Hoppa till innehåll
Anime.se

Våldsam anime och dess eventuella inverkan på individen.


Meatrose
 Share

Tror du att våldsam underhållning föder våld i verkliga livet?  

40 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror du att våldsam underhållning föder våld i verkliga livet?

    • Absolut!
      0
    • Absolut inte!
      14
    • Nej, men jag tror att det kan fungera som en utlösande faktor.
      26


Rekommenderade inlägg

csFDEnoai.png

 

Själva temat känns väl igen. Det har alltid funnits gott om organisationer och individer som fullt och fast hävdar att mycket av det våld som utövas gentemot andra människor bottnar i våldsam underhållning. Här i väst har datorspel och filmer tagit emot en mängd kängor, och våldsdåd som exempelvis skolskjutningar har till stor del skyllts på just dessa former av underhållning. Vad tror du som läser detta? Skapar våldsamma filmer och/eller spel ett behov hos tittaren av att själv agera våldsamt?

 

Personligen är jag skeptisk till hela påhoppet, dock ej helt förnekande. Visst, även om jag absolut inte accepterar att våldsamma spel och filmer gör folk till mördare så anser jag att exponering för denna slags underhållning kan vara en utlösande faktor. En person vars psyke sedan lång tid tillbaka är labilt på grund av dåliga hemförhållanden, mobbning, misshandel eller andra yttre faktorer kan säkert få idéer och uppslag av detta, men jag hävdar bestämt att roten till problemet inte är det fiktiva våldet. Kan man då iakttaga skillnader mellan dessa medium? Jo, om man vänder och vrider lite på det så kan det tänkas att våldsamma spel där brutaliteten allt som oftast bottnar i ens egna handlingar bakom spakarna möjligtvis har en högre avtrubbande och desensibiliserande effekt. Jag är definitivt inte någon utbildad psykolog, men det är i varje fall vad det sunda förnuft, som jag har inbillat mig att jag besitter, säger mig.

 

Precis som debatt kring ovan behandlade område förs här i väst (till störst del i USA) så diskuteras naturligtvis liknande företeelser i exempelvis Japan. Det medium som binder alla som läser detta samman - anime - tar emot mycket stark kritik på ett flertal olika punkter. Vi som tittar på anime vet att den, precis som västerländsk film, kan rikta sig till i princip vilken målgrupp som helst. Jag skulle tro att detta faktum förbises av väldigt många "icke insatta", och det kan därför komma som en chock att somliga serier erbjuder våld som i vissa fall överskrider det som även de mer våldsamma Hollywood-produktionerna stoltserar med.

 

t_MfkrZjNtB.gif

Klicka på "tumnageln" här intill så ser ni ett i mängden av otaliga exempel på vad förutfattade meningar kan leda till. Det inses lätt hur det med lite otur kan gå när en oförstående släkting ska köpa en present till ett barn och vänder sig till en oförstående återförsäljare. Det råder inga tvivel om att anime underskattas som följd av den felaktigt förutfattade meningen att "allt som är 'tecknat' är avsett för barn". Alla som har sett Elfen Lied kan nog hålla med mig om att produkten helt klart är felaktigt kategoriserad och att det mycket väl kan leda till att den hamnar i händerna på en person som absolut inte är lämpad som tittare.

 

Nyligen har ett par incidenter lett till att anime-motståndarna fått extra mycket vind i sina segel. En mördare i Belgien lämnade enligt uppgift meddelanden vid offrens kroppar, detta i form av texten "Watashi wa Kira desu" (men felstavat) vilket onekligen refererar till den populära serien Death Note. (*1)

 

Den 18:e september i år utspelade sig även en tragedi på Japansk mark, nämligen i Kyoto. En 16 år gammal flicka inhandlade en yxa och inväntade sedan nattens infall varpå hon bytte om till en svart klänning och mördade sin pappa i sömnen. Man fann henne senare i samma svarta klänning, nedsölad med blod, och hon ska ha erkänt sitt brott strax efter gripandet. Denna tragiska historia medförde, av mer eller mindre logiska anledningar, att blickar riktades mot serierna School Days och Higurashi no Naku Koro ni Kai varpå avsnitt nummer tolv av respektive serie ställdes in. (*2 , *3)

 

