Hoppa till innehåll
Anime.se

Att se på, läsa om och prata om anime


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

tl;dr: om forumet var jätteaktivt med anime- och mangadiskussioner, vilka sorters diskussioner skulle ni vara intresserade av?

 


 

Jag, och nu talar jag ju bara för mig själv, tycker att om man inte tänker på vad man ser, så har man inte sett det. Man kanske har tittat, men inte sett.

 

Det är förstås bara en retorisk omskrivning av att man kanske har haft ögonen på verket och ytligt tagit till sig vad som händer på bilden, men att man missat en massa genom att inte tänka och resonera kring vad man såg. Och jag känner att ju mindre man tar till sig, desto mindre var det värt att ha sett vad det nu var – om det verkligen bara var 25 minuter tidsfördriv så hade man ju lika väl kunnat spela 25 minuter 2048 istället.

 

Missförstå mig rätt, givetvis är det ju inget att gnälla om att man slösat bort nån halvtimme här eller där, men när statistiken på MyAnimeList eller vad man nu använder börjar torna sig, då börjar det kännas som att man bör ha fått ut något mer av det än underhållning för stunden.

 

Förresten, jag försöker verkligen inte avfärda någon som "ytlig" för att de ser anime som slit-och-släng, eller höja upp mig själv som någon förebild, för jag har också "tittat" på väldigt mycket anime utan att ha "sett". Men jag vill ha mer.

 

Jag kan tänka mig flera meningfulla aspekter som man kan få ut av att se på film och TV (och läsa böcker etc.) i allmänhet:

  • Det kan vara film som tar upp djupa filosofiska eller sociologiska frågor som får tittaren att verkligen tänka till om sig själv och sin roll i världen.
  • Det kan vara att film stimulerar fantasin, vilket gör att man presterar bättre i yrkesliv såväl som i sin hobby.
  • Det kan vara nödvändig avkoppling/frånkoppling för den som har för mycket att tänka på i övrigt.
  • Det kan vara så att film gör tittaren mer kunnig i vissa ämnesområden, till exempel om man ser filmer från länder man inte kan mycket om.
  • Det kan vara att film lär ut empati genom att visa människor i utsatta situationer på ett mer inlevelsefullt och medkänslosamt sätt än vad ex. nyhetsinslag eller dokumentärer gör.

Ett litet problem med anime (fast det gäller förstås inte bara anime) är att det ofta inte har så intressanta frågor att ställa, att det ofta är ganska fantasilöst, och att de ofta är skrivna på ett sådant sätt att det är svårt att knyta an till karaktärerna. Det är lätt att det bara blir att man ser ett avsnitt och sedan lägger det i hjärnkontoret där det får samla damm tills dagen man dör.

 

Men även med sådan tunn anime så kan man som tittare göra det till något meningsfullt – genom att, föreslår jag, använda det som ett sätt att knyta an till andra människor.

 

Genom att prata om film, om kultur, så pratar vi också om oss själva. När man argumenterar för att någon viss huvudperson är beundransvärd eller avskyvärd, då berättar man också om sig själv, om sitt eget sätt att se på världen. Genom att prata om film så kan man komma varandra – och sig själva! – närmare och få nya synsätt.

 

Det är därför jag tycker det är synd med tendensen till sträcktittande, det att isolera sig någonstans och bara bränna igenom 13 timmar tecknat i ungefär en sittning. Visst är det en upplevelse, och visst kan man lägga märke till saker som man inte kan se om man ser varje avsnitt med en veckas mellanrum, men man går också miste om en stor del av den mellanmänskliga kopplingen.

 

Det är också därför, för att berika min animeupplevelse och knyta an till andra animefans, som jag är här och aktiv på Anime.se istället för att bara se kopiösa mängder tecknat. För den mellanmänskliga kopplingen.

 

Åtminstone kopplingen i idealfallet. Detta forum, har ni säkert lagt märke till, är inte så aktivt som det skulle kunna vara. Det finns animeforum, om än knappast svenska, med hundratals inlägg med diskussion om enskilda avsnitt. Men de har hundratals, om inte tusentals aktiva besökare varje dag. Jag förstår att det inte är mer diskussion om anime och manga här, för det är svårt att prata om det. Det är svårt att läsa ett kapitel Naruto utan att enbart tänka "jaha, det där var ännu ett kapitel Naruto".

 

Detta leder mig till en fundering: hur ser ni andra på det här? Hur ser ni på anime och läser manga? Och ännu viktigare, vilka sorters diskussioner skulle ni finna intressanta att följa eller delta i? Vilka sorters texter om anime och manga skulle ni tycka var intressanta att läsa?

