Hoppa till innehåll
Anime.se

Death Note


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Death note

vol17de.jpg

 

Föfattare: Tsugumi Ooba, debut manga-författare iaf.

Tecknare: Takeshi Obata, har även tecknat Hikaru no Go.

 

Utgivnings år: 2004-04 (släpptes vol 1) - 2006-05-02 ( sista delen, vol 11) serien omfattar 108 kapitel.

 

Antal volymer: 11 (7 finns översatta till engelska att köpa, även om sfbok.se bara har 6 inne)

 

 

Handling:

Vi befinner sig i en värld, skrämmande lik vår nutid i Japan. I den här världen bor helt vanliga människor, både onda och goda. Alla har sin utmätta tid på jorden. Men här är det inte gud som bestämmer vem som dör i förtid och vem som får leva, här är det Shimigamis, dödsgudar. De har döds-notböcker, och skriver de in ens namn i den så dör man efter 40 sekunder.

 

En dag så råkar dödsguden Ryaku tappa sin döds-notbok i vår värld, och gymnasiestudenten (eventuellt högskole-/universitetsstuderande eller motsvarande i Japan) Yagami Raito hittar och plockar upp den. Han upptäcker ganska snabbt att han har förmågan att döda människor utan att ens ha varit i konstakt med dem och inom loppet av några få sekunder.

Tänk dig själv i Raitos postion, vad skulle du göra ifall du hade förmågan att döda vem som helst, när som helst och det enda du behöver göra är att skriva ner deras namn i döds-notboken.

Raito som är väldigt smart och klassas som ett geni, bestämmer sig för att skapa den ultimata ideala världen, genom snabbt och enkelt avrätta brottslingar. Men det dröjer inte många veckor innan världens regeringar börjar fatta misstankar om att någon eller något massavrättar deras fångar, och man sätter den världberömde mästerdetektiven L på att spåra upp massmördaren.

 

deathnote6nx.jpg

 

Människan är Yagami Raito och Dödsguden är Ryaku. (av någon märklig anledning så tänker jag på fisk när jag tittar på Ryaku)

 

 

Allmänt:

Death note är en 11 volymer lång manga, och är på många sett en helt underbar psykologisk thriller ur mördarens synvinkel. Den är oerhört realistisk (främst tankegångar,miljö och handling), fast den innehåller en del övernaturliga fenomen. Den innehåller egentligen det mesta, romantik, mystik, biljakter, explosioner rubbet utan att på något sätt överdriva det (alldeles för mycket).

Och därav betyget

 

4,5/5

 

Det som hindrar den från att få fullt betyg är egentligen bara en liten detalj, men den kan jag inte skriva upp för att det skulle förstöra eventuella läsare av mangan. Om ni tvunget vill veta så kan ni skicka ett pm till mig(så pm:ar jag tillbaka) eller så gör jag en citat ruta med vit text. Och jag utelämnar en bild av L också för att det skulle kunna förstöra handlingen/spänningen av att läsa mangan lite.

 

 

 

Övrig information:

Och sen Höll jag på att glömma att en Live Action på två filmer baserad på Deathnote är på gång, första ska Weekly Shonen Jump issue 8 (1/23) komma i Juni och den andra i Oktober officiell hemsida för filmen, det är warnerbros som gör den(vet inte om det är vanligt att de gör live action?).

 

15045go2fi.th.jpg15039zk4an.th.jpg

 

tydligen så verkar filmen också få en väldigt hög budget, eller känns som det iaf när man läser att de reserverade en lång sträcka av en tunnel bana

Tatsuya Fujiwara, the lead of the live-action film adaptation of the popular manga Death Note, will appear in a big scene for which they have reserved an entire subway line. While there have been plenty of subway film locations in other countries, this will be the first time that a major subway line in Japan will be reserved during business hours.

...

...

n four round trips from Meinohama Station to Fukuoka Airport Station (13 stations apart - about 25 minutes of travel) they shot 53 cuts.