Något som slår mig när jag läser om saker som dessa är att all exponering för extremt grafiskt våld, oavsett om det rör sig om film eller spel, säkerligen kan utlösa våldsamt beteende hos personer som redan sitter inne på någon sorts emotionell rubbning. Detta gäller naturligtvis anime såväl som amerikanska filmer som Saw och Hostel. Jag anser dock fortfarande att man inte kan skylla våldet direkt på exempelvis anime, lika lite som man kan skylla tragedin i Kyoto på yxor eller andra vassa tillhyggen då de, precis som anime, nyttjas dagligen av ofantligt många individer utan att de för den sakens skull löper amok eller över huvud taget påverkas negativt. För att man ska plocka upp en yxa och döda en familjemedlem eller utöva liknande våld gentemot andra människor så krävs det betydligt fler och starkare faktorer än våldsam anime. I dessa extrema fall har något gått väldigt snett, långt mycket tidigare.

 

Fictional violence don't create psychos. It might, in a worst case scenario, make psychos more creative.

 

 

PS. Ämnet lämpar sig för diskussion, så är du inte redan medlem - se till att bli det. Det går på någon minut. DS.

 

Notera att källa 2 och 3 förmedlar ytlig information om diverse händelser i de berörda serierna:

| 1 | 2 | 3 |

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Medan jag först läste genom denna intressanta nyhet orkade jag först inte kommentera då något ologiskt antagligen kommer att rinna ut men.

 

Det finns inte en chans i världen att psykotisk gore-anime kan påverka en person negativt eller till en psykos.

Det upptäckte jag nu efter att ha sett några blodiga anime avsnitt precis och timmen innan det såg man två splatterfilmer plus spelat lite ofina tv-spel.

Det påverkade inte mig en procent(fortfarande en ängel), och eftersom jag är psychoPsykotisk IRL ligger svaret här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror abslolut att våldsam anime & film kan verka som en utlösande faktor. Precis som alla påverkas på något sätt när vi ser något kul/tråkigt/sorligt/skrämmande eller en WOW-faktor.

Men för att det ska slå slint så krävs förutsättningen att personen redan är psykiskt instabil och inte kan skilja på fiktion & verklighet. Vilket leder till att en karaktär blir till en gud vad den guden gör blir rätt.

Ta som exempel ett barn som ser en film och leker ett bra tag efteråt att den är den karaktären som de blivit påverkade av. Dvs. många svårt psykiskt sjuka fungerar precis som barn.

 

Sen att svenska filmbutiker har så dålig koll på vad/till vem dom säljer anime (tog anime som exempel då det ofta klassas som "barnfilm" fortfarande av många) är helt ofattbart när det oftast är tryckt en rekomenderad åldergräns på fodralet så kan det ju inte vara så svårt att lägga in den i rätt fack. DVS. import-film med rek. ålder 12, 15 & 18 ska inte klassas som barnfilm.

 

Sen att media och antivåldstomtar är väldigt snabba på att peka med hela handen på saker är också bara tragiskt. T.ex. att "våldsfilm" är alltid den utlösande faktorn och inte drogerna, tabletterna & alkoholen som personen proppat i sig innan.

 

Min slutsats:

Allt påverkar alla!

Slår över gör det på redan sjuka individer eller hos folk som ser något som det inte är mogna att hantera.

Åldergränser är väldigt bra som rekomendationer.

Rubriker säljer mer än fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men för att det ska slå slint så krävs förutsättningen att personen redan är psykiskt instabil och inte kan skilja på fiktion & verklighet. Vilket leder till att en karaktär blir till en gud vad den guden gör blir rätt.

Ta som exempel ett barn som ser en film och leker ett bra tag efteråt att den är den karaktären som de blivit påverkade av. Dvs. många svårt psykiskt sjuka fungerar precis som barn.

Detta vill jag verkligen hålla med om. Mest av anledningen att jag själv har upplevt detta. En av mina klasskamraters kusiner i högstadiet var lite "våldsam" och hans hjärna verkade inte så friskt, och det märkte man av att hans våldsamheter var inspirerade av filmer han nyligen sett, t.ex om han hade kollat på Die Hard-filmerna så började han ta inspiration därifrån. Vi alla fann detta väldigt störande och slutade hänga med vår klasskamrat, mest för att han och hans kusin alltid var tillsammans i skolan/fritiden osv. Men detta visar ju att vissa inte klarar av våldsamheter i media.

