Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2009: Prisutdelningen


Rekommenderade inlägg

ntLgR.png

 

Tiden är kommen! Det har nu blivit dags att presentera vinnarna i Anime.se Anime Awards 2009. De tre främsta inom varje kategori belönas med priser. Många av namnen fungerar som länkar som tar dig till tråden som är aktuell för just den vinnaren. Förhoppningsvis kan resultaten kanske stimulera en och annan användare till att ge sig på något som denne försakat eller missat under det gångna året.

 

Nåväl, jag ska inte hålla er på sträckbänken längre. Låt prisutdelningen börja!

 

 

Bästa Komik

 

vdQckaTGF.png

K-ON! (27p)

 

UzhLelyFW.png

Zan Sayonara Zetsubou Sensei (14p)

 

WQctjxxsn.png

Toradora! (13p)

 

 

Bästa Action

 

QhayrYsto.png

Kara no Kyoukai (18p)

 

mFtoUqdkB.png

Soul Eater (14p)

 

XDEppQRlc.png

Darker Than BLACK - Ryuusei no Gemini (13p)

 

 

Bästa Drama/Romantik

 

uoimqWjJn.png

Clannad ~After Story~ (42p)

 

BwJxNDskW.png

Toradora! (23p)

 

cyQPVpXIa.png

Tokyo Magnitude 8.0 (13p)

 

 

Bästa Handling

 

rHOsjWkKY.png

Clannad ~After Story~ (25p)

 

tATdtsdUK.png

Higashi no Eden (24p)

 

kMzSIAyeY.png

Tokyo Magnitude 8.0 (15p)

 

 

Bästa Manliga Karaktär

 

lzihSsAQP.png

Okazaki Tomoya - Clannad ~After Story~ (19p)

 

WvomRWqmb.png

Takamura Mamoru - Hajime no Ippo: The Fighting - New Challenger (9p)

 

PQKopTAEI.png

Furukawa Akio - Clannad ~After Story~ (8p)

Takisawa Akira - Higashi no Eden (8p)

 

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

jcapnUSgL.png

Furukawa Nagisa - Clannad ~After Story~ (13p)

 

aEZzrSIlG.png

Holo - Spice and Wolf II (9p)

Aisaka Taiga - Toradora! (9p)

Beatrice - Umineko no Naku Koro ni (9p)

 

Blvwmxsyn.png

Mogami Kyoko - Skip Beat! (8p)

 

 

Bästa Röstskådespelare

 

sdxvOfMAH.png

Sawashiro Miyuki (5p)

- Kanbaru Suruga (Bakemonogatari)

 

glvqNBeSc.png

 

Koshimizu Ami (4p)

- Holo (Spice and Wolf II)

- Anemone (Eureka Seven)

Noto Mamiko (4p)

- Ichinose Kotomi (Clannad ~After Story~)

Kugimiya Rie (4p)

- Aisaka Taiga (Toradora!)

 

KiHSVNCxL.png

Hanazawa Kana (3p)

- Sengoku Nadeko (Bakemonogatari)

Wakamoto Norio (3p)

- Seirei-ou (Fairy Tail)

Hirohashi Ryou (3p)

- Fujibayashi Kyou (Clannad ~After Story~)

Mitsuya Yuji (3p)

- Irabu Ichiro (Kuchi Buranko)

Tanaka Rie (3p)

- Koigakubo Yuri (Toradora!)

 

 

Bästa OP/ED

 

UmSJZylBS.png

Clannad ~After Story~ (21p)

 

KnBxsIbXt.png

Higashi no Eden (19p)

 

EGukWMpZa.png

K-ON! (13p)

 

 

Bästa Visuella Prestation

 

rKvuMTksu.png

Kara no Kyoukai (24p)

 

EZLIIsqPV.png

Clannad ~After Story~ (14p)

 

bZnGLfYkO.png

Higashi no Eden (9p)

 

 

Bästa Produktion & Regi

 

IEUlfDVIw.png

Higashi no Eden (14p)

