Hoppa till innehåll
Anime.se

Nr. 1 av Shonen Jump!


Emil Azon
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

När Naruto klottrar på de fyra hokagenas ansikten på berget skriker han åt alla de som tittar på honom:

 

"PUNDHUVEN!!! Liksom, Typ, Dra åt skogen!"

 

Sen heter kage bunshin no jutsu, multipel skuggklon hehe.

 

Det borde finnas bättre ord för de sakerna.

 

håller med dig där den e inte så bra (översättningen) på just naruto men den va rätt okej på båda shaman king och yu-gi-oh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När Naruto klottrar på de fyra hokagenas ansikten på berget skriker han åt alla de som tittar på honom:

 

"PUNDHUVEN!!! Liksom, Typ, Dra åt skogen!"

 

Vad då? Tror ni att Naruto pratar coolt eller? Hur har ni läst originalet?

 

Sen heter kage bunshin no jutsu, multipel skuggklon hehe.

 

Det är tajuu kagebunshin no jutsu som heter "multipel skuggklon". Gissa varför.

tajuu: flertal, många, multipel

kage: skugga

bunshin: alter ego, avatar, kopia, i det här fallet "klon".

 

Det borde finnas bättre ord för de sakerna.

 

Förslag?

 

Om ni tror att Narutos "ore sa, ore sa!" betyder något annat än "jag bara, jag bara!" har ni blivit lurade av någon mindre nogräknad översättare till engelska. Hans vardagsspråk är fullt med "liksom", "typ" och "bara" (eller deras japanska motsvarigheter).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför? Det är typ det han säger.

 

Du får gärna komma med ett förslag på bättre översättning.

 

Spelar det någon rollv ad översättningen är?

Det är väl lika jobbigt om han säger Jag bara, jag bara som om han säger ore sa, ore sa.

 

Jo men, Genma. Du vet hur det är. När den genomsnittlige dajväks-fjortisen läser Mangafilmsserietidningsserier gör han/hon det, bland annat, för att läsa en dialog som är iallafall lite mer avancerad en dess egna.

 

Jag är sjutton, inte fjorton.

Fjortis stadiet var jag alldrig inne i tyvärr så jag kan inte identifiera mig e det du menar.

Dock så förstår jag att av någon anledning att du ej kan respektera min åsikt vilket jag tycker är riktigt dåligt.

Speciellt efter som du drog till person angrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl lika jobbigt om han säger Jag bara, jag bara som om han säger ore sa, ore sa.

 

Eftersom det var översättningen som diskuterades så läste folk ditt inlägg som om du tyckte att "jag bara, jag bara" var "jobbig" i betydelsen "en missanpassad översättning", och inte "jobbig" som i betydelsen "det lät lika jäkla jobbigt som i originalet".

 

Om man nu tycker att Naruto är jobbig är det nog bara att inte läsa serien alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skatan_Milla: Det var inte menat som et angrepp mot dig, jag generaliserade bara (eller ironiserade om du så vill). Jag vet väll inget om din ålder (jo, nu förvisso). Och den är ointressant. Jag drev med serien (lättsamma slagsmålsserier) och genomsnittsbeundraren av serien i fråga (som är Nisse fjorton år, som tycker det är häftigt med tecknat våld). Inte med dig specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...