 

Jag själv ser ju det som ett rent fritidsnöje att titta på film/serier och spela spel, och för mig spelar det ingen roll om det är våldsamt eller inte, eftersom allt ju är fiktionellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att hela den psykologiska biten bakom "våldsamma media som utlösande faktor för våldshandling" är för outforskad för att kunna ta ställning där. Det känns som om debatten om hemska, våldsamma spel och filmer blossar upp varje gång ungdomar brukar våld, men aldrig refereras det till någon trovärdig undersökning om detta. Tills jag har sett bevis på att detta skulle kunna vara sant så tänker jag inte tro på att våldsamma spel, anime etc skulle kunna vara skadliga, inte ens för labila personer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att hela den psykologiska biten bakom "våldsamma media som utlösande faktor för våldshandling" är för outforskad för att kunna ta ställning där. Det känns som om debatten om hemska, våldsamma spel och filmer blossar upp varje gång ungdomar brukar våld, men aldrig refereras det till någon trovärdig undersökning om detta. Tills jag har sett bevis på att detta skulle kunna vara sant så tänker jag inte tro på att våldsamma spel, anime etc skulle kunna vara skadliga, inte ens för labila personer.

Men det är ju en balansgång mellan detta och att samhället inte ska bli för drabbat. Andra sidan av myntet är exakt som du säger, men att man först tänker på samhällets välbefinnande istället för att visa våldsamheter i media: "Tills jag har sett bevis på att detta skulle kunna vara sant så vill jag inte att samhället ska drabbas av individer som lätt påverkas av sådana våldsamheter". Jag la detta inom citattecken eftersom jag helt håller med dig, men ville vara lite mer objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gör som jag, jobba inom psykiatrin i över 10 år så kan man svara på frågan. I övrigt är jag lite inne på samma linje som My.

 

Oh fanken! Har du kanske till och med kommit i kontakt med något ärende som "spelar på samma mål" som detta? Det skulle vara intressant att höra något om detta från någon som sitter inne på egna erfarenheter, men med tanke på vilken bransch det rör sig om så antar jag att du kanske har tystnadsplikt. (Jag har dålig koll på när tystnadsplikt gäller, och jag vet ju inte heller vad du jobbar med inom psykiatrin.)

 

Anledningen till att jag blir nyfiken är att jag, precis som My, aldrig har sett någon argumentera mot denna sortens underhållning genom att referera till något obestridligt. Faktum är tråkigt nog att en del far med osanning... Higurashi-debatten som nyligen uppstod gav många exempel på det. Man får väl dock passa sig för att utgå ifrån att något inte existerar bara för att varken man själv eller någon man känner har kommit i kontakt med det. Att bevisa icke-existens är mer eller mindre omöjligt, men för att undvika att glida in på helt fel ämne så dumpar jag existens-snacket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag var förälder så skulle jag hellre se att mitt barn sitter hemma och spelar GTA eller tittar på Higurashi än super sig redlös som många tonåringar gör. Barn som dricker alkohol, röker och tar droger är enligt mig ett mycket större samhällsproblem än våldsamma filmer och spel.

 

Det känns som att folk skyller på spel/film så fort det hänt något för att de vägrar se de verkliga problemen som ligger till grund för gärningsmännens handlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag var förälder så skulle jag hellre se att mitt barn sitter hemma och spelar GTA eller tittar på Higurashi än super sig redlös som många tonåringar gör. Barn som dricker alkohol, röker och tar droger är enligt mig ett mycket större samhällsproblem än våldsamma filmer och spel.

 

Det känns som att folk skyller på spel/film så fort det hänt något för att de vägrar se de verkliga problemen som ligger till grund för gärningsmännens handlingar.

 

Precis mina tankar.

 

Angående om våldsamfiction kan vara utlösande faktor, så ser jag det som en självklarhet. Absolut allt kan vara en potentiell faktor, fel kläder, fel utseende, fel ordval, osv. Så att tala om det kan vara en faktor är för min del totalt onödigt. Det viktiga är att fråga sig om våldsamma spel orsakar tragiska våldsdåd i samhället, eller om det är samhället som frambringar våldsmännen.

 

Jag anser att det är samhället. En möjlig orsak kan vara oklara gränser i livet ,till följd av total ignorans av vuxna när man vart yngre. För många, inte alla, men många vuxna ignorerar sina barn. Säger inte till dem när dem gör fel, tittar bort, osv. I skolan så anser föräldrarna att det inte är deras ansvar längre, utan lärarnas. Lärarna anser däremot att dem inte har nåt sådant ansvar, mer än att dem ska kunna det som står i läraranvisningar. Och följden av denna pingpong av ansvaret är oklara gränser, i en ond cirkel där allt yngre barn ser och gör vad de äldre gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant ämne..

