Hoppa till innehåll
Anime.se

Seiyuus / röstskådespelare


induce
 Share

Rekommenderade inlägg

Rätt kort efter jag började kolla anime så fastnade jag för vissa röstskådespelare. Precis som i vanliga filmer tycker jag en god sådan kan höja filmen/serien ett snäpp genom att göra en bra prestation. Jag kollar oftast på Animenewsnetwork vilka seiyuus som deltar i en anime innan jag börjar kolla på den för att se vilka som kan bli favoriter, men ibland märker man det givetvis också av att se den. Vissa är bara helt underbara. Tänkte höra med er vad ni har för favoriter, om det är någon anledning till att de blivit det (någon speciell karaktär de voicat) och i vilken serie de gör sin bästa prestation.

 

Mina favoriter?

+ Får utmärka de jag gillar allra bäst

 

Manliga

+ Fujiwara Keiji (Death Note, FMA, Ippo, Honey&Clover, HnG)

Ishizuka Unshou (Initial D, Cowboy Bebop)

+ Koyasu Takehito (Initial D, Mahoromatic)

+ Seki Tomokazu (Initial D, Escaflowne, FMP, Ippo, Yakitate)

Sugita Tomokazu (Haruhi, Kanon, Honey&Clover, X TV)

 

Kvinnliga

Hayashibara Megumi (Cowboy Bebop, Evangelion, )

+ Hisakaway Aya (Noir, RahXephon, Tenjou Tenge)

+ Horie Yui (Love Hina, Kanon, Fruits Basket, School Rumble)

+ Kawasumi Ayako (Ai Yori Aoshi, Genshiken, Initial D, Mahoromatic, Kanon, RahXephon, Samurai Champloo)

Kuwashima Houko (Azumanga, Clannad, Blue Gender, Noir, RahXephon, X)

Mitsuishi Kotono (Fruits Basket, Noir, Evangelion)

Orikasa Fumiko (Bleach, Hellsing, GTO, RahXephon, SaiKano)

+ Yukino Satsuki (FMP, Ai Yori Aoishi, Genshiken, PlanetES)

 

Så vad tycker ni? Hur viktigt är det med bra seiyuus/röstskådespelare för en serie? Kan de göra en serie bättre/sämre? Vilka favoriter etc. Let's hear it! Jag har säkert missat många...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag svarar innan Orrin märker att en viktig seiyuu saknas.

 

Noto Mamiko (Kotomi i Clannad, Matsuri i sola, Ai i Jigoku Shoujo, Nodoka i Negima osv)

 

Manliga röstskådespelare:

  • [*:rcdb816q]Sugita Tomokazu (Yuuichi i Kanon, Rin i Shuffle, Kyon i Haruhi)
    [*:rcdb816q]Seki Tomokazu (Sagara Sousuke i FMP, Tanaka i Genshiken, Nobuo i Nana)
    [*:rcdb816q]George Nakata (Diethard i Code Geass, Bandou i Elfen Lied, den "onda" Paya-tan i Dai Mahou Touge :))

 

Kvinnliga röstskådespelare:

  • [*:rcdb816q]Kugimiya Rie. Allas våran Shana/Louise/Nagi från respektive serier: Shakugan no Shana, Zero no Tsukaima och Hayate no Gotoku.
    [*:rcdb816q]Nakahara Mai (Nagisa i Clannad, Miina i Onegai Twins, Mai i Mai Otome)
    [*:rcdb816q]Tanaka Rie (Suigintou i Rozen Maiden. Alla andra hennes roller må vara bra, men bara Rozen Maiden räcker i hennes fall :))
    [*:rcdb816q]Momoi Haruko. Hon har för övrigt en riktigt mysig röst (Sun i Seto no Hanayome, Mii i Popotan)
    [*:rcdb816q]Nogawa Sakura (Nemu i Da Capo (!), Luna i Seto no Hanayome)
    [*:rcdb816q]Tamura Yukari (Mai i Kanon, Sakura i Da Capo, Rika i Higuashi, Nanoha i Mahou Shoujo Lyrical Nanoha) <-- bästa lolirösten enligt mig

 

Edit: Uppdaterade efter lite betänketid ;>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en personlig favorit som jag vill nämna.

 

  • Jun Fukuyama (Inukami, Code Geass, Gankutsuou, Ghost Hound, ToHeart2, xxxHolic m.m)

 

Första röstskådespelaren jag började kolla upp vilka serier han var med i och har sedan försökt se så många som möjligt där han har medverkat i. Tycker han gör ett jävla bra jobb med att få till alla olika slags röster, så som när han är allvarlig i Code Geass eller bara allmänt fjantig i Inukami. Sedan finns det några redan nämnda ovan som är jävligt bra med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite småsvårt att välja ut, men några favoriter är:

 

Kvinnliga

 

  • [*:2olocb9k]Hiroko Taguchi
    Sumika Kagami i MuLuv, Miyako Miyamura i ef
     
    [*:2olocb9k]Shizuka Ito
    Är väl mest känd efter Tamaki i TH2. Senaste större rollen var i El Cazador.
     
