Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2014/2015


Cactus
 Share

Rekommenderade inlägg

Lönnmordsklassen har jag inga höga förhoppningar om. Mangan är okej om än något själlös shōnen, och mitt förtroende för regissör Seiji Kishi är inte rekordhögt. Men jag kommer kolla in hur den blir.

 

DRRR x 2 skulle jag kanske inte säga att jag ser fram emot som sådan... men jag ser fram emot att se Celty och Shizuo och Simon! Märkligt upplägg: inte nog med att den blir tre cours (uppemot kring 39 avsnitt!), varje cours blir dessutom separerad med en cours uppehåll. Alltså typ 13 veckor avsnitt, 13 veckor uppehåll, 13 veckor avsnitt, 13 veckor uppehåll, 13 veckor avsnitt.

 

The Rolling Girls vet jag inte vad jag ska vänta mig av, men det är ett original.

 

Tokyo Ghoul 2 är en intressant mangaanpassning. De tog stora och uppskattade friheter i första serien när de anpassade mangan, och för andra serien så är originalmangatecknaren inblandad och utvecklar en ny storyline.

 

Lotusbjörnstorm (yuri är lilja, men tydligen är lotus en synonym till lesbian; hoppas att det inte är nedsättande!) från skaparen av Utena och Pingvintrumman är givetvis given.

 

Jojo del 3 del 2 är jag inte så där supertaggad inför, jag tycker att den går för långsamt. Men när jag tänker på den annalkande slutstriden, och en möjlig utannonsering av Jojo del 4...!

 

Kyska Maria, från skaparen av Moyashimon! Jag var aldrig så värst inne i Moyashimon – har inte ens sett klart andra säsongen – men premissen låter väl okej.

 

Aldnoah Zero 2. Väntar mig bra musik och mycket :rolleyes: och Gen Urobuchi som säger "skyll inte på mig!".

 

Kurokos basket 3: basketsakuga plz.

 

Jag började som gudom 2. Jag är kanske inte så taggad, men första serien var väl... eh... okej, antar jag, och man måste ju se den lilla shōjoanime som erbjuds denna säsong!

 

Kōfuku Graffiti. Jag är kanske inte så taggad, men man måste ju se den lilla Shaftanime som erbjuds denna säsong!

 

Sen ska jag väl se nåt avsnitt Testament för att se hur perverst det är, nåt avsnitt Kantai Collection för att se varför det blev så fördröjt, nåt avsnitt World Break så att jag kan sucka över lättromanadaptioner, nåt avsnitt Isuca för att se vad det är, nåt avsnitt Jordförsvarsklubben för att se om det är mer boys love eller "mahō shōnen", nåt avsnitt Saekano (Att fostra en tråkig hjältinna) för att se om den har några kvaliteter, och nåt avsnitt Absolute Duo för Sverige-anknytningen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så jävla mycket skit. Jaja, Tsukimonogatari iallafall.

 

Känns som att det är så varje säsong så har börjat säga "åh så mycket bra denna säsong" om man hittar 3+ som faktiskt är kul att se på haha :D

 

Trodde aldrig Assassination Classroom skulle bli anime. Jag följer den men mest för att jag inte har nått att läsa. Tycker inte den är speciell direkt.

 

Monogatari <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns som att det är så varje säsong så har börjat säga "åh så mycket bra denna säsong" om man hittar 3+ som faktiskt är kul att se på haha :D

 

Trodde aldrig Assassination Classroom skulle bli anime. Jag följer den men mest för att jag inte har nått att läsa. Tycker inte den är speciell direkt.

 

Monogatari <3

 

Fast man ska väl vara nöjd, denna säsong får man en chans att göra produktiva saker istället för att glo på anime. Kommer bli knapert att hitta innehåll till podcasten, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Okej, dags för ett nytt år och en ny säsong serier. Flera uppföljare på sånt jag inte sett tidigare ser jag och det påminner mig om att jag har extremt dålig koll på det senaste årets serier och filmer. Så om nån skulle ha vänligheten att upplysa mig om vad som var 2014 års hits och floppar så kanske jag kan hinna ta igen lite iaf. innan vintersäsongen börjar. :)

 

Sen såklart vore det ju kul att höra mer om vad folk anser om vinterns kommande premiärer.

 

Av de ovan så var det väl endast följande jag blev nyfiken på:

Absolute Duo

Testament

Junketsu no Maria

Sodatekata

Koufuku Graffiti

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kommer definitivt att se på följande uppföljare:

  • Tsukimonogatari
  • Durarara!!x2 Shou
  • Tokyo Ghoul 2
  • Aldnoah.Zero 2
  • Psycho Pass Movie

Vilka nya animer jag kommer att se på avvaktar jag med tills säsongen är igång och det börjar dyka upp lite rekommendationer och sådant. Medans så passar jag på att komma ikapp One Piece och Fairy Tail!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har kommit igång och kollat på en del vinterserier i alla fall. Jag vet inte om de överlag är som jag förväntade mig eller positivt överraskande. På något sätt känns det lite både och. Jag kanske har lärt mig att inte ha för höga förhoppningar även inför saker som jag tror jag kommer gilla.

Binanskolans Jordbeskyddarklubb LOVE
Jag tror att jag kan uppskatta den här serien lite extra nu när jag har sett en riktig magiska flickor-serie som är gjord för småflickor (Heartcatch Precure). Binan är väldigt likt det. Det är väl en parodi egentligen, men på ett lustigt sätt känns den uppriktig och parodisk samtidigt. Som att det är en helt vanlig serie som det bara stoppats in lite skämt om genren i. Fast premissen är ju söta gymnasiepojkar som har förvandlingssekvenser och besegrar Ondskans Krafter med kärlek och trollspön, så det är svårt att sätta fingret på var den är uppriktig.