 

Några former som jag kan komma på är:

  • Diskussioner eller texter om berättelserna, alltså att man spekulerar i vad som kommer att hända därnäst, att man pratar om vad olika karaktärers handlingar innebär ("X gjorde Y, det måste betyda att hen är kär i Z"), och liknande.
  • Diskussioner eller texter om konsten, alltså att man pratar om karaktärsdesign och stil och sådant.
  • Diskussioner eller texter om hantverket, att man tar upp exempelvis hur människorna bakom verket har gjort för att uppnå vissa effekter, som regi eller animation eller röstskådespeleri.
  • Diskussioner eller texter om sammanhang, i princip den japanska kulturen, och sådant som hur den japanska publiken ser på verket och skillnader mot för hur vi ser på det, eller hur vissa element påverkats av trender där borta.
  • Diskussioner eller texter om innebörd, alltså att man pratar om teman och hur vi förhåller oss till verkets budskap.
  • Diskussioner eller texter som är komiska, så att man får goda skratt när man läser.
  • Diskussioner eller texter som är lärorika, så att man vet mer efter man läst än man visste innan.

Skulle du vara intresserad av ett inlägg på 20 ord om vad som hände i senaste avsnittet Nisekoi?

 

Skulle du vara intresserad av ett inlägg på 200 ord om vem som är animationsstudio Shafts bästa animatör?

 

Skulle du läsa ett inlägg på 2000 ord om feministiska budskap och strömmar i Kill la Kill eller postmodern gotik i Kuroshitsuji?

 

Jag brukar säga för mig själv att alla som gillar anime och manga är mina bröder och systrar – men speciellt ni som svarar "all of the above". :wink:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en tråd som är som denna tråd jag har varit aktiv i mer en ett år.
Bläddra igenom ett par sidor för att se ungefär hur den där tråden är.

http://forums.firefallthegame.com/community/threads/official-anime-manga-discussion-thread.58367/page-84#post-58585221 

fast det är ju mer en tråd för allt, istället för som denna sida har, flera trådar om allt. 

Men jag kan fortfarande se en tråd som den där, vara något värt att ha. 

Men jag är för att ha mer inriktade diskussioner som du menar. 
Det kanske känns lite mycket om man ska ha en diskussions tråd för varje avsnitt av en anime, så kanske man kan ha en tråd per anime, och såklart dessa typer av trådar kommer att vara fulla med spoilers och sånt eftersom man pratar om avsnitten av serien. Jag tror det skulle vara en bra idé, i denna typ av tråd så skulle man kunna diskutera om vad som hellst av punkterna du föreslog till exempel.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har förvisso både Vad ser du på för anime just nu? och Vilken anime såg du klart senast? som är allmänna, men det är inte riktigt samma som den du länkar, det är inte riktigt platsen för lösryckta bilder eller nyheter. Men personligen är jag inte så förtjust i allmänna trådar: ibland har det skrivits det väldigt bra inlägg i dem, och då är det synd att de kommer bort i massan...

 

Men! Det här var inte heller riktigt vad jag tänkte med tråden. Jag vill ta temperaturen på vilka sätt som folk är intresserade av att prata och läsa om anime, inte så mycket om vilka trådar som borde finnas eller hur de borde skötas eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"All of the above", heh. Men för att vara mer exakt, de bästa trådarna tycker jag är de som har inlägg som är informativa, inspirerande eller sätter ett nytt perspektiv på det man har sett. Ett bra exempel är ditt inlägg om Zvezda för ett tag sen.

Men en förutsättning för sådana trådar är ju dels att forumet förblir aktivt så att medlemmarna inte tröttnar och tar sina tankar någon annanstans och dels att det råder en bra kultur som uppmuntrar till intellektuella diskussioner. Det senare upplever jag finns här, men det första råder det, som uppmärksammat, brist på.

Jag uppmuntrar därför alltid alla som är intresserade att fortsätta skriva sina tankar på forumet och bidrar givetvis själv när jag har något intressant att ta upp.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag svarar helt och hållet "all of the above". Dock är jag inte den aktivaste människan på jorden när det kommer till forum men jag försöker hela tiden och jag försöker ta mig tid till att läsa och se vad som står i trådarna runt om i forumet.

Jag är inte den som tänker "äh den där animen/mangan/boken/ vad det nu må vara har jag aldrig hört talas om eller vet något om så den tråden skippar jag".

Rätta mig om jag har fel, men sen handlar det väll kanske lite om hur man formulerar sig i en tråd och vad som sägs och vad man vill få fram utav det man skriver (japp Jackdaw du han före :P). Jag finner en viss rädsla/osäkerhet i när jag ska skapa en tråd eller formulera mig i en tråd för att jag kanske inte skriver så att alla förstår vad jag menar eller gör bort mig (kan tyckas vara wierd men thats me)

Sen kan jag tillägga att jag inte är den skarpaste när det kommer till att formulera text på ett bra och informativt sätt som låt säga Sceleris-san^^.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket bra skrivet, och jag håller med så det sprängs. Jag har aldrig köpt resonemanget att "underhållning ska underhålla och inget annat." Speciellt tecknad film får ta på sig mycket sådant; ‘det är ju bara för barn, ta det inte för seriöst’. Det var därför jag blev så förtjust i anime till att börja med; det totalt motbevisade den gamla klyschan och lärde min unga hjärna att bra historieberättande finns i alla former, och att tecknat är lika värdig diskussion som böcker eller film. För mig känns det ganska uppenbart: om man inte får ut något av det på en intellektuell och/eller känslomässig nivå, vad är då vitsen?

