Hoppa till innehåll
Anime.se

Jag är ny, ge mig tips!


Gigashun
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny här, så jag skulle kanske vilja ha några tips på olika bra manga-serier. Själv har jag läst Dragon Ball, 1-10, och One Piece, 1-7. Det är typ de enda som kommer ut i min lilla stad.

DN-Angel och Ranma½ finns också. Är de något att ha?

Vet ni någon bra internetbutik där jag skulle kunna hitta bra, billig manga? Det fanns nog en "sticky" om det här, men jaja. Både svenska och engelska går bra, trots att jag är 11 år. Jag är helt enkelt väldigt bra på engelska, kan läsa det flytande.

 

Jag har också läst "Teckna Manga!" av Akira Toriyama, det verkar lite roligt att göra egen manga. Jag har fått två idéer om manga-serier, de kan jag ta upp om någon är intresserad. Har ni andra några idéer på egna manga-serier, så skriv det gärna här, jag "lyssnar" gärna.

 

Hälsnigar,

Fabian

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar!

 

Jo, Manga Mania har jag nog sett... Kanske jag ska köpa den.

 

Jag försökte läsa början av DN Angel, kändes oerhört flummig. Lite jobbig att läsa.

 

Nu vill jag säga några saker om DB, mina dumma klasskamrater och biblioteket:

På min skola går vi till stadsbiblioteket en gång i månaden. På stadsbiblioteket har de köpt in ett nummer av varje One Piece, 1-10, ett nummer av varje DB, 1-42, och lite Ranma½ och lite DN-Angel. Nu har jag sagt det om biblioteket. Över till mina dumma klasskamrater.

Jo, det är så att mina klasskamrater är ett gäng IQ-befriade saker som fullständigt skiter i story, skrattar åt de sämsta skämt som finns och vill bara ha action och blod. Gissa vad de gör? Jo, de lånar Dragon Ball och One Piece i totalt fel ordning och läser om och om igen, bara för att det slåss!!! Grrr... Det var det om mina klasskamrater, över till DB.

Jo, om ens kompisar, på minsta lilla fria stund, till och med ifall läraren tar ett andetag mellan meingarna, tar fram en mangabok och börjar läsa så är det oerhört svårt att inte se lite vad som händer i böckerna. Jag tycker att Dragon Ball senare bara handlar om spänn-bögar som är ute i öknen och slåss, är det sant?

 

Jo, lite One Piece också. Om man kommer till biblioteket en gång i månaden, hela klassen, gissa hur lång tid det tar då innan mangan är tagen? Några sekunder, ungefär. Jag fick slåss ordentligt, och till slut fick jag One Piece 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och 10. 2 och 3 fick jag låna av en kompis. För jag vill ha det i rätt ordning. Jag tycker One Piece var väldigt bra, för där händer det en hel del. Dragon Ball är ju också bra, annars hade jag ju inte köpt 1-10. Dragon Ball tänker jag inte läsa vidare innan jag har pengar så jag kan köpa dem.

 

Jaja, det var det jag vill säga, om någon nu orkar läsa igenom allting...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dragon ball blir till en riktigt fighting manga efter pocket nummer 14 eller 15 (kommer inte ihåg riktigt) då blir det bara massa strider och liknande.

 

DN angel är en manga som är lite mer riktad åt tjejer men den är lite flummig om man tycker om sådant så läser man den ;).

 

Skaffa ett eget biblotekskort och låna själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kajika är bara en bok, och om dd gillar db skall du verkligen köpa den.

 

Sf-bokhandeln har ju redan nämnts men det tål att lyftta lite.

Om du har pengar så är sf bokhandeln en dröm, där kan du hitta det mesta du vill ha till hyfsat rimliga priser.

 

Naruto är ju att rekommendera om du gillade dragonball, även shaman king håller ju sig lite i den stilen. Personligen tycker jag att både shaman king och naruto är bättre än db så kolla in dem.

 

Annars beror det ju mycket på vad du tror du vill ha för något.

 

I animeväg finns det jättemycket jag kan rekommendera på rak arm men börja du med akira, den kan aldrig slå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bwähä.

:o

 

DragonBall suger. Men, hrm. Ja. SF-bok har riktigt mycket smaskens.

Men, det kan också vara en bra idé att titta in till Staffarsserier, Alvglans, (eller om du är kunnig av det japanska språket; ) Sun Ai.

 

Dessa affärer skulle jag nog rekomendera.

Men, för allt i världen. Läs inte MangaMania/något uselt översatt till svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dragon ball ska du läsa, jag har läst alla 42 och alla tidningarna ;)

 

One Piece ska du läsa, har bara läst 1-7 för jag väntar tills alla är släppta

 

DNAngel ska du också läsa :P, har läst 1-3

 

Och om du gillar Akiras böcker, läs Kajika, Sandland och Dr.Slump, har inte läst Dr.Slump, men den verkar bra, ska ge den ett försök snart =)

 

Trigun ska du läsa, den är väldigt bra och böckerna är längre än vanligt ;)

 

Sen tycker jag att likadant som grunt att Naruto och Shaman King är bättre än Dragon Ball, fast enligt mig så borde du se dom innan du läser dom.. ;) Naruto är inte färdig ännu, så om du inte orkar vänta en vecka mellan varje avsnitt så borde du inte börja ännu :)

 

Nu har jag bara nämt kanske knappt 1% av alla bra manga serier :P så jag ska ge dig fler tips!!

