Hoppa till innehåll
Anime.se

Favvoröstis


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Bara för det tänkte jag också göra en favvotråd. Men get som jag är vill jag ha lite motivation.

 

Vilken/vilka är era favvoröstisar (alltså röstskådespelare)? Nämn animé de är med i och vilken roll som fick er att falla.

 

Egentligen behöver man inte begränsa till japanska röstisar, men vi gör det ändå.

 

Mina:

Kvinnliga:

Yuko Minaguchi, som spelar Sailor Saturn i Sailor Moon, Rinari i Final Fantasy och sen i en massa spel, bland annat Fahra i Tales of Eternia. Hennes lite hesa röst är så fantastiskt gullig.

Noriko Hidaka, mest för hennes Satsuki i Totoro, men också för Akane i Ranma 1/2. Hon är så satans skicklig.

Nanae Kato, bara för att hon spelar Anka i Prinsessan Tutu.

 

Manliga:

massor! Manliga röstisar än nästan ballare än kvinnliga. Men jag begränsar mig till tre.

Norio Tobita, som spelar bland annat Doktor Jackal i Get Backers, men också Tomo i Fushigi Yugi och Hiiragi i Please Save My Earth. Ingen kan låta ond som han!

Norio Wakamoto, som jag mest känner igen som Dracula i Dracula X (spelet till Playstation/Saturn), men som även spelar Mechazawa i Cromartie gymnasium. Han är så COOL!

Tomokazu Seki, trots att han är med överallt. Han spelade så bra som Kyo i slutet av Fruktsallad att det är snudd på olagligt.

 

Egentligen är jag mer förtjust i röstisar som bara dyker upp här och där och gör en bra roll, än de som finns med jämt och ständigt (Megumi Hayashibara, Takehito Koyasu, Soichiro Hoshi, Tomoko Kawakami och så vidare), men äsch.

 

Mitt senaste hatobjekt är Yue Nakamura som spelar Nanoka i Kärleksvind (Koikaze). Hon låter som om hon läser ur en bok. Noll inlevelse.

 

Så, har ni några favvisar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnliga:

 

Mamiko Noto, hennes fantastiska prestation som Hazuki i Yami to boushi to hon no tabibito(svensk titel sökes) gjorde på egen hand den i övrigt mediokra serien klart sevärd i mitt tycke. Hon gjorde någon av rösterna i Gunslinger Girl också, minns dock inte vilken. Även Shimako i Jungfru Maria ser dig har hon lånat ut sin röst till.

 

Manliga:

 

Tomokazu Seki, håller med zimeon här, han är helt lysande som Kyo i Fruktsallad.

 

Akira Kamiya, Roy Focker i SDF:Macross. Behöver jag skriva mer?

 

Fumihiko Tachiki får ett hedersomnämnande för Gendou i NGE.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Manliga:

Tomas Bolme: Som gör röster åt Cobra i serien "SPACE ADVENTURER COBRA"

Bert Åke Varg: Som gör rösten åt Djorgo i serien "Starzinger"

 

Harry Goldstein: Som gör rösten åt Roy Fokker i serien "Robotech"

 

Kvinnliga:

 

Anita Wall: Hon gör rösten åt Maetel i Serien Galaxy Express, hennes röst passar perfekt till Maetel

 

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska vara riktigt ärlig så är min favoritröstskådespelare Dan Castellaneta som gör rösten åt Homer Simpson. Hmm.. motivation.. ja, han ÄR Homer helt enkelt. Ingen annan skulle någonsin kunna ersätta honom. Även skådisarna som gjorde Frys och Benders röst i Futurama skulle hamna högt upp på listan om det inte var för deras värdelösa jobb i Final Fantasy X.

 

När det gäller vem jag hatar mest så är det inte lika lätt... men en som jag avskytt sen jag var liten är den svenske röstskådisen som nästan alltid gör rösterna åt storvuxna skurkar. Han har en djup röst som alltid släpar lite på sista ordet i replikerna och det enda jag kommer ihåg just nu som han var med i är den gamla serien Danger Mouse (Dundermusen hette den väl på svenska?) men han har varit med i många andra grejer också. Det är inte det att han är en dålig röstskådespelare på något sätt, det finns bara nt i hans röst som jag hatar. Inget personligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Egentligen behöver man inte begränsa till japanska röstisar, men vi gör det ändå.

 

 

Ahh.. Ledsen, det såg jag inte. Nåväl, om vi ska ta japanska röstisar så kan jag inte några. Har aldrig brytt mig om att ta reda på vem som gör rösterna bakom mina favoritkaraktärer eftersom det inte intresserar mig så mycket. Det skulle förstöra illusionen av att de finns på riktigt eller nåt :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnor båda två, har inte någon koll på manliga.

 

 

Yukino Satsuki

 

Av de jag hört av henne är hon helt underbar.

Rollerna som Tina i Aoi Yori Aoshi, Mutsumi i Love Hina, samt Chidori i FMP fick mig verkligen på fall. Både hennes röst och prestationer är underbara :)

 

Inoue Kikuko

 

Hon gjorde rösten för Belldandy i OMG, Mizuho i Onegai Teacher/Twins, och Maria i Gungrave. Även hon har underbar röst. Bäst var hon nog som Mizuho i Teacher/Twins.

