Hoppa till innehåll
Anime.se

Darker Than Black (Kuro no Keiyakusha)


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Dblack.png

 

Jag bläddrade runt på forumet och såg att det inte fanns någon tråd om denna serie, så jag tog saken i egna händer.

 

Titel: Darker Than Black, eller Kuro no Keiyakusha som den heter på japanska

Studio: Bones

Regissör: Okamura Tensai

 

:::Något synopsisliknande:::

 

Darker Than Black utspelar sig i Tokyo, där riktigt mystiska saker händer. Ett område som kom att kallas "Hell's Gate" dök upp i just Tokyo, och i samband med det började människor med olika speciella förmågor träda fram. Dessa människor benämns i serien som "Contractors", ett namn som jag antar anspelar på att dessa förmågor kommer med ett högt pris. Personen i fråga förlorar nämligen de känslor som hör en människa till. Män och kvinnor med varierande paranormala förmågor, och som dessutom inte kan känna exempelvis medlidande, avundsjuka, hat, glädje eller sorg är något som tilltalar organisationer runt om i världen. Det är ganska lätt att förstå eftersom det vi precis har beskrivit mer eller mindre är en person som är klippt och skuren för rollen som exempelvis agent, spion eller yrkesmördare.

 

Dessa Contractors var inte den enda förändringen som denna Hell's Gate förde med sig. Natthimlen förändrades, och stjärnorna försvann. Istället ersattes de med vad man skulle kunna kalla för "falska stjärnor" som är bundna till dessa personer med paranormala förmågor.

 

Protagonisten i serien heter Hei, och han skickas inledningsvis till Tokyo för att utföra uppdrag och samla information åt sin arbetsgivare - en hemlig organisation som saknar namn. Officiellt heter han Li Shunsheng och är en kinesisk student. Inofficiellt är han Hei, en av de starkaste contractors man känner till, och hans Messier code (alltså numret på hans "fake-stjärna") är BK201 - en person som många vill få tag på.

 

:::Karaktärer:::

 

Dblackch.jpg

Från vänster: Huang, Yin, Hei och Mao (ja, katten =P)

 

Hei - "närmast kameran", näst längst till höger på bilden

Hei är som vi redan har konstaterat en contractor, och en mycket stark sådan. På ytan är han den godhjärtade kinesiske studenten Li, men i grund och botten är han lika kall som en lönnmördare. Något som gör Hei intressant är faktumet att han, trots omständigheterna, verkar känna känslor. Det ser exempelvis ut som att han avskyr andra contractors, och under seriens gång finns det ett flertal tillfällen då han tycks hysa känslor för saker och ting... utan att det är en del av hans fasad. En av birollerna i serien ifrågasätter till och med faktumet att han är en contractor, och funderar senare på om han möjligtvis skulle kunna vara en contractor som lyckats få tillbaka en del av sina mänskliga känslor.

 

Hei's paranormala förmåga ger honom möjligheten att generera elektricitet. Den kan inte färdas i luften, men i fasta och flytande medier så går det utmärkt. Jag vet inte vad det rör sig om för strömstyrka, men han är tillräckligt stark för att kunna döda en fullvuxen man eller slå ut elsystemet i en byggnad. Han bär också med sig ett "favoritvapen" som består av en sorts kniv som sitter på en vajer. Den kombinationen använder han exempelvis som offensivt vapen eller som en karbinhake. Eftersom både vajer och kniv leder ström så kan ni säkert lista ut andra användningsområden. ;)

 

I folkmun omnämns han som "Kuro no Shinigami" - kort och gott; den svarta dödsguden.

 

Huang - längst till vänster på bilden

Cigarr-rökande mellanhand som fungerar som en bro mellan gruppen och resten av organisationen. Ett kännetecken för Huang är att han verkligen ogillar contractors och mer eller mindre ser ner på dem som de mördarmaskiner de kanske egentligen är. Har hand om övervakning.