 

Vad gäller diskussioner jag gillar så brukar jag vara ganska brett intresserad. Är Ourans Värdklubb sexistisk, stark kvinnlig huvudperson till trots? Vad säger egentligen Pokemon om politiken i en värld där tio-åringar kan springa runt och tjurfäkta? Händer det inte ganska ofta att japanska underliggande värderingar lyser igenom även i serier som inte utspelar sig i Japan, säg Fullmetal Alchemist och One Piece? Oftast är det dock karaktärer som jag hakar upp mig på, och om det är ett verk jag verkligen gillar kan det bli mycket djupgående argument från min sida. På senaste tiden har jag även fått mer och mer uppskattning till människorna som står bakom verken, och pratar mer än gärna om saker som hur Bläckfiskflickan inte kändes lika klockren efter att regissören byttes ut i säsong 2.

 

Jag har väl varit en bidragande orsak till varför forumet känns mer stilla nu än vad det brukade, då jag en gång i tiden skrev ofta och mycket om vad jag såg. Jag kommer alltid att gilla anime och manga, eftersom jag gillar tecknad film och serier rent allmänt, men jag är inte längre lika intresserad av att kolla igenom en mängd serier bara för att det är anime. I ärlighetens namn är jag inte jätteintresserad av moderna animeserier, och jag har alltid haft policyn att köpa de serier jag finner intressant. Sedan hjälper det inte heller att mitt internet just nu är ganska bedrövligt. Ursäkterna är många, men var så säkra på att ingen av de betyder att jag kommer att lämna anime.se, eller sluta njuta av japanskt tecknat. Det kanske inte händer lika ofta nuförtiden, men när det dyker upp en diskussion i min smak så kommer jag att vara där.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt trevligt att höra att det finns ett brett animeintresse. :jglad:

 

Rätta mig om jag har fel, men sen handlar det väll kanske lite om hur man formulerar sig i en tråd och vad som sägs och vad man vill få fram utav det man skriver (japp Jackdaw du han före :P). Jag finner en viss rädsla/osäkerhet i när jag ska skapa en tråd eller formulera mig i en tråd för att jag kanske inte skriver så att alla förstår vad jag menar eller gör bort mig (kan tyckas vara wierd men thats me)

 

Hm, jag undrar om det är många som håller tillbaka av osäkerhet.

 

Det känns som att många missförstår och tror att man måste skriva långa, "smarta" inlägg. Det tycker jag verkligen inte! Korta inlägg går jättebra, så länge man har något att säga. Ett inlägg som bara lyder "jag ser Nisekoi och den är bra" är jag inte så förtjust i, inte på grund av längden, utan på grund av att det faktiskt inte säger någonting alls, varken om serien eller om postaren.

 

Ett inlägg som "jag ser Nisekoi och den är bra. Jag tycker inte om när tjejer är våldsamma som ett skämt, men jag är så svag för såna där figurer som är kära utan att själva fatta det" eller nåt sånt, då har vi nåt!

 

Ett inlägg kan också vara en fråga, även om det bara är exempelvis dessa åtta ord så håller man igång en diskussion: "hur menar du att de inte fattar det?"

 

Lite chattlikt, och det är helt okej. Nej förresten, det är mer än okej! Det är kommunikation! :heart:

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmmm.. hm. Själv skulle jag vara intresserad av lättsammare diskussioner kring serier vi tittar/ har tittat på i stil med Sceleris första punkt ("Såg ni! X da man! Nu tror jag nog minsann att Y tvingas göra si eller så för att det här ska gå!").

Anime.se är ett tämligen litet forum i det stora nätet samtidigt som det är ett forum SPÄCKAT med fantastiska, intelligenta och fin fina människor som KAN sin sak. Jag blev t.ex medlem på anime.se ett par år innan jag postade mina första inlägg och lurkade innan dess trådarna som gäst innan jag skapade mig ett användarnamn (ang. varför få postar eller stannar på forumet):

Mycket av det fantastiska shiett jag ser på har inte något riktigt "belys i analys"-värdigt stoff. Sen saknar jag också färdigheter som skulle vara mig till hjälp i ett samtal som kretsade kring det jag upplevt på skärmen (särskilt anime!) - troligtvis för att jag A.) under större delen av mitt liv varit ensam i mitt intresse och B.) oftast är både en slö- och ytlig beskådare av rörliga bilder. Att skriva om "frukostserier" som jag uppskattade MYCKET (men inte nödvändigtvis tyckte var särskilt BRA) så som inu boku ss, pandora hearts eller sekai-ichi-hatsukoi (?), känns inte helt gött i magen. Att skriva om serier jag imponerades, inspirerades och tappade andan av (saikano, sekai yori, tokyo magnitude 8.0 bl.a) känns HELLER INTE helt gött i magen utan att först researcha skiten ur serien som för mig då kanske förlorar lite av sin magi. Jag lever mycket för att insupa det färdiga alstret, idévärlden så - och precis så! - som den presenteras som färdig produkt (så som den var menad att ses, läsas och förstås). Att X gjorde rösten till X eller att animatören B också jobbat på produktionen F, eller att producent Ö äter gräs, intresserar mig sällan. Inte heller headcanons (även om de kan vara underhållande) - ja, jag vet! Konstigt att jag inte är mer poppis bland a-folket, neeee? Så, emellanåt kan det kännas i magen innan man postar just för att man VET, med all säkerhet, att senpai will notice me och mitt lilla bristfälliga inlägg.

