Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har precis sett klart på Toradora! som jag tyckte var utomordentligt bra, så nu söker jag något av samma genre. Någon som har några tips?

Mycket handlar ju om vad du redan sett såklart. Toradora! är ju en av mina absoluta favoriter så den är ju svår att toppa men jag kan glatt rekommendera Lovely Complex, Shakugan no Shana (Shana påminner starkt om Taiga) och Zero no Tsukaima.

Lovely Complex är nog den serie jag skrattat mest åt av alla jag sett tror jag. Rolig dialog och tecknarstil men med ett djup i handlingen man inte kan ta miste på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hajjhajj :jhappy:

Jag söker anime som är gjord för äldre tittare. karaktärerna får gärna vara väldigt smarta (death note-aktigt) och ha någon superpower :reallyhappy: Det viktigaste är att karaktärerna är förbannat coola dock, som t.ex. Alucard, Integra Hellsing och L.

 

Har inte sett så nå mycket anime alls så har nästan inget att refferera till,, men hoppas någon förstår ungefär vad jag är ute efter :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hajjhajj :jhappy:

Jag söker anime som är gjord för äldre tittare. karaktärerna får gärna vara väldigt smarta (death note-aktigt) och ha någon superpower :reallyhappy: Det viktigaste är att karaktärerna är förbannat coola dock, som t.ex. Alucard, Integra Hellsing och L.

 

Har inte sett så nå mycket anime alls så har nästan inget att refferera till,, men hoppas någon förstår ungefär vad jag är ute efter :)

Code Geass: Lelouchs uppror är nog serien för dig! 25 + 25 avsnitt (två "säsonger"), handlar om att Storbritannien har erövrat Japan och låter en grym adelsklass härska över lokalbefolkningen -- ända tills Lelouch, en ung adlig britt i Japan, hamnar mitt i smeten och träffar en mystisk tjej. Han får en mystisk förmåga som hjälper honom att leda ett uppror mot den brittiska övermakten... men han har sina egna anledningar och är allt annat än en god hjälte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag skulle vilja få tips om romantiska skolserier. Det får gärna vara komedi men den ska innehålla allvar. Av de jag har sett så tyckte jag mest om Toradora, Bokura ga Ita och Clannad. Jag tycker att lovely complex var lite för flamsig och i kimi ni todoke så tycket jag inte alls om karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja få tips om romantiska skolserier. Det får gärna vara komedi men den ska innehålla allvar. Av de jag har sett så tyckte jag mest om Toradora, Bokura ga Ita och Clannad. Jag tycker att lovely complex var lite för flamsig och i kimi ni todoke så tycket jag inte alls om karaktärerna.

 

Va? Lovely Complex flamsig? Nu förstår jag inte vad du menar? hehe... :rolleyes: Jag gillade humorn i serien framför allt även om den ibland verkade ha sockerchock och gick på högvarv.

Toradora är en av mina favoriter alla gånger och även Clannad bor på topplistan. Andra i samma stil som jag kan rekommendera då är Amagami SS, Angel Beats!, True Tears, Myself Yourself eller varför inte långfilmen The Girl Who Leapt Through Time? (inget av dem fanns på din lista så jag hoppas du kan hitta lite nytt här)

 

En bubblare här också: My-HIME - En kamp för både det goda och överlevnad. En bitvis glättig men också mörk skolserie som överraskar och är betydligt djupare än man tror i början. Sothis säger det bäst här: http://www.anime-pla...views/a221.html

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Jag letar förtvivlat efter bra serier som på ett eller annat sätt har en koppling till skrivande (förslagsvis att huvudkaraktären sysslar med det). Vilken typ av skrivande spelar ingen roll - böcker, serier, filmmanus, journalistik, copywriting, poesi och låttexter - vad som helst. Nästan. Dagboksskrivande räknas inte. :)

 

Hoppas att någon vis animeguru kan visa mig vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej, ny på forumet! Jag letar efter lite nya animes att kolla på. Det jag mest kollat på är Hayao Miyazaki, Akira, Whisper of the Heart, Jin Ro och lite Fullmetal Alchemist. Har ni här på forumet några förslag på någon film eller serie ni tror att jag skulle digga?

