Hoppa till innehåll
Anime.se

Gundam


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag funderar starkt på att börja kolla på denna serien, men jag har inte sett någon annan Gundam serie, kan man börja direkt med att börja kolla på 00? Eller finns det vissas serier man "måste" se för att hänga med i handling, personligheter osv?

 

nepp 00, är fristående serie precis som gundam wing och gundam seed (följt av gundam seed destiny).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 965
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Jag funderar starkt på att börja kolla på denna serien, men jag har inte sett någon annan Gundam serie, kan man börja direkt med att börja kolla på 00? Eller finns det vissas serier man "måste" se för att hänga med i handling, personligheter osv?

 

nepp 00, är fristående serie precis som gundam wing och gundam seed (följt av gundam seed destiny).

 

Fan va gött :) Då blire o börja kolla på denna, men tycker jag denna e riktigt bra ska ja nog börja kolla på Gundam Seed också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

okay efter avsnitt 2 av gundam 00 så tycker jag fortfarande DET ÄR GRYMT IRRITERANDE OCH FJANTIGT att dom måste prata med sina mobile suits ..tål det bara inte .. sen är jag irriterad på hur hjärntvättade huvudpersonerna verka vara " we are celestie being " , " this is what celestie being is " .. bla bla bla bla bla .. SUCK

 

förutom detta är serien helt ok

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skulle inte förvåna mig om dom är hjärntvättade :P, sen tycker jag itne dom pratar särskillt mycket med sina suits, tycker dom mest konstaterar saker för sig själv som",Dynames, taking down the enemy from afar", eller som "Exia, battleground confirmed". Det är ju med ett konstaterande av att enhet Exia har anlänt och ska utföra sin del, Dynames konstaterar att han har tagit hand om sitt mål, och virtue konstaterar att han är så gott som klar med sin

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skulle inte förvåna mig om dom är hjärntvättade :P, sen tycker jag itne dom pratar särskillt mycket med sina suits, tycker dom mest konstaterar saker för sig själv som",Dynames, taking down the enemy from afar", eller som "Exia, battleground confirmed". Det är ju med ett konstaterande av att enhet Exia har anlänt och ska utföra sin del, Dynames konstaterar att han har tagit hand om sitt mål, och virtue konstaterar att han är så gott som klar med sin

 

okay kanske överdrev lite med pratar men det är fortfarande irriterande och töntigt :P ..sen glömde jag även klaga på hur lik setsuna är shinn

 

1. båda har varit med i krig som yngre

2. verka ha trauman därifrån

3. få hjärnsläpp lite då och då (tappa fattningen och sedan går berserk)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

att Setsuna liknar shinn, kanske lite men tycker inte det är så mkt, Shinn var allmänt handikapad och grymt dum i huvét. Setsuna verkar å andra sidan vara rätt cool tycker jag, ala Heero i GW.

 

Sen den enda som pratar allmänt med sin gundam är dynames (den med Haro?), för där ger han order till Haro.

 

förövrig gillar jag scenen där hon, (setsunas framtida flickvän kanske?), prinsessan(?) står i siluette, sen sprängs alla byggnaderna i rad >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hjärntvättningen kan jag hålla med på börjar bli tjatigt, men att ge status reports är något helt logiskt och intelligent att göra i strid, då det tilåter gruppen att jobba som ett team etc, något som förövrigt har saknats i dom gundam serier jag sett^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hjärntvättningen kan jag hålla med på börjar bli tjatigt, men att ge status reports är något helt logiskt och intelligent att göra i strid, då det tilåter gruppen att jobba som ett team etc, något som förövrigt har saknats i dom gundam serier jag sett^^

 

Sett mobile suit gundam Ms 8th team ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm, sett nån 08th team, men minns inte så mycket, har inte fått tag i nån annan av dom gammal heller :P(därför jag garderade mig med "dom jag sett^^) men det jag minns av den tidiga var att den var hyfsat ok, men antagligen itne super då jag inte minns den så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja alltså dom flesta militärstyrkor använder ju sig faktiskt av en såkallad radio för att kommunicera med varandra under strid så att dom vet var alla befinner sig och vad alla håller på med :P

Tycker inte det är ett dugg irriterande faktiskt, mest logiskt.

 

Sen att dom senaste Gundam serierna har varit så hjärndöda att dom faktiskt skulle kunna snacka med roboten av den simpla anledningen att dom är idioter är en annan femma :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En gång i tiden fick jag en bild över alla Macross Serier etc som visade hur alla hängde ihop prequel/sequel etc.

 

Undrar om någon sitter på något liknande till Gundam . Tänkte försöka titta genom alla serier jag kan lägga händerna på , vore trevligt med någon lätt vägvisare i vilken följd man bör se dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Undrar om någon sitter på något liknande till Gundam . Tänkte försöka titta genom alla serier jag kan lägga händerna på , vore trevligt med någon lätt vägvisare i vilken följd man bör se dem.