 

Jag håller nog med om att allt kan vara en utlösande faktor.. men tanke på att jag tror att alla påverkas av ALLT man ser, varje dag. Hur många har inte har t.ex. inte sett en Bruce Lee film, eller Jet Li, och inte "lekt" att man är Kung Fu mästare? (Typ bara slå till en polare lite löst på armen och hoppa runt som Bruce Lee) tror många har gjort det, vet iaf att jag och min brorsa kan hålla på så ibland :P

 

Håller också med Largo-Sama att jag hellre skulle se ens barn sitta hemma och spela spel/kolla på våldsammare animes än att dricka alkohol/ta droger etc. För jag har en känsla att du kan "kontrollera" ditt barn lite lättare ifall han/hon sitter hemma och spelar istället för att du sitter själv hemma och ditt barn är ute och röjer, gör i princip va han/hon vill.. risken är mindre att ditt barn skulle vara mentalt instabil och göra något fruktansvärt än att bli drogmissbrukare/alkolist eller dylikt och falla för grupptryck och göra hemskheter.(Alla vet att missbrukare gör i princip allt för att få tag på det dom behöver)

 

OBS!

Dread sa också en viktig poäng. Vuxna som ignorerar och inte bryr sig lika mycket som andra föräldrar kan defenitivt påverka barn att hamna i fel umgänge, har sett många hamna där, även om jag inte är så gammal(19 ifall ni undrar). Bor i ett kasst samhälle, men lyckats undkomma all skit som händer runt omkring.

 

Så min åsikt är att samhället är idag en mer riskfylld plats för ungdomar att hamna i problematiska situationer än framför en TV/Dator. Skulle nästan vilja säga att datorn hjälpte mig att undkomma fel umgänge, med tanke på att de flesta av mina vänner är lite mer av "datanördar" som man kallas för att man tycker om att sitta vid datorn lite mer än andra. Eftersom man är utstött enligt dom så kallade "coola" så vill dom inte vara med en och på så vis har man sluppit hamna där en del är idag. Säger inte heller att alla har hamnat i skiten men många har, i alla fall där jag bor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att våld i anime och all annan våld i olika sorters media och sånt kan utlösa våldsamma tendenser hos människor.

Jag har absolut inga vetenskapliga belägg för min tro, sysslar inte med sånt. Men barn blir matade med våld på tv, på film, i spel osv. ända ifrån att de är små. Har de då ingen vettig förebild som kan visa hur världen egentligen ser ut, att den inte är som på alla de filmer de har sett, så kan de absolut tro att det de ser på film är rätt.

Föräldrar har inte tid med sina barn längre, jobb och egen tid prioriteras ofta före, vilket suger appung. Barnen får då inga förebilder, utan placeras framför TV'n/en film av ren slöhet av föräldrarna, vilket gör att de växer upp med våldet de ser.

 

Jag är fan bäst på att svammla!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med Megastore nu och problemet som har tagits upp i artikeln kommer att bli åtgärdat.

 

Det är ju riktigt bra ju, hoppas dom kommer se översitt animé sortiment lite. För jag antar att det inte bara är Elfen-Lied som är fel kategoriserad av deras animé. Det är ju som Meatrose sa ganska olyckligt om en oförstående moster, mamma eller vad som helst ska köpa en present till ett barn och får en sådan film.

 

Edit: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med Megastore nu och problemet som har tagits upp i artikeln kommer att bli åtgärdat. :)

 

Otsukaresama! =)

 

Jag funderade ett tag på att stoppa in första DVD:n i datorn, klippa ut lite screenshots från första avsnittet och sedan maila dem och visa vad som döljer sig i deras barnhylla, men budskapet verkar ju onekligen ha gått fram. Jag tror att flaskis hörde av sig han med.

 

Det är ju riktigt bra ju, hoppas dom kommer se översitt animé sortiment lite. För jag antar att det inte bara är Elfen-Lied som är fel kategoriserad av deras animé. Det är ju som Meatrose sa ganska olyckligt om en oferstående moster, mamma eller vad som helst ska köpa en present till ett barn och får en sådan film.

