Hoppa till innehåll
Anime.se

Death Note


Urax
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det bara jag som är dum, men jag kan inte minnas att det står utskrivet Light någonstans.

 

Antar att det är den här scenen du tänker på Dread?

 

bscap046qt3.th.jpg

夜神(Yagami)月(I det här fallet Light).

Precis som du säger så kan "R" ljuden i japanskan även utalas som "L", precis som att "B" kan utalas "V". Du ska aldrig gå efter den ordagranna stavningen när du läser katakana utan försök istället att läsa det högt för dig själv och sen se vilket ord det mest efterliknar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 205
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

fel översättning?, spoiler
är det bara jag som reagerat lite över att Raito redan kallas för Light? och att det står Yagami Light, istället för Yagami Raito ovanför hans huvud när Ryaku tittar med sina dödsgudsögon...?

Vad menar du med "redan"? Han heter Light. Från början. Med ett L. Och det är just därför som L heter L.

(Jag tror inte det behövs en spoilertag för mitt svar.)

 

Lite mer namndiskussionspoilers ^^; -->

L byter ju namn till Ryuzaki sen dock :4'

 

Raito + Ryuzaki = R

 

Mysterium.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis avsnitt 5 och det var minst lika bra som fyran, den här serien har verkligen överaskat mig. Tvivlade på att jag skulle gilla den först, men jag hade väldigt fel.

 

Spoiler avsnitt 5

Så Ray Penbar dog som förväntat och jag antar att Light kommer även bli jagad av hans förra flickvän nu. Gillar riktigt mycket att Light är så långt ifrån snäll man bara kan komma och att L är mer huvudpersons matrial än honom.

 

Tvivlar dock på att poliserna kommer få se L i nästa avsnitt, har en känsla av att det kommer vara någonannan där istället.

Introt till serien är också riktigt roligt med alla referenser till kristendomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

många kopplingar till kristendomen? har jag missat nåt (kan hitta några uppenbara men religion är inte riktigt "min kopp te", jag vet låter inte rätt på svenska.

Dom jag tänker på är främst äpplet och dom religösa målningarna.

 

bscap049qw3.th.jpgbscap050wo8.th.jpg

 

Med andra ord äpplet är kundskapens äpple som Adam och Eva äter av, den här referensen dök ju även upp i avsnitt 5. Målningarna syns ju ganska tydligt vad dom representerar, första är att Light får Death note och den andra är hans mål att bli en gud.

 

Religion är inte min grej heller eftersom jag inte har någon form av religös tro, men det här verkar jag ha snappat upp allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

många kopplingar till kristendomen? har jag missat nåt (kan hitta några uppenbara men religion är inte riktigt "min kopp te", jag vet låter inte rätt på svenska.

Dom jag tänker på är främst äpplet och dom religösa målningarna.

 

bscap049qw3.th.jpgbscap050wo8.th.jpg

 

Med andra ord äpplet är kundskapens äpple som Adam och Eva äter av, den här referensen dök ju även upp i avsnitt 5. Målningarna syns ju ganska tydligt vad dom representerar, första är att Light får Death note och den andra är hans mål att bli en gud.

 

Religion är inte min grej heller eftersom jag inte har någon form av religös tro, men det här verkar jag ha snappat upp allafall.

 

Och i första och andra avsnittet läser han ju dessutom upp två grejer i början som utan tvekan drar parareller till handlingen i serien och Lights sätt att tänka, varav den första är ur bibeln(eller så var det andra?) ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det inte lättare om alla som lägger in manga spoilers som man inte kan ha fått reda på i Animen gör så i Manga forumet?

Jag vågar knappt gå in på den här tråden längre för man blir överöst med spoiler-tags och man vet inte vilka man kan klicka på eller inte trots att man sett alla avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så skriver man helt enkelt vad man bör ha sett i animen för att man ska kunna klicka på spoiler-tagen utan att få veta för mycket. (precis som Orrin gjorde på förra sidan, som jag la märke till nyss^^)

ex:

avsnitt 6

blablablajordengårunderblablabla
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte L's utseende inte passade hans röst men man vänjer sig nog som man brukar göra. Ska bli intressant att se om de lyckas hålla den här spänningen och intensivteten genom hela serien.

