Hoppa till innehåll
Anime.se

Rebuild of Evangelion


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
Men det är åtminstone japanska undertexter den här gången! ;)

 

Vänta här nu, japanska undertexter? Var såg du det? Jag gjorde en sökning på "字幕" och "日本語", men såg ingen information om att det skulle finnas ett textspår. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det är onsdagen den 17 april. Onsdagen den 24 april kommer tredje filmen ut! Om en vecka! För en liten försmak på de visuella uppgraderingarna från bioversionen så kan man se denna sida. (Tror jag. Jag bara kastade ett getöga för att inte spoliera mig.)

 

Så då får det väl helt enkelt bli Evangelion-maraton inte denna helg men nästa! Hur känner ni inför filmen? Jag fruktar en svag besvikelse, men jag hoppas på att bli golvad – och jag tror att Anno kommer att kullkasta mina förväntningar på "vad Eva ska vara" till och med mer än vad han gjorde med Eva:2.22.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja nu är det inte långt kvar. Suttit i tankarna med om att ha något maraton i väntan på den tredje filmen, kanske frågar min kompis som sett serien men inte filmerna.

 

Mina förväntningar för den tredje filmen har jag lyckats hålla relativt låga med att inte fundera och analysera så mycket så jag tar det som det kommer men en eller två käftsmällar förväntar jag mig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag njuter av att äntligen läsa folks reaktioner. 

 

Det kändes som om det var en stor skillnad att se på camrippen och en ordentlig utgåva. Delvis kan det vara min egen entusiasm vid tillfället som påverkade, men jag uppskattade camrippen mer. Det var färre saker att förlåta, det fanns ett hopp om att fler detaljer skulle komma, och att handlingen skulle vara mer komplicerad. När man tittar på något som känns okomplett har man lättare att förlåta.

 

 

Allt som allt är jag generellt rätt missnöjd med Rebuild of Evangelion 3.33. You (should) redo! Många saker skedde utan anledning eller förklaring, för att sedan snabbt glömmas bort och inte riktigt bidra till atmosfären. Varför har 14 år gått? Hur kom Shinji upp i rymden? Vilka är det egentligen Wille slåss emot? Var är alla statister i NERV-scenerna? Varför har Gendou fått en ny, ful design?

 

Många frågor och få svar.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag njuter av att äntligen läsa folks reaktioner. 

 

Det kändes som om det var en stor skillnad att se på camrippen och en ordentlig utgåva. Delvis kan det vara min egen entusiasm vid tillfället som påverkade, men jag uppskattade camrippen mer. Det var färre saker att förlåta, det fanns ett hopp om att fler detaljer skulle komma, och att handlingen skulle vara mer komplicerad. När man tittar på något som känns okomplett har man lättare att förlåta.

 

 

Allt som allt är jag generellt rätt missnöjd med Rebuild of Evangelion 3.33. You (should) redo! Många saker skedde utan anledning eller förklaring, för att sedan snabbt glömmas bort och inte riktigt bidra till atmosfären. Varför har 14 år gått? Hur kom Shinji upp i rymden? Vilka är det egentligen Wille slåss emot? Var är alla statister i NERV-scenerna? Varför har Gendou fått en ny, ful design?

 

Många frågor och få svar.

 

Jag känner ungefär som när jag kollade på Mind Game första gången. Eller FLCL. Och jag måste nog instämma lite i Zeedox svartmärkta utlåtande, faktiskt. 

 

 

Det var mycket förvirring i handlingen som jag upplevde den. Men EVA har ju berättats med isbergsteknik förut, och nu är den genomgående "twisten" att vi får alla käftsmällar från 18 år sedan serverade på silverfat (exempel: Fuyutsukis upplysande pratstund med Shinji), med skillnaden att de smällarna utgör toppen på ett nytt isberg. Tyvärr tycker jag karaktärerna blir lidande av den massiva handlingen som ska pressas in på en och en halv timme - I "my parents' EVA" så förälskade jag mig i den psykologiska terrorn karaktärerna släpades igenom och hur de reagerade på detta så verklighetstroget. Här hinner man inte med att måla upp den bilden. Fast visst ja, det är ju inte meningen att det ska vara så den här gången. Nåja, jag har fortfarande hoppet uppe att Anno avslutar med bitterljuv tragik i fyran. Och att man loopar tillbaka och äntligen får veta vad skenbilden av Rei betyder i början av första avsnittet av Neon Genesis.