 

wICepnZTE.png

Tokyo Magnitude 8.0 (13p)

 

ELhruJzRo.png

Clannad ~After Story~ (11p)

 

 

Bästa Studio

 

bRZqiayPo.png

Kyoto Animation (19p)

 

jmBDTiCKr.png

Production I.G (18p)

 

KbvvsphmA.png

BONES (16p)

 

 

Bästa Ljudspår

 

EivUiLbwM.png

Clannad ~After Story~ (18p)

 

HstyhpKDA.png

Kara no Kyoukai (15p)

 

FmahzqJuN.png

K-ON! (7p)

 

 

Bästa Karaktärsdesign

 

adYOkrcwA.png

K-ON! (13p)

 

LelQoFaha.png

Higashi no Eden (12p)

 

CFXJHUMkV.png

Clannad ~After Story~ (9p)

 

 

Bästa Nykomling

 

GNcBjDrXm.png

Kimi ni Todoke (29p)

 

SfQKVJnWg.png

Bakemonogatari (26p)

 

KzIpUjqjr.png

Cross Game (18p)

 

 

Bästa Anime

 

xNiGJBqFY.png

Clannad ~After Story~ (24p)

 

RrekZatzV.png

Higashi no Eden (13p)

 

zpsJILjic.png

Tokyo Magnitude 8.0 (12p)

 

 

Vi vill tacka alla som deltog i omröstningen och hoppas att ni har haft lika kul som vi med utvärderingen av 2009. Utan er hade vi inte haft något resultat att presentera! Vann rätt anime? Därom tvista de lärde. Då detta har med tycke och smak att göra kommer olika personer alltid tycka olika, men diskutera för all del. Den här tråden lämnas öppen för just det ändamålet. En del av utvärderingen är väl ändå att diskutera? Vill man exempelvis berätta hur man själv röstade och kanske motivera ett och annat val är det med andra ord här man bör göra det. Mycket nöje.

 

Jag och min kompanjon, A3:s Generallöjtnant - Sceleris, vill även än en gång rikta två personliga tack till Klibbnisse och Scab, den förstnämnda för att ha givit oss åtkomst till Genshiken.se - animedatabasen bakom omröstningssidan - och den sistnämnda för att ha ryckt in och hjälpt till med just omröstningssidan.

 

Det drog ut lite på tiden i år men vi hoppas att ni har kunnat ha överseende med det. Nu är det blott 7 månader kvar tills dess att det är dags att dra igång A3 2010. Jag hoppas att vi ses även då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, värst vad mycket Clannad After Story fick medaljer. De flesta tycker jag serien förtjänar, förutom att Nagisa från Clannad vann titeln årets kvinnliga karaktär. Där finns det många fler som borde ha tagit den titeln, t.o.m andra i karaktärer i Clannad förtjänar den platsen framför henne :S

 

 

Notis till mig själv: Jag måste ta tummen ur röven och se förbi första Kara no Kyoukai-filmen >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värdiga vinnare. Tycker förvisso inte Clannad skulle vinna för karaktärsdesign då de inte är designade för just den serien.

 

flaskis: Förvisso kanske andra kvinnliga karaktärer i Clannad är mer intressanta än Nagisa, men om man ser på After Story som ett enskilt verk var väl de andra karaktärerna ganska anonyma?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag instämmer med dusks analys...

 

...och inflikar att Nagisa var mest moé~ av de vuxna flickorna i serien... icon_redface.gif

 

Scellans prisutdelning:

Årets bästa som inte jag såg: Tokyo Magnitude 8.0.

Årets bästa som ingen annan såg: Time of Eve.

 

aEZzrSIlG.png

 

Beatrice - Umineko no Naku Koro ni

    [*:3cu4b0lh]Omröstningspoäng: 9

Bara silver! Nej!! BEATORIIISHUU!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag överdrev väl med att säga att det i After Story finns mer framstående kvinnliga karaktärer. Men det finns en handfull tjejer (t.ex Taiga och Ami ur Toradora, Holo ur Spice and Wolf, m.m) som enligt mig var värd priset mycket mer än Nagisa som:

Clannad-spoiler

inte var med i serien under 1/3 av tiden. Förvisso påverkade hennes död handlingen. Men att resonera så tycker jag är lite långsökt dock är:

TTGL-spoiler!

