Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2009: Omröstningsfas med diskussion


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

ntLgR.png

 

Nu har det äntligen blivit dags att dra igång nästa fas i A3 2009. Det här långa uppehållet mellan faserna var en engångsföreteelse och det kommer inte att ta sådan lång tid kommande år. Vi valde att använda oss av en svensk animedatabas istället för att som tidigare vända oss till de stora internationella jättarna som exempelvis [...] för att ha en databas som omröstningssidan kan anropa. Vi har därför samarbetat med Klibbnisse som skrev ett API som låter oss (omröstningssidan) hämta all information från hans Genshiken.se. Sedan lade vi till samtliga nominerade filmer, serier och OVAs samt tillhörande karaktärer och röstskådespelare i databasen. Därefter ryckte Scab in och hjälpte till med omröstningssidan. Ett stort tack från oss båda, till er båda!

 

Därefter gick vi in i en liten vägg då vi upptäckte att anime.ses webhotell använde sig av en för gammal PHP-version. De senaste månaderna har vi helt enkelt bara inväntat att de skulle uppgradera till den version som krävdes för omröstningssidan. Avathar hann dock före med sin uppgradering till Anime.se version 2.9 vilket resulterade i att problemet försvann. Så, efter mycket om och men har det blivit dags att dra igång omröstningen. I och med skapandet av denna tråd inleds alltså fasen för omröstning och diskussion. Vi har valt att låta denna andra fas sträcka sig till och med måndagen den 31:a maj. Det drog ut lite på tiden men nu kan ni välja bland hundratals animetitlar, karaktärer och röstskådespelare!

 

Vad är det nu som gäller då? Jo, man får självfallet rösta precis när man vill. Vitsen med att denna fas pågår under en hel månad är inte bara att man ska få gott om betänketid, man ska också ha tid på sig att titta på nominerade titlar som man ej än har sett. Om man nu vill komplettera sitt tittande vill säga. Man kommer kunna ändra eller komplettera sin "valsedel" så länge "vallokalen" är öppen. Tänk bara som sagt på att omröstningen stängs natten mellan den 31:a maj och den 1:a juni.

 

All information om hur ni går tillväga för att rösta finns tillgänglig efter att ni har loggat in, med ert anime.se-konto, på omröstningssidan.

 

Hur fungerar det då med omröstningspoäng i A3 2009? Jodå, det kommer fungera precis som förra året. Varje anime.se-användare har tre röster att disponera inom varje kategori. Rangordna helt enkelt de tre titlar eller namn som enligt dig har presterat bäst inom det aktuella området.

 

#1 sätts som A och tilldelas därmed 3 poäng

#2 sätts som B och tilldelas därmed 2 poäng

#3 sätts som C och tilldelas därmed 1 poäng

 

En annan sak som gäller även i år är följande; man deltar i precis den utsträckning man känner för. Har man exempelvis bara sett en anime med minnesvärt ljudspår behöver man inte rösta på fler. Har man inte sett någon anime med minnesvärt ljudspår över huvud taget kan man hoppa över kategorin helt.

 

Nedan följer en presentation av kategorierna samt lite kort information om vad kategorierna innefattar.

 

 

Bästa Komik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst komik. Animens definierande genre behöver således inte vara "komedi".

 

Bästa Action

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst action, inte "de tre bästa titlarna som bland annat innehöll action".

 

Bästa Drama/Romantik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama och/eller romantik.

 

Bästa Handling

 

Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig bäst.

 

Bästa Manliga Karaktär

 

Rösta på de tre manliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

Rösta på de tre kvinnliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Röstskådespelare

 

Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst.

 

Bästa OP/ED

 

Rösta på de tre titlar som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis basera din röst på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng.

 

Bästa Visuella Prestation

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt.

 

Bästa Produktion & Regi

 

Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi.

 

Bästa Studio

 

Rösta på de tre studios som enligt dig har producerat bäst material under året.

 

Bästa Ljudspår

 

Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik. Observera att musik som används i OP/ED inte räknas hit.

 

Bästa Karaktärsdesign

 

Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design.

 

Bästa Nykomling

 

Rösta på de tre bästa titlarna som har dragit igång under 2009 men som ej avslutades under aktuellt år.

 

Bästa Anime

 

Rösta på de tre bästa titlarna från 2009!

 

 

En komplett lista över samtliga nominerade titlar finns på omröstningssidan under den tredje fliken - "Kandidater". Där kan ni välja mellan kompletta listor för nominerade animetitlar, karaktärer, röstskådespelare och studior. Animetitlarna står på japanska och är det någon titel ni undrar över kan ni klicka på namnet för att ta er till Genshiken.ses sida för aktuellt verk där alternativa titlar finns.

 

 

Det finns inte mycket mer att tillägga. Omröstningsfasen är härmed inledd och vi hoppas att ni får ut så mycket som möjligt av de nominerade titlar ni eventuellt väljer att komplettera ert tittande med. Följ bara länken nedan för att komma till vallokalen! Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Det går alldeles utmärkt att fråga här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig eller Sceleris via PM, MSN och IRC (#anime.se @ Rizon). Mycket nöje!

 

Ta mig till vallokalen!

 

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2009 är hjärtligt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har plöjt 2009-serier som om det inte fanns en morgondag och är nu redo att rösta (det enda jag har sett från 2010 är sju avsnitt av K-ON!!). Jag måste säga att vissa kategorier är svårare att rösta i än andra, men så är det ju alltid. Det känns som om det inom vissa kategorier är färre serier som har utmärkt sig jämfört med tidigare år. "Bästa Action" och "Bästa Handling" vet jag knappt hur jag ska tackla... men samtidigt känns kategorier som "Bästa Drama/Romantik" och "Bästa Röstskådespelare" desto mer självklara, åtminstone i toppen.

 

Nåja, jag får ta en ordentlig funderare. Jag passar dock på att slå ett slag för Koshimizu Amis tolkning av Holo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du plöjt allt Meatrose!?

 

 

/me känner sig lite liten med sin filtrerade lista med sisådär 5 serier att rösta på <.<

 

Hehe, nej det har jag inte. 13 titlar fick förbli icke ikryssade i filterlistan. 9 eller 10 av dem var nykomlingar.

 

Tänkte bara säga att jag och Sceleris jobbar med resultaten just nu. Prisutdelningen sker inom ett dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här missade jag helt. Hoppas på Bakemonogatari!

 

Bakemonogatari inte har gått klart än klassas den som en 2010-serie. Det innebär att den i A3 2009 bara fick vara med och tävla i kategorin "Årets Nykomling". Se till att vara med och rösta i nästa A3 (sätter igång efter nyår) då Bakemonogatari får vara med och tävla i alla övriga kategorier. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha där ser man, missade det helt pga att jag skulle skjuta på det så mycket som möjligt. Om någon animé vinner över en annan med en röst får ni helt enkelt skylla på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...