Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken manga läste du klart senast?


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag kan inte minnas när jag läste färdigt en manga senast. Det måste varit Antique Bakery som jag skrev om för typ ett år sedan. Alla serier jag läser är pågående alt. så evighetslånga att jag tröttnar halvvägs igenom och inte orkar läsa färdigt förrän flera år senare. Alternativt saknar någon pocket i mitten. Hm. Borde skärpa mig. Jag har för mycket oläst i hyllan helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Liksom vårrd på det som My skrev.

 

Det senaste jag läste klart var dock faktikt Toe Shoes av Megumi Mizusawa. Men det är en sån där som stått i hyllan i många år för att jag inte kommit åt se sista numrena.

 

Varför fanns det inte en tjej som Kurumi när jag var femton? Och varför var jag inte modigare då? mutter…

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lider väl ungefär lite av samma problem som de två ovanstående skribenterna. Men jag läste faktiskt ut en serie häromdagen, vilket är en av de få serier som jag har hunnit läsa ut, och det var ingen mindre än Emma. Gillade den skarpt, men slutet var lite för öppet. Det fanns mer att berätta om Emma och William, kändes det som, men Mori kanske inte gillar att rita längre serier? Nåja, i samma veva läste jag också Shirley-pocketen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte minnas när jag läste färdigt en manga senast. Det måste varit Antique Bakery som jag skrev om för typ ett år sedan. Alla serier jag läser är pågående alt. så evighetslånga att jag tröttnar halvvägs igenom och inte orkar läsa färdigt förrän flera år senare. Alternativt saknar någon pocket i mitten. Hm. Borde skärpa mig. Jag har för mycket oläst i hyllan helt enkelt.

Det kanske vore bättre om man skulle skriva när man läst klart en hel volym istället. Kapitel skulle vara lite väl många, men på detta vis kan man gå in lite och jämföra hur den senaste volymen ställer sig med de förra och hur mycket bättre/sämre mangan blivit, kanske skriva en kortare recension helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vore en bra idé. Stora spoilers borde väl döljas med "hide" men allmänna kommentarer och tankar kunde få stå fullt synliga. På så vis kan man skriva mer här i tråden om man läst något riktigt bra och vill dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt, Japanska serier är oftast så långa, och jag har inte ekonomi för att köpa 30 volymer bara sådär. Vissa serier har, som sagt, inte gått klart än. Eller så finns inte hela utgivet på Begripliska.

 

Den senaste Määängan som jag läst klart bör vara Drakboll, hösten -03, kanske. Möjligtvis att det var ett år senare. Jag minns, som sagt, inte så noga.

 

Det känns som att jag behövde läsa klart den, allt för att mina ungdomsår skulle ta slut på ett vettigt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kom på att jag faktiskt läste färdigt en serie i mars-april någon gång. Oyayubihime Infinity (finns även på engelska från CMX). 6 volymer lång serie som, även om den inte innehöll några direkta överraskningar efter de första 4 volymerna, som var de bästa, ändå blev fint ihopknuten utan några direkta lösa trådar. Men början var bäst, fast jag var förstås nöjd med hur det hela slutade. Serien var mycket inspirerarad av Skydda min jord, men lite mer modern och handlade inte alls om ekologi eller liknande.

 

Det jag inte riktigt gillade var när det gjordes en make-over på huvudpersonen i bok 3 eller 4, så att hon helt plötsligt såg ut som alla andra. Och så en jobbig sidokaraktär (mer om honom nedanför).

 

Författaren undrade i efterordet varför en av killkaraktärerna i serien blev så himla populär, både bland läsare och bland (hans? hennes?) assistenter. Det undrar jag med. Varför gillar mangaläsare alltid killar som beter sig som as mer än de snälla killarna? Det är som ett virus som infekterar de flesta tjejserier. Tack och lov fanns det flera snälla killar som var mycket mer intressanta att läsa om.

 

Rekommenderas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Har nyligen läst klart GTO. Nu när det inte längre finns någon anledning att vänta på serien i Manga Mania läste jag klart den fort.

 

Älskar den här mangan. Oavsett vilka vardagsproblem (om än uppförstorade och överdrivna sådana) som kommer i Onizukas väg löser han dem alltid på sitt eget speciella sätt ;)

 

Litet minus får mangan dock för de lite väl fantastiska händelserna under de senare kapitlen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det senaste jag läste ut var väl Aishiteruze Baby.

 

Om jag ska vara helt ärlig...

tycker jag faktiskt att serien tappar i kvalitet mot slutet. Det känns som om författeren fick brått att avsluta serien. Vet inte riktigt om jag gillade slutet. I övrigt var det dock en underbar serie ^^
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag läste ut Nausicaä of the Valley of the Wind för några månader sen.

Jag tyckte den var riktigt bra. Historien blev större och större hela tiden och mot slutet var den faktiskt "episk".

Den är på bara sju volymer. Rätt lagom tycker jag. Då hålls tempot uppe hela tiden och serien upprepar aldrig sig. Istället så kommer nya tvister och vändningar hela tiden.

 

Karaktärerna är också väldigt imponerande. Även om det är rätt klart vem man ska heja på så är det aldrig svart och vitt. Alla karaktärer som till en början verkar "ondskefulla" får en förklaring. Den karaktären som länge var Nausicaäs nemesis var faktiskt till slut den jag kände starkast sympati för.

 

Men själva historien är helt klart det bästa. Jag själv har aldrig läst/sett/hört någon liknande. Till en början ser det ut som ett enkelt krig, men det hela utvecklas och stora frågor tas upp.

Det som nog rörde mig mest var historien om Dorok kejsaren.

Annars är ju

the God Warriors en stor grej. Hela historien om människor som försökte skapa sina egna gudar, kan man tänka mycket på.

När jag förstod att the God Warrios inte bara var vapen rös jag. Jag vet inte hur ni reagerade?

Nihilism och miljöfrågor behandlas också.

 

Jag rekomenderar verkligen alla att läsa den här mangan. Speciellt om du gärna läser något med lite mer tanke bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...