Varsågod.

 

Lägg märke till att inte alla Gundam-serier är besläktade i handling. Man kan dela upp serierna och filmerna i olika "kontinuiteter", varav den första började med Mobile Suit Gundam 1979. Tideräkningen i den lyder "Universal Century" (UC), och kontinuiteten kan uppkallas därefter.

1994 kom den första alternativa kontinuiteten, innehållande G Gundam, vars tideräkning lyder "Future Century" (FC).

1995 kom den andra alternativa kontinuiteten, "After Colony" (AC), för Gundam Wing (med relaterade verk).

1996 kom "After War"-kontinuiteten (AW), med Gundam X.

1999 kom "Correct Century" (CC), med ∀ Gundam (Turn-A Gundam).

2003 började "Cosmic Era"-serierna (CE) med Gundam SEED.

Och 2007 började då Gundam 00, som tar plats i vår egen tideräkning, "Anno Domini" (AD) -- med andra ord "efter Kristus".

 

De olika kontinuiteterna är i handling helt befriade från varandra, så det finns inga förkunskapskrav för att börja med någon viss tideräkning. Däremot hänger serierna inom en specifik kontinuitet ihop: Exempelvis är ZZ Gundam en uppföljare till Zeta Gundam, som i sin tur är en uppföljare till original-Gundam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Puh. Lättad över att det inte var en till Seed. Har inget emot Seed men föredrar att de gör nya serier!

 

Vid första ögonkast är 00 helt okej. Jag hoppas bara att de inte gör Gundams alltför mäktiga. Det blir liksom tråkigt när de andra inte har en chans pga deras MS är helt värdelösa. Gillade Gundam Wing's stil. Då var dem inte alltför mäktiga.

 

Storyn känns lite sissådär hitills. Bara gått 2 eps men ändå. Celestial Being verkar vara en liknande grej de gjorde i Seed, hjältarna tågar runt i sitt skepp och stoppar krig. Hoppas att de inte kör på den vändan igen.

 

Men den har potential. För övrigt diggar jag introt. L'arc en Ciel ftw! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Vid första ögonkast är 00 helt okej. Jag hoppas bara att de inte gör Gundams alltför mäktiga. Det blir liksom tråkigt när de andra inte har en chans pga deras MS är helt värdelösa. Gillade Gundam Wing's stil. Då var dem inte alltför mäktiga.

 

Wing om nån gundam serie har ju bara uber gundams ^^ Wing Zero tex en OS som kalkurerar varje rörelse motståndaren gör iförväg samnt en Dubble beam Cannon som kan spränga en koloni med ett skott... Sen att alla gundams tål ungifär hur mycket som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JAg har ej varit ut på länge här. Det jag undrade var om det kommer eller har kommit en långfilm med kira och dem andra...

För det pratdes om att det skulle komma en långfilm som baserades på Gundam seed och Gundam seed destiny eller jag har haft helt fel för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns flera långfilmer 3 om Gundam Seed och 4(?) om Gundam Seed Destiny, men det är "bara" en remake med lite extra scener av GS. Visserligen förtäljer sista GSD filmen lite extra om slutet, men långt ifrån tillfredsställande mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett två avsnitt av gundam 00 finns det fler avsnitt och när kommer nästa då?

 

Fyra avsnitt har visats i TV än så länge. Jag tror att den "första" visningen av varje avsnitt är 18:00 på lördagar (Japansk tid), men jag kan vara helt ute på cykeltur. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett två avsnitt av gundam 00 finns det fler avsnitt och när kommer nästa då?

 

Fyra avsnitt har visats i TV än så länge. Jag tror att den "första" visningen av varje avsnitt är 18:00 på lördagar (Japansk tid), men jag kan vara helt ute på cykeltur. =)

 

jag hittar bara två avsnitt ute med engelsk text :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

sett avsnitt 04 precis . bra avsnitt tänker inte prata nåt om det direkt utan mer på en sak som stör mig mer och mer med denna serien >:(

 

och det är all fjantig propaganda om celeste being under avsnittets gång

speciellt töntigt är det när man får se flera personer stå med vinglas och andra saker och bara säger nåt coolt om celeste being ..

 

hur många gånger har man inte fått höra nu den klassiska fjantiga frasen " we are celeste being " det retar gallfeber på mig alltså ..dom får fan lägga ner allt snack hela tiden annars avväger jag att sluta glo på serien ..för det stör mig så fruktansvärt

 

 

sen måste jag bara få höra vad folk tycker om en sak som hände under avsnittet . är SPOLIER varning så läs efter ni sett avsnittet

 

 

SPOILER

nu börja dom härma gundam seed/destiny med supersoldater var ju bara det som fattades .. om bruden blir kär i setsuna också då vet jag inte om jag ska skratta eller gråta över deras dåliga fantasi om att komma på nya saker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share


×
×
  • Skapa nytt...