    [*:2olocb9k]Hitomi Nabatame
    Gör alltid bra ifrån sig vad jag sett.
     
    [*:2olocb9k]Hitomi
    Finns få som har bättre spektrum.
    Tama i ML får fungera som exempel. Har nog också rekort i flest roller.
     
    [*:2olocb9k]Hikaru Issiki
    Steg bra i rankerna efter sin insats som Midori YaSHIma i Reconquista. (och favorit i Anejiru som Ryoko) Ligger tvåa vad gäller antalet roller, vill jag minnas.

 

 

Manliga

 

  • [*:2olocb9k]Kenichi Suzumura
    Shoujo i Lost Child, Shin i GSD
     
    [*:2olocb9k]Tomokazu Sugaita
    Yuuichi i Kanon, Kyon i Haruhi
     
    [*:2olocb9k]Norio Wakamoto
    Behöver nog inte nämnas mer ingående...
     
    [*:2olocb9k]George Nakata.
    Bland det mest oväntade är hans insats som en galen katt i Act Cadenza..

 

 

 

Sen finns det ju hur många andra som helst att nämna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah en tråd i min smak. Givetvis är röstskådisar mycket viktiga, det har tom hänt att jag har sett en serie bara för att jag vet att vissa personer ska göra roller där (Miru i Himawari tex). Många av mina favoriter har väl mest gjort roller i visualnovels dock, men jag har några bland anime också.

 

Som Flaskis säger du har glömt Mamikon!

 

Tar och nämner ett litet urval annars skulle jag få sitta i timmar, märker ut rollen jag gillar mest med ett +.

 

Manliga

Norio Wakamoto (Anime = Gunbuster, Hayate no Gotoku, Inukami. Spel = +Muvluv Alternative, Gekkou no Carnivale)

George Nakata (Anime = Hellsing, Elfen Lied, Fate/Stay Night. Spel = +Lost Child)

Tomokazu Seki (Anime = Fate/Stay Night, Fullmetal Panic, Neon Genesis Evangelion. Spel= +Lost Child, Muvluv)

 

Kvinnliga

Hiroko Taguchi (Anime = ef, Lamune, AyuMayu Gekijou. Spel = +Muvluv/Alternative, Alicematic)

Oma Ichimura/Miru (Anime = Touka Gettan, Happiness. Spel = +Gore Screaming Show, Gun Katana, Triptych)

Hikaru Issiki/Deko (Anime = Kodomo no Jikan, School Days. Spel = Gun Katana, +Reconquista)

Halko Momoi (Anime = Seto no Hanayome. Spel = Prism Ark)

Hitomi (Anime = Shuffle, Happiness. Spel = +Muvluv/Alternative, Da Capo, Reconquista, Gun Katana)

 

Själv brukar jag inte kolla Anime news network utan Vocie Artist Database Haruka som är betydligt mer korrekt och fullständig. Jämnför bara tex Hitomis listor.

 

ANN

VDA Haruka

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den senaste rolltolkningen som jag kan komma ihåg imponerat på mig är Yukino Satsuki som Nenene Sumiregawa från R.O.D the TV där jag tyckte att hon spelade anmärkningsvärt bra i några scener -- men det kanske hade till stor del att göra med att jag inte hade några vidare förhoppningar om själva serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte först skriva att jag max kanske hade 2 favoriter. Sen så tänkte jag efter och kollade upp lite namn:

 

Manliga:

 

  • Sugita Tomokazu (Kanon, Haruhi, Shuffle!)
    Fujiwara Keiji (Eureka 7, Hagaren, Hikaru no Go, Black Cat)

 

 

Kvinnliga:

 

  • Nazuka Kaori (Eureka 7, .hack//SIGN (samt Roots), Ghost Hunt, Code Geass)
    Satou Yuuko (Shaman King, Hagaren)
    Kugimiya Rie (Shana, Zero no Tsukaima, Hagaren)
    Hayashibara Megumi (Shaman King, Evangelion, Pokémon(!!), Shadow Skill)
    Sanpei Yuko (Eureka 7, Bokurano, Galaxy Angel)

 

Röstskådespelarna är egentligen inte så viktiga tycker jag. Visst finns det dåliga och så finns det bra. Men det är inte ofta jag tänker på hur dålig en viss röst är, snarare oftare jag tänker på hur bra en viss röst är. Men självklart kan en röst göra en serie bättre, och vet man en röstskådespelare vars röst passar bättre på en karaktär blir det ju klart bättre.

 

Jag skulle exempelvis inte vilja byta ut Sugita Tomokazu mot någon annan röstskådespelare att göra Kyon eller Yuuichi. Dessa karaktärers personligheter passar så himla bra med Tomokazu helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är helt värdelös på namn, att dom här är japanska hjälper knappast :P

 

Men en jag lagt på minnet är Kawasumi Ayako jag gillar skarpt hennes röst, räcker med att hon står med i rollistan för att jag ska börja se en serie. Hon som gör Yakumo i School Rumble är också en favorit (kollar wiki...) Mamiko Noto.

I männen's kategori är det nog Kyon's seiyuu som känns intressantast (kollar wiki...) Tomokazu Sugita.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seiyuus är jäkligt viktiga enligt mig. Ja det är klart, utan dem skulle det vara stumfilm tänker ni nu, men ni förstår säkert vad jag menar. Medelmåttigt röstskådespel kan förstöra ett bra manus i vissa fall.

 

Nåja, jag har nog inte så väldigt många favoriter som jag kommer på sådär på rak arm. Det finns många fler jag gillar, och säkerligen somliga som jag gillar bättre än en del som jag har listat. Jag är väl för trött för att komma på fler just nu. ^^

 

Manliga:

 

* Wakamoto Norio

* Seki Tomokazu

* Fukuyama Jun

* Tomokazu Sugita

 

 

Kvinnliga:

 

* Yukino Satsuki

* Nakahara Mai

* Hirano Aya

* Nonaka Ai

* Kugimiya Rie

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, vad roligt att tråden väckte sådant intresse. Trodde inte det var så många som var intresserade men verkar ju som om vissa av er rent av är petigare och mer informerade än jag är ;)

 

Som ni ser glömde jag en hel del och vissa skulle jag kunna lägga till till min egna lista. Många har jag dock inte hört in någon serie ännu så kan inte kommentera på. Kul att det finns ett så stort intresse för just de som gör rösterna hur som helst. Som någon av er skrev, det är inte så att rösterna är det man tänker på i första hand. Rösterna kan inte göra en serie, men de kan däremot göra att en karaktär blir så mycket bättre. Måste vara rätt röst för att karaktären skall vara spot on. Som Yuuichi/Kyon, hans attityd hade ju aldrig funkat utan Sugita som sagt. Koyasu Takehitos speciella röst för übercoola Takahashi Ryosuke i Initial D var nog det som fick upp ögonen för mig.

 

Orrin, får tacka för länktipset. Skall börja använda den där sidan!

 

Finns det förresten något som är skönare än när gamla gubbar voicas i anime? Typ tränaren i Hajime no Ippo. De skall alltid vara lite mystiska och sura, och ha den där ilskna rösten, ibland även prata lite otydligt. Älska :D

 

Varför man gillar en röst är dock svårt att beskriva tycker jag. Ibland är de sockersöta som Horie Yui och Kawasumi Ayako, ibland bara energifulla eller lite dova och sega. Tror mycket handlar om att de som sagt gjort en bra rollprestation en gång och sedan fastnar man. Gäller som sagt att vara i linje med karaktären. Vissa spelar ju bara söta karaktärer, andra spelar bråkstakar osv.

 

Liten sidofråga... tog ni lång tid på er att komponera ihop listorna eller kan ni namn och serier på rak arm? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Liten sidofråga... tog ni lång tid på er att komponera ihop listorna eller kan ni namn och serier på rak arm? :)

Tog inte så lång tid, men jag ville ändå dubbelkolla vissa roller så jag inte klantade till något.

 

  • [*:2t2brh6o]Hikaru Issiki
    Steg bra i rankerna efter sin insats som Midori YaSHIma i Reconquista.

Du menar såklart Peki Yajima ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några favoriter är dessa:

Nakata Jouji (Man. Några här i tråden som skriver George som förnamn istället.)

Hayashibara Megumi (Kvinna.)

Wakamoto Norio (Man.)

Momoi Haruko (Kvinna.)

 

Har många fler favoriter men dessa är dom jag tänker på först. Gillar när röstskådespelaren/röstskådespelerskan kan sjunga med.

 

induce: Skämmes att du inte nämner Slayers i din första post med Hayashibara! ^^ Hon gör ju rösten till huvudkaraktären och har även gjort tonvis med musik till serien med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Liten sidofråga... tog ni lång tid på er att komponera ihop listorna eller kan ni namn och serier på rak arm? :)

 

Min mentala databas. År av nördande sätter sina spår...