Men jag gillade den. Den var rätt rolig, och pojkarna var söta. Det här kan jag gott spendera ett kvartal på.

Kantai Collection
Baserat på ett samlarkortspel. Handlar om... ääh... Men den har söta flickor i alla fall! Som har själarna från gamla slagskepp i sig eller nåt. De utrustas med vapen och dekorationer och skejtar sedan runt på vattnet. Det luktar lite Upotte.

Och antingen har produktionen inte så mycket pengar, eller så försöker de köra på någon speciell "stil", för när jag räknar på mal så röstas 34 karaktärer sammanlagt av 14 skådespelare. Nå, om man är förtjust i Sakura Ayane så finns det nog ingen serie man får mer av henne i än denna.

Första avsnittet hade bara ett vanligt uppdrag och presenterade inte någon längre handling. I andra avsnittet hände ingenting. Det bästa som händer är nog att tjejerna slår sig ibland. Jag kommer fortsätta titta på den än så länge i alla fall. Kanske är den trevlig nog; kanske lyckas den döda mitt intresse helt efter ett tag.

Rolling Girls
Det här var som Kill la Kill utan bröst. Det är precis vad jag ville att Kill la Kill skulle vara!

Nämen den här tyckte jag var jättekul. Snygga fighter med stilfull design. Knasig animation och roliga ansiktsuttryck. Ganska precis som KlK, bara med lite mer normala personligheter. Och välklädda tjejer. Det tycker jag är tuffare.

Handlingen är rätt ytlig. Den känns i sig rätt oviktig efter första avsnittet. Som att vi inte behöver bry oss om något konkret mål. Påminner mig smått om Sekai Seifuku. Men jag gillar hur karaktärerna presenterades. Åtminstone de båda huvudkaraktärerna fick en del fördjupartid.

Jag hoppas att den här serien bara blir 1 cour. Blir den längre än så måste den nog ha mer handling än vad jag egentligen vill ha. Något enkelt duger gott.

Idolmaster: Cinderella Girls
Än så länge så tycker jag att detta håller samma kvalitet som sin föregångare. Det är väl en väldigt idealiserad bild av vad det innebär att vara pop-idol, men själva procedurerna känns ganska detaljerade. Och jag antar att jag gillar den uppsättning karaktärer de sätter i de här serierna. De känns en gnutta... jag tvekar att säga "mer realistiska", men mindre konstlade än vad man ser i kanske K-On.

Det är ett par skillnader mellan detta och orginalet. I första serien var alla flickor redan anlitade av ett sketet produktionsbolag som kämpade med att få dem jobb. I Cinderella Girls ser vi hur, i alla fall ett par, tjejer scoutas till ett jättebolag, för där har de hittat på ett nytt idolprojekt. En marginell skillnad kanske. En grej jag verkligen gillar, dock, är producenten. I första serien var han verkligen värdelös. Han var bara där för att spelen har en producent, men han tillförde ingenting. Han hade en sån personlighet där ingen har brytt sig om hans personlighet. Någon sa "Gör honom till en vanlig kille." Producenten i den nya serien är uppfriskande. Han är inte realistisk alls, men han har åtminstone persondrag! Han är uttryckslös och excentrisk. Inte för att han tillför så mycket heller än så länge, men jag var så uttråkad med den första producenten att även en liten förbättring uppskattas.

Men serien i sig. Jag vet inte vad det finns att säga efter två avsnitt. Jag vill ändå påstå att de är några av de mer välproducerade av moé-serier. Om man vill se söta flickor mest bara lalla runt borde detta vara ett bra val. Och första serien lycakdes bli ganska djupare än så efter ett tag. Om Cinderella Girls kan förvåna mig hälften så mycket så skulle jag vara nöjd.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Det har gått 5 avsnitt av Kantai Collection. Jag är inte helt säker på vad jag ska tycka om den. Först tyckte jag att den var skräpig, men den har ändå en del hantverkarskap. En gnutta i alla fall. Bataljerna till havs är rätt häftiga (fastän de är gjorda nästan helt i 3dcg), den har varit litegrann berörande, vilket var en stor förvåning, och humorn är ganska skoj. Typ. Grejen är att inget av det här hänger ihop. Det finns ingen större, sammanhängande vision över vad serien handlar om. Det är bara en massa nördbete.

 

Fast det kanske är precis vad det borde vara. Det är väl vad kortspelet är?

 

Idolmaster: Idolmasterer har sina plus och minus vad mig anbelangar. Redan i tredje avsnittet fick våra tre huvudflickor agera bakgrundsdansare till en populär idol, och deras spänning och nervositet tycker jag fångades jättebra. Det dryga med serien är att några karaktärer har det där "lilla extra". De är väldigt animéiga. En tjej är rysk och pratar ryska ibland, vilket hon inte kan för att skådespelaren är japan och är oförmögen att prata andra språk. Jag minns slutet på Black Lagoon

 En karaktär gör någon gäll hickning hela tiden när hon pratar, och det är skitjobbigt. Det är som om någon kittlar henne var tredje sekund. Om en riktig person pratade såhär skulle alla i rummet bli tysta och titta konfyst på henne.

 En karaktär är chuu2 och klär sig i goth-loli-klänningar och bär runt ett parasoll och låtsas att hon kommer från Mörkrets Dimension eller nåt.

 

Det kanske var förhastat att påstå att Idolmaster har mindre konstlade karaktärer än gemen moe-anime. Kattjejen har åtminstone glömt sig en gång när hon var nyvaken, och det är uppenbart att hennes persona är ett skådespel. De här andra brudarna... jag vetefan. Tjejerna i Original Master var bättre.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...