Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Welcome to the club indeed! :P

 

Slutet på Clannad After Story...

ja du, magi? :P

 

Jag hade personligen hellre sätt att Ushio överlevde och att dem levde lyckliga i alla sina dagar de två. Men Nagisa är ju för underbar så det funkar ju det med som det är ^^

 

Spela Visual Novellen om du har tid någon gång, finns översatt till engelska där ute någonstans!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet på Clannad

Spoiler
(Och det är kanske inte mycket, det.) Något slags magi finns uppenbarligen i den där världen. Tomoya sprang runt och gjorde folk lyckliga och byggde upp något slags magiskt lyckokapital -- tydligen kan lycka orsaka små mirakel. Utöver det finns det själar och alternativa världar eller liknande konstigheter. "Världen som inte finns" verkar vara som en korsning mellan "livet efter detta" och en alternativ verklighet. De döda Ushio och Tomoya är flickan och roboten, och flickan kunde använda Tomoyas i-livet-ihopsamlade lyckokapital till att orsaka ett mirakel i vad som var det förflutna eller/och en annan värld. "Vi försöker igen, farsan."

 

Men jag vet inte om den flickans själ är samma som Ushio som får ett lyckligt liv i det nya försöket, eller om man ska se dem som separata Ushio. (Var åker då flickan? Nangilima?)

 

För mer fördjupning hänvisas ni vänligast till Clannad: After Story-tråden. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet på Clannad
(Och det är kanske inte mycket, det.) Något slags magi finns uppenbarligen i den där världen. Tomoya sprang runt och gjorde folk lyckliga och byggde upp något slags magiskt lyckokapital -- tydligen kan lycka orsaka små mirakel. Utöver det finns det själar och alternativa världar eller liknande konstigheter. "Världen som inte finns" verkar vara som en korsning mellan "livet efter detta" och en alternativ verklighet. De döda Ushio och Tomoya är flickan och roboten, och flickan kunde använda Tomoyas i-livet-ihopsamlade lyckokapital till att orsaka ett mirakel i vad som var det förflutna eller/och en annan värld. "Vi försöker igen, farsan."

 

Men jag vet inte om den flickans själ är samma som Ushio som får ett lyckligt liv i det nya försöket, eller om man ska se dem som separata Ushio. (Var åker då flickan? Nangilima?)

 

För mer fördjupning hänvisas ni vänligast till Clannad: After Story-tråden. :)

 

Tackar Sceleris !! nu förstår jag :D ytters tacksamt för förklaringen. Nu kan jag sluta tänka på det :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg färdigt Gintama igår. Gintama handlar om Gintoki som utför alla arbeten han får pengar för. Han bedriver denna verksamhet med hjälp av Kagura och Shinpachi. De bor i Edo som har blivit erövrat av så kallade Amanto. Serien kretsar främst kring Gintoki men man får följa andra personer som medlemmarna i Shinsengumi (samurajpoliser), antimigrant ledaren Katsura och den värdelösa mannen Hasegawa och många fler.

 

Gintama är den absolut roligaste animen jag någonsin har sett och jag har förmodligen aldrig skrattat mer, men även fast Gintama är en komedi anime så kan den vara väldigt seriös och gripande. Det är en av de bästa anime jag har sett den har allt jag söker i en serie: komedi, action, drama, intressanta karaktärer och bra karaktärs design.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nausicaä från Vindarnas Dal

Långfilm

 

Plot

Sedan hundratals år tillbaka har stora delar av jorden varit täckt med en giftig skog. Nausicaä, som bor i Vindarnas Dal, är fascinerad av skogen och varelserna i den och försöker ta reda på dess hemlighet. Och så är det lite krig.

 

Genrer

Adventure, Fantasy

 

Tankar

Jorå, den håller samma standard som alla andra Miyazaki, men på ett annat sätt. Jag gillade att den hade en mer påtaglig story än många av sina systerproduktioner, men samtidigt hade den inte riktigt samma spunk. Världen och omgivningen kändes inte lika trovärdig och naturlig.

 

Något som kanske hade med det att göra är musiken. Den försökte verkligen, men för mig gjorde den inte resten av filmen rättvisa.

 

Men det gör inte så mycket. Nausicaä är en skitbra karaktär i en rätt bra story. Det är en väldigt fin film.

