Hoppa till innehåll
Anime.se

Veckans avsnitt


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

PixivId59616full1338640_zpsd64f249f.jpg

 

Välkommen till veckans avsnitt-tråden. Vad är detta och varför behövs den? 

 

Jag har hängt på detta forum ett tag nu och alltid gillat det, tyvärr så har också forumet inte alltid varit det mest aktiva, vilket i sig aldrig stört mig. Men det är alltid skoj med saker att diskutera och se vad andra har för tankar. Detta har varit uppe förr i olika former som Månadens anime, julkalender och säkert några andra försök för att liva upp forumet lite för ett tag. Så jag tänkte med denna tråd se om vi inte kan få lite liv igen för säsongen som går om det finns intresse.

 

Tanken med den här tråden då är som titeln på den, att man själv tar upp ett avsnitt som man sett den gångna veckan från de serier som går. Dessa serier kan ni finna här bland annat. Det roliga med detta är väl också att vissa avsnitt av en serie är mer intressanta än andra och förhoppningen är väl det kommer blandas friskt vilket avsnitt som man funnit mest intressant. 

 

Varje måndag är åtminstone tanken att folk ska skriva om den gångna veckans avsnitt och eftersom den nya säsongen har hunnit börja nu så passar det ganska så bra med att börja idag, men i och med att jag kommer så sent så tänkte jag att till onsdag vore väl en bra deadline för denna gång. Vilken serie gav mest intryck på dig nu när vintersäsongen började? Eller kanske är det någon av höstsäsongen kvarvarande serier som fortfarande härskar? Vill även nämna att veckans avsnitt behöver inte nödvändigtvis vara av godo. Det kan vara vad som helst som du fann av ett avsnitt som gjorde de till veckans avsnitt. Kanske att de var så bedrövligt dåligt att de stod ut i mängden eller att animationen eller liknande var så grymt bra osv. Ni väljer själva som sagt hur ni vill bedöma detta. 

 

Det som folk också inte behöver känner känna sig tvingade till för att vilja delta här är att man inte måste skriva varje vecka. Man hoppar helt enkelt in när man känner för det. Så vissa veckor är kanske mer aktiva än andra. Men även fast man kanske lagt några avsnitt på lager och kommer ikapp så är det alltid ett avsnitt per vecka som sagt. Så alltid det senaste för veckan som kommer att gälla. 

 

Jag hade även tänkt uppdatera denna tråd med "vinnare" från veckorna, där det är så simpelt som att det avsnitt som folk har skrivit mest om "vinner". Jag hoppas att detta kan vara av intresse och att vi kan få lite mera roliga diskussioner återigen. 

 

Välkomna hälsar Blå!

 

Veckans avsnitt (5/1 - 11/1): 

Veckans avsnitt (12/1 - 18/1):

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra initiativ! Jag håller med dig att det här forumet skulle kunna behöva lite mer aktivitet och en sån här tråd borde göra det lätt för folk att lätta på hjärtat utan att känna att man behöver skriva en avhandling. Jag återkommer senare i veckan när jag har sett lite mer från den nya säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska själv ta och återkomma med avsnitt senare. Men en sak som jag tänkte på här är kanske att man kan självklart skriva om förgående veckas avsnitt från måndag-söndag. Dock ska jag försöka se till att uppdatera listan varje söndag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan faktiskt redan nu ta och skriva om vilket avsnitt som jag tyckte bäst om från förgående vecka. Denna säsong var det för min del väldigt få som intresserade mig, men jag har nu åtminstone sett de som jag från början hade tänkt följa. Det kan hända att man kanske senare plockar upp eller åtminstone ger en annan serie en chans. Men just nu har jag sett på nya Tokyo Ghoul, Koufuku GraffitiAnsatsu KyoushitsuDeath ParadeDurarara!! xShou samt ALDNOAH.ZERO 2


 


Jag följer även tre serien från förgående säsong, Garo, Parasyte och Shigatsu no Kimi no Uso. Just för denna vecka så kan det just därför bli så att de nya serierna som startar är lite mer intressanta än de som är mitt inne i sina handlingar där det kanske inte händer så mycket för tillfället. Vad som dock överraska mig mest var nog dock att jag de jag hade på förhand såg mest fram emot att se nya Durarara samt AZ2 var mindre "bra" medan bubblarna var Ansatsu samt Death Parade som imponerade mest. Ansatsu ser ut att kunna bli en riktigt bra serie, men det första avsnittet som hade lite introduktion med karaktärer var inte precis det mest spännande i min mening men med det sagt ser jag ändå fram emot att fortsätta kolla på denna. Durarara var som att komma tillbaka bara, men det kändes bra också. Men i och med att rollistan är så stor i serien så hade jag glömt bort en stor del av de karaktärer som var med och det kommer nog ta ett par avsnitt innan jag kommer att komma in i den igen. AZ var helt ärligt lite av en besvikelse och jag hoppas den dock kan komma igen redan till nästa avsnitt. 


