Hoppa till innehåll
Anime.se

Death Note


Urax
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Äsch det är ingen fara, fortfarande 3 andra aktiva grupper.

 

Men det var sista gången jag drog ner något från Live-evil, har ingen respekt för fansubbare som avbryter sina projekt pga licensering. Och nej tack kom inte med några otacksamhets kommentarer! >_> Har man börjat ett projekt så avslutar man det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äsch det är ingen fara, fortfarande 3 andra aktiva grupper.

 

Men det var sista gången jag drog ner något från Live-evil, har ingen respekt för fansubbare som avbryter sina projekt pga licensering. Och nej tack kom inte med några otacksamhets kommentarer! >_> Har man börjat ett projekt så avslutar man det.

 

Jag tycker dom förtjänar respekt för att dom gör det rätta. Man ska inte subba en serie efter den har blivit licensierad. Jag ska iaf köpa DVD'sen när dom kommer, e även lite sugen på att köpa dom japanska ^^

Dom gör det som är rätt för anime industrin. Creds för det.

 

BTW e det bara 1 subgrupp som subbar DN nu, TW droppade den med

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det var sista gången jag drog ner något från Live-evil, har ingen respekt för fansubbare som avbryter sina projekt pga licensering.

mmmm jag ahr inte heller någn respekt för amerikanska fansubberz som inte vill underminera sitt eget lands animeindustri =((((( buuuu!!!11

 

Sluta lol'a dig, Sceleris no chibi-san. ;>

 

Jag skulle inte köpa en serie om jag inte visste att jag gillade den, och för att veta det måste jag ha sett den innan. Må så vara att det räcker med att se 12 avsnitt för att veta att man älskar Death Note, men dom som inte såg den från start då? Dom måste ju också tag på avsnitten, som nu troligtvis är borttagna från nämna subbares sida.

 

Och det är fortfarande bara TV-rippar, något som Japanerna får gratis (antar att dom betalar någon sorts tv-avgift men still). DVDna släpps ju så långsamt att man vill gråta.

 

Kom tillbaka med sådana argument när det sänds lika mycket anime på SVT som på TV Tokyo. Tills dess tänker jag varken betala TV-avgift eller gilla fansubbare som avbryter sina projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sluta lol'a dig, Sceleris no chibi-san. ;>

... (^,^)

Kom tillbaka med sådana argument [...]

"Sådana"? Vilka?

 

Om nu denna grupp amatörtextar en serie för att öka intresset för den i USA, och den blir tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt som dessutom låter originalskaparna få lite pengar för det, är det inte så jäkla elakt gjort av fansubgruppen att sluta texta den.

 

(De som däremot amatörtextar med icke-amerikaner (som europeer) i åtanke, och sedan slutar med det för att den har licensierats i en helt annan världsdel: Nordamerika... Ja, det är däremot störtlöjligt. Europeer ska trots allt inte förväntas stödja animeföretag från USA, bara för att vi råkar förstå engelska.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det var sista gången jag drog ner något från Live-evil, har ingen respekt för fansubbare som avbryter sina projekt pga licensering.

mmmm jag ahr inte heller någn respekt för amerikanska fansubberz som inte vill underminera sitt eget lands animeindustri =((((( buuuu!!!11

 

Sluta lol'a dig, Sceleris no chibi-san. ;>

men dom som inte såg den från start då? Dom måste ju också tag på avsnitten, som nu troligtvis är borttagna från nämna subbares sida.

 

Och det är fortfarande bara TV-rippar, något som Japanerna får gratis (antar att dom betalar någon sorts tv-avgift men still). DVDna släpps ju så långsamt att man vill gråta.

 

2 saker, 1 vet dom hur dom tankar avsnitt från internet så kommer det till 99% inte att stoppa dom från att tanka avsnitten som redan finns bara för att den blivit licensierad.

 

2 japanerna betalar för animen på sitt egna sätt. Reklam och tv licens.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 japanerna betalar för animen på sitt egna sätt. Reklam och tv licens.

 

3 Betalkanaler (Wowow, Bs-i) och pay-per-view (AT-x).

 

Sen är det är få serier som gör någon vinst när de går på TV (säger sig självt när de visas på obskyra UHF kanaler 1-3 på vardagsnätter). Nollresultat är något de flesta är nöjda med sett till reklamintäkter minus produktionskostnader minus sändningskostnader. All form av nettovinst kommer i de allra flesta fall från DVD-försäljning. (rättigheter för musik, figurer, leksaker etc är sällan något som studion själv har).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Sådana"? Vilka?