Hej och välkommen! Lite svårt att säga vad du skulle kunna tycka om eftersom du bara sagt vad du sett, inte vad du faktiskt tyckte om dem, och vad du tyckte om med dem. :d

 

Men några serier som är allmänt omtyckta är Steins Gate, Code Geass, Cross Game, Fate Zero och Gurren Lagann.

 

Hej! Jag letar förtvivlat efter bra serier som på ett eller annat sätt har en koppling till skrivande (förslagsvis att huvudkaraktären sysslar med det). Vilken typ av skrivande spelar ingen roll - böcker, serier, filmmanus, journalistik, copywriting, poesi och låttexter - vad som helst. Nästan. Dagboksskrivande räknas inte. :)

 

Hoppas att någon vis animeguru kan visa mig vägen!

I rockserien Beck är det lite låtskrivande. Jag har inte sett den själv, men Spring and Chaos handlar om författaren Kenji Miyazawa. Princess Tutu är fantasy, men berättelsen är som en berättelse om att skapa berättelser. Sen finns det några mangatecknarserier som Bakuman och Dôjin Work (mest Bakuman).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsternerad

Hej och välkommen! Lite svårt att säga vad du skulle kunna tycka om eftersom du bara sagt vad du sett, inte vad du faktiskt tyckte om dem, och vad du tyckte om med dem. :d

 

Men några serier som är allmänt omtyckta är Steins Gate, Code Geass, Cross Game, Fate Zero och Gurren Lagann.

 

 

Det är just dom jag nämnde som jag gillar mest, som gillar riktigt välgjorda animes som Hayao är riktigt bra på, bra musik, bra story, så älskar jag Jin Ro och Akira, den där mörka, grova känslan dem har, och typ 5 centimeters per second gillar jag meh. Jadu, kan ju vara lite svårt att hitta på nått i guess., kollar dom du skrev så får vi se om det är nått att hänga i granen, thx. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Lovely Complex flamsig? Nu förstår jag inte vad du menar? hehe... :rolleyes: Jag gillade humorn i serien framför allt även om den ibland verkade ha sockerchock och gick på högvarv.

Toradora är en av mina favoriter alla gånger och även Clannad bor på topplistan. Andra i samma stil som jag kan rekommendera då är Amagami SS, Angel Beats!, True Tears, Myself Yourself eller varför inte långfilmen The Girl Who Leapt Through Time? (inget av dem fanns på din lista så jag hoppas du kan hitta lite nytt här)

 

En bubblare här också: My-HIME - En kamp för både det goda och överlevnad. En bitvis glättig men också mörk skolserie som överraskar och är betydligt djupare än man tror i början. Sothis säger det bäst här: http://www.anime-pla...views/a221.html

 

Tack för tipsen, såg klart True Tears och det var exakt vad jag sökte.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte sett anime på ~3 år och har precis fått upp intresset igen. Såg nyligen Steins;Gate some jag blev fullkomligt förälskad i. Underbar serie.

 

Vad kan jag ha missat under min frånvaro för mästerverk? Söker vackra teckningar, realistiska karaktärer och gärna plot twists.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte sett anime på ~3 år och har precis fått upp intresset igen. Såg nyligen Steins;Gate some jag blev fullkomligt förälskad i. Underbar serie.

 

Vad kan jag ha missat under min frånvaro för mästerverk? Söker vackra teckningar, realistiska karaktärer och gärna plot twists.

 

Från de tre senaste åren, med givna tycken så kommer jag på några rekommendationer: Mahou Shoujo Madoka Magica, Angel Beats!, Durarara!, Bakemonogatari, Nisemonogatari, Higashi no Eden eller Break Blade. Ordnade i ungefärlig fallande ordning av plot twistedness.