Kaminas död är ett undantag.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj. Jag tycker det blev väldigt mycket Eden, en serie jag inte sett själv. Inte Clannad heller, men den förväntade jag mig nog ta högt i alla fall.

 

Röstskådisar verkade vara det svåraste att välja, men när jag filtrerat bort alla som jag egentligen inte kände något speciellt för så blev det tre stycken kvar. Lucky me. Som etta röstade jag på Tanaka Rie (och där syns mina tre poäng ^^). Jag blev väldigt förvånad över hur många röster hon gjort som jag sett under året. Yuri (läraren) i Toradora, Qi Liang i Canaan, Yamamoto i Hatsukoi och Sammy i Eve no Jikan, alla med väldigt olika stil och personlighet. Hon är en grym skådis. Efter henne kom Omigawa Chiaki som Maka i Soul Eater (en ovanlig röst men ändå med unf i) och Noto Mamiko för hennes prestation som Lilicia i Seitokai no Ichizon (där hon passar som en fisk i vattnet, desu wa~).

 

På karaktärer så kom fem av de sex jag röstade på från Eve no Jikan. Den har väl egentligen inte så mycket mer än sina karaktärer men lyckas vara sjukt grym ändå. Var det så få som såg den? Den är ju bara sex avsnitt :O

 

Men förutom det jag inte set (det mesta) så blev det rätt bra resultat. Fast K-On högst på komik...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är missnöjd med resultaten. Det känns lite tråkigt att 'favoriten' tar över och röstas på i alla kategorier. Detta är ju enbart min åsikt, och det är väl även relativt vanligt i större evangemang också.

 

Jag hade gärna sett Aoi Bungaku, Trapeze (Kuuchu Buranko) och några andra någonstans på listorna. Får väl nöja mig med att Beatrice från Umineko fick en silvermedalj i bästa kvinnliga.

 

Haters gonna hate.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, värst vad mycket Clannad After Story fick medaljer. De flesta tycker jag serien förtjänar, förutom att Nagisa från Clannad vann titeln årets kvinnliga karaktär. Där finns det många fler som borde ha tagit den titeln, t.o.m andra i karaktärer i Clannad förtjänar den platsen framför henne :S

 

 

Notis till mig själv: Jag måste ta tummen ur röven och se förbi första Kara no Kyoukai-filmen >.<

 

Håller med dig där.

 

Fuko Ibuki borde ha fått en plats D: XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är det bara jag som tycker dem flesta anime fans på denna sida se så få anime serier ? :(

 

det va flera st som van som nämnt flera gånger om.

 

Många av oss har nog sett en hel del, men det innebär inte att vi såg mycket förra året. Samt gör mängden sedda serier en person inte till en bra röstare <.<

 

Jag personligen tycker inte att Clannad AF förtjänar bästa OP/ED, en titel som helt klart skulle gått till en mycket stilistiskt snygga Eden of the East, speciellt för dess OP. Jag väljer att tro att många helt enkelt kände sig så pass rörda av Clannad, att de dröste sina röster i alla kategorier och helt glömde av att Toradora var bättre (då Clannad AF är en uppföljare!)

