Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa animen


Gogo
 Share

Rekommenderade inlägg

Håller med, onödigt meckande att ha två olika. Det är ju mest ni som typ sett allt sen ni var små som har ett rejält försprång.

Jag började ju på allvar kolla på Anime för tre-fyra år sen och har ingen koll på anime innan 1999 typ. Den äldsta serie jag sett är nog Escaflowne (Samt alla Ghibli-filmer då men de räknas ju knappt) och efter det To Heart och Love Hina...  :sceptic: Det begränsar ju en hel del om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Njae, svårighetsgraden ligger fortfarande i vad man har sett och inte sett. Ganska svårt att kringå det. Sen så spelar det ingen större roll för mig.

Jag tycker nog att det handlar om mer än vad man sett eller inte sett. Även om man inte sett vad man nu ska gissa på, så finns det annat att gå på. Kanske man känner igen karaktärsdesignen? Eller så kanske man känner igen det från några promotionbilder eller scans från en japansk animetidskrift från 1992? Eller ett roligt klipp på Youtube? Eller kanske man till och med känner igen det på tecknarstilen: "det där måste ju vara Kaneda, och det ser ut att vara en mecha gjord sent 1970-tal... Enda jag inte har sett nåt ifrån då var Aizenborg, så jag gissar på den!" Sen finns det fler ledtrådar: "den ser nyligt producerad ut, och verkar utspela sig i västerlandet tidigt 1900-tal... TV-loggan i hörnet skvallrar om att det är en TV-serie. Vad kan jag komma på för serier som det passar in på?"

 

Nog kan man variera svårighetsgraden i vad man väljer också. Det finns lätta och svåra verk, och lätta och svåra bilder.

 

Exempel på lätt verk: Fullmetal Alchemist, Evangelion.

Exempel på svårt verk: Eguchi Hisashi no Kotobuki Goro Show, Ketsu-Inu.

Exempel på lätta bilder av Azumanga Daioh (de flesta där).

Exempel på svår bild av Azumanga Daioh.

 

Alltså, sannolikheten att en viss person ska klara en viss bild hänger på hur mycket anime personen har sett, hur mycket personen grävt ner sig i animeträsket (typ om man är intresserad av att läsa animetidskriftsartiklar från 1992...), hur knepig (icke-representativ) bilden är, och hur obskyrt verket i fråga är.

 

Ett enkelt sätt hade varit att i den vanliga tråden bara tillåta verk som till exempel hör till de tusen mest sedda verken i Anime News Networks databas, medan "Gissa animen, version: överkurs" tillåter vad som helst från när som helst.

 

Det kanske inte behövs, men om man dessutom delar upp spelarna i två grupper, så att den som vill vara med i "överkurs"-leken endast får vara med i "överkurs"-leken, så innebär det att de som spelar standardleken får fler chanser, medan "överkurs"-gruppen slipper oroa sig om att utesluta nykomlingar.

 

Det är bara ett förslag på hur man skulle kunna göra för att jämna ut spelfältet så att alla får det lite roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig så om man ska jämna ut spelfältet så är det lättare att bara säga att anime tillverkade efter ett visst år är tillåtna, t.ex. lätta tråden är bara serier som är säg max 10 år gamla. Att hålla på med "serier som är på denna listan" eller liknande är bara att göra det onödigt krångligt tycker jag. Detta då om man ska dela upp tråden för att göra det mer lättåtkomligt för nyare entusiaster. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi kan väl göra ett försök och se ett antal omgångar hur det faller ut? Sen kan vi ju utvärdera det och hitta på något annat eller köra på. :colonthree: Som Dread sa ovan, endast tio år gamla anime serier/filmer tex. Eller någon annan variant. Det känns inte som om det är så många med här för att det ska löna sig med två olika trådar med olika svårhetsgrad. Men vi kanske kan locka fler att vara med och leka om startfältet jämnas ut något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det skulle vara en förbättring av leken om man begränsade anime-titteln så att den ligger inom ramen för kanske ett decenium, då vet man ifall om det finns en chans att man har sett/hört talas om serien då man har koll på sin egen "animekunskap". Själv är den äldsa serien som jag känner igen hur designen ser ut escaflowne och jag har generellt dålig koll på äldere anime som är gjord innan 2000. '

 

Två trådar känns lite trist om jag inte kan delta i båda. Om jag tror att jag har en chans på den svårare tråden vill jag ju försöka även om jag håller mig till den lättare.

 

Håller också med Ebhen om att man borde ha en testperiod för att se om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har fungerat utmärkt i fem år, det finns ingen anledning att ändra! Förändring är dåligt!

Jag tycker dock att man ska få lägga till ledtrådar vid sidan om bilderna om ingen gissar rätt på ett tag; men det är väl redan tillåtet? Jag har iallafall för mig att jag har sett det förr.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ledtrådar i all ära, har du aldrig sett de serierna så känner du knappt ens igen titeln när det avslöjas till sist så det gör varken till eller från. Enklare och enklare bilder däremot är ju det iaf. jag har gått på.

 

Förändring är väl bra? Utveckling är positivt. Däremot kan man också erkänna att det inte blev bättre efter ett tag och då välja att återgå till det som funkade. Då vet man iaf. istället för att bra yla om förändringens onda egenskaper och vara ärkekonservativ. :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två trådar verkar tråkigt. Det finns nog ingen anledning att ändra på något direkt, det roliga är ju att det kan vara vad som helst. (Samtidigt måste jag faktiskt säga att det bara är tråkigt och fantasilöst att posta någon bakgrund utan tillstymmelsen till figur och där bakgrunden kan vara taget från ungefär vad som helst i samma stil, men sådana har det inte varit på sistone).

 

Ska man begränsa animéerna till saker som är max 10 år gamla blir i alla fall jag nästan totalt vingklippt. Det handlar ju inte om hur gammal den är utan om det är något som folk kan ha en rimlighet att kunna. Får jag någonsin bollen kommer jag kanske inte posta Ohayo Spank, men nog skulle jag kunna tänka mig Nordstjärnans Näve eller Lady Georgie.

 

Min kommentar var mest att jag blir lite förtvivlad över att jag inte ens har hört talas om titlarna. Att jag inte har sett dem är en sak, och någon enstaka som jag inte ens känner till, men när det är så himla många som jag inte ens känner till så börjar jag ju undra om jag lagt ner mitt liv på något utan att ens skaffa någon som helst koll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Sceleris changed the title to Gissa animen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...