Och ja, det här är ju bara så som jag upplever det hela och det har nog mer med mig som person att göra än andan på forumet. Men eftersom jag är klok nog att förstå att jag säkert inte är ensam om att känna såhär; en upplyftande klapp på axeln till er andra som känner igen er.

Så, om forumet nu var jätteaktivt skulle jag önska mig lättsammare diskussioner eller kanske bara kommentarer på serier vi ser och har sett som är lätt(are) för de flesta att delta i. Även om jag inte själv har mycket att komma med så saknar jag en "absurda/ dagens headcanon", "gissa min felande cosplay", "X vs Y - till döden!"-tråd.

(Nu kanske det blev lite rörigt men jag ursäktar mig med att jag sitter med telefonen - rättar felstavningar och konstigheter sen när jag kommer hem - DONE)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, jag undrar om det är många som håller tillbaka av osäkerhet.

 

Det är väl lite här skon klämmer för min egen del, om jag skriver ett foruminlägg vill jag att det ska tillföra något, komma med en ny slutsats eller infallsvinkel på ämnet. Bara min personliga åsikt räcker inte. I kombination med kronisk författarblockering har det hållit nere mitt inläggsantal något. Vilket gäller för samtliga internetforum jag är aktiv på. Men lite mer allmänna trådar, typ "vårsäsongen 2014" där det går att diskutera allt som sänds just då känns lite lättsammare på något vis, jag ska försöka skriva mer i dem.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Det känns som att många missförstår och tror att man måste skriva långa, "smarta" inlägg. Det tycker jag verkligen inte! Korta inlägg går jättebra, så länge man har något att säga."

* jag har något att säga men telefonfan raderade mitt meddelande. Återkommer efter 12.00

 

 

ÅTERKOMMEN! på tangentbord! >: O

 

Med avspark i vad Sceleris skrev tidigare: jag tror du känner rätt! Och själv tror jag inte att det beror på forumets anda i sig utan det faktum att forumet är mindre med välformulerade snillen i spetsen för ämnesskapandet. Låt mig exemplifiera: ett grubblande ämne skapas om ett dystopisk cyberspejs drama-lama, ett par eller tre eftertänksamma svar skrivs i effekt och då kanske inte "KATTÖRON! Att karaktär Y tvingades på twitchy twitch kattöron av U i filleravsnittet gjorde hela serien för mig! - MOEMJAUU!"- känns helt samstämt. Personligen ser jag det inte som något nödvändigtvis ont! Jag skulle säga att ett forum där folk tänker efter innan de postar och respekterar tonen i ämnet de svarar på är lika fint som det är ovanligt. Och ännu har jag inte ramlat över något troll i forumet vilket är... lite lagom anmärkningsvärt.

 

Optimist som jag är (HA!) så tror jag att alla har något att säga om det de ägnar tid åt. Jag själv - med undantag för en kanske handfull titlar per år? (om ens det HUFF HUFF!) - ser på mycket "frukostanime", d.v.s slit och släng, visuellt stimulus utan tuggmotstånd eller något som låter mig stänga av huvudet i bekanta och förutsägbara berättarsystem. Jag kanske inte sitter inne med en uppsats om nämnda serier men jag vore en gråsten om inte någon av dessa berörde mig till att åtminstone sitta inne med en åsikt. Den åsikten däremot kanske inte kan egga till annat än igenkännelse hos en annan: "HNNG! Jag gillar också mecha!" men knappast vara särskilt diskussionsladdat: "jag bryr mig inte nämnvärt huruvida du ogillar megane men och du får inte mycket ut av att försöka övertala mig annorlunda". Kommentarer, ställningstaganden eller blottningar av den typen minus mina vackra exempel, vart finns det plats för sådant? Och om det är önskvärt i "vilken ämnestråd som helst", hur lyfter man fram det i den kultur som vuxit fram? Och skulle det ge effekt för den som sitter inne med stoff som; "i det här avsnittet tror jag Sasuke luktar bamburök"?

 

OCH nu kommer jag inte längre ihåg vad mer jag skulle skriva. EEEhh heh. Sammanfattningsvis; jag tror att alla har något att säga om det som vi ägnar tid åt men att vi inte alla har något vettigt att säga om 'et och då låter bli att vädra ros och ris. Klotterplank och liknande har väl lite den uppgiften att förädla nervösa antaganden förklädda i lolz till riktiga och välskrivna ställningstaganden i den stora bollparken?

 

Mjaaa, hur som. Diskussioner som dessa är super (även om jag nu i efterhand missade målet något) och ser fram emot att läsa mer i ämnet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

All of the above!

 

Jag är dock inte jättebra på att formulera mig och det händer att jag tar in mycket mer än vad jag själv bidrar med. Jag försöker dock att bidra med intressant innehåll så ofta jag kan! Jag älskar komedi, jag älskar att underhålla och jag tycker om att skriva även fast jag är ur-kass på det. Specifikt så skulle jag gärna se mera rolig läsning här på forumet.