 

En annan förklaring är att vi är få som röstar, många av oss har gemensamma ettor, men tvåor och treor i varje kategori hamnar på många av de många tiotal andra nominerade serierna i en fin, utspridd form. Och eftersom vi är så få blir det också ytterst otroligt att de mer udda serierna (så som Eve no Jikan, som jag röstade en hel del på) kommer upp sig i listan, eftersom jag förmodligen var ensam om att rösta på den (och Candy Boy, kom igen! Hur kunde den inte vinna!?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade ingen favorit i den komiska kategorin, det var inget från fjolåret som slog mig som något riktigt roligt, så det blev mest nödröster. Action var det bättre med, med Soul Eater (några riktiga höjdarstrider) och Darker than Black 2 (läckrare men mindre extravagant och kinetisk). Drama/romantik-kategorin har jag inga invändningar mot, men årets handling däremot, där var ju både Higashi no Eden och Eve no Jikan med sina välskrivna, enhetliga och intressanta berättelser många resor bättre än Clannad: After Story som med sina förhållandevis platta figurer och oförklarade detaljer mer var till för snyftinducering än att på nåt sätt utforska ett koncept.

 

Årets karaktärer... Nja, det var inga höjdare i år. Beatrice från Umineko var rätt kul, och Battler från samma serie likaså, men de hamnar inte direkt på min lista över favoriter. För min del var Miyuki Sawashiro däremot min favorit som årets röstis. Egentligen har hon inte haft så många egentliga superroller, men hon är bra på att göra olika karaktärstyper och ändå vara igenkännbar.

 

Jag har några olika favoriter för 2009 års öppnings- och slutsekvenser. Higashi no Eden var helt klart den snyggaste i kombination med en bra låt, men jag gillade också Soul Eaters blandade öppningar, inte minst för att de hade helanimerade åkningar. (Det är för få åkningar nu för tiden!) Och så måste jag ju nämna Umineko, eller vad säger du, Gravskopan? (OH DESIRE!)

 

De visuella prestationerna som fått pris är rimliga, men jag vill också hålla fram Eve no Jikan i denna kategori. Att det är något av en indieproduktion är en faktor, men mest är det för att den visuella helheten klickar så otroligt. Denna "visuella prestation" vi talar om handlar inte bara om realistiskt (eller stilistiskt) animerade rörelser, inte bara om snygga teckningar, inte bara om varm färgläggning eller detaljerade bakgrundsmålningar, utan även om själva utformningen på figurer och "rekvisita" och effekter och allt annat. Jag tycker att allt i Eve no Jikan passar så otroligt bra för en nära-framtiden-scifi-berättelse om konflikten mellan artificiellt liv och dess härskare.

 

Higashi no Eden fick fullpott för bästa regi av mig. GitS:SAC- och Moribito-regissören Kenji Kamiyama fortsätter med sitt lysande sätt att rulla ut en intressant berättelse med jämna doser karaktärsutveckling, med god hantering av musik, kameraföring och skådespelare.

 

Kyoto Animation är något överskattade (*duckar*), men Bones och Production I.G är väl värda hög poäng, speciellt Bones som kanske kom ut med flest och bäst originaltitlar 2009, och det med goda produktionskvaliteter. Årets ljudspår tillfaller Yuki Kajiuras vackra, atmosfäriska och stundvis nästan obehagliga soundtrack till Kara no Kyoukai-filmerna.

 

Om man tänker på "årets karaktärsdesign" i termer av påverkan så är nog K-On en värdig vinnare, men jag kan inte påstå att jag gillar det. Då var Chica Uminos bedårande design i Higashi no Eden bättre. Mitt silver och guld gick till Xam'd (behagligt ljust med runda former) respektive Darker than Black 2 (som jag tyckte var typiskt "animé", men riktigt snyggt). Årets nykomlingar? "Rätt låt vann". Kimi ni Todoke får nog mer än en röst av mig nästa år!

 

Totalbäst för 2009 var som sagt Eve no Jikan. Den gjorde allt rätt och lämnade mig i gott humör när den var över.

 

De jag har osett och ser fram emot är Tokyo Magnitude 8.0, Besttjusaren Erin och Aoi Bungaku. K-On måste jag väl också se, så inflytelserik (nåja) som den varit, även om jag inte har höga förväntningar.

 

 

 

Hur röstade ni själva och varför? Vad saknades på prispallarna? Har resultaten fått er att vilja se något ni missat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och så måste jag ju nämna Umineko, eller vad säger du, Gravskopan? (OH DESIRE!)

 

Kan inte hålla mig....

