Hoppa till innehåll
Anime.se

Neon Genesis Evangelion


Kenshiro_sprängs
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 month later...

Jodå, den finns textad på svenska- dock verkar det vara de gamla DVD'erna som är textade; de orkade väl inte vänta på Renewal-DVD'erna, vilket är VÄLDIGT synd. Ungefär det som hindrar mig ifrån att köpa Eva-DVDer på svenska. Klart att animén utklassar mangan- i nio fall av tio är väl ändå originalet bäst? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 6 years later...

Oj, snärt! Evangelion-mangaserien ska äntligen ta slut! Den började i december 1994 (februarinumret av Shônen Ace). I oktober 1995 började TV-serien. I juli 1997 kom filmen. September 2007 gav oss första delen av nya Evangelion-filmerna, och i juni 2009 kom andra delen. Jag hade nästan hoppats på att tredje och fjärde filmerna skulle hinna komma ut också, så att Sadamotos manga skulle vara som "bokstöd" till animéversionerna, men nu är det alltså slut på det roliga.

 

För att ha gått så länge så är den inte speciellt lång: den torde väl bli 13 böcker. Jämför detta med exempelvis Hajime no Ippo, som under samma period har kommit ut med hela 72.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När en sådan nyhet kommer tror man knappt sina ögon, och ställer sig frågan "Är det sant? kan det verkligen stämma?". Och nu visar det sig att varken Sadamoto eller någon annan på förlaget har bekräftat att seriens slut är nära. Så jäkla typiskt. och det är inte heller första gången jag blir uppspelt över nyheter som visar sig bara vara spekulationer eller rykten.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack, jag såg också det där imorse men hade inte tid att skriva om det. :d

 

Men om Sadamoto ligger i så kan det inte vara så många kapitel kvar. Längre än fjorton böcker tror jag inte att den blir; han har tidigare sagt att den skulle bli tretton. Så, om han kan fortsätta med ett kapitel i månaden så skulle det fortfarande kunna sluta i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 7 months later...
  • 2 months later...

Och där tog det slut! Läste just sista kapitlet.

 

Spoilers för de sista få kapitlen, samt End of Eva

Spoiler
Det följer i stort sett End of Evangelion: Shinji avbryter Tredje nedslaget för att "att varken ha glädje eller sorg är samma som att vara död". Grundtanken är densamma, men dialogen skiljer sig mycket; jag tycker att det känns som shônen. Samma djupsinnigheter som jag väntar mig från Naruto. En skillnad från End of Eva är att "Stora nakna Rei" exploderar och regnar/snöar ner över jorden, istället för att lämna ett enormt lik. I näst sista kapitlet så tar han avsked av sina föräldrar.

 

I sista kapitlet så ser vi att det har gått ett år eller så: Shinji åker från sina släktingar på landet till Tokyo för att skriva inträdesprov till gymnasiet. Han tänker på hur han inte haft något speciellt att leva för, "men det kanske är för att jag inte letat som jag inte funnit något hopp". Det är snö överallt. Men... han åker tåg förbi Massproduktionsenheterna som står som statyer. En kvinna förklarar för sitt unga barn att de är mystiska reliker: man vet inte vem som byggt dem, eller när eller hur. Framme i staden har Shinji problem att ta sig ur tåget pga rusningstrafiken, och hjälper en främmande tjej (Asuka) att också ta sig ut. Han tycker att hon ser bekant ut, och hon säger att hon oförklarligt nog blir lite arg av att se honom. Hon tackar och springer iväg, och han träffar en främmande kille (Kensuke) som ska skriva prov på samma skola. Shinji börjar gå och tänka att han har framtiden framför sig.

 

Alltså: världen i Evangelion hade bara en årstid, för att jordens axel gick åt fanders vid Andra nedslaget år 2000. Yui ville visa Shinji snö. Och nu finns snö. I min tolkning har alltså Yui tagit Longinuslansarna och använt dem som trollspön för att (1) fixa jordens lutning och förmodligen klimat, samt (2) omprogrammera allas minnen. Shinji hade vänner på landet, och hans morbrors familj var snäll. En lycklig värld, kanske.

 

Det är förstås mystiskt att Massproduktionsmodellerna uppfattas som reliker, så man kanske vill tänka att det gått ännu längre tid och att de är reinkarnationer eller liknande... men man ska nog inte tänka på det för mycket: det går i vilket fall inte att få ihop på något vettigt sätt.

 

Rätt fånigt, ärligt talat. Jag har aldrig varit någon speciell förespråkare av mangaversionen, speciellt nu när den är avslutad. Nej, läs den endast om du sett animeserien och inte kan få nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag tyckte mangan var bra, lite bättre än animen faktiskt. Därimot så kändes slutet som ett.. vad ska man säga... varken eller slut.. tyvärr.

Dock så äntligen är den slut. Köpte dom första volymerna på en bokhandel i Umeå runt 2003.. och äntligen :D

 

Synd bara att slutet var ett sånt.. mähä.. hade förväntat mig lite mer spektakel/action motsv. Speciellt då dom la upp det så bra med att EVA-01 aktiverade sig själv för att rädda shinji och blanda sig in i asukas fight med produktionsserien av EVA's

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...