 


Så för mig blir veckans avsnitt Death Parade lite överraskande. Jag hade sett på OVA avsnittet Death Billiard som kom tidigare förra året om jag mins rätt och tyckte de också var riktigt bra. Men i och med att serien är så episodisk, tänker åtminstone jag mig, var man kanske tveksam till TV-serien. Men den grymma animeringen som OVAn fortsätter även här i serien samt att jag gillade detta avsnitt som bjöd på bra mystik och karaktärer så blev de en klar vinnare för mig i slutändan. Det ser även ut som de kommer utforska mera av den värld de är i så jag hoppas på att denna serie inte enbart har en episodisk berättelse att förtälja utan att de kan utforskar mera och förklarar var de är och varför. Men som första avsnitt var det en bra introduktion helt klart. 


 


kl_zps1539c59a.png


Välkomna till Death Parade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, tanken var väl så. Men man kan alltid ändra till vad man än sett, det spelar faktiskt mindre roll. Tanken med tråden är som sagt mest att få lite mera aktivitet. Men det funkar lika bra med äldre serier också, men det ska då dock handla om ett specifikt avsnitt. Det är väl tanken. Det är bara komma med förslag här om hur detta skulle kunna fungera, om det som sagt var finns intresse för det. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag såg trådtiteln så tänkte jag att du hade planerat något mer i stil med just "Månadens anime". :happydrop: Typ att man kommer överens om vilket av veckans avsnitt som var speciellt värt att diskutera, och sen diskuterar man skiten ur det. Det hade nog varit ett intressant upplägg, faktiskt. Man får se avsnittet flera gånger och upptäcka mer och mer om det.

 

[Fortsättningen av detta inlägg skrev jag här istället.]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mja det kanske hade kunnat fungerat om man väljer ett avsnitt och att man i så fall låter en ny person varje vecka välja ett. Men det är väl bara prova och se om denna tråd fungerar eller inte, skadar nog inte att prova för ett tag. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Junketsu no Maria
 
En bit av handlingen saxad :
During the Hundred Year's War between England and France in the Middle Ages, a powerful witch named Maria lives in a secret forest with her familiars.
 
Avsnitt 1 (Håller detta spoilerfritt så man kan läsa lite och förhoppningsvis bli intresserad):
Serien har en (utifrån vad jag brukar titta på) unik stil :

Ex

b7155e913808.jpg

 

Avsnittet var lite lagom introduktion till karaktärer och världen, vi får en liten inblick i hur vanliga människor hade det under Hundraårskriget och hur häxorna motverkas av kristendomen.

Detta är en blandning jag själv tycker är intressant; titta på en rolig/spännande serie och lära sig något under tiden.

Nu kanske det låter som en väldigt allvarlig serie men den är ganska så humorfylld.

Avsnittet sade inte så mycket om vart handlingen kommer att ta vägen, men jag kommer helt klart att titta på andra avsnittet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte kollat på alla nya serier som jag har tänkt titta på men tillräckligt för att skriva lite i den här tråden. Av de serier jag har tittat på så var det faktiskt bara två stycken som jag tyckte var bättre än bra och det var Death Parade och Durarara!! xShou. Det hände inte så mycket i Durarara men jag blev helt enkelt glad av att se alla bekanta ansikten igen.

 

Så den som stack ut mest var Death Parade som jag inte ens hade en aning om att den skulle sändas fören jag såg några bilder på den och blev intresserad. Jag gillade den lite mörkare stämningen och mystiska ovissheten som serien utsöndrade men den lämnade tillräckligt med ledtrådar för att man skulle kunna gissa vad det var som försiggår innan de förklarade vissa saker. Avsnittet var väldigt episodiskt men det hade jag inget som helst problem med. Jag blev kanske inte helt lyrisk av den men jag blev intresserad och ska se på ova:n Death Billiards och naturligtvis titta vidare på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att höra Klona, tyckte också som sagt att första avsnittet av Death Parade var riktigt underhållande och intressant. Frågan är dock hur episodisk serien kan tänkas bli. Ska också bli intressant och se vilka olika typer av spel de kommer använda sig av. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Veckans avsnitt...

 

Antingen Shirobako #23 eller Maria #9. Det finns så mycket att säga om dem att jag knappt kan skriva. Det ena komedi, det andra tragedi. 

Det kan också vara ölen som talar, förstås.

 

Shirobako 23 tog allt som Shirobako vanligtvis gör och tog det till toppen. Timingen var bra, referenserna till all efterforskning de gör var bra, och humorn var bra. Riktigt bra utnyttjande av överdrivning som grepp, vi som publik vet knappt om det är parodi eller faktiskt händer inom serien. Samtidigt var det drama, stress, känslor och payoff. Bra gjort. Ett avsnitt jag kommer se om många gånger.

 

Maria 9 inledde otroligt spännande, och höll stämningen bra enligt mig. Och att inte tappa spänningen man redan byggt upp kan ofta vara det svåra, för annars blir det en dålig eftersmak. Ett riktigt karaktärsavsnitt, där vi egentligen fokuserade på några få personer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...