 

Cowboy Bebop

Getbackers

Rurouni Kenshin

Ranma ½

Samurai Deeper Kyo

Hellsing

Saiyuki

 

Sen verkar även Gravitation bra, men jag vet inte så mycket om den, har bara läst informationen som står på sfboks hemsida.

 

Nu har jag fortfarande inte tagit upp mer än knappt 1% av alla bra manga serier :P men nu orkar jag inte skriva mera :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen verkar även Gravitation bra, men jag vet inte så mycket om den, har bara läst informationen som står på sfboks hemsida.

 

hmm är inte gravitation shonen-ai?

 

shonen-ai handlar om homosexuel kärlek mellan män skriven för flickor, kanske inte det bästa tippset till en elva årig kille :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm är inte gravitation shonen-ai?

 

shonen-ai handlar om homosexuel kärlek mellan män skriven för flickor, kanske inte det bästa tippset till en elva årig kille :)

nej det är det inte....o_O.....dumt förslag.

För att?

 

Kärlek som kärlek oavsett vilket kön det rör som mellan. Att den är riktad mot tjejer spelar inte någon roll över huvudtaget. Jag kanske har missuppfattat er? Isf ber ja om ursäkt ^^; Back to topic: Gravitaion är enligt mig en underbar serie som kan uppskattas av båda könen. Den står långt före serier som Love Hina/Ai Yori Aoshi, iaf i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anji: jag vet inte hur du hadde det som 11 åring, men när man är 11 brukar man inte vara så superintereserad av romantiska komedier om man är kille.

När jag var 11 var det transformers som gällde, inte barbie och ken, och det gällde för alla mina kompisar också.

Säger inte att romantiska komedier är dåliga, men att man som 11åring brukar vara intereserad av "saker som är häftiga och slåss coolt". Shounen är ju i princip riktat till pojkar i runt den åldern ;)

Ontopic:

Kan en massa bra manga, men det är mycket vuxenmanga som jag tror man får ut mest av när man är lite äldret; men kan rekomendera Shaman King om du gillar One Piece och Dragon Ball, Flame of Recca, eller kanske en till Akira manga; sand land.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen jag har fått! Tackar!

 

SFish: Transformers... Bluuääähh!!!

Transformers är megatöntigt. I så fall är en romantisk komedi väääldigt mycket bättre. Jag vill bara säga:

Fast jag är 11 år, så behöver ni inte se mig som en 11-åring, jag tycker jag beter mig som en lite äldre person... eller?

 

Off Topic: Aah... Härligt med sommarlov! Fick det idag!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Sen verkar även Gravitation bra, men jag vet inte så mycket om den, har bara läst informationen som står på sfboks hemsida.

 

hmm är inte gravitation shonen-ai?

 

shonen-ai handlar om homosexuel kärlek mellan män skriven för flickor, kanske inte det bästa tippset till en elva årig kille :)

Äsch, man kan väl gilla sånt iaf? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trigun

Hellsing

Battle Angel Alita

Gunbuster

Crying Freeman

Naruto

Berserk (har inte läst den... men Animen var bra och mangan ska vara bättre har jag hört)

Hunter X Hunter

3x3 Eyes

Dagger of Kamui (filemn e bra... vet inte om den finns som manga)

Outlaw Star

 

finns fler mycket bra Mangor... kommer inte på nårra bra nu bara.

:D

 

yours // Pale. S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Sen verkar även Gravitation bra, men jag vet inte så mycket om den, har bara läst informationen som står på sfboks hemsida.

 

hmm är inte gravitation shonen-ai?

 

shonen-ai handlar om homosexuel kärlek mellan män skriven för flickor, kanske inte det bästa tippset till en elva årig kille ;)

Förstår inte vad det är för fel att läsa sånt oavsett ålder. Har inget emot Gravitation efter det jag sett av tv-serien. Jag kanske inte är det största fan av shounenai-serier men det är iaf en bra serie. Utsidan är inte allt.

 

-----------------

Ranma ½ var det första jag läste och den är enligt mig väldigt bra, om inte annat väldigt nostalgisk.

Sedan finns ju serier som,

Akira

Gunmu

Marmalade Boy

Kodomo no Omocha

Sailor Moon

DNÄngel

Adolf

Nausica

Maison Ikkoku

Fruits Basket

m.fl. till att börja med.

 

För övrigt ogillar jag uttrycket att man "ska" läsa en serie. Ändra hellre till bör eller rekommenderas. Det låter som ett tvång när man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konichiwa Gigashun!

 

Jag vill bara tipsa dig om de två ställena jag köper min manga från;

 

Den ena är bokiabutikerna, så vitt jag vet så har alla de butikerna samma pris på all manga, 59:-, + att de har x-tra priset "tag 4, bet. för 3".

 

En annan är http://www.adlibris.se de har dock inte lika stort utbud som sfbok, men de är väldigt mycket billigare

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...