2uxxlpw.jpg

 

Tänkte jag fyller på lite ikväll och skriver lite mer vad jag tycker. Förutom de du nämnde Sceleris tycker jag du skall ge Trapeze en till chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur röstade ni själva och varför? Vad saknades på prispallarna? Har resultaten fått er att vilja se något ni missat?
Men jag kommer ju inte ihåg, och nu kan man inte komma åt röstningslokalen ;_;

Nåja. Kan försöka i alla fall. Förutom det jag sagt om karaktärer och röstisar då.

 

Bästa Komik borde jag ha satt Nyan Koi, Toradora och Seitokai no Ichizon. Inbördes ordning är svårare. Toradora tycker jag som sagt är det roligaste jag sett på länge, men bara i första halvan så den blev nog inte etta i varje fall.

 

Action gick till Soul Eater och Canaan. Man skulle kunna förvänta sig Dogs: Bullets & Carnage, men det jag minns mest från den är en fullständigt urusel och surrealistisk fightscen. Klimaxstriden i Canaan var rätt mjeh, men den lyckades åtminstone döda fodders på ett tämligen snyggt sätt. Soul Eater har jag bara sett halva, men baserat på vad den visat förtjänade den absolut min röst.

 

Bästa Drama/Romantik gav jag till Eve och Tomag. Förutom en smärre överdrift i sista avsnittet så har Eve jättebra drama i... varje avsnitt? Tomag var mer en berg-och-dalbana där vissa försök var sorgliga och vissa skrattretande. Jag har inte sett någon annan bra drama 09 *hmpf!*

 

Även på handling sattes nog Eve och Tomag... och kanske Dogs. Dogs var egentligen bara fyra bakgrundsberättelser, en för varje karaktär, men alla var väldigt väl gjorda och intressanta. Resultatet i tävlingen får mig än lite mera sugen på Eden.

 

OP/ED var svårt. Det känns som att få är riktigt, riktigt bra, men ändå verkar flera vara på samma nivå. Jag vet att Canaans op fick en plats. Det känns väldigt... 'neutralt' på något sätt, som om det inte innehåller så mycket, men har ändå en rätt grym låt och snygg animation. Efter det satte jag Nyan Koi för sitt ed. Den låten var så extremt glad. Jag menar Pippi Långstrump-nivåer. Möjliga för sista poängen var både Soul Eater och Toradora, men i slutändan tror jag den gick till Tomag för sitt ed. En trevlig låt och rätt uppfinningsrik med karaktärerna i skiftande fotografin.

 

Visuella Prestation gav jag först och främst till Eve. Allt som Sceleris har sagt är sant, men

det är något av en indieproduktion
Jag hade hört det men faktiskt inte trott på det. Den är ju snygg :O

Tror jag bara gav poäng till en till, och det var Sora no Otoshimono. Javene. Den hade en del snygga tillfällen som komplementerade vad som pågick väldigt bra. Inget super, men jag tycker inte något annat jag sett var riktigt super.

 

Hos Bästa Produktion & Regi tävlade åter Eve och Tomag, och möjligen Dogs. Väl sammansatta och med bra idéer till grund.

 

Bästa Studio vet jag att jag satte Bones, men jag minns inte den andra. Någonstans kom i alla fall (förstås) Studio Rikka för Eve.

 

Ljudspår minns jag inte alls. Tror till och med jag sket i den. Mitt i alltihop är hur väl musiken bidrar inget jag lägger mycket märke till.

 

Karaktärsdesign tror jag inte heller jag röstade i. För det första vete tusan hur stor skillnad det är mellan alla egentligen, och för det andra är det inget jag bryr mig så mycket om.

 

På Bästa Nykomling var det ingen tvekan för placerandet av Bakemonogatari. Möjligen Denpa Teki na Kanojo som tvåa, men ingen trea.

 

För Bästa Anime röstades (förstås :3 ) Eve no Jikan, Tokyo Magnitude 8.0, och antagligen Canaan på tredjeplats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För Bästa Anime röstades (förstås :3 ) Eve no Jikan

Du och jag, Volbla.