Den posten var ju riktad mot Sakura's post med argument.

 

Om nu denna grupp amatörtextar en serie för att öka intresset för den i USA, och den blir tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt som dessutom låter originalskaparna få lite pengar för det, är det inte så jäkla elakt gjort av fansubgruppen att sluta texta den.

 

(De som däremot amatörtextar med icke-amerikaner (som europeer) i åtanke, och sedan slutar med det för att den har licensierats i en helt annan världsdel: Nordamerika... Ja, det är däremot störtlöjligt. Europeer ska trots allt inte förväntas stödja animeföretag från USA, bara för att vi råkar förstå engelska.)

 

Ja exakt, dom måste ha Europerna i åtanke med. Plus att folk fortfarande inte vill behöva vänta nåt år extra för att se serien bara för att DVDerna släpps med långa mellanrum.

 

Jag står kvar vid mitt argument att om det är en bra serie så köper man den sen när den kommer på DVD även fast man sett den redan via nerladdning.

 

Hade gääääärna betalat för att få anime på TV (och spelat in den på en inspelningsbar DVD-spelare!), nu har jag Viasat och det är ju nästan bara skräp. :/ Och det är självklart dom har reklam, det ju TV4 med även fast det är en skitkanal. Och att nämna TV-licens är bara lol, här i Sverige tvingas vi att betala för skit vi inte ens vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den posten var ju riktad mot Sakura's post med argument.

Citera ordentligt, människa! Du kan ju bara inte citera mig och sedan byta personen du skriver åt helt plötsligt utan att klargöra det. :P

Ja exakt, dom måste ha Europerna i åtanke med.

Nej, ingen måste ha någon i åtanke.

* Inte japanerna, som gör anime för japaner. Att ickejapaner ibland köper deras anime är inte fel, men det är (traditionellt sett) inte heller något de räknar med.

* Inte de amerikanska bolagen, som licensierar anime för släpp i USA. Att icke-amerikaner ibland köper deras anime är inte fel, men det är inte heller något de räknar med.

* Inte heller fansubbarna, vars grupper kan bestå till fullo av amerikaner som varken har intresse av eller koll på vilka animeer som finns tillgängliga i exempelvis Europa. (Vilket är förståeligt, eftersom i princip inga verk blir licensierade för släpp i Europa som helhet. Skulle jag tro.) Att icke-amerikaner ibland laddar ner deras amatörtextningar är inte fel, men det är inte heller något de räknar med.

 

De enda som bryr sig om oss är europeiska (och mer specifikt svenska) företag och amatörtextare. (Precis därför känner jag ingen som helst moralisk tvång att köpa anime från USA bara för att jag kan engelska.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men du måste ha i åtanke att amerikansk anime ofta är billigare än Australiensk :P

 

 

 

_______________________________________________________________

 

 

 

 

f.ö. så har vi redan kasserat en tråd för det här ämnet som-ingen-någonsin-varit-överens-om, tror jag iaf...

 

sen Deathnote animen licenserad, synd, men jag kan överleva jag har läst mangan ;) ,mkt bättre enligt mig, även om den förmedlar känslan på ett annorlunda sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Sådana"? Vilka?

Den posten var ju riktad mot Sakura's post med argument.

 

Om nu denna grupp amatörtextar en serie för att öka intresset för den i USA, och den blir tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt som dessutom låter originalskaparna få lite pengar för det, är det inte så jäkla elakt gjort av fansubgruppen att sluta texta den.

 

(De som däremot amatörtextar med icke-amerikaner (som europeer) i åtanke, och sedan slutar med det för att den har licensierats i en helt annan världsdel: Nordamerika... Ja, det är däremot störtlöjligt. Europeer ska trots allt inte förväntas stödja animeföretag från USA, bara för att vi råkar förstå engelska.)

 

Ja exakt, dom måste ha Europerna i åtanke med. Plus att folk fortfarande inte vill behöva vänta nåt år extra för att se serien bara för att DVDerna släpps med långa mellanrum.

 

Jag står kvar vid mitt argument att om det är en bra serie så köper man den sen när den kommer på DVD även fast man sett den redan via nerladdning.

