Hoppa till innehåll
Anime.se

Battle Angel Alita


Ohem
 Share

Rekommenderade inlägg

Den första mangan jag läste och är fortfarande den bästa för mig, en manga som innehåller allt som får mig hålla fast vid den.

 

Har även läst fortsättningen vid namn "Last Order", någon osm vet när volym 3 släpps? ;) Animen var väldigt kort men bra och hoppas någon studio fortsätter med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Battle Angel Alita Animen är väldigt bra...men tyckte att den sorgliga scenen vid slutet kunde dem har ändrat så det blev lyckligt på nåt sätt.

 

Jag gillar lyckliga slut.

 

Mangan har jag inte läst.

Jag har inte tid att läsa manga just nu bara dem som kommer på svenska eller släpps i sverige.

 

Men ska försöka när jag har tid att läsa Battle Angel. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Battle Angel Alita Animen är väldigt bra...men tyckte att den sorgliga scenen vid slutet kunde dem har ändrat så det blev lyckligt på nåt sätt.

 

Jag gillar lyckliga slut.

 

Mangan har jag inte läst.

Jag har inte tid att läsa manga just nu bara dem som kommer på svenska eller släpps i sverige.

 

Men ska försöka när jag har tid att läsa Battle Angel. B)

 

...Du borde göra ett seriöst försök att läsa mangan. Det som händer i animen omfattar ungefär halva första manga volymen (dessutom i ganska sönderklippt skick) så man kan väl säga att man missar en del av handlingen om man bara ser filmen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

battle angel alite (GUNNM) e mycket bra tecknad och bra på andra sätt oxå... Men nu är jag den olyklige ägaren av BAttle angel alita Vol.1 som jag beställde på sfbok.. Vad är det nu som är dåligt? Jo, dom har spegelvänt alla sidor ( så att man ska kunna läsa från vänster till höger ).. uch, man vill ju kolla på en manga som den är i orginal...

 

nej tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har just läst klart hela battle angle alita och kan inte annat än att hålla med om att det är en av dom absolut bästa mangorna men det var en sak som jag tyckte var lite mysko när jag hade läst klart hela serien började jag läsa (kommer inte ihåg namnet riktigt kanske det var last order som Ohem nämde) där alita har ett annat namn och storyn inta alls följer resten av serien någon som vet vad anledningen till detta var?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första: Alita heter egentligen inte Alita utan Gally. Jänkarna tyckte det var ett löjligt namn och döpte om henne till Alita, och passade på i förbifarten att döpa om Salem till Tiphares, vilket var en kanonmiss, då allusionen till tvillingsstaden Jeru förloras helt. Seriens titel är i original "Ganmu" (stavas ofta GUNNM) och betyder "vapendrömmar".

 

För det andra: efter att den första GUNNM avslutats kom det ut en super-lyxig version av serien i inbundna jättevolymer för vilken Kishiro ritade om slutet. Det är därför handligen i Last Order inte stämmer överens med slutet på original-GUNNM. Tyvärr är det lite knöligt att få tad på lyxutgåvan, och jag har själv inte läst den.

 

Sen kanske amerikanarna beslutat att låta Gally få behålla sitt namn i översättningen av Last Order, men det är mer än jag vet då jag inte befattar mig med amerikanska utgåvor.

 

Det roliga med den amerikanska ändringen till Alita är att Kishiro själv skämtar med den när Gally befinner sig i hypnosen ouroboros, där en alternativ handling utspelar sig och hon faktiskt får heta "Alita" -- Kishiro hade alltså uppmärksammat namnändringen och använde den som ett kul skämt.

 

Kishiro verkar dessutom vara mycket påläst och seriekunnig. I Last Order förekommer det representanter från olika planeter; en av dem heter Fournier som är en gammal Spirou-tecknare och en annan heter Dupuis, som är ett franskt serieförlag. Dessutom ångar det ganska mycket fransk seriestil över hela GUNNM, och kanske framförallt Last Order.

 

På det stora hela en höjdare: köp eller låna och läs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för förklaringen :D fattar nu varför alla använder GUNNM som förkortning. Förstår inte varför dom skulle få för sig att ändra hennes namn till alita har hört att dom ändrade kenchin till samuraj-x finns det mera sånna här namn ändringar i animer? (fast det kanske är lite of topic)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Livet, universum och allting.

 

Robotflicka blir återupplivad av mekaniker i skräpstad som vuxit upp i den sophög som högteknologiska staden Zarem producerar. Robotflicka försöker finna sin identitet. Slåss mot skurkar, deltar i rullskridskolopp, har sporadiska minnen av tidigare liv, och allt löper ut i storslagen samhällskritisk fiktion i stil med Du sköna nya värld. Mycket välgjort.

 

Last Order är fler extrema actionscener beblandat med lite allmänt filosofiskt dravel, i äkta fransk stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Livet, universum och allting.

 

Robotflicka blir återupplivad av mekaniker i skräpstad som vuxit upp i den sophög som högteknologiska staden Zarem producerar. Robotflicka försöker finna sin identitet. Slåss mot skurkar, deltar i rullskridskolopp, har sporadiska minnen av tidigare liv, och allt löper ut i storslagen samhällskritisk fiktion i stil med Du sköna nya värld. Mycket välgjort.

 

Last Order är fler extrema actionscener beblandat med lite allmänt filosofiskt dravel, i äkta fransk stil.

jaha, låter spännade den med kanske något man ska införskaffa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag beställde just de 3 Last Order-delarna som finns här. På vilket sätt gjorde Kishiro om slutet i första serien? Blir det någon tillbakablick i L.O. så man hänger med?

 

I den japanska är det i alla fall det. Där får man en recap som gör att man inser att "va fan...? Det där var ju inte alls vad som hände i slutet?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Tja! Tänkte bara tillägga att www.sfbok.se har börjat släppa Gunnm mangan på nytt med återställda sidor, alltså läses från höger till vänster...

 

Hum, när jag köpte LO böckerna (1 & 2) så kunde jag redan då läsa från höger till vänster :/

 

Han menar kanske att de börjat sälja de 9 originalböckerna i högertillvänster-stil?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...