Sen är röster en viktig del. Särskilt i spel där man kan sitta 20-30 timmar med samma personer. Är det någon/några som är mindre bra så är det något som kan dra ner det hela rejält.

Har vid ett par tillfällen stängt en del roller som jag inte klarat av att göra.

 

En av de bästa lolirösterna som finns, om inte den bästa.

Hon är bra, men skulle inte vilja placera henne såpass högt. Hon har liksom Aya låst in sig och kör i princip samma oavsett serie (Shana, ZnT, ayate, Rental Magica)

Jämför med elitloliröstisar som Rie Kanda, Oma Ichimura och Hitomi.

Särskilt Rie Kanda som i Kishin Hishou Demonbane gör tre stycken roller på samma gång (Al Azif, Etheldreda och Another Blood) och får dem att låta distinkt olika.

 

Sen finns ju också såklart Chiwa Saito som efter Haduki i Tsukuyomi kvalificerat sig för en bra tid framöver.

 

Nakata Jouji (Man. Några här i tråden som skriver George som förnamn istället.)

Ja, tom japanerna gör det.

 

Grejen är att det är något han själv hittat på. Han heter egentligen Hitoshi Nakata och använder "Jouji" som artistnamn. För att spoofa till det ytterligare så blev det "George" då det fonetiskt är rätt likt.

 

Ett annat exempel är Haruko Momoi som använder "Halko".

 

Somliga tar det ett steg längre. T ex Noizi Ito har i senaste UnisonShift-produktionen lagt till sig artistnamnet "Zatsuon Ito". Zatsuon betyder oväsen, på engelska "Noise" och 'Noise' kommer Noizi fonetiskt ganska nära.

 

Sen finns alla pseudonymer som framförallt röstisar för 18+ roller lägger till sig. Vissa, som Hiroko, har använt sig av 16 olika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen finns ju också såklart Chiwa Saito som efter Haduki i Tsukuyomi kvalificerat sig för en bra tid framöver.

 

Vill jag faktist vara med och hålla med om.

 

Sen som du säger om Rei så kör hon på samma grej i alla. Men det är just det som tilltalar mig mycket. Visst kan det bli enformigt men för mig funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är att det är något han själv hittat på. Han heter egentligen Hitoshi Nakata och använder "Jouji" som artistnamn. För att spoofa till det ytterligare så blev det "George" då det fonetiskt är rätt likt.

Tror tom det kom till av att han fick nästan enbart spela "bad guys" under en period i sin karriär och valde då George som artistnamn för att det lät elakare (i en japans öron vill säga). Men jag är inte helt säker på detta.

 

Glömde helt bort Daisuke Sakaguchi i min förra lista, tror aldrig jag har hört någon manlig röstis göra så många flickskrik som när han spelade (och nu mera spelar igen) Sunohara i Clannad. Han gör även roller i Bamboo Blade och Moyashimon just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glömde helt bort Daisuke Sakaguchi i min förra lista, tror aldrig jag har hört någon manlig röstis göra så många flickskrik som när han spelade (och nu mera spelar igen) Sunohara i Clannad. Han gör även roller i Bamboo Blade och Moyashimon just nu.

 

Han hade även en skön roll som Jacuzzi Splot i Baccano!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

induce: Skämmes att du inte nämner Slayers i din första post med Hayashibara! ^^ Hon gör ju rösten till huvudkaraktären och har även gjort tonvis med musik till serien med.

Det må så vara, men jag lät bli att nämna de serierna jag inte sett och tog bara med de där jag tycker om deras prestationer. Har inte sett så väldans mycket :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, tom japanerna gör det.

 

Grejen är att det är något han själv hittat på. Han heter egentligen Hitoshi Nakata och använder "Jouji" som artistnamn. För att spoofa till det ytterligare så blev det "George" då det fonetiskt är rätt likt..

Ja, jag vet. Därför är det minst lika rätt att skriva Jouji, som jag föredrar.

 

Det må så vara, men jag lät bli att nämna de serierna jag inte sett och tog bara med de där jag tycker om deras prestationer. Har inte sett så väldans mycket :rolleyes:

Se den genast då! En av dem bästa anime som gjorts, imo. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En av de bästa lolirösterna som finns, om inte den bästa.

En av de bästa: Ja

Bästa: Nej

 

Jag hade totalt glömt bort Yukarin (Tamura Yukari). Hon måste ha den bästa lolirösten med roller som Sakura i Da Capo, Nanoha i Mahou Shoujo Lyrical Nanoha osv. Hon är också riktigt skicklig med rösten, med tanke på hur hon lät som Mai i Kanon, samt vid ett flertal scener i hennes andra roller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...