 

mangas-et-japanimation-122558-illus.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så har jag sett Future war 198x. Jättesnyggt omslag, men maken till pekoral har jag inte sett sen Clannad-långfilmen. Precis som Clannad tar filmen aldrig slut. Den börjar lovande med en halvrealistisk skildring av hur tredje världskriget bryter ut, och påminner inte lite om Guido Knopps fejkdokumentär. Dessvärre stoppar de in en meningslös kärlekshistoria som får miljarder människors lidanden att inte bara hamna i bakgrunden, jordens öde försvinner helt. Sen blir det science-fiction av det hela. Lite James Bond. Rymdkrig. Tokyo, Paris, Moskva, New York ligger i ruiner, men det hände ju för 40 minuter sedan. Nu handlar det om Wataru och Laura, som utan problem hittar en Lamborghini att åka runt i. Vad som säkert var tänkt att utgöra ett känslomässigt inslag känns bara känslokallt.

 

Att filmen är så illa tecknad att den ser ut som en lågbudgetserie hjälper inte, och charadesignen ser ut som He-man. Det är inga problem när rutan fylls av tjocka gubbar i skyddsrum, men vem vill se en kärlekshistoria med fula skådespelare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dragon Half gjorde ganska bra intryck när jag som nybliven animénörd tvingade den på mina klasskompisar i åttan. För mer i samma ådra (knäpp slapstick-fantasy) kan du kolla in Maze, om en kvinna som dras in i en fantasyvärld där hon råkar ut för stundvisa könsbyten -- och hennes manliga motsvarighet är vrålkåt. Jag har bara sett tvåavsnitts-OVA:n, men det finns en 25-avsnittsserie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss klart på B Gata H Kei och jag gillar verkligen denna serie!

 

 

Spoiler för B Gata H Kei

Jag hoppas verkligen på en andra sesong för jag VILL ju se om dom har ja ni vet vad ^^

 

9/10 fina kossor får den av mig nu när jag sett klart på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som herr Dunk ovan mig såg jag precis färdigt sista avsnittet avB Gata H Kei som uppenbarligen får en säsong 2 om inte tittarsiffrorna svek(vilket jag tvivlar på). Så vad tycker jag då?

 

Den var lagom, jag skrattade inte riktigt så mycket som dem uppenbarligen försökte få mig att göra, inte heller kände jag något över den mer vuxna delen av serien, och även fast vi alla(?) varit i Kosudas(el.Yamadas) sits så kändes den inte riktigt rätt ändå.

 

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga, det hela känns som en stor "meh, har jag väntat på det här?"... Avsnitt efter avsnitt hintar om att det händer något snart men det blir aldrig av på grund av någon helt orealistisk och krystad händelse. Vissa delar var faktiskt roliga och även att den började komma igång framåt slutet sätter betygen snäppet högre än jag tänkt ge den 2/3:e delar in och slutar på en 6/10 på min lista. Då jag kör 5-10 system så är det alltså precis över "det går att se" gränsen.

 

Vårens andra komedi/vuxenserie är betydligt bättre på alla punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt.

 

Avsnitt efter avsnitt hintar om att det händer något snart men det blir aldrig av på grund av någon helt orealistisk och krystad händelse.
Jo, men (B-Gata H-Kei sista avsnittet)
de kom åtminstone längre och längre varje gång. Jag hade inte förväntat sig så mycket som det blev i sista avsnittet, speciellt inte med tanke på hur elvan slutade.

Den blev på de flesta punkter bättre och bättre ju längre den höll på, med flera karaktärer och gradvis mer extrema versioner av alla skämt. Jag tycker romansen var rätt söt egentligen jämfört med allt annat jag sett.

 

Gillade den starkt men en onaturlig introducering av karaktärer gjorde att den kändes väldigt död i början. Något varierande standard också, så jag ger den en sexa.

 

En andra säsong vetefasen. Jag undrar om humorn kan hålla sig fräsch så mycket längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag får säga mitt om Snuskfia med B-kupa så plockar den många poäng i och med att det är en snuskig komedi som faktiskt handlar om personer som vill ha sex med varandra, istället för att det bara är "ecchi" i betydelsen "en kille som råkar gå in på tjejernas bad och svimmar med näsblod".

 

Den tappar dock poäng i och med medelmåttig regi och onödiga omskrivningar från originalet: det var problem med karaktärisering, det var "sexguden" och skämten var färre, mindre snuskiga och passade formatet sämre än originalets fyrpanelsstrippar. (Åsså är det färre onaniskämt!) 6/10.

