Hoppa till innehåll
Anime.se

Hoshi
 Share

Rekommenderade inlägg

(Från Animecka) I en alternativ verklighet hittar människan en portal på månens yta som leder mänskligheten till Mars. Detta leder till en massmigration till den röda planeten som sedermera leder till ett storskaligt krig mellan de som valde att stanna på jorden och ”marsianerna”. 

 

Såg första avsnittet alldeles nyss och den verkar bra. Är överlycklig över att se Shimura Takakos stil igen, och storyn verkar faktiskt intressant. Kommer följa.

 

aldnoah-fi.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag aldrig haft mycket till övers för Mecha genren.

 

Aldnoah Zero fångade dock mitt intresse och jag kommer åtminstone ge den the golden rule of three.

 

Jag tycker storyn verkar intressant. Det hela kommer nog falla på hur mycket överdriven "mecha-fighting" det blir i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hoshi: Designen var en grej jag gillade med första avsnittet också, den gav mig nostalgiska vibbar. Men Shimura har väl inte haft mycket animerat förut? Aoi Hana och Wandering Son, that's it? Och jag har inte sett endera av dem. Jag måste förväxla hennes stil med någon annans.

 

Karja: Inte heller en superfan av mecha, men gillar mecha när robotarna är en trevlig del av bakgrunden och handlingen sitter i förarsätet. "Code Geass" var det första jag tänkte när jag kollade på Aldnoah Zeros mechs, och som det verkar finns det fler likheter - vilket knappast kan vara dåligt.

 

EDIT: och "Full Metal Panic" det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Efter att jag sett andra avsnittet när det kom ut tappade jag intresset, men idag såg jag något intressant på nätet och började se den igen. Och det var ett bra beslut, det här är absolut en av de bästa serierna för säsongen! Animation och musik är top notch :3

 

Hillster: Så rätt så, bara Aoi Hana och Hourou Musukou. Men hennes stil är naturligt nostalgisk, det känner jag igen mig i xD

 

Bara jag som shippar Asseylum och Slaine? *-*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Försöker verkligen tycka om den, men det är så mycket i serien som jag anser vara helt åt helvetet- som ex att "Verserna" med sin extremt högteknologiska maskiner blir överrumplade av en gäng av tonåringar med ett par rostiga maskiner...det känns som de lever sina liv på räls. Inga förluster som sätter tillbaka dem eller några ögonblick som man inte redan hade kunnat förvänta sig. Inget som jag skulle rekommendera till någon som anser att berättelsen skall vara i centrum och inte dessa nya flashiga scener..."but hey, det är min åsikt".  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men den ungen gav inget till serien sedan så var också den mest inkompetenta av dem alla...så jag ser inte sorgset att dra ned på personerna lite mer. Hade kanske skapat någon typ av stämning ifall systern dog snart, eller någon högre uppsatt kapten. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till att börja med mitt inlägg så kan jag skriva att jag varken tycker bu eller bä om serien, den har vissa bra element men en del är också tråkiga.

 

Angående det där med att att några ungdomar spöar marsianerna med sina högteknologiska vapen så kan jag väl tycka att det kanske går lite för lätt för just våra huvudpersoner. Jag tycker ju att de som är soldater eller taktiker borde komma på exakt samma sak som ungdomarna. Fast en sak som skulle kunna talas till deras försvar är att marsianerna är arroganta och ser ner på sina fiender och tror att de kommer att vinna utan att ens försöka. Vi vet ju inte hur riddarna kom till makten men jag skulle tro att de inte har slagits speciellt mycket och kanske inte har så stor erfarenhet av krigföring och har mest vunnit på att de har överlägsen teknologi. Spoiler från avsnitt 8

Det ser vi ju lite i avsnitt 8 när moderskeppet tar allvarligt med skada från bara en robot, visst det är en riddares robot men ett moderskepp ska väl ändå tåla en hel del och borde ha vapen för att försvara sig som vi såg i början av serien.
 För är det något man inte ska underskatta så är det en trängd fiende.

 

Sen vet vi ju inte hur det går i resten av världen, t.ex USA kanske redan har oskadliggjort fienden och börjar mobilisera för att ta ut de andra med. Det vi inte om på grund av störningarna och avbruten kommunikation. Fast det som talar emot det är att vi inte har hört något om någon sådan rapport när vi får följa Slaine och att det då inte är huvudpersonerna som är hjältar.          

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen så har jag fått för mig att Inaho (den ena grabben i gänget) är lite utav ett underbarn/geni.  Vet mycket och visar knappt några känslor iaf inte av att döma till ansiktsuttryck eller liknande saker som visats genom serien gällande honom. Och det är väll mest han som har gjort så att de har "vunnit" över versernas maskiner hitills.

Sen håller jag med Klona också om att marsianerna är väldigt arroganta och ser ner på deras fiender.