 

Att läsa Freiztan's rapporter om när han tvingande sig igenom de första avsnitten av "Kyoukaisenjou no Horizon" är utan tvekan det roligaste jag läst i hela mitt liv.

http://www.anime.se/forum/topic/5653-anime-h%C3%B6sten-2011/page-2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Huhu drend du får skaffa pekpenna till telefonen ^^ Lr kanske en ipad så att det går lättare att skriva.. Underbar hårdvara måste jag säga ^^ Men sen kan man ju diskutera om det är nödvändigt bara för att kunna använda den till anime.se forumet  :happydrop:

 

HTCone X, små fingrar och stora glasögon. Man kan ju fråga sig varför det ska vara så förbannat fökkin svårt..! (⓪益⓪)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För min del så skriver jag en del på forumet periodvis, ibland blir det kanske ett inlägg om dagen till att inte skriva något inlägg på veckor. Anledningen beror dels på hur mycket jag har att göra på fritiden men också hur jag känner mig i sinnet, ibland känner jag helt enkelt att jag inte kan komma på något vettigt att skriva och om jag har tankar om vissa saker så kan jag inte formulera mig på ett bra sätt och allt rinner ut i sanden. Det har hänt att normallånga inlägg tagit upp till en timme eller mer för att jag inte tycker att det blir bra och jag får sudda och skriva om, det tillför lite det med. Sen ligger det nog något i det du säger Sceleris om att många tror att man behöver skriva långa inlägg om något och där känner jag igen mig också, ett inlägg med bara några meningar känns fel på något vis även om det inte är det.

 

Nu går jag över till nästa punkt, själva diskussionen om animé/manga. ibland kan det ju vara skönt som sagt att bara plöja igenom en serie på en dag eller några fler men det blir kanske inte så mycket reflektioner om verket, vissa serier passar så och det har hänt ett par gånger att jag har just gjort så med ett par av mina favoritserier.

 

Sen har vi de serierna som faktiskt har upphöjts av att man får vänta med att se allt på raken och reflektera över vad som hände i avsnittet och vad som kan tänkas hända av det vi har sett. Jag minns när Code Geass säsong två gick och det första jag gjorde när jag sett klart på ett avsnittet var att läsa tråden och skriva ner mina tankar och läsa vad andra hade skrivit, av det jag minns så var det en aktiv tråd men ca ett inlägg till varje avsnitt eller något sådant. Just de sakerna förhöjde känslan för serien för min del och jag hade kanske inte gillat den lika mycket om det inte vore för just det.

 

Ett annat Exempel är Cowboy Bebop, jag såg den runt 2007/2008 och då tyckte jag att den var bra. Förra året så kom Sceleris på idén att vi skulle se på den och diskutera serien, roligt initiativ tyckte jag och började följa den efter schemat och läste folks inlägg om serien. Rätt så snart så fick jag en annan bild av serien än vad jag hade fått för mig, den var ju bra mycket djupare än den uppfattningen jag hade fått första gången jag såg den. Jag började tänka på vad jag såg och jag fick en helt ny berättelse och det var först då jag förstod varför det finns så många som hyllar serien till skyarna och jag är en av dem nu.

 

Om vilka diskussioner som jag är mest intresserad av så är det dem som handlar om serien så som avsnittet, gömd handling, karaktärs design och allt det där. Visst jag tycker att de andra sakerna som regissör, röstskådis, animatör osv är intressanta med men jag tror inte att jag inte kommer att tillföra så mycket till dem (än). 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas jag inte ger någon dåligt samvete, att de känner att de borde skriva mer eller så.  :happydrop: Alltså, det är klart, jag vill ju att alla ska skriva mer, men jag vill att de ska skriva vad de vill skriva.

 

Förresten kanske jag aldrig egentligen förklarade varför jag startade tråden? Det var för att jag funderade över vad som var värt för mig att lägga energi på. Liksom, om det inte finns någon som vill läsa ett inlägg som går på djupet och tar lång tid att skriva, så kanske jag ska hitta ett annat utlopp för det. Men det verkar som att det ändå finns en och annan som är intresserad. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Nu sitter jag på jobbet utan möjlighet att läsa allting ni skriver, men under förutsättning stt jag uppfattat frågan rätt så kan jag likväl framföra mina åsikter.

 

Diskussioner om hypotetiska politiska motiv och att gräva djupare än vad somliga serier är uppskattar åtminestone jag på en måttlig nivå. Sådant riskerar att dela in folk i grupper som alla ogillar varandra på grund av politiska åsikter när de egentligen bara vill prata om tecknat.

 

Dessutom har man ju varit med om tillräckligt många diskussioner där folk tolkar serier som vissa tolkar bibeln och man själv suckar och påstår att karaktären i fråga tog på sig höger strumpa först inte för att symbolisera studions stöd till kapitalism och extremhögern, utan för att det bara råkade bli så. Om det är en klart politisk serie så är det en sak, men att på något vis göra Pokemon till en seriös diskussion om djurplågeri och liknande är något jag klarar mig utan... sånt hör hemma i kylskåps- och duschbaserade pratstunder.