 

Hade gääääärna betalat för att få anime på TV (och spelat in den på en inspelningsbar DVD-spelare!), nu har jag Viasat och det är ju nästan bara skräp. :/ Och det är självklart dom har reklam, det ju TV4 med även fast det är en skitkanal. Och att nämna TV-licens är bara lol, här i Sverige tvingas vi att betala för skit vi inte ens vill ha.

 

men med tanke på att de flesta subgrupperna e från usa så är det inte direkt deras sak. En annan sak e att europa får R1 dvd'sen lika snabbt som dom får i USA, när det gäller anime så är r1 våran region typ. Jag skulle iaf aldrig röra något som ett svenskt företag släppt...

 

Kom även ihåg att dom lägger ner mycket tid för att få ut serier till oss. För vadå? kanske 100 pers i en IRC kanal som idlar, e räkning på bandbred som överstiger de flesta andras och jävligt mycket wine... Jag har type settat lite grann för ett par grupper och jag kan säga det är inte kul...

Var tacksamma att det finns folk som orkar göra det dom gör för anime-communityn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lol, etik IDT (I denna tråd).

 

Kan vi inte bara släppa den här diskussionen? Fansubbing-drama har ältats fram och tillbaka på internetforum sedan internets början, och man kommer aldrig längre än till de väl använda skyttegravarna "du är oetisk som inte vill betala för andra människors arbete" och "du är en hycklare som piratar själv men skäller på andra för att de gör samma sak".

 

Personligen ger jag fullständigt fan i amerikanska bolags vinstmarginaler. De får sälja sin amerikaniserade skit till amerikaner.

Jag har inget emot att jobba med licensierade serier eller DVD-rippar, eftersom jag råkar vara för fri kopiering på internet och inte mot. Därmed inte sagt att jag tycker det är fel att köpa DVD:er. Jag köper japanska DVD:er ibland när jag har råd.

 

och den blir tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt

Vadan detta vitt spridda missförstånd? Fansubs är tämligen olagliga både i Sverige och i USA, oavsett licenser. Inte för att någon i Sverige någonsin skulle få för sig att åtala, men det ÄR (i Sverige) tekniskt sett olagligt enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (se i synnerhet 1§ och 2§).

 

Därmed inte sagt att jag tycker att det är fel. Upphovsrätten är en artificiell rätt uppfunnen på 1500-talet (vår moderna variant av den, alltså) och inte något som är självklart rätt eller fel (till skillnad från t.ex. mord). Jag anser att i dagens samhälle och med dagens teknik har upphovsrätten som den ser ut idag spelat ut sin roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och den blir tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt

Vadan detta vitt spridda missförstånd? Fansubs är tämligen olagliga både i Sverige och i USA, oavsett licenser.

Old njews r so fascinating. Låt mig förtydliga:

[Om de fansubbar en anime] för att öka intresset för den i USA, och [ett USA:skt bolag sedan licensierar den och gör den] tillgänglig för USA:s animefans på ett lagligt sätt som dessutom låter originalskaparna få lite pengar för det, är det inte så jäkla elakt gjort av fansubgruppen att sluta texta den [för att inte konkurrera med den för regionen lagliga utgåvan.]
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade gärna betalat några kronor för ett animeavsnitt, förutsatt att det håller en bra kvalité och görs tillgängligt nära inpå releasen. Så Viz tar ju definitivt ett steg i rätt riktning om dom kan göra lite nytta av sina nedladdningsrättigheter.

 

BTW, ny grupp som har börjat subba Death note, släppte precis 13de avsnittet =)

Ska se avsnittet nu, Skriv ett PM så kan jag svara var du kan få tag på avsnittet.

Och den var inte mycket att hurra för. :(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

BTW, ny grupp som har börjat subba Death note, släppte precis 13de avsnittet =)

Ska se avsnittet nu, Skriv ett PM så kan jag svara var du kan få tag på avsnittet.

Och den var inte mycket att hurra för. :(

 

Översättningen va inte så hemsk, bara fruktansvärt ful och halv kass kvalite ^^ men med tanke på hur många det e som ser sina avsnitt på Youtube osv så tyckte jag det va acceptabelt för att kunna delas vidare.

Mycket bättre än dom gammla anime junkies och Your Mom subsen T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ep 24

längtat efter detta avsnittet, äntligen så går man tillbaka till när serien var som bäst, när light har boken ;) . Riktigt starkt ögonblick när han tog boken i helikoptern.

 

Finfint avsnitt, ska bli spännande att följa hur det ska arta sig från detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...