För övrigt så gillar jag serien skarpt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, denna "ser man fienden så blir man överrumplad" fungerar inte i detta scenario. Vi pratar om personer som hade kraften att spränga bort bra delar av månen, men helt plötsligt får de problem med en liten bataljon av skolelever. Jag ser ned på flugor...men det betyder inte att fem till tio stycken kommer att "gruppa" upp för att ta ned mig (helt ologiskt argument...XD). 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt jag försöker inte försvara serien på något vis, jag gav bara ett förslag varför det skulle kunna vara som så att ungdomarna vinner mot Marsianerna. Sen kan jag tycka som jag skrev i mitt tidigare inlägg att de som faktiskt är soldater borde göra mer nytta än att bara vara kanonmat som de är just nu men det är ingenting som är unikt i Aldnoah.Zero. Jag har spelat tillräckligt mycket TV-spel och sett tillräckligt mycket film/serier för att veta att kan man fiendens svaghet eller kommer på den så kan det som verkade omöjligt att besegra helt plötsligt bli möjligt, ett praktexempel är Dödsstjärnan i Stjärnornas Krig.

 

Det där med arrogans tänker jag på Trillram som trodde att han var osårbar och tyckte människorna var patetiska att de ens försökte och enligt mig så var det en av de sakerna som gjorde att han föll i deras fälla. Hade han varit en soldat så hade han nog analyserat vad som hände och varit på sin vakt och troligtvis hade han aldrig gått i fällan.

 

De som har strukit med nu av Marsianerna hade troligtvis inte kraften själva att spränga en bit av månen, deras fort kan kalla på en meteorstorm men underhuggarnas robotar har inte den typen av kraft. Människorna har ju vapen med kraften att spränga Jorden i bitar(jag förutsätter att de ha atomvapen) men de har inte använt dem än just av den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Spoiler avsnitt 12

Jag har nog inte smält vad som hände egentligen, hur i helvetes alla jävlar kan de bara totalt slakta de karaktärerna som var vettiga och som man gillade. Vad ska egentligen hända i OVA:n säsong två? Det enda som känns reelt är att på något sätt så återupplivas dessa karaktärerna, för annars har de helt dödat franchisen för min del. (Att återuppliva dem igen är egentligen att döda franchisen också, så jag är minst sagt kluven till vad de gjort)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg hela serien igår. Så mycket som folk snackade om slutet så fick jag dock lite väl höga förväntningar. Jag trodde det skulle vara mer skruvat än vad det var... men lite kul och spännande var det. :konata:
 
Aldnoah Zero avsnitt 12

Spoiler
Några tankar om slutet.
  • Chockfaktor: protagonister har dött förut, men det brukar oftast vara mer meningsfullt. Och vid det riktiga slutet, inte slutet av första halvan.
  • Det är en serie med mystisk superteknologi, så vem vet om inte Inaho och Asseylum kommer tillbaka. Det har vi också sett förut: serier där protagonister verkar dö, men kommer tillbaka.
  • Inaho var en värdelös karaktär. Han var förstås inte värdelös i serien eftersom han var smartast och bäst på allt, men han var värdelös som karaktär eftersom han inte hade en personlighet. Det enda vi vet om hans känsloliv är det lilla som hans syster sa. Varför ska vi heja på en robot som inte verkar bry sig om något som helst? Därför gör det mig inte mycket om han är död-död. Fast samtidigt, om han är död så betyder det att de inte kommer att behandla just det där att han är så jävla konstig. Och då hamnar det på den stora, stora högen av grejer som varit med till synes utan som helst betydelse annat än att ta upp tid, som grejen med Marito och kaptenen, eller Rayet. (Exempel: vad hade hänt om Rayet inte hade varit en spion/förrädare? Serien hade varit lite kortare, that's it.)
  • Det gäller förresten fler karaktärer. Om inte Marito och kaptenen och Rayet med flera överlever till nästa säsong så har deras hittills värdelösa berättelser verkligen varit värdelösa.
  • Att Inaho och Asseylum dör kan man se lite som ett tematiskt inlägg. Om serien handlar om varför människan krigar, så står prinsessan för den känslobetonade förklaringen, medan Inaho är den känslolösa, rationella förklaringen. Betänk då att de skjuts ihjäl nästan slumpartat. För det ligger bortom individens kontroll, i slutändan är det bara kaos som råder.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man har väl sina teorier... Jag tror att säsong två antingen kommer handla om Slaine som antagonist (högst troligt) vs nya och gamla karaktärer som main cast, eller så kan det vara en flashback vilket inte verkar så jättetroligt men som jag hellre ser.

Jag gillade Slaine. Inaho var en kass karaktär. Han hade sin charm, men ingen karaktärsutveckling whatsoever. 

 

[spoiler=Och därför hatar jag]hur de förvandlade en sådan bra karaktär som Slaine till en besatt Asseylum-stalker som dödar allt och alla. Vi vet ju sedan tidigare att han är en bra karaktär, han BRYR SIG om Asseylum, han vill rädda henne. Slutet var helt out-of-character och det kan jag bara skylla på skaparna, inte Slaine. Detta var så himla dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...