 

BEST FRIENDS FOREVER!?

 

Visuella Prestation gav jag först och främst till Eve. Allt som Sceleris har sagt är sant, men
det är något av en indieproduktion
Jag hade hört det men faktiskt inte trott på det. Den är ju snygg :O

Mjo' date=' fast med indieproduktion menar jag att den blivit finansierad, producerad och distribuerad (mestadels) utanför de vanliga "kanalerna", inte att det är ett jättebilligt enmansprojekt. Studio Rikka är så vitt jag vet bara en person, Yasuhiro Yoshiura, men att det är ett indieprojekt innebär inte att han är den enda som jobbade på det. Han har bara haft tillräckligt med tid, manskap och framförallt kreativt sinneslag för att göra det snyggt.

 

Kolla in hans kortfilmer [i']Mizu no Kotoba[/i] och Pale Cocoon också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kyoto Animation är något överskattade (*duckar*), men Bones och Production I.G är väl värda hög poäng, speciellt Bones som kanske kom ut med flest och bäst originaltitlar 2009, och det med goda produktionskvaliteter.

 

Ja, Kyoani är "något" överskattade. Det krävs inte många animatörer för att teckna stillbilder på tjejer med lyten.

Production IG ser jag mest som en specialeffektsstudio. De har mycket att bidra med på andras produktioner, men på egen hand tycker jag att det känns som påkostat Gonzo.

 

Hur röstade ni själva och varför? Vad saknades på prispallarna? Har resultaten fått er att vilja se något ni missat?

 

Jag tillhör nog de få som såg och röstade på Summer wars. Azuma var ju en väldigt populär figur i Japan svjv, så han fick nog en poäng av mig. Hosoda har ett säreget sätt att jobba med kameravinklar och det blir sällan fel när Yoshiyuki Sadamoto gör charadesign.

 

Tokyo magnitude tillhör det lilla fåtal titlar som lyckas säga något utan en massa uguu och oniichan, dessutom var Tokyoskildringen omedelbart igenkännbar. Den är lika sevärd om tio år, det är knappast resten av årets produktion.[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, Kyoani är "något" överskattade. Det krävs inte många animatörer för att teckna stillbilder på tjejer med lyten.

Production IG ser jag mest som en specialeffektsstudio. De har mycket att bidra med på andras produktioner, men på egen hand tycker jag att det känns som påkostat Gonzo.

Jag ser på kategorin som en fråga om produktionsstudior, så det blir för mig en fråga om kvaliteten på och urvalet av de projekt som de kan leda. Animation är bara en faktor. Men 2009 gjorde de Clannad: After Story, K-On, Sora wo Miageru Shoujo no Hitomi ni Utsuru Sekai, Haruhi-chan och Churuya-san. En större dramaserie, en lättsinnig komedi, ett halvdåligt originalverk, två sjaskiga webbserier.

 

Production IG stod för... låt se... Besttjusaren Erin, White Album, xxxHolic- och Tsubasa-OVA:er, Higashi no Eden, Musashi, Sengoku Basara, Kimi ni Todoke med flera. Några få riktigt starka verk, det ser alltsomoftast bra ut, och de får manus som håller. Vad de däremot har gemensamt med Gonzo (åtminstone jämfört med exempelvis KyoAni) är väl att de har en bredare produktion, men det är ju inget dåligt.

 

(Medan Bones 2009 fick ur sig Soul Eater, Bounen no Xam'd, nya Fullmetal Alchemist, Eureka Seven-filmen, Tokyo Magnitude 8.0, Darker than Black 2. Nästan bara allmänt uppskattade och välgjorda verk.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det var inte många av mina röster som gick igenom där inte.

 

Men lite gick ju till syndarna i trädgården iallafall, så det får jag väl vara nöjd med.

 

*Skär ner sin checklista på serier från 2009 att se till higashi no eden och bakogakofacko-va-den-nu-heter*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...