 

Ja risken finns ju att något sådant händer. Min Elfen Lied DVD-box saknar helt text, och levereras inplastad (såklart). Det är om man som köpare vänder på den för att titta på den lilla ytan som den står på, för att titta på regionsinformation eller dylikt, som man ser en liten rund symbol som visar att den är förbjuden för folk under 18 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har varit i kontakt med Megastore nu och problemet som har tagits upp i artikeln kommer att bli åtgärdat. :)

 

Otsukaresama! =)

 

Jag funderade ett tag på att stoppa in första DVD:n i datorn, klippa ut lite screenshots från första avsnittet och sedan maila dem och visa vad som döljer sig i deras barnhylla, men budskapet verkar ju onekligen ha gått fram. Jag tror att flaskis hörde av sig han med.

 

Det är ju riktigt bra ju, hoppas dom kommer se översitt animé sortiment lite. För jag antar att det inte bara är Elfen-Lied som är fel kategoriserad av deras animé. Det är ju som Meatrose sa ganska olyckligt om en oferstående moster, mamma eller vad som helst ska köpa en present till ett barn och får en sådan film.

 

Ja risken finns ju att något sådant händer. Min Elfen Lied DVD-box saknar helt text, och levereras inplastad (såklart). Det är om man som köpare vänder på den för att titta på den lilla ytan som den står på, för att titta på regionsinformation eller dylikt, som man ser en liten rund symbol som visar att den är förbjuden för folk under 18 år.

 

I värsta fall kan jag alltid erbjuda mina tjänster att se till att det inte händer igen, dom svarade inom en dag och mailade snabbt tillbaka samt annan respons från företaget som driver megastore för att se till att jag fick ett bra svar. :)

 

Så med det snabba svaret så måste jag faktiskt säga tummarna upp även om det var lite knasigt när man såg hur dom hade kategoriserat sidan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Oh fanken! Har du kanske till och med kommit i kontakt med något ärende som "spelar på samma mål" som detta? Det skulle vara intressant att höra något om detta från någon som sitter inne på egna erfarenheter, men med tanke på vilken bransch det rör sig om så antar jag att du kanske har tystnadsplikt. (Jag har dålig koll på när tystnadsplikt gäller, och jag vet ju inte heller vad du jobbar med inom psykiatrin.)

 

Jag vill kalla mig själv för skötare inom psykiatrin men på mitt anställningsavtal står det mentalskötare vilket IMO känns som ett förlegat uttal på samma arbetsuppgifter förr som nu.

 

Och det stämmer att jag har tystnadsplikt och den tar jag på allra största allvar, så jag kan inte diskutera något enskilt fall men jag kan prata om psykiatrin i största allmänhet.

 

Sedan många år tillbaka har jag jobbat med samma arbetsuppgifter, det vill säga människor med affektiva syndrom, där jag jobbar har vi hand om människor som lider av depression, är manodepressiva, lider av borderline och andra personlighetsstörningar, unga pojkar och flickor med självskadebeteende och suicidala tankar. Vi får även då och då in personer med någon form av psykos (mest schizofreni) då övriga delar av verksamheten ibland blir överbelastad.

 

Tidigare arbetade jag dock med spelmissbruk, mest när människor spelar bort sina pengar men även missbruk av dator och/eller TV-spel.

 

Jag har dock aldrig kommit i kontakt med den här debatten i mitt yrke tidigare. Problematiken hos dom sjuka som jag är med och vårdar ligger på ett helt annat plan och jag har svårt att tänka mig att våldsamheter inom olika medier är med och påverkar dessa människors livsöden i stor grad.

 

Lite beroende på vilken typ av psykos som en människa lider av skulle det vara tänkbart att våldsamheter kan påverka denna psykos negativt, samma sak gäller ett självdestruktivt beteende. Människor som är sjuka är många gånger lättpåverkade och har en helt annan verklighetsbild än vad vi "friska" har och denna nedåtgående spiral kan säkert påverkas ytterliggare negativt genom att påverkas negativt av t.ex. våldsam film eller dylikt.

 

Depressioner är också väldigt varierande, är man riktigt deprimerad struntar man i allt, inklusive sig själv och då spelar inte mycket i ens omgivning någon roll. I en depression så är ju det mesta negativt så där kan man ju lika gärna bli negativt påverkad av en dramafilm om hur ett par separerar från varandra.

 

Enligt mig är jag för dåligt insatt i vålds påverkan på människor men jag är övertygad om att man inte kan utlösa en psykos genom regelbunden tittande på våld i film eller tv. Lider man av schizofreni t.ex. får man bland annat medicinering för att hålla sig frisk, struntar man att ta sin medicin så är risken stor att man snart är inne i en psykos igen, om denna person fortsätter att äta sin medicin medans denne ser våldsfilm så lär ju knappast denne få en psykos.

