Hoppa till innehåll
Anime.se

Tips på sällskapsspel?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det börjar närma sig jultid, och om era familjer är som min så betyder det att vi samlas. Och när vi samlas, då spelar vi sällskapsspel. Vad vi nästan uteslutande spelat i ett årtionde är tärningsspelet Yatzy, eller snarare varianten Maxiyatzy (även om vi varierar med lite kortspel ibland).

 

Men vi har spelat det jag vet inte hur många gånger nu, och det är så statiskt. Och statistiskt, jag har liksom en strategi som låter mig vinna oftare än inte. Det är slentrian, på snudd till tråkigt, och jag vill ha något nytt, något med en gnutta mer tänkande.

 

Har ni några tips på sällskapsspel? Jag vill gärna veta något som är mer "casual" som man inte måste sätta sig in i regler för att spela, något som man kan vara åtminstone 5-7 personer i, och något man inte måste kunna engelska för att spela. Men även förutom det så hade det varit intressant att veta:

 

Vad brukar ni spela? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns ett svenskt kortspel som heter "det här borde man ju veta" Är helt enkelt frågesport om saker som man borde veta. Vi testade detta vid halloween och det var riktigt roligt, just för att frågorna kan vara kniviga ibland.

Annars säger jag som dlatch+1 för ticket to ride. Ett underhållande sällskapsspel som kräver lite tänk och planering. Reglerna är buslätta och jag satte mig in i det på ca 5min.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera spelet Med andra ord. Det går ut på att man är i ett lag och den ena personen ska plocka brickor med ord på och sen ska man försöka förklara det ordet med andra ord medan den andra gissar. Gissar man rätt får man ta en ny bricka tills tiden går ut och sen går det över till nästa lag. Väldigt simpelt men otroligt roligt om man gillar spel som pictionary.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det enda sällskapsspel jag spelat med familjen som inte är en vanlig frågesport är just Med Andra Ord ^. Det finns någon liten spelbräda som man bara använder för att mäta poäng med, och jag tror inte att den tillåter mer än fyra lag, men man skulle lika gärna kunna skriva poängen på papper, eller vara fler än två på ett lag om man vill att det ska gå snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Powergrid är ett väldigt bra spel också. Det går ut på att bygga ut elnätet i tyskland.

Det var faktiskt betydligt djupare och roligare än jag först trodde.

Lite i stil med ticket to ride.

 

Annars är ju klassiker som carcasonne och settlers alltid bra.

 

 

/jättespelnörden

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...