 

Håller med, Steins;Gate är en underbar serie rakt av. Om vi delar smak i annat också så rekommenderar jag de två första i min lista å det varmaste.

 

Sedan kan jag hålla fram Mirai Nikki som en serie du kan försöka dig på. Tyvärr inte det bästa kvalitetsmässigt, men har plot twists som skiter tegelstenar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte sett anime på ~3 år och har precis fått upp intresset igen. Såg nyligen Steins;Gate some jag blev fullkomligt förälskad i. Underbar serie.

 

Vad kan jag ha missat under min frånvaro för mästerverk? Söker vackra teckningar, realistiska karaktärer och gärna plot twists.

 

Jag skulle rekommendera Mawaru Penguindrum, den har intressanta karaktärer, snygg animation och innehåller plot twists.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jo, det är som så att jag de senaste två veckorna börjat kolla på animeserier, och det är just kärleks/komedi anime som intresserar mig. Orkar inte med massa fantasy osv.

 

Jag har hunnit kollat klart på Peach Girl, Zitura Da Kiss och Toradora.

 

Jag vill ha tips på animeserier som är snyggt tecknade, huvudpersonerna ska se bra ut, de ska vara lite i samma stuk som serierna ovan.

 

Huvudpersonerna ska gärna vara tonåringar också! :)

 

Toradora är den serien som jag blev kär i, helt ärligt talat, jag älskar den serien!

 

Så snälla, några förslag? (a)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad är det första som dyker upp i skallen på mig. Bland det bästa jag sett i fråga om story, känsla och animering. Kan bitvis vara ett starkt drama och du kommer säkerligen gråta många gånger, men det är det värt.

 

Sen så finns Zero no Tsukaima som är väldigt likt Toradora (plus att Taigas röstskådespelare är med här också). Väldigt rolig fantasy- serie med liknande kärleksproblem som i Toradora. Finns fyra säsonger ute också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skip Beat är en romantisk/komedi/shojo-serie som jag rekommenderar. http://www.anime-pla...anime/skip-beat

Dock finns bara en säsong än så länge vilket gör den lite jobbig eftersom man vill se mer av den. (Om det kommer en andra säsong vet ingen). Jag rekommenderar den starkt iaf. :)

 

Edit: Killarna är riktiga bishonen (beautiful boys) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Halloj!

 

Är på jakt efter ny anime att titta på, har dock lite svårt att beskriva exakt vad jag letar efter. Något som fokuserar på en individ eller grupp i någon typ av sport- eller tävlingssammanhang. Jag har sett Hikaru no Go och Hajime no Ippo och gillade båda väldigt mycket. Det jag främst är ute efter, tror jag, är ett fokus på karaktärer/karaktärsutveckling och relationer samt att karaktären/karaktärerna i fokus utvecklas inom vad de nu håller på med. Det behöver inte handla om sport, men utvecklingen är viktig för mig. Helst inget som är alltför tramsigt, jag gillar dock humorn i Hajime no Ippo (som är ganska tramsig i min mening) men jag vill att det ska kännas trovärdigt, och inte som att hela serien är ett långt filler arc. Har serien lite längd så är det ett plus, men inte növändigt.

 

Jag har som sagt lite svårt att beskriva vad det är jag är ute efter, inte helt säker på att jag vet själv! Men jag är öppen för nästan allt och om någon har något förslag som stämmer in på någon av dessa punkter så är jag villig att kolla upp det i alla fall!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessa kanske kan passa in, fokuserade sportserier i detta inlägget. Har du något exempel på en icke-sportrelaterad anime du sett? Det blir lättare att ge tips då nämligen.

 

BaseBallserier:

  • Major
  • Cross Game
  • Touch

Fotbollsserier:

  • The Knight in the Area
  • