Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Lagann-hen. Jag kan inte förmå mig att ta dom här filmerna på allvar. Det mesta är exakt som serien fast dom skruvar upp det tempo som var väldigt bra i orginalet. Dom stora ändringarna i båda filmerna känns mer som att dom tänkte "let's throw even more shit in" snarare än att förbättre eller fördjupa storyn på något sätt. Fullständigt meningslöst. Det är också på flera ställen där rösterna eller timingen för musiken är märkbart sämre än det man är van vid.

 

Skulle jag kunna tycka om filmerna om jag aldrig sett serien? Kanske, men som det är tycker jag dom ligger långt under och att det inte finns någon ursäkt för att ha gjort dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

First squad: The moment of truth

Jag kommer ihåg när jag såg trailern och tyckte att den verkade lovande men sen hörde jag inget ifrån förens jag skummade igenom serierna som gick förra året och såg den i listan.

 

Filmen handlar om en flicka vid namn Nadya som lever under andra världskriget. Med sin underliga förmåga att veta saker om personer som hon aldrig har träffat så åker hon med ett följe som åker runt i landet och underhåller en sovjetiska armén. Under en föreställning så kommer bombplan och bombar den plats de befinner sig på och alla dör förutom Nadya som blir medvetslös och räddad av en mystisk man.

 

Filmen har bara en speltid på en timme men under den tiden hinner de få in en hel del och det är i stort sätt fullrulle genom hela filmen. En sak jag gillade var att de hade ryska som dub då det förstärker känslan att de befinner sig i Sovjet. Dock hade gärna röstskådisarna fått anstränga sig lite mer då det ibland eller rätt ofta kändes rätt platt och lät inte alls som om de menade det.

 

Jag ger First squad: The moment of truth 6/10 då den var underhållande och även intressant med sitt dokumentär inslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helgens avklarade anime heter Hidamari Sketch. Lättsmält Slajs of Lajf-serie med fyra tjejer av olika hårfärg i huvudrollen: inte det mest originella, eller ens bäst utförda, men med det inte sagt att den är dålig. Det bjuds på gammal hederlig vänskap, vardagstjatter och smyglesbianism, alltihop blandat med lite smått surrealistisk animation (med collage och fotografier). Ingen Azumanga Daioh precis, men den klår K-On alla dagar i veckan, och för 200 spänn för 14 avsnitt finns här mycket lite att klaga på om man letar efter kvalitativt fluff.

 

Sentais översättning var också närmast exemplarisk, med naturlig engelska (utan suffix) som höll lagom troget sitt original. ADV2 vet var skåpet ska stå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Senaste jag sett klart är

Onegai Teacher och den var helt underbar :) bästa jag sett på länge.

9/10 från mig :) Väldigt stark story om karaktärerna utveckals och hur deras kärlek för varndra blir starkare :)

 

 

Råder starkt denna till andra som inte sett denna serie ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg klart Lady Oscar (Rose of Versailles) häromdagen.

Väldigt trevlig och underhållande serie med bra tempo igenom.

 

Bra insats av de tyska röstskådisarna (eller synchronsprecher som det heter där) också. Jag får faktiskt säga att det var lättare att följa bilden när man inte behövde titta ner på textremsan hela tiden.

 

Betyg 9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

First squad: The moment of truth

Jag kommer ihåg när jag såg trailern och tyckte att den verkade lovande men sen hörde jag inget ifrån förens jag skummade igenom serierna som gick förra året och såg den i listan.

 

Filmen handlar om en flicka vid namn Nadya som lever under andra världskriget. Med sin underliga förmåga att veta saker om personer som hon aldrig har träffat så åker hon med ett följe som åker runt i landet och underhåller en sovjetiska armén. Under en föreställning så kommer bombplan och bombar den plats de befinner sig på och alla dör förutom Nadya som blir medvetslös och räddad av en mystisk man.

 

Filmen har bara en speltid på en timme men under den tiden hinner de få in en hel del och det är i stort sätt fullrulle genom hela filmen. En sak jag gillade var att de hade ryska som dub då det förstärker känslan att de befinner sig i Sovjet. Dock hade gärna röstskådisarna fått anstränga sig lite mer då det ibland eller rätt ofta kändes rätt platt och lät inte alls som om de menade det.

 

Jag ger First squad: The moment of truth 6/10 då den var underhållande och även intressant med sitt dokumentär inslag.

Den visades på filmfestivalen väl?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1+2 = Paradise. Sådär härligt sent 80-tal tidigt 90-tals dålig. Substanslös, pappersutklippta scenarion och karaktärer, fult animerad och icke existerande musik men samtidigt kan man inte låta bli att dra på smilbanden och le lite då det är så otroligt intelligensbefriat och dumt att det blir bra. Ungefär som Roots Search och Violence Jack. Tänker inte säga så mycket mer förutom att de måste slagit något sorts rekord i längsta animerade duschslang med den här, något som kommer till ypperlig användning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här hör man höger och vänster hur bra Clannad är, att den är bättre än Kanon. Tror ni det skulle vara värt för mig, som ogillar gullflickor för gullflickhetens skull, men som trots allt gillade Air (men inte Kanon), att skaffa det första DVD-settet på 12 avsnitt för 230 spänn? Skulle det räcka för att få mersmak, eller börjar det goda inte förrän After Story?

 

 

För övrigt såg jag klart på Loveless igår. Definitivt värd att se för de med minsta intresse för homosexuella animepar, då det bjuds på gott om båda smakerna. Vill man ha en färdig story får man dock leta vidare, för det tolvte och sista avsnittet slutade med att serien började ta fart på allvar. Det plus en del riktigt jobbiga karaktärer drar ner på betyget, men hittar man serieboxen för en billig penning (jag fick den för hundralappen) är den värd att plocka upp för en underhållande och udda upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här hör man höger och vänster hur bra Clannad är, att den är bättre än Kanon. Tror ni det skulle vara värt för mig, som ogillar gullflickor för gullflickhetens skull, men som trots allt gillade Air (men inte Kanon), att skaffa det första DVD-settet på 12 avsnitt för 230 spänn? Skulle det räcka för att få mersmak, eller börjar det goda inte förrän After Story?

Till skillnad från en del här på forumet, som tycker att Clannad så att säga bara är en hållplats på resan där After Story är slutmålet, så tycker jag att den första serien har ett egenvärde, och det gullflickor till trots. Jag accepterar dock huvudtjejen Nagisas platthet och mjäkighet -- jag tror det är lite som hur jag accepterar att "Hachi" i Nana är en bimbo vars livsmål är att gifta sig och skaffa barn -- att leva för andra är inte vad jag skulle kalla för eftersträvansvärt, men det är klart att det finns sådana människor, och deras sätt att leva är inte fel, och att ha dem som rollfigurer gör inte automatiskt en historia sämre. (Nu sätter jag inte Nana och Clannad på samma platå eller nåt... Nana har många resor bättre drama och karaktärisering.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wind - A Breath Of Heart

 

Måste säga att jag e en smula besviken på anime adaptionen av denna. För det första så är serien på 13 delar á 12 minuter, detta är helt för lite tid för att berätta historien. 13 fulltids avsnitt hade varit mycket bättre.

Många (i princip alla) av händelserna har blivit kraftigt bantade antagligen pågrund av att avsnitten är så korta och de skulle hinna med så mycket som möjligt.

 

De försökte även göra miljöerna i någon sorts 3d som inte alls passade in. Sen verkade de nästan helt överge 3d konseptet i de sista avsnitten då de var till största delen som vilken annan anime som hälst. Animationerna i sig var dock klart godkända om man bortser från 3d konseptet.

 

Sista avsnittet var nästan bara ett hopkok av händelserna runt Minamo så som de visats tidigare i serien så det var förutom sista scenen bara recaps.

Jag gillade storyn i spelet men än en gång har jag blivit besviken på en animeadaption av en visual novel som jag gillat. ;)

 

Jag får väl ge ova'n en chans med då den bara är på 3 delar men då i fulltid, men jag har inte allt för höga förväntningar på den. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wind - A Breath Of Heart

 

Måste säga att jag e en smula besviken på anime adaptionen av denna. För det första så är serien på 13 delar á 12 minuter, detta är helt för lite tid för att berätta historien. 13 fulltids avsnitt hade varit mycket bättre.

Många (i princip alla) av händelserna har blivit kraftigt bantade antagligen pågrund av att avsnitten är så korta och de skulle hinna med så mycket som möjligt.

 

De försökte även göra miljöerna i någon sorts 3d som inte alls passade in. Sen verkade de nästan helt överge 3d konseptet i de sista avsnitten då de var till största delen som vilken annan anime som hälst. Animationerna i sig var dock klart godkända om man bortser från 3d konseptet.

 

Sista avsnittet var nästan bara ett hopkok av händelserna runt Minamo så som de visats tidigare i serien så det var förutom sista scenen bara recaps.