 

Yin - kvinnan till vänster om Hei på bilden

Hon är som ett andligt medium som i serien omnämns som en "doll". I början av serien får man reda på vad en "doll" verkligen är, så jag går inte in mer på det. Det hon tillför teamet är den expertis inom spårning och avlyssning som hon besitter. Hon kan med hjälp av vatten spåra och tjuvlyssna, och den begränsande faktorn för hennes kraft är att både hon och hennes "target" måste vara i närheten av just vatten.

 

Mao - kattrackarn till höger i bild

Är inte bara en katt utan fungerar även som bärbar dator, hehe. Hans hjärna är kopplad till ett trådlöst nätverk och han kan således skicka och ta emot information konstant. Mao är också en contractor, och han blev av med sin riktiga kropp varpå han nu får nöja sig med en djurkropp. Den paranormala förmågan som Mao besitter låter honom ta över andra djurs kroppar, men han verkar föredra att vara en svart katt. Skulle situationen kräva det kan han naturligtvis ta över en annan djurkropp, och Mao utför ofta avledande manövrar för att hjälpa Hei i strid. Av någon anledning tenderar folk att bli förvånade när ett djur helt plötsligt börjar prata. ^^

 

:::Slutord:::

 

Det finns många fler karaktärer i serien, och nya introduceras ständigt. Dock valde jag att inte ta upp några utanför Hei's team i den här posten. Ska man beskriva Darker Than Black med huvudelement så får det väl bli mystic/action/paranormal eller något liknande. Ljudet är bra, både fx och musik, och när det gäller det visuella kan jag inte säga annat än att det ser riktigt bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag gillar animationerna jag gillar karaktärerna, men jag tycker inte om seriens förtillfället svaga story :(

den är så väldigt mycket lovande, men än så länge tycker jag inte den har uppfyllt mycket alls. Storyn känns inte direkt sammanhängande, inte direkt dålig, men det leder till att det känns som serien saknar utveckling. Får också hålla med Orrin om att Yin behöver en större roll i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag gillar animationerna jag gillar karaktärerna, men jag tycker inte om seriens förtillfället svaga story :(

den är så väldigt mycket lovande, men än så länge tycker jag inte den har uppfyllt mycket alls. Storyn känns inte direkt sammanhängande, inte direkt dålig, men det leder till att det känns som serien saknar utveckling.

 

Får lov att hålla med dära. Två episods storyn håller inte i längden.

 

Spoiler

Själv trodde jag att det skulle handla mer om att Hei skulle hitta sin syster efter att man fick veta att han hade en som han leta efter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjo, jag håller med er om att två-episods-storyn inte är att föredra egentligen. Just det är den enda saken jag har att klaga på så här långt in i serien, men har ju bara sett 8 avsnitt så här långt.

 

Det finns ju gott om serier som, framförallt i början, etablerar storyns bakgrund och framförallt karaktärerna genom olika till synes fristående kort-arcs, men som i slutet väver ihop ett gäng trådar och får en huvudstory. Exempel som poppar upp i huvudet såhär spontant är Bebop och Kenshin (sistnämnda ser jag visserligen på nu så vet inte hur långt in i serien det fortskrider). Jag tror serier med det här upplägget gynnas av att man sträck-tittar på dem. Håller som sagt med er om att det känns lite osammanhängande när man nu följer på vecko-basis. Jag tror och hoppas att en huvudstory vävs ihop. Jag tycker det skulle kännas konstigt om det inte gjorde det.

 

Spoiler

Angående Hei's syster. När fick man reda på det nu igen? Jag är inte säker, men introducerades inte den delen av Hei's förflutna i och med Havoc-episoderna? Det var ju avsnitt 5 och 6 i varje fall. Efter det hade vi detektiv-muppen i avsnitt 7 och 8, så förhoppningsvis får vi fortsättning på det temat.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju rätt vanligt i många serier att dom helt enkelt kör små korta stories dom första 10-15 avsnitten för att sedan avsluta med något stort som går över många avsnitt. Personligen så tycker jag att det är det bästa upplägget också, så att serien tar det lite lugnt i början och man får lära känna alla karaktärerna och så.