 

 

Jag ska titta på den igen om några dagar, i maraton alla tre filmerna i rad för att kunna sluta medvetandet runt filmen lite bättre. Troligtvis kommer jag att bli tvungen att följa upp med en Neon Genesis-mara efter det för att jämföra. Hoppas kaffet räcker.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Hmm efter ha sett tredje filmen.. Första följde serien något sånär.. nu börjar det verkligen spåra.. inte för att jag är emot reboot's men...

Det jag föredrar om rebooten följer orginalet något sånär..

 

utöver det anser jag att Bethoovens 9'a vara till en episk strids mellan 2 vänner.. inget löjligt annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag läste en intressant teori om förhandstitten i slutet av Eva:2.22 inför Eva:3.0.

 

Spoilers för Eva:3.33

Spoiler
Detta är något som jag också trodde redan innan jag läste teorin (trodde jag hade skrivit det här i tråden, men tydligen inte), men det kan vara så att det vi ser i förhandstitten (jag minns jag analyserade den efter 2.22 kommit ut, i inlägget här, långt innan trean alltså) inte är något trams som aldrig kommer till användning, utan faktiskt visar sånt som hände under de 14 år som passerade mellan 2.0 och 3.0.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TYdAEThwrhI

 

Den japanska bloggen observerar alltså att skoluniformen som Rei har i förhandstitten är samma som den från den alternativa världen i TV-seriens slut. (Rei i den alternativa världen har i japansk fandom kallats "Lina-Rei", för att hon lät mer som Lina Inverse i Slayers (samma röstskådis).) Vad nytt är att vi får se uniformen i 3.33! De ligger kastade över en kartong i neo-Reis rum, med röd slips och allt. Den bilden av en Lina-Rei-uniformprydd Rei kan alltså mycket väl vara kanonisk för 3.33, alltså något som faktiskt sker men som vi inte sett. Detta istället för att förhandstitten (1) visade planer som skrotades, eller (2) var på skämt.

 

Minns ni 3.33, när Mari säger åt neo-Rei att "ditt original var trevligare"? En annan sak än Lina-Rei-uniformen som vi ser i samma förhandstitt, i samma sekvens, är Mari. "Private conference between Mari Makinami Illustrious & [...]" Eftersom rummet är samma, så bör [...] vara Rei. Eftersom Mari säger att hon har träffat neo-Reis original, så kan det vara just detta möte som avses: "privat konferens mellan Mari och original-Rei". Jag gissar i så fall på att det är en icke-fysisk plats, den plats där Rei-2 är nu. (Frågan är väl vem som ska sägas vara neo-Reis original. Är det Rei-2, den som Shinji räddade? Eller Rei-1? Min tanke är att det kan vara Yui, vilket väcker fler frågor än det besvarar, men isåfall är "konferensen" inte med original-Rei.)

 

Det hade inte överraskat mig om vi inte i fjärde filmen får en hel del flashback-sekvenser till de förflutna 14 åren. Jag gissar försiktigt på att de först övervägde att göra filmer 3 och 4 i kronologisk ordning, men kom på att de inte ville mista sin protagonist Shinji. Han var ju bortlåst i fjorton år.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressanta tankar, Sceleris! Som de säger på Reddit, "om jag ändå hade fler uppröster att ge!"

 

... men, oj. Oj oj.

Jag måste se om 3.33.

Jag måste nog se om Rebuild of Evangelion från början.

Jag måste nog se om Evangelion från början när jag ändå är igång.

 

Hur är det möjligt att jag missat så många detaljer? Jag kan fan inte kalla mig Evangelionnörd.