Jag gillade storyn i spelet men än en gång har jag blivit besviken på en animeadaption av en visual novel som jag gillat. ;)

 

Jag får väl ge ova'n en chans med då den bara är på 3 delar men då i fulltid, men jag har inte allt för höga förväntningar på den. :/

Lät inte som en höjdare direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg klart tre serier under veckan.

 

GTO var en skön anime i härligt tempo - hade inte haft något emot fler avsnitt.

 

Myself ; Yourself inte särskilt originell eller utmärkande fast en godkänd anime som ändå passade min smak tämligen väl.

 

Air tyckte den började bra och verkade ha potential av de första avsnitten att döma men efterhand gick den utför och det blev bara pliktmässigt så att jag kollade klart ända till sista avsnittet.

 

Höll på att glömma, Golden boy tittade jag också på häromveckan, väldigt rolig och engelska dubben var rätt skön. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Elfen Lied

 

En mycket bra anime enligt mig. Man känner att man är påväg att fälla en tår då och då. Huvudsakligen för att jag tittade på denna anime var för att jag ville se något nytt, som denna med massa blod. Sedan insåg jag att det var mer än bara blod, det var mycket kärlet och tårar också, vilket jag inte trodde. Denna animen har fått mig att fortsätta titta på anime, den är nyckeln till att jag kommer fortsätta att titta på anime. Den gjorde också så att jag gick med i detta forumet. Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första säsongen av Rymdslagskeppet Yamato höll väldigt hög kvalitet för att vara 1974.

Ja, första serien var bra. Uppföljarna var också okej, även om det blev lite svårt att hänga med hur de håller ihop när alla säger emot varandra på olika punkter.

 

Och så sägs ju nyversionen också vara okej, överraskande nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag såg klart senast måste ha varit Ga-Rei Zero. Efter att ha sett ett anmärkningsvärt och modigt första avsnitt kunde jag inte sluta titta på den, särskilt inte som det är så många fina relationer i den som presenterades så bra. Är bara 12 avsnitt också, så se till att kika på den om ni kan.

 

Ni andra som har sett den, vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni andra som har sett den, vad tycker ni?

Jag kan citera mig själv från Zmanga.

Strax under ett år efter att Ga-Rei: Zero försatt mig i neeerd raaage!!! och prompt lagts på hyllan för att glömmas bort, fick jag ett infall att se om den. Det som störde mig så otroligt första gången var inte att det började som en dussinserie om en insatsstyrka som bekämpar demoner med vigvatten och luftakrobatik till tonerna av något dåligt technoskräp -- kanske inte bra, men inget värt att brusa upp för. Det var inte heller att det började in media res -- jag har inga problem med ickelinjära berättelser. Nej, det värsta var att första avsnittet inte har något att göra med resten. Serien säger liksom "här är ett persongalleri: protagonist, tjejen, stora killen, nörden osv. Bekanta er med dem. Kolla, nu hintar vi lite om deras tragiska förflutna -- blev du nyfiken nu? ...Osis, för de är helt oviktiga och har inget med handlingen att göra!". Detta om något kändes som en kardinalsynd i serialiserat TV-berättande. Lägg därtill att de gjorde samma sak i andra avsnittet också (åtminstone trodde jag det när jag såg det först) och man har en uppretad Sceleris.

 

Men när jag nu såg igenom serien gjorde jag det med den vetskapen, vilket gjorde det lättare att ta sig vidare till tredje avsnittet och så vidare genom hela serien. Det handlar om att dottern till en ansedd exorcist tas omhand av en vän till familjen och blir goda vänner med deras dotter. Serien följer deras relation (med obligatorisk "gemensamt bad"-scen, suck) och arbete med att döda demoner, tills allt går käpprätt åt skogen. Däri ligger styrkan: som tragedi funkar den ganska bra. En fotnot är att serien är egentligen en allvarligare föregångare till mangan, och visar karaktärernas bakgrund, inte helt olikt hur Kenshin-OVA:n förhåller sig till sin flamsiga föregångare. Mangan är dock inget förkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OBS! EVENTUELLA SPOILERS! OBS!

 

Jag gillade det okonventionella som serien började med, dels för att jag har sett så många serier som är exakt som den förmodade serien de börjar med och dels för att jag uppfattade det hela som en slags uppgörelse med genren och en ursäkt för att den forsättande serien skulle vara ungefär såsom den avslaktade.

 

Sedan att den var så mysig med sin storasyster-lillasysterhistoria, det är ju en annan bit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...