 

Jag tycker hela ämnet känns en aning övermäktigt från gräsrotsnivå där jag befinner mig. Jag är duktig på mitt jobb och känner att jag gör stor nytta i mitt hjälpande för att andra människor utöver mig själv ska må bra och ha ett drägligt liv. Hela den här debatten är riktigt intressant men jag påstår att jag egentligen bara är en lekman på detta område och kanske stämmer mina spekulationer eller så gör dom det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]

 

Tror inte någon här vet till ifall det stämmer eller inte, vi spekulerar enbart vi med.. när man endå nämnt det så tror jag inte att någon VET till 110% att det är så.. men det är också bara vad jag tror.. vet inte mycket inom detta område jag heller ;)

 

Kortade ner citeringen. När man citerar inlägget ovan behöver det inte bli så långt. ^_^' --Sceleris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte någon här vet till ifall det stämmer eller inte, vi spekulerar enbart vi med.. när man endå nämnt det så tror jag inte att någon VET till 110% att det är så..

Psykologi är ju ändå en av de svagaste vetenskaperna: Det är ju inte så lätt att formulera allmängiltiga, testbara teorier om mänskliga psyken. Så att veta om det stämmer är nog inte så lätt, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Har inte tänkt blanda in mig så mycket i debatten men måste ändå ge artikelförfattaren beröm för en otroligt välskriven artikel! Håller med ganska mycket av det som är skrivet, jag tror att det är helt omöjligt för en fullt frisk person att vilja döda folk bara för att de sett någon anime eller spelat något dataspel men det skulle nog kunna "inspirera" sjuka personer om vad man skulle kunna göra, självklart gäller detta inte unga barn då de ibland har svårt att skilja på verklighet och fiktion. Skulle till sist citera någon som jag ej minns vem det var "Ifall GTA skulle få oss att vilja döda skulle då packman få oss att vilja äta massa vita bollar?". (Blev visst inte så att jag står helt utanför debatten.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar och bockar herr Alucard. =)

 

Det du säger om barn håller jag ju med om. Än en gång rör det sig om något som jag inte direkt vet, men det är svårt att blunda för de händelser man har hört om på senare år som vittnar om att yngre människor verkligen kan ta skada av intryck av olika slag. Nu minns jag inte exakt hur det ligger till, men jag vill minnas att någon hoppade från ett fönster alternativt ett tak och avled för att denne trodde att han/hon kunde flyga som någon sorts Pokemon. Någonstans i bakhuvud döljer sig även minnet av ett gäng i femårsåldern som sparkade ihjäl en jämnårig eller kanske yngre kamrat på en lekplats då de efter att ha sett en massa serier trodde att kroppen tål betydligt mer stryk än så. Detta problem bekämpas väl i och med implementeringen av åldersgränser, och därför är det ju väldigt bra om de efterlevs. Nu säger jag något som jag egentligen inte har någon som helst aning om, men det skulle inte förvåna mig om en del föräldrar ser på titlar som är tillåtna "från 7 år" som något som är helt barnvänligt. Jag kan tänka mig att ett program som Tom & Jerry är tillåtet från 7 år, och då är det ju inte lämpligt att en treåring får ta del av det i vuxna ögon till synes oskyldiga våldet som trots allt utspelar sig i programmet. De flesta minns säkert hur mycket stryk Tom faktiskt får ta emot i vissa avsnitt. Hans förmåga att överleva "olyckor" med eld, gräsklippare, tunga föremål, vassa redskap och så vidare kan säkert sätta griller i ett ungt huvud som kanske har svårt att sätta tydliga gränser mellan fiction och verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

hmm. får se nu. med migsjälv som försökskanin:

Senaste veckan har jag i princip streckkollat Higurashi fram till senast släppta avsnitt, spenderat ca 9 timmar med att lära mig hur man har ihjäl folk med händerna eller träpinnar (tränar kungfu) och lagt ytterligare 10 timmar på diverse våldsama spel...

Antal personer jag yxat ihjäl som följd... än så länge noll.

 

Skulle snarare säga att de 20 timmar jag la på ett jäkla java-projekt utlöste betydligt mer agresivt beteende. :rolleyes:

 

nej. jag tror inte på argumenten att våld på tv eller i spel gör en till en värre och vådlsammare person.

Just som kampsportare får man också ofta höra domdär argumenten. Men samtidigt känner jag ytterst få personer som är så lugna som de flesta kampsportare.

man ser ju inte direkt några fotbollshuliganer på K1 galan XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...