 

Lite av skådespelarna som är med i filmen:

CAST

 

Director: Kaneko Shuusuke

Subdirector: Yamaguchi Kouji

Director-something: Matsue Yoshiki

Camera: Takase Hiroshi

Light: Fujiwara Tatsuya

Souichiro: Kaga Takeshi

Sayu: Mishima Hikari

Sachiko: Godai Michiko

L: Matsuyama Ken'ichi

Watari: Fujiwara Shunji

Naomi: Seto Asaka

Raye: Hosokawa Shigeki

Matsuda: Aoyama Souta

Aizawa: Shimizu Shin

Ukita: Okuda Tatsuhito

Mogi: Nakamura Ikuji

Ryuk (voice): TBA

Rem (voice): TBA

Misa: Toda Erika

Shiori (original character): Kashii Yuu

dödsgudarna, ska vara CG (Computer Generated?)

 

Jag har också läst att en författare ska skriva noveller om Death note, hittar inte källan nu, så kan inte verifiera hur pålitligt det är.

 

 

ok nu får det räcka, kom in lite väl mycket på övrigt tror jag.

 

[Off Topic]

f.ö. Vet nån någon annan bra gratis hemsida man kan ladda upp bilder, imageshack.us gillar inte mig längre tar sån jäkla tid att ladda upp bilder där nu.

[/Off Topic]

 

Edit: darn upptäckte att det fanns en DN tråd, hoppas ingen raderar denna nu bara :S tog n stund å skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Trevligt skrivet (:

Har sett att det är lite folk som kallar den här serien för Dödshäftet, kanske en okej översättning?

Har också läst nånstans att den skulle komma som anime faktiskt, själv har jag bara läst lite scanlations av den, och under den perioden hatade jag scanlations så kom inte så långt direkt innan jag inte orkade mera, (hade inget med storyn att göra).

 

[Off Topic]

Ja du har ju t.ex. photobucket

[/Off Topic]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad kul att du gjorde dig mödan att skriva det :)

Det låter väldigt intressant, realismen du talar om är det som får mig att vilja ta en närmare titt.

Jag såg på sfbok.se att mangan kostar endast 79:- per volym, har jag vägarna förbi så köper jag nog första volymen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om den höll samma kvalitet i andra delen som första hade jag nog också gett den 4,5/5, men slutet, som kändes ganska jäktat och inte alls lika välskrivet som den tidigare halvan, drar ned på betyget till cirka 3,5/5 (vilket ändå är ett bra betyg).

 

Och i höst kommer den animerade TV-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

än en gång tack för alla kommentarer, konstruktiv kritik uppskattas även.

 

Har sett att det är lite folk som kallar den här serien för Dödshäftet, kanske en okej översättning?

 

jo den översättningen var mycket bättre än min!. gillar den verkligen.

photobucket... ska kolla upp det.

 

Ser ut som om skåningen fått blodad tand på att skriva givande presentationer.

Bra skrivet. 75.gif

 

Japp, vi snapphanar e grymma på sånt hära. :P

 

Om den höll samma kvalitet i andra delen som första hade jag nog också gett den 4,5/5, men slutet, som kändes ganska jäktat och inte alls lika välskrivet som den tidigare halvan, drar ned på betyget till cirka 3,5/5 (vilket ändå är ett bra betyg).

 

Och i höst kommer den animerade TV-serien.

 

Får faktiskt hålla med, andra delen är sämre men tyckte ändå att den var underhållande att läsa.

 

hittade ingen artikel om någon anime av den, men nu när jag tänker efter så är det inte så konstigt att det kommer en, eftersom mangan är/var så populär som den var.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltid lika kul att läsa vad du skrivit om en serie! Även om det inte vart så många gånger hittills ^^

 

Mycket bra skrivet Dread! Och DN är så sjukt bra, har inte införskaffat någon pocket än dock och inte kommit så långt i serien heller för den delen. (varit lite olaglig på den punkten *host*) Men så fort jag får nästa studiebidrag så ska jag börja lägga pengar på Death Note-mangan.