 

Jag kikade lite på utvalda scener efter vad du talade om, och noterade mängder av scener och detaljer som gått mig helt förbi tidigare gånger jag sett Quickening. Nu blir det dags att jämföra fram och tillbaka mellan allt material jag hittar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Mahiro Maeda har regisserat en liten film som kallas Peaceful Times (F02) petit film. Den finns på Evangelion.co.jp, men eftersom den är regionslåst så har någon cappat videon. (Jag försökte själv ladda ner den från Evangelion.co.jp, eller egentligen Bandai Channel, men videon var i ett format, Adobe HDS med Akamais DRM, som det mig veterligen inte finns någon knäckning av. Det borde gå att få tag på krypteringsnyckeln i minnet på något sätt, men det är bortom mina förmågor... Så enda sättet är då att "filma" skärmen, som jag tror han gjort. Inte med kamera, utan med mjukvara, men ändå filmning.)

 

Hur som helst, det intressanta med den här till synes irrelevanta videon är att den verkar innehålla en liten storyboardsekvens som utspelar sig strax efter slutet på Evangelion:3.33. :blank:Den här japanska Eva-bloggen har tagit stillbilder.

 

Tja, något måste man ju titta på i väntan på 4.0/Final/:||...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Något jag noterade nyligen, efter en tråd på /a/. Tidigare Rebuildfilmer har haft namnet ヱヴァンゲリヲン新劇場版 (Yevangerion Shin Gekijouban). TV-serien hette 新世紀エヴァンゲリオン (Shinseiki Evangerion), så rebuildfilmerna fick en ny fräsig stavning. Fjärde filmen verkar ändra tillbaka till den gamla stavningen: シン・エヴァンゲリオン劇場版:|| (Shin・Evangerion Gekijouban). 

Alltså. 新世紀エヴァンゲリオン -> ヱヴァンゲリヲン -> シン・エヴァンゲリオン. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Jag såg på Rebuild of Evangelion 3.33 för ca en vecka sen efter sett de andra två filmerna på raken. Det var ett tag sen jag såg både och något som är roligt är att jag verkar hitta en ny detalj varje gång jag ser dem som jag inte la märke till innan och det finns säkert många saker som har gått förbi mig trots att jag tycker att jag tittar noga efter detaljer. 

 

Jag har lyckats hålla mitt intresse om 3.33 relativt lågt (förutom när jag har sett på 2.22 och kollat på förhandstittarna av 3.33) så när jag och min kompis väl blev klara med 2.22 så bestämde vi oss för att äta och då plötsligt slog det mig att jag snart skulle få se 3.33 och då började jag tänka vad jag egentligen förväntade mig av filmen. Skulle den vara lika bra som 2.22? Skulle den ta en ofattbar vändning? Hur skulle Asuka vara nu efter att hon kommit i kontakt med en ängel? Och för första gången på väldigt länge så blev jag nervös för vad jag skulle få se av en film, inte dåligt, inte dåligt alls.

 

Jag väntade lite med och skriva här för jag skulle försöka fundera och grubbla lite av vad jag egentligen såg och såhär en vecka senare så tycker jag inte att jag är direkt klokare än när jag precis hade sett klart den, jag måste helt enkelt se den åtminstone en gång till känner jag. Vad tyckte jag om den då? Ja den var ju bra det var den men sen är det frågan hur bra den var. Det första jag kommer att tänka på hur snygg den var, jag hade nog föredragit lite mindre CG men det var inte så mycket att jag störde mig på det. En annan positiv sak var att jag fick lite känslan av att titta på Evangelion för första gången eftersom jag hade ingen aning vad som skulle hända och det var lite konstig men behaglig känsla.

 

De negativa bitarna var att vi var lika vilsna som Shinji (ingen speciellt behaglig känsla förövrigt) jag förstår att den ska bygga upp till den sista filmen men det blev nästan lite frustrerande att bara få mer frågor men inga svar. Förhoppningsvis får vi mer svar i nästa film. En annan sak var att jag tycker att den slösade bort tid när den ändå bara har en speltid på 1,5 h, t.ex när Shinji ska spela piano Kaworu, visst det bygger upp deras relation med varandra men jag tycker att det ändå blir för lite tid för att jag ska känna någonting, istället blev jag stressad och kollade hur långt det var kvar av filmen så att den inte var slut snart.