 

 

Jag har vanligtvis inte så stor koll på vissa som gör rösterna till karaktärerna.

Enbart de som varit med i fler av de serier jag sett har jag brytt mig om att titta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yami to boushi to hon no tabibito(svensk titel sökes)

 

Mörkrets och hattarnas och böckernas vagabond

 

Gafvert: Jag har för mig att Nozawa spelar doktor Kureha i One Piece. Hon gör ett hästjobb där.

 

Annars är jag också svag för Ryotaro Okiayu (Shigure i Fruktsallad) och Shinichiro Miki (Tsurugi i Key the Metal Idol, och Miakas brorsa i Fushigi Yuugi)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hayashibara Megumi

 

Hon gör också förbannat bra röster, hörde henne senast som Chiharu(sista ep) i Boys Be, där var hon helt underbart bra.

 

 

Inoue Kikuko

Yukino Satsuki

 

 

Jag misstänkte att det skulle bli en felplacering av namnen förr eller senare. :sleep:

 

Ok, men som sagt, jag har inte så stor koll, namnen drog jag direkt från animenfo, så då är det fel där med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj denna listan kan bli lång. Jag ska försöka begränsa mig.

En hel del kommer säkerligen hamna utanför som man känner borde vara med, och man kommer säkert glömma nämna någon. Så jag säger att detta är några av mina favoriter. :)

 

Kvinnliga:

Yuri Shiratori som Hellmatear i CosmoWarrior Zero.

Gör sin röst mycket mörkare eller dovare än i andra animéer jag hört henne i, hade jag inte vetat det hade jag nog inte trott att det är samma person. Gör det suveränt. Passar perfekt till lömsksliskiga Hellmatear. Ryser av välbehag Hon har även gjort röster i bl.a Princess Tutu, Rurouni Kenshin och Berserk.

 

Megumi Hayashibara som gör bland annat Lina Inverse i Slayers.

Helt enkelt för att hon är skicklig, har en bra röst som jag gillar, och bra inlevelse. Suverän röstskådis helt enkelt!

 

Reiko Tajima som Queen Emeraldas i bl.a Arcadia of my Youth, Galaxy Express och Queen Emeraldas. Ingen har gjort eleganta Emeraldas så elegant som Reiko Tajima.

Reiko gör även rösten till Oscar i Rose of Versailles och till Sandra i Cobra. Men det var alltså hennes röstagerande som karaktären Emeraldas som jag föll för.

 

Hiromi Tsuru. Just för att hon gör rösten till en favorit karaktär i en favorit animé. Madoka Ayukawa i Kimagure Orange Road. Och inte enbart för sakens skull utan hon gör det bra också.

 

Sedan gillar jag Eri Miyajima och Ryoko Horohashis insatser i Haibane Renmei. Eri som Kana och Ryoko som Rakka.

 

Manliga:

Toshiyuki Morikawa som Warrior Zero i Cosmowarrior Zero, insatsen är helt lysande. Framförallt i femte avsnittet, när Zero drar upp Marina ur sankmarken där inlevelsen är kanonbra men han gör en suverän insats hela serien igenom Härlig inlevelse och för den insatsen är han en klar toppfavorit.

För den som inte visste och vill veta

Toshiyuki Morikawa har även röstagerat i bl.a Submarine Super 99 som Kizuki Ooyama och som Griffith i Berserk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jawohl! Klart man har favvoröstisar! Dock har jag säkerligen glömt bort mer än hälften nu när jag skriver men uppdaterar om det kommer fram några nya.

 

Kvinnliga:

Ogata Megumi - Gör bland annt rösterna till Ikari Shinji i Evangelion, Sailor Uranus och Yukito-senpai. Har en alldeles underbar röst och ingen kan göra Shinjis femtonsekundersskrik så bra som hon kan (dock har jag inte hört någon annan försöka på riktigt men men). Inget går upp mot ett Ogata Megumi-skrik när man ska puckla änglar!

 

Iwao Junko - Aikawa Akane från Jag vill kunna magi, Key från Key och Ceres från Mysko Ceres. Har den mest underbara småblåsta rösten men är för söt för att få finnas så om jag skulle rigna henne skulle jag säga hallå men skulle inte höra något i andra ändan.

 

Inoue Kikuko - Har en underbar röst och gör bland annat Kasumi ifrån Ranma och Verdandi från O gudinna!

 

Mitsuishi Kotono - Måste nämna henne också. Spelar Sailor Moon i serien med samma namn, Katsuragi Misato i Evangelion och så vidare.

 

Manliga:

Midorikawa Hikaru - Behövs det sägas mer? Älskar hans KAAAAZUUMMMAAAAA eller bara ta en "Miaka" och lägg denna replik i en kopiator och tryck på 99.

 

Ishii Koujii - Underbar och mångsdig röstis som kan spela allt mellan en 199cm lång Cleric och en sinnesrubbad diktator... ABBEEEERIIIIIIIIIIIIIAAAAAAA!!!!! Glöm inte sinnesrubbad pervolärare som liknar min brorsa.