 

Istället vill jag påstå att höjdpunkten av diskussioner vi haft här på sidan (då jag var aktiv, skall tilläggas) var när flera av oss satt och spånade efter en djupare handling i Sora no Woto när det väl begav sig.

 

Skärmdumpar, frågor om hur saker hörde ihop och så vidare. Visserligen var vår kollektiva fantasi mer intressant än vad serien visade sig vara, men när vi satt och diskuterade innehållet i en bok på ett främmande språk, teoriserade om hur världen de lever i fungerar, drog hypoteser kring hur många av landets innvånare som besitter grundläggande läsförståelse och så vidare. Då var jag väldigt glad och kände mig mer investerad i serien än vad jag annars skulle gjort.

 

Summa summarum, ta efter bokklubbar istället för att gräva med grävskopor i en sandlåda.

 

(Jag skall läsa tråden när jag kommer hem)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

[Jag tänkte posta detta i en annan tråd, men ändrade mig och postar här istället.]

 

Med det tänkta upplägget [i den andra, nystartade tråden] så tycker jag nog att det låter lite som att det överlappar med andra trådar en aning, mer om det tillåts att man drar upp sådant som inte just sänts: allt man just sett kan man diskutera i "Vad ser du på för anime just nu?", nya grejer kan man diskutera i aktuell säsongstråd, seriespecifika grejer kan man diskutera i seriens egen tråd om sådan finns.

 

Med det sagt så är det förstås absolut inget fel med att skapa nya trådar, och onekligen stämmer det att aktiviteten är låg. Få serier får egna trådar, säsongstrådar verkar för de flesta vara något man skriver i inför en kommande säsong och kanske några intryck i början och efteråt, och ingen har skrivit i "Vad ser du på för anime just nu?" tråden sedan december 2013(!). Det sistnämnda gör att jag funderar på om trådtiteln bär en del av ansvaret. Den antyder en lista, "jag ser X, Y och Z", och det finns ju inte så mycket skäl till sådant när man har MyAnimeList och liknande.

 

Jag har därför då och då funderat på att skapa åter den tråd som Zimeon startade på Zmanga, "Dina senaste animeintryck", där man skriver allt mellan himmel och jord som man kommit att tänka på när man sett anime. Inlägg som är allt från långa avhandlingar om politiska teman, till "jag har börjat lägga märke till den här nya duktiga röstskådisen i allt jag ser".

 

Jag har också funderat på att börja stänga trådar som är över en viss längd. Jag tror att åtminstone innehållsrika trådar kan vara avskräckande för vissa. Okej om det är "Gissa animen" med 300+ sidor, men mer konversationsrika trådar? Hm.

 

Men jag är fortfarande inte säker på hur man skriver för att folk ska engagera sig mer i animediskussioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, du har rätt i att tråden jag skapade inte fyller direkt någon ny funktion. Tanken var ju dock, som du också skriver, att många nya serie inte har någon tråd man kan skriva om dom. Så i tråden jag skapade var mest tanken att man skulle dra upp ett avsnitt av de serier som sänds för att bara få skriva av sig lite. 

 

Säsongstrådarna skulle väl kanske funka lika väl som den tråden jag skapade då för visso. Men men, det var mest ett försök till något men intresset kanske inte finns där helt enkelt. Jag hänger mest i anime delen här på forumet och tänker mest på den då också. Den enda tråden som är aktiv är just "Gissa animen" vilket är ett enkelt upplägg. Men om man försöker sig på något enklare form av diskussion eller liknande. Kanske själv för börja aktivt skriva några serie trådar som förr, var faktiskt rätt roligt att skriva dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skriver medvetet lite eftersom det är jobbigt att skriva. Upplägget på forum som anime.se gör att det känns lite fel att skriva korta inlägg, och långa texter är inte min grej. Det är mycket trevligare att prata i verkligheten eller i en chatt där korta kommentarer lättare får uppföljning.

 

Jag tror också att en anledning till låg aktivitet är att folk just tenderar att skriva lite i sin ensamhet. Det behövs återkoppling för att kunna föra en diskussion, och vad jag sett är det inte direkt enorma mängder citat från föregående skribent på anime.se.

 

Det bästa med forum är dock just de långa, djupdykande trådar folk kan skriva om ett ämne. De är ofta lärorika, vilket jag gillar. Problemet är dock att de bara öppnar för vidare inlägg från "eliten".  :shappy: För just mig är produktionsaspekten av anime det roligaste, men analys om vad en serie gjort speciellt bra eller speciellt dåligt är också trevligt. Trådar som t.ex. "Favoritspoilern!" eller "Övertyga mig med en bild om vad jag ska läsa härnäst". De senare exemplen är ju dock lite mer vardagliga och temporäraa (dvs att det inte gör något om de upprepas), och den tillfredställelsen får jag ut av /a/, IRC eller reddit.

 

Å andra sidan är det också så att animeglädje diskuteras bäst på pubben.  :jhappy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag har funderat ett tag på en sak som kanske skulle kunna leda till mer aktivitet.