 

En fundering om 3.33

En sak både jag och min kompis funderade på är varför ingen svarar på Shinjis frågor? Alla vet ju redan att han är lite instabil och det borde väl inte göra saken bättre att han blir nervös och osäker? Eller är det bara för att skydda honom från sanningen så att han inte bryter ihop som när Kaworu visar honom hur Jorden ser ut och säger att det är så på grund av honom?

 

I slutändan är jag inte besviken men jag skulle ljuga om jag inte hade förväntat mig mer än det jag fick och samtidigt känner jag att jag skulle behöva se om den och då kanske min inställning om den ändras.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajust. Jag skrev vad jag tyckte om 3.33 på min Ask.fm-sida härom månaden. Bara över ett år efter jag fått frågan. :happydrop:
 

En fundering om 3.33

Spoiler
En sak både jag och min kompis funderade på är varför ingen svarar på Shinjis frågor? Alla vet ju redan att han är lite instabil och det borde väl inte göra saken bättre att han blir nervös och osäker? Eller är det bara för att skydda honom från sanningen så att han inte bryter ihop som när Kaworu visar honom hur Jorden ser ut och säger att det är så på grund av honom?

Jag tror att deras behandling kommer av olika anledningar.

Spoiler
  • Den Shinji de träffar nu är någon de inte träffat på 14 år. Ett minne från det förflutna, från den gamla världen. Lite som att träffa en gammal skolkamrat efter 14 år. Fast denna skolkamrat har ju inte heller åldrats. Det gör det nog till en väldigt konstig situation som de har svårt att förhålla sig till. Det är svårt för dem att bara sitta ner och hålla en vanlig konversation med honom.
  • De skyller världens tillstånd på Shinji. De har skyllt på och avskytt honom i 14 år. De har vrede mot Shinji (och Nerv). Men de vet att det inte var med flit. Shinji ville inte förstöra världen. Och förmodligen var det ju inte direkt på grund av vad han gjorde, åtminstone inte i slutet på 2.0, så de vet att deras vrede är något missriktad och att han inte förtjänar något direkt straff. De vill ge honom en smäll på käften, men vet att han egentligen inte förtjänar det (kanske), och när man måste tygla sig blir det också svårt att hålla en ordentlig konversation.
  • Åtminstone inledningsvis tänker de ju också att Shinji är något som antingen skapats eller modifierats av änglarna, att han är ett ting mer än en person. De får förstås snabbt bekräftat att han, så vitt de kan se, är samma gamle Shinji-kun som 14 år tidigare, men jag tror att de håller vid den där objektifieringen av honom just för att göra de tidigare två punkterna enklare för sig. Och ett "ting" behöver inte få svar på sina frågor.
  • Den sista anledningen är den filmiska: de vill att publiken ska undra. :happy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajust. Jag skrev vad jag tyckte om 3.33 på min Ask.fm-sida härom månaden. Bara över ett år efter jag fått frågan. :happydrop:

 

Jag tror att deras behandling kommer av olika anledningar.