 

Koyasu Takehito - Bishônenröstis numero uno! OK, han kanske är med överallt men eftersom jag inte tröttnat på honom tycker jag fortfarande om hans röst! "Det var allt för idag kära elever, stick och brinn, DÖ! S--- H---!

 

Tomokazu Seki - Mycket har nämnts om denna stjärna på den här tråden och vad kan mer tilläggas än att jag också diggar honom.

 

Miki Shinichirou - Tsurugi Hikaru ur Key, Takumi från Initial D, Miakas brorsa och nu även i den nya Scrapped princess som Shannon. AEGröst!

 

Hayami Sho Hur kunde jag glömma allas vår Ajô/Frank Archer från Key/FMA och Nakata Jouji som gör Folken/Childman/Alucard från Escaflowne/Orphen/Hellsing. Goa grejer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yuri Shiratori [...] har även gjort röster i bl.a Princess Tutu, Rurouni Kenshin och Berserk.

 

Ja, Shiratori är ju guld i Tutu. Lilie härskar. Hennes insats i Utena är inte helt fel heller.

 

Ogata Megumi och Iwao Junko

 

Argh! Hur kunde jag glömma bort två av mina absolut favoriter. Fast jag är mer förtjust i Iwao Junko. Det är ju hon som spelar Key!! Och klasschefen! Och Tomoyo i Card Captor Sakura!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Manliga

 

Tobita Nobuo - Har nämts tidigare, och jag kan inte mkt annat än hålla med de andra som lagt sinna röster här.

 

Canna Nobutoshi - För sina insatser i GetBackers och Berserk, helt såld på hans röst helt enkelt.

 

Takahashi Hiroki - Mest för sin insats i Hunter X Hunter där han verkligen sätter klockrena kommentarer, med en allt som oftast, perfekt avägning av grymhet i rösten.

 

Kvinliga

 

Ayako Kawasumi - Gjort en hel del halvdana prestationer, men jag älskar henne i Seikai no Monshou/Senki I,II.

 

Hayashibara Megumi - En till kändis, som gör sig bäst i rollen som Faye Valentine i Cowboy bebop. Enligt mig då.

 

Nabatame Hitomi - Hennes insats i Shingtsutan Tsukihime är underbar, helt enkelt riktigt bra.

 

Orikasa Ai - Hennes insats i Tenchi Myuo är helt underbar. Ryoko är en favvo, så det blir väl lätt att man tar med henne då. ^^

 

Finns många man kan ta med här, men jag orkar inte tänka så spec mkt just för tillfället.

Kan komma en uppdatering kanske =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenix!

 

Kobayashi Sanae som gör rösten till Touya Akira i Hikaru No Go, Hennes röst passar perfekt till en så seriös karaktär.

 

Kawakami Tomoko som även hon har en röst med i Hikaru No Go som Hikaru himself :P Även Rosette Christopher i Chrno(Chrono,Crono, whatever ;) ) Crusade.

 

okok jag gillar Hikaru No Go, det var den första serien jag såg tillsammans med NGE så den är en favorit!

 

Kiyasu Kohei, han gör rösten till Kaidoh Kaoru i Pince of Tennis, även Ippo(i Hajime no Ippo) och Aikawa(i Dear Boys).

 

Minagawa Junko, hennes röst e ju bara så cool, tyvärr så får hon inte använda den till fullo i Prince Of Tennis eftersom hon gör rösten till Echizen Ryoma (inte den mest pratglada karaktären precis :P )

 

Paku Romi, hon har nämnts som rösten till Edward Elric i Alchemist. Man måste ju bara hålla med om att den e fräck.

 

Nakata Jouji, han gör rösten till Alucard i Hellsing och coolare blir det ju inte, hehe.

 

Hedersomnämnande:

 

Personen som gör rösten till Masaru i Sexy Commando! någon som vet vad han/hon heter????

 

Finns ju många fler men det här e de bästa i mitt tycke...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm på rak arm kommer jag bara på Kaneda Tomoko, älskar hennes gulliga röst. Hon har bland annat gjort rösterna till otroligt söta Chiyo i Azumga Daioh, till mechen Bota-kun i Full Metal Panic? Fumoffu! och inte för att glömma den lilla rymdvarelsen Marie i Onegai teatcher. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Har inte tänkt på att göra ett inlägg här tidigare men gör det ändå. Vet inte om dessa nämnts tidigare men det spelar ingen roll.

Kvinnliga:

 

Houko Kuwashima - Roze (FMA), Minoru Kokubunji (Chobits)

 

Kikuko Inoue - Belldandy (Ah My Goddess), Chitose Hibiya (Chobits), Goei (Ikkitousen), Mizuho Kazami (Onegai Teacher)

 

Rie Tanaka - Mariel (Hanaukyo Maid Tai)

Manliga:

 

Ishida Akira - Gokudo (Gokudo-kun Manyuuki)

 

Takagi Wataru - Onizuka Eikichi (GTO)

 

Nagashima Yuichi - Uchiyamada (GTO)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...