 

Men en andra säsong blir det knappast tal om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Djävulen längst bak (Ichiban Ushiro no Daimaou) kan nog bäst beskrivas som "efterbliven" -- men inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt. Sai Akuto är en schysst kille som får ett dåligt rykte i magiskolan -- de säger att han är djävulen återfödd och vill ta över världen. Det är typisk missförståndskomik och nakna bröst, men uppfriskande nog är huvudpersonen mer Gurren Lagann än Love Hina. Hängde inte riktigt med vad fasen serien handlade om, men det var en massa explosioner och hårda knytnävsslag, så det var väl okej som en stunds förströelse. 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Också jag såg färdigt på B-gata H-kei. En serie som kunnat revolutionera genren men nöjde sig med halva inne, i mer än en bemärkelse.

 

Vad som var bra:

Serien var rakt på sak, och lyckades handla om sex utan att skämta om sex. Yamada och Kosuda fick utvecklas som personer på ett uppfriskande sätt. Kosuda hade en Nikon F3.

 

Vad som var mindre bra:

Materialbrist trots det lilla antalet avsnitt – förvecklingar som egentligen är helt onödiga i en tolvavsnittsserie fördöjer den efterlängtade sexdebuten in i det sista. Båda vill, men författaren vill något annat och kommer inte på något smartare än att stoppa in en meningslös rival när halva serien och ett drygt år av handlingen har gått. De återkommande onanislutklämmarna från originalet har tagits bort, vilket minskar trovärdigheten hos de inblandade. Varför skygga för det när vi ändå vet vad slutmålet är? Dessutom: Omotiverat tsunderebeteende från Yamadas sida, vars enda poäng är att förhala historieförloppet.

 

Dock var sista avsnittet riktigt hjärtvärmande på sina ställen, men naturligtvis kunde författarna inte låta bli att fixa till ett onödigt ickeslut.

De kunde gott ha fått ligga med varandra utan att det tog kål på någon slutkläm!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste var Kimikiss Pure Rouge

 

Plot

Handlar om en helt vanligt heter Kouichi som lever ett helt vanligt liv som en ordinarie pojke oftas gör och som söker lyckan i kärleken.

 

Vad tycker jag då ?

 

En väldigt bra animerad serie med väldigt vackra färger, väldigt mysiga karaktärer speciellt Yuumi som har strålande utryck och hur gullig som helst och inte glömma Mao-chan ^^

 

Synd att denna anime är precis som andra serier som är skriven likadant.

 

Kimikiss

]Är / blir kär i en och sedan i en till som det finns i ett flertal serier som jag inte kan nämna ur huvudet

Doc så har ju denna serie sina fördelar, mysig humor härliga stunder och många gråtfärdiga speciellt slutet inte alls för mycket hoppa runt i ringen och straight forward. den är lugn i takten och man hinner verkligen med i svängarna, inte alls för svår att se som vissa är då det krävs lite extra hjärngympa " Kan citera från Clannad (ef - Memories" stavad jag rätt?) som man behöver verkligen tänka extra för att förstå vad som händer.

 

Men denna serie är lugn, det händer inte för mycket samtidigt och det kretsar oftast runt ett fåtal personer " inte flera st samtidigt" så man får leva sig in i karaktärerna istället för att det ska hoppa runt flera st hela tiden.. 9/10 får den av mig iaf :) Jag gillar den

 

P.S Hoppas jag inte skrev för konstigt nu, detta är den första seriösa reviewn kan man säga om en serie så, be nice to me :) detta är iaf hur jag upplevde serien.

 

Mvh McDunk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj vad man hinner titta på ANIME nu för tiden.

 

Så, senaste nu var Kenran Butou Sai: The Mars Daybreak

 

Faktiskt var detta en av dom bättre MECHA animes jag sett, och tomt i mina ögon så tycker jag denna var bättre en Code Geass serien och även gundam.

 

Vilka resor dom for på, och mecha under vatten? det var ju något alldesles underbart när dom inte svävar i rymden som i alla andra.

 

detta var en underbar resa som jag säkerligen vill uppleva igen!

Vore trevligt om det kunde komma flera sånna hära mechas som man kan njuta riktigt mycket av där det inte slåss hela tiden och pang boom bang haha .

 

Men men, 9/10 hästar får den av mig. den hade allt som jag vill att en mecha ska ha. lite love, action, äventyr och lite humor :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kiss x Sis (TV) Avklarad, synd det slutade med så få avsnitt.

 

Jag gillar denna serie :) Även om den är barnslig av sig så är den rolig.

Barnslig? :rolleyes:

 

Tjejerna gör nästan allt för att förföra killen, och du tycker att den är barnslig? D:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...