Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk mat


Aso
 Share

Rekommenderade inlägg

För inte så länge sen fick jag nys om den här youtubekanalen.

 

http://www.youtube.com/user/cookingwithdog

 

Verkar vara rätt avancerade grejer egentligen (eller om hon bara lägger till onödiga detaljer) men det är lätt att följa videon. Kanske inte så praktiskt om man vill ha recept att skriva ut dock :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För inte så länge sen fick jag nys om den här youtubekanalen.

 

http://www.youtube.com/user/cookingwithdog

 

Verkar vara rätt avancerade grejer egentligen (eller om hon bara lägger till onödiga detaljer) men det är lätt att följa videon. Kanske inte så praktiskt om man vill ha recept att skriva ut dock :P

Haha, fan vad jag hade kul när jag kollade på den :D

Awesome röst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För inte så länge sen fick jag nys om den här youtubekanalen.

 

http://www.youtube.com/user/cookingwithdog

 

Verkar vara rätt avancerade grejer egentligen (eller om hon bara lägger till onödiga detaljer) men det är lätt att följa videon. Kanske inte så praktiskt om man vill ha recept att skriva ut dock :P

Haha, fan vad jag hade kul när jag kollade på den :D

Awesome röst!

Coola videos. men jag förvonas över hur tråkiga rätterna verkar :|

en macka med potatismos liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Smakade sådana "bollar" när jag var i Japan eftersom jag länge hade undrat hur de smakar efter att man har sett dem lite här och där i japanska spel. Blev dock lite besviken när de som jag köpte verkligen inte smakade något samt att de hade en mycket skum konsistens, kanske var de ett undantag vad vet jag men jag tyckte inte att de var speciellt goda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det närmsta jag kommit asiatisk mat är när jag var på thairestaurang, och det har jag bara varit en gång i mitt liv. Vad kan ni rekommendera att börja äta/smaka på när det gäller japansk mat. Är rätt kräsen när det gäller mat tyvärr, så har inte så stor variation av matval tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det närmsta jag kommit asiatisk mat är när jag var på thairestaurang, och det har jag bara varit en gång i mitt liv. Vad kan ni rekommendera att börja äta/smaka på när det gäller japansk mat. Är rätt kräsen när det gäller mat tyvärr, så har inte så stor variation av matval tyvärr.

 

Läser jag rätt? Har personen ovanför mig bara ätit thaimat en ynka gång i sitt liv? Vid kristus svarta mjälte....Jag är rädd, otroligt rädd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värt att prova:

Vindaloo (Indisk kycklinggryta)

Tariyaki (japansk kryddig kötträtt)

Sushi (Japanska risrullar med varierande innehåll. SKA ätas med japansk soya, syltad ingerfära och wasabi. Annars blir det fel smak.)

Peking Anka (Kinesisk rätt. Liknar en tortilla i des korrekta utförande.)

Kyckling med het basilika Thailändsk kycklingrätt. starkt och gott och starkt.

 

Och givetvis den klassiska som finns på nästan alla aseatiska restauranger oavsett nationalitet och som alltid går hem hos västerlänningar:

Friterad kyckling med ris och sötsur sås. mums.

 

Det finns så offantligt mycket mer än så. Bara att prova sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sushi (Japanska risrullar med varierande innehåll. SKA ätas med japansk soya, syltad ingerfära och wasabi. Annars blir det fel smak.)

Ånej! Inte en till sån person som Boda som förstör sushin!

Ingefära är en smakneutraliserare som man tar mellan sushisorterna.

Wasabi är en smaksak dock. Jag gillar att kleta på lite wasabi på räksushin. Annars skippar jag den till allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom rå fisk kan innehålla bakterier är det extra viktigt att man avslutar med ingefära för att döda eventuella sådana. Det är vad jag hört iaf.

 

Sån där kurokke har lite konstig konsistens, ja. Nästan så att den smulas sönder i munnen. Men att kalla det potatismos är inte helt rättvist, tycker jag. Jag hade faktiskt ingen aning om vad de innehåller, hade inte en tanke på potatis heller. Men nu vet jag. :)

 

Själv föredrar jag (ursäkta om det blir mycket bilder nu, men det blir så mycket lättare att förstå):

Udon - tjocka vita nudlar, tillsätt topping efter eget önskemål

250px-Kakeudon.jpg

 

Gyuudon - risskål med kött ovanpå, snabbt och billigt (ännu billigare om man "nöjer" sig med griskött)

yoshinoya.jpg

 

Tempura - friterad fisk och grönsaker

img65cdfdc4zikbzj.jpeg

 

Chaahan - stekt ris blandat med lite allt möjligt (kinesisk)

IMG_2988.jpg

 

Yakisoba - stekta nudlar med lite allt möjligt

200952721372521774_pcb.jpg

 

Tonkatsu - griskött med friterat "skal"

250px-Tonkatsu_set_by_zezebono_in_Sapporo%2C_Hokkaido.jpg

 

Sen några som inte är särskilt japanska egentligen, men är lite speciella just i Japan:

Omuraisu - "rött" ris inbakat i en omelett, på maid-caféer kan man få vad man vill skrivet med ketchupen för en extra slant

0010.jpg

 

Kareeraisu - Ris med curry, kan vara allt från vanligt fläskkött till tonkatsu i curryn

hamanoyu_carry.jpg

 

Mos Burger, Pepper Lunch... - :P

20090730202226.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sushi (Japanska risrullar med varierande innehåll. SKA ätas med japansk soya, syltad ingerfära och wasabi. Annars blir det fel smak.)

Ånej! Inte en till sån person som Boda som förstör sushin!

Ingefära är en smakneutraliserare som man tar mellan sushisorterna.

Wasabi är en smaksak dock. Jag gillar att kleta på lite wasabi på räksushin. Annars skippar jag den till allt annat.

Ingefäran tycker jag inte är nåt att ha direkt. Min syrra lärde mig dock att man ska smula ner lite wasabi i soyan, så det brukar jag göra.

 

Annars har jag nog inte ätit mycket mer österländskt förutom sushi.

 

Att låta bli. *ba-dop-dish*

vad är det ??

http://instantrimshot.com/

 

Kareeraisu - Ris med curry, kan vara allt från vanligt fläskkött till tonkatsu i curryn

hamanoyu_carry.jpg

Det där har jag velat göra rätt länge men mina föräldrar är fegisar. Hur svårt är det att sno ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där har jag velat göra rätt länge men mina föräldrar är fegisar. Hur svårt är det att sno ihop?

Man kan köpa färdiga mixpåsar som man rör in i grytan, sen är det bara att tillsätta vad man nu vill ha. Det vanligaste är tumstora bitar kött, skivade morötter, lök och tumstora bitar potatis.

 

Hur man gör mixen själv har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...