  • Den Shinji de träffar nu är någon de inte träffat på 14 år. Ett minne från det förflutna, från den gamla världen. Lite som att träffa en gammal skolkamrat efter 14 år. Fast denna skolkamrat har ju inte heller åldrats. Det gör det nog till en väldigt konstig situation som de har svårt att förhålla sig till. Det är svårt för dem att bara sitta ner och hålla en vanlig konversation med honom.
  • De skyller världens tillstånd på Shinji. De har skyllt på och avskytt honom i 14 år. De har vrede mot Shinji (och Nerv). Men de vet att det inte var med flit. Shinji ville inte förstöra världen. Och förmodligen var det ju inte direkt på grund av vad han gjorde, åtminstone inte i slutet på 2.0, så de vet att deras vrede är något missriktad och att han inte förtjänar något direkt straff. De vill ge honom en smäll på käften, men vet att han egentligen inte förtjänar det (kanske), och när man måste tygla sig blir det också svårt att hålla en ordentlig konversation.
  • Åtminstone inledningsvis tänker de ju också att Shinji är något som antingen skapats eller modifierats av änglarna, att han är ett ting mer än en person. De får förstås snabbt bekräftat att han, så vitt de kan se, är samma gamle Shinji-kun som 14 år tidigare, men jag tror att de håller vid den där objektifieringen av honom just för att göra de tidigare två punkterna enklare för sig. Och ett "ting" behöver inte få svar på sina frågor.
  • Den sista anledningen är den filmiska: de vill att publiken ska undra. :happy:

Tack för svaret, det låter vettigt

Nu när jag har läst vad du skrev så känns det självklar att så är fallet och kommer att tänka att det just är därför de reagerar som de gör, i alla fall tills vi får mer veta mer. Den nya rosa-håriga tjejen blänger ju på Shinji med hat och förakt och det är väl just för att det är han som gjorde third-impact och till skillnad från de andra två nya personer så verkar hon ju relativt ung och de har ju lite svårare att behärska sina känslor även om jag tycker att hon gör det rätt så bra, hon kunde ju gå fram till honom och slå honom. De andra två kan behärska sig mer och ger bara kalla blickar utan den minsta sympati för Shinji, det kanske inte ser lika illa ut som att ge arg blick men jag tror att det känns lika obehagligt.

 

Shigeru och Makoto (de som sitter vid kontrollborden i större delen av filmerna) har ju träffat Shinji förut men så vitt jag vet så är det bara under operationer de har pratat och då blir det väl lite som att se en arbetskamrat efter 14 år som gjorde att världen blev upp och nervänd. De vet hur han är och kanske känner sympati för honom men ändå kan inte det överväga det som han gjorde, även om det inte var med meningen.

 

Sakura (Toujis bror) är väl den som är trevligast mot honom även fast de inte har träffats som jag vet men det beror nog på att Touji har berättat för henne om Shinji och kanske de bästa sakerna om honom för säg vad du vill om Touji men han är en bra vän. Om hon har hört de sakerna innan eller efter third-impact är lite oklart men om det var efter så verkar det som att Touji inte hatade Shinji för det han gjorde. En sista sak att tillägga är att Sakura är väldigt söt.

 

Ritsuko har ju alltid varit den rationella personen så hennes reaktion passade bra, den var neutral med varken glädje eller ilska och hon är också den som jag tycker ger mest svar men bara de svar som hon tycker är nödvändiga för Shinji.

 

Misato är den som jag tycker reagerar hårdast mot Shinji för hon var ändå den på skeppet som kom honom närmast men det kanske är för att skydda honom men med en gnutta förakt. När hon svarar på Shinji fråga om vilken Eva han ska köra så svarar hon att han inte ska styra en Eva igen och det kanske låter hårt men undermeningen är kanske mer åt "vi tvingade honom att styra Evan trots att han inte ville och se vad som hände i slutändan". För i slutändan ser vi ändå att hon bryr sig om honom när hon inte aktiverar bomben när Rei kommer och hämtar honom.

 

Asuka är fortfarande 14 år senare arg på Shinji, om det för third-impact eller om det är för att fortfarande är lika mesig som han var eller något annat vet jag inte men jag skulle gissa på lite av varje. Fast ändå tycker jag att hon verkar lite glad att se honom men det kan hon såklart inte visa.

 

Gendo är fortfarande sig lik, inte ens ett hej utan du ska styra Eva 13 och sen försvinner han. Skönt att vissa saker aldrig ändras.

 

Nu har jag nog gått igenom de jag har tänkt på mest, det är säkert inte helt rätt men jag tänkte skriva ner det mest för mig själv så jag får ur tankarna. Det är lustigt hur en lite knuff kan få en att tänka vidare på saker.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...