 

Bra tråd Meatrose!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skön serie med UNDERBAR OP ^^

 

Jag har fattat enormt tycke för sättet karaktärerna presenteras och tempot. det påmminer mig en hel del om Cowboy Bebop.

 

Hehe, ja, särskilt när man fick höra lite jazz av Yoko Kanno nu senaste avsnittet så kändes det väldigt bekant ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag vet så är det då inte förbjudet att diskutera fansubgrupper i allmänhet. Så länge det inte är några länkar eller tips om hur man anförskaffar dom så. Inte värre än att typ säga "tankade 300 igår, riktigt bra kvalité!".

 

För min del så väntar jag nog till Shinsen är klara med den, dom brukar alltid vara toppkvalité med bra översättningar så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Diskussioner om fansubs får inte förekomma" låter rätt entydigt enligt mig, fast hur hårt det ska tolkas och efterlevas är ju inget som jag har något att säga till om (även om jag personligen hellre ser diskussioner om innehållet i avsnitten än distributionen av dem). Tänkte bara upplysa om regeln. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nemas problemas Sceleris. Jag uppskattar att du påpekade det, för den specifika delen av reglerna hade jag missat som sagt. Hur jag trodde att det låg till syns i min förra post. Anyhow, kommer naturligtvis inte fortsätta snacka fansubs nu när jag är upplyst, hehe, och anledningen till att jag "har gjort det en del på sistone" är inte någon sorts rebellisk ådra. Jag har helt enkelt inte haft någon anledning att skriva något om det tidigare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har i alla fall aldrig klagats på det förut, och så länge man håller det på en viss nivå så ska det inte vara några problem. Ska man hålla på och påpeka så blir det bara barnsligt till slut.

 

"Shi*sens nya release är riktigt bra!"

"Jaså? Personligen föredrar jag animy4eva."

 

Finns det några fansub grupper som heter så? Nej. så då diskuteras inte fansubs heller. :P

Som sagt, så länge man använder lite vett och etikett så ska det inte vara något problem.

 

Men nu går vi lite väl OT här i den trevliga tråden. :<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jäkligt bra serie det här, intressanta karaktärer och det känns som att den har en del att berätta. Kanske bara jag som inbillar mig men verkar som att en hel del hålls hemligt. Väldigt bra avsnitt har den också, väldigt varierande (i positiv bemärkelse) så man matas med nya saker hela tiden, fast hoppas att själva huvudstoryn startar lite smått snart så det inte blir utdraget à la Jigoku Shoujo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även jag hoppas att dom kommer igång med huvudstoryn. Men hur lång skulle serien vara, 26 avsnitt? om det är så vet jag inte om dom kan få in en tillräckligt djup story eller om dom bara kommer köra på med dom små 2 avsnitts berättelserna.

Vill verkligen att dom ska introducera de andra karaktärerna som är med så man får veta lite mer om dem, fast man vet egentligen inte heller speciellt mycket om huvudkaraktären så dom måste kanske börja med det först :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag såg precis avsnitt 11, och jag måste säga att jag gillar serien mer och mer för varje avsnitt som går. Även om man kanske inte vet så fruktansvärt mycket (än) om karaktärerna så är de, i mina ögon, jäkligt intressanta. Scenen som allt utspelar sig på, själva "världen", tilltalar mig lika mycket som förut, och jag tycker mig kunna skönja tendenser som pekar på att en huvudstory börjar växa fram.

 

Aja, bra avsnitt som sagt. Jag klämde 9, 10 och 11 i ett svep, och jag gillade interaktionen mellan Hei och fröken polis (nice festblåsa btw) i förra mini-arcen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...