 

Rekommenderas skarpt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dödshäftet var dödhäftigt! Eller ja... är, då.

 

Men jag håller med lite om att den tappar i längden. Efter ett tag blir det "jamen jajajajaja Jag veeet!", och det finns vissa trådar som så att säga aldrig tas upp. I en serie som försöker vara så tekniskt lagd som möjligt, där det experimenteras med exakt vilka begränsningar Dödshäftet har, så stör det mig lite med att vissa saker som jag tycker är uppenbara inte testas. Man får stava fel 3 gånger. Visst. Men betyder det att en icke-japan aldrig kan använda Häftet? Hur lätt är det för en icke-japan att skriva felfria kanji? Och vad är ett namn? Måste mitt mellannamn med? Det räcker med ett foto för att identifiera ansiktet, men hur gammalt kan det vara? Kan det vara från offret när han/hon var nyfödd? Om offret plastikopererat sig, vad händer då?

 

Påminner lite om Änglar och demoner (Dan Brown) där de springer runt med detektorer HELA BOKEN IGENOM för att hitta en trådlös bevakningskamera... Jag menar, grabbar... DEN SKICKAR UT EN RADIOSIGNAL! PEJLA IN DEN FFS!

 

Men men. Har inte läst hela Death Note än, men spännande är den fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Det hade jag missat totalt. Vet att de gjorde en live-action på den nu iaf. Vad tyckte du om mangan i sig då? :O

Har jag till och med skrivit längre upp i denna tråd. ;>

Spelfilmen verkar intressant, ändringarna (för ändringar blir det ju alltid) är, vad jag har läst, väl motiverade, och den verkar i helhet vara en bra film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På svenska är det bara en tidsfråga, skulle jag tro. För närvarande är den inte riktigt passande för tidningarna som går, men kanske som bok. Bonnier och Fullstop har ju redan gett ut en massa från Jump/Shueisha, så nog har de nys om serien alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Death Note har släppt 7st pockets på engelska hittills. Jag har köpt 6st, ska köpa 7:e imorrn.

 

Har iofs läst klart hela serien, men jag vill ha alla pockets. Så man kan lägga sig nånstans o bara läsa denna underbara manga. Bra ritad och allt är så väluttänkt. :P

 

Tror inte DN kommer ut på svenska, eftersom det är en vuxen manga. Dom kommer för det mesta aldrig ut på svenska. Sen så tycker jag det är roligare och bättre att läsa på engelska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte DN kommer ut på svenska, eftersom det är en vuxen manga. Dom kommer för det mesta aldrig ut på svenska.

Eh? Nu vet jag i och för sig inte hur vuxen Death Note är, men om den har gått i Weekly Shonen tvivlar jag på att den skulle vara för vuxen för Sverige. Åtminstone känns det inte som det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt mina efterforskningar så är Death Note en shounen också och inte bara felplacerad, med andra ord så inriktar den sig till unga pojkar och är väl inte då direkt det jag skulle kalla för vuxen. Så en Sverige realese kan ni nog fortsätta hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det är ju mer en äldre serie då. Det är inte för barn som är.. under 12 eller nått.

 

Death note kommer troligtvis inte ut på svenska. Hur många serier är det som finns på svenska, och vilka titlar är det ? One Piece,pokemon o sånt där. För det är för en lite yngre generation.

 

Fast jag läser iofs one piece :P :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar att Death Note inte riktar sig mot en äldre publik än exempelvis Hellsing (som kanske riktar sig mot läsare i 15-18 årsåldern, kanske? Rätta mig om jag har fel) som släpps på svenska nu i Augusti.

 

Någon kommer släppa Death Note här, det är jag säker på. Frågan är bara när. Troligtvis inte alltför länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...