som fick mig att börja läsa böcker igen efter en stor svacka. Både Elantris och Mistborn-trilogin plöjde jag igenom med god apptit, och för närvarande håller jag på med att läsa The Way of Kings.

 

Det tog mig ett långt tag att börja uppskatta denna lika mycket som Mistborn. Världen verkade lite för stor, med för många karaktärer som alla skulle ha sin egen introduktion, och det dröjde tills jag var runt en tredjedel in i boken förrän jag verkligen kom att uppskatta den, då den började fokusera på endast tre huvudsakliga karaktärer. Det tycks vara ett tema i Brandons böcker att ha minst en karaktär vars sitation är helt löjlig svår, och det var denna karaktärs kamp mot sitt liv som slav som höll kvar mig så pass länge. Jag är för närvarande halvvägs in, och trots att detta är i särklass den längsta boken jag läst tror jag nog att jag kommer att kunna klara mig igenom den. Nämnde jag hur lätt och smidigt det är att läsa på iPad?

 

Efter jag är klar med detta (om någon månad kanske) tänkte jag läsa en bok av Alastair Raynolds, som nästan alla i min familj lovordar till skyarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera Broken empire trilogin: Prince of thorns, King of thorns, Emperor of thorns av Mark Lawrence som jag läste/lyssnade på nyligen. Dark fantasy/sci-fi med lite Dexter och Game of thrones vibbar. Handlar om Jorg som i början av första boken är typ 14/15 men böckerna hoppar fram och tillbaka i tiden från när han var nio till han är lite äldre. Jorg är i stort sett en psykopat som gör allt och går millt sagt över berg av lik för att uppnå sitt mål och få sin hämnd.    

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

min realia lärare tvingade mig köpa och läsa hans historia bok, Japans Historia av Thomas Ekholm. Fascinerad som jag är av japans historia och kultur så är det ett nöje att sätta sig in lite djupare på deras historia, är också ett stort plus att ha författaren som föreläsare, han brinner verkligen för sin grej och gör allt intressant!

 

Åh, den läser jag nu. Helt okej, men inte toppen. Jag tycker att dess främsta styrka är just att den är på svenska, för annars tycker jag att den är lite för mycket "X hände, Y hände, Z hände"; jag skulle gärna se lite mer perspektiv och strömningar. (Därmed inte sagt att den är utan.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste inte böcker alls för några veckor sedan, så provade jag mig på 1Q84 som är skriven av Haruki Murakami än så länge är det den bästa boken jag läst. Innan såg jag böcker som bara långtråkigt och blä. Nåväl, sedan inser man att det finns böcker för alla och jag har nog kommit på att "psychological" är vad som passar mig.

 

Så nu planerar jag att läsa de mest sålda böckerna Haruki skrivit och sedan ska jag väl leta efter flera författare som honom. Så om någon även har tips för böcker eller författare som faller under "psychological/mindf*ck" kategorin så don't hesitate to tell me :)

 

Norweigan Wood kan du nog vänta lite med i så fall. Den är inte så värst märklig egentligen, utan mest melankolisk. Bra på sitt sätt, men inte så lik 1Q84, antar jag. Har inte läst 1Q84 själv, men tänker göra det i framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Norweigan Wood kan du nog vänta lite med i så fall. Den är inte så värst märklig egentligen, utan mest melankolisk. Bra på sitt sätt, men inte så lik 1Q84, antar jag. Har inte läst 1Q84 själv, men tänker göra det i framtiden!

 

Håller med om detta, skulle nog tipsa på Nyckelfågeln som vrider upp världen om du gillade 1Q84 som nästa köp. Och jag tror Murakami's böcker klassas snarare som surrealistiska än psykologiska. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lyssnade klart på The Art of War by Sun Tzu idag. En intressant bok som berättar ur Sun Tzus vy hur man ska gå tillväga vid krigföring, allt från hur du ska vara som ledare till taktiker. Det fascinerande med boken är att den är såpass gammal men den är skriven på ett sånt sätt att tipsen och taktikerna säkert fungerar idag med. Mycket i boken handlar om att du ska planera dina slag noga och bara slåss när du vet att du kommer att vinna och att ära inte spelar någon roll i strid eftersom det bara är vinsten som räknas.   

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Köpte nyligen Roadside Picnic (originaltitel: Пикник на обочине) och har njutit av att läsa denna ryska science fiction-klassiker på balkongen när det har varit soligt ute. Boken inspirerade bland annat filmen Stalker och S.T.A.L.K.E.R. spelen. Som ett fan av S.T.A.L.K.E.R. spelen så är det väldigt intressant för mig att se hur många stora och små detaljer från spelen som nu i själva verket visar sig vara lyft direkt från boken. Ganska kort berättelse på 193 sidor så det dröjer nog inte många kvällar innan jag har läst ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...