 

Alltså, när man ska skriva något så är ju det viktigaste att man har något att skriva. Jag menar inte att man har något viktigt, utan bara att man har fått några specifika tankar man vill sätta på pränt.

 

Låt oss säga att man har sett ett avsnitt av en serie, och så kommer man på att den hemliga skurken måste vara en viss karaktär på grund av ditten och datten. Då har man ju något att diskutera. Man skriver sitt inlägg med teorin, och får kanske (förhoppningsvis) lite återkoppling. "Jaa, så måste det ju vara!" "Hm, nja, jag tror snarare det är den där figuren..." Och så vidare.

 

Men om ni är som jag, så är det sällan som ett avsnitt lämnar efter sig några sådana specifika tankar, även om man haft sina reaktioner och tankar när man sett avsnittet i fråga. ("Oj, vad spännande, vad kommer hända nu..." eller varför inte ett "guuud vad Chaika är gullig!") Om ni är som jag så blir det ganska tomt efteråt, om det inte är något särdeles extra.

 

Så frågan är då, hur gör man för att sporra sig till att få dessa extra specifika tankar?

 

Det som jag har tänkt på sistone är att man måste utmana sig, tvinga sig. Och jag tror att ett sätt för att få till material och tvinga sig att tänka till och reflektera mer, är att skriva personligt och utförligt om avsnittets handling.

 

Det kanske låter -- och skulle kännas -- lite knasigt att skriva 600 ord om ett avsnitt som alla andra läsare i tråden förutsätts ha sett, men genom att gå igenom vad som händer i avsnittet så gör man det lättare för sig att kunna skriva om vad man tror att händelserna betyder för karaktärerna, vad man tyckte gjordes bra och vad man tyckte gjordes dåligt, hur man själv förhåller sig till avsnittet, och så vidare.

 

Det ska inte vara en objektiv genomgång. Men det ska inte heller vara en fokusering på en enda sak; även om sista scenen var fantastisk så ska man skriva om allt som händer fram till den (även om man inte måste skriva lika mycket). Jag tänker mig något i stil med avsnittsrecensionerna som Anime News Network kör med -- kolla in nåt exempel för någon serie du följer --, men utan att stämpla dem som "recensioner".

 

Alltså, ja, de andra som ska svara på ditt inlägg förutsätts ha sett avsnittet, men vi vet inte om alla förstått det på samma sätt. Det är genom att skriva en massa text om avsnittet som man skapar angreppspunkter, något som folk kan reagera på. "Ååh, så uppfattade jag inte alls den scenen. Jag trodde att..."

 

Det är en del jobb i det. Man skulle kanske bäst göra det genom att först se hela avsnittet, sen se avsnittet medan man sammanfattar det, och gör utlägg (spekulationer, tolkningar, personliga berättelser) där man kommer på det. Och då ser man till att skriva vad karaktärerna tänker och känner. "X sa åt Y att försvinna därifrån, att 'gå och dö någonstans', men X:s blick sa något annat. X ville att Y skulle stanna. Vi har ju sett dem växa närmare varandra under 11 avsnitt. Och Y vet det själv. Men Y är ju för stolt, så Y kan inte låta bli att gå ändå. Jag antar att det blir en vändpunkt i Y:s utveckling -- svälja stoltheten och vända om, eller dö för ingenting alls?"

 


 

Tror ni det skulle fungera? Tror ni att det skulle locka till mer kommunikation? Skulle ni vara intresserade av att skriva sådana inlägg? Borde det skötas på något speciellt sätt, och isåfall hur (ex. att man får "tinga" serier, eller att alla avsnittsinlägg får egna trådar)?

 

Jag vet att jag skulle vilja ta mig an en och annan serie på det sättet, från början till slut, men det hade varit mycket glädjande om fler också gjorde det. Om jag skrev om Shirobako och yuri-gillaren doppler skrev om Yuri Kuma Arashi och Blå skrev om Death Parade och någon annan skrev om Akatsuki no Yona och någon annan skrev om Saekano osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, när man ska skriva något så är ju det viktigaste att man har något att skriva. Jag menar inte att man har något viktigt, utan bara att man har fått några specifika tankar man vill sätta på pränt.

Mina spekulationer kring ämnet:

 

Detta är grundproblemet, att det faktiskt redan är såhär. Till en början så är detta forum inte nybörjarvänligt alls, vi ser ofta nya medlemmar som registrerat sig men försvinner ganska fort efteråt. Det är inte så att användarna här inte är trevliga, utan att alla är stammedlemmar och är mycket mer insatta och kunniga om anime än de nya medlemmar som kommer hit.

 

Vad en ny-registrerad går igenom är liksom "Oj, en tråd om min favorit-anime!... Jaha, det är 5 inlägg på 2000 ord om hur regissören, produktionsföretaget etc lyckats/misslyckats, för anvancerat för att jag ska kunna bidra till diskussionen.... Då går vi och har lite kul "Gissa Animen", okej, allting som postas här är ju från 1950. Antar att jag inte har så mycket här att göra."

 

Det är en dålig balans mellan nya och äldre medlemmar, detta tror jag är största problemet. Det behövs mer medlemmar som bidrar med "sämre" inlägg så att folk som kommer hit inte ska bli rädda att delta.

 

Vi brukar ju se hur de som redan är så insatta brukar stanna kvar längre än de som bara har sett till exempel Naruto.

 

Så det viktigaste är inte att man ska ha något att skriva (skriv ändå), alla kan inte utveckla sina tankar lika bra som er, men man kan ju alltid försöka hjälpa dem.

 

Förlåt om det fanns några missförstånd, lack of sleep is not good ^^

 

EDIT: Basically vad Zeedox skrev.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det viktigaste är inte att man ska ha något att skriva (skriv ändå), alla kan inte utveckla sina tankar lika bra som er, men man kan ju alltid försöka hjälpa dem.

Inte för att göra det till en fråga om semantik, men min poäng med senaste inlägget är att alla kanske inte har tankar att utveckla alls. Jag menar inte att folk är tomma i bollen, utan att avsnitt passerar, som jag skriver, oftast utan att lämna spår efter sig. Jag vet åtminstone att det är så för mig.

 

Med "något att skriva" menar jag absolut inte att ett inlägg måste vara som en doktorsavhandling. Tvärtom:

 

Det känns som att många missförstår och tror att man måste skriva långa, "smarta" inlägg. Det tycker jag verkligen inte! Korta inlägg går jättebra, så länge man har något att säga. Ett inlägg som bara lyder "jag ser Nisekoi och den är bra" är jag inte så förtjust i, inte på grund av längden, utan på grund av att det faktiskt inte säger någonting alls, varken om serien eller om postaren.

 

Ett inlägg som "jag ser Nisekoi och den är bra. Jag tycker inte om när tjejer är våldsamma som ett skämt, men jag är så svag för såna där figurer som är kära utan att själva fatta det" eller nåt sånt, då har vi nåt!

 

Ett inlägg kan också vara en fråga, även om det bara är exempelvis dessa åtta ord så håller man igång en diskussion: "hur menar du att de inte fattar det?"

 

Lite chattlikt, och det är helt okej. Nej förresten, det är mer än okej! Det är kommunikation! :heart:

 

Fast, tja, du kanske tänker inlägg mer som "haha". De är jag personligen mindre intresserad av, men det är förvisso absolut sant att sådana inlägg också spelar en roll i kommunikation mellan människor, precis som det är bra om två personer som pratar ser varandra i ögonen och nickar och ger korta yttranden för att visa att man lyssnar. Fatisk kommunikation heter det. (Se även: aizuchi.)

 

Så jag håller med dig om att ett sätt att sänka ribban är att skriva fler korta, lediga inlägg, men det är bara en del av lösningen. Jag tror att aktivitetsbristen beror på några olika skäl.

  • Medlemmar behöver komma på något att skriva.
  • Medlemmar behöver vara fria från press över innehållet.
  • Medlemmar behöver mer återkoppling för att känna att det är värt besväret.

Det är den första punkten jag funderar på om det går att hjälpa till. Jag tror på metoden jag argumenterar för ovan, för jag tror att folk har lättare för att vara reaktiva än att vara aktiva: det är lättare att reagera på någon annans text än att "skapa text ur intet". Forumaktivitet kräver dock därför åtminstone en aktiv minoritet som skriver det som andra kan reagera på.

 

För den andra punkten kan man som sagt skriva fler "dåliga" inlägg, men vad gäller specifikt nya medlemmar har jag också funderat på om det finns sätt som vi kan göra det enklare för dem. I "Förbättra Anime.se"-enkäten var det någon som föreslog att man kunde utse en "värd" som tar hand om nykomlingar; jag är dock inte säker på vad det skulle innebära rent konkret. En sak man skulle kunna göra är att ha ett forum som endast kan läsas och skrivas i av medlemmar som har postat färre än, säg, 100 inlägg -- hade det varit något?

 

För den tredje punkten... så hänger det nog till stor del ihop med de två första. Först och främst: för att kunna svara på något så måste man ha något att svara på. Man kan inte svara på ett inlägg som inte finns. Men ibland skrivs det inlägg som är intetsägande till den grad att man ändå inte kan svara på det. Och en del inlägg som bara uttrycker en ren subjektivitet är också svåra att svara på -- man kan ju inte direkt svara att personen "tycker fel". Och en del inlägg är så stora att man inte kommer på något mer att svara än "det där var välskrivet". Så jag tror att vi inte bara måste öva oss på att komma på saker att skriva om, utan också öva oss på att svara på vad andra skriver. Och även om man inte skriver något som svar så kan man ge återkoppling genom att använda :hiss:-knappen. Att visa att "jag har läst det du skrev och jag uppskattar att du skrev det". Och det kostar inget att visa lite uppskattning, så det tycker jag att alla kan göra mer.

 

Och vad gäller vad Zeedox skrev...

 

Å andra sidan är det också så att animeglädje diskuteras bäst på pubben. :jhappy:

En stor del av anledningen till att många av oss söker sig till ett community som Anime.se är väl att vi inte har någon att snacka anime om på puben med.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...