 

Själv håller jag inte med dig alls på den punkten, självklart vänjer man sig säkert om man tycker som du tycker ^^

 

Sen så vet jag att de kommer hålla spänningen och intensiviteten genom hela serien om man kollar på mangan så vet man att det är så, fortsätter animen som den gör nu så lovar jag att den blir super annars så äter jag upp hela mina anime- och mangasamling!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte L's utseende inte passade hans röst men man vänjer sig nog som man brukar göra. Ska bli intressant att se om de lyckas hålla den här spänningen och intensivteten genom hela serien.

 

om de ska vara nåt så ska de väl vara att rösten inte passade till utseendet och inte utseendet till rösten :P utseendet var först.

 

F.ö. säger jag som kakan, fortsätter den följa mangan så blir spänningen som en accelererad rörelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte L's utseende inte passade hans röst men man vänjer sig nog som man brukar göra. Ska bli intressant att se om de lyckas hålla den här spänningen och intensivteten genom hela serien.

 

om de ska vara nåt så ska de väl vara att rösten inte passade till utseendet och inte utseendet till rösten :P utseendet var först.

 

F.ö. säger jag som kakan, fortsätter den följa mangan så blir spänningen som en accelererad rörelse.

 

Hum, låter ju riktigt spännande. Har inte följt mangan men jag som trodde att spänningen inte kunde stiga så mycket mer än det här :surprised:

 

Till alla de som inte har börjat se serien än, se den!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis avsnitt 7 och det är ju helt stört hur spännande det blir. Jag tror nog aldrig jag har suttit så fastklistrad framför en anime. Har läst mangan tyckte den var en av de bästa mangorna jag läst, men att den inte skulle fungera som anime. På grund av allt "tänkande" som ingår i den men dem har ju verkligen lyckats göra animen till en succe börjar nästan tycka animen är bättre än mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis avsnitt 7 och det är ju helt stört hur spännande det blir. Jag tror nog aldrig jag har suttit så fastklistrad framför en anime. Har läst mangan tyckte den var en av de bästa mangorna jag läst, men att den inte skulle fungera som anime. På grund av allt "tänkande" som ingår i den men dem har ju verkligen lyckats göra animen till en succe börjar nästan tycka animen är bättre än mangan.

 

*antecknar Urax riktiga namn i death note* begår självmord 00:00 i en mörk hålla ute i ingenstans, skriver texten "Jag skall ej häda mer" med blod som han får genom att bita av sina fingrar på en björk.

 

 

spoiler

mmmm, Death Note, hög klassigt som vanligt, men slår inte mangan, men tycker om soundtracket, passar så fruktansbvärt bra till stämmningen de försöker återskapa
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

spoiler
mmmm, Death Note, hög klassigt som vanligt, men slår inte mangan, men tycker om soundtracket, passar så fruktansbvärt bra till stämmningen de försöker återskapa

Behövde verkligen det där en spoiler-tagg? :)

 

Mm, tänkte också lite på det :)

 

Däremot, kan väl egentligen inte göra något annat än att instämma va de andra redan har kommenterat. Jag tycker det är ganska beundransvärt att att Death Note håller det tempo den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis avsnitt 7 och det är ju helt stört hur spännande det blir. Jag tror nog aldrig jag har suttit så fastklistrad framför en anime. Har läst mangan tyckte den var en av de bästa mangorna jag läst, men att den inte skulle fungera som anime. På grund av allt "tänkande" som ingår i den men dem har ju verkligen lyckats göra animen till en succe börjar nästan tycka animen är bättre än mangan.

 

*antecknar Urax riktiga namn i death note* begår självmord 00:00 i en mörk hålla ute i ingenstans, skriver texten "Jag skall ej häda mer" med blod som han får genom att bita av sina fingrar på en björk.

 

 

spoiler

mmmm, Death Note, hög klassigt som vanligt, men slår inte mangan, men tycker om soundtracket, passar så fruktansbvärt bra till stämmningen de försöker återskapa

 

Haha jag lever fortfarande du saknar ju bild på mej så där får du problem.

Förresten påstod jag aldrig att animen var bättra bara nästan. För det kan

nog bli för svårt att slå mangan speciellt eftersom att man redan känner

till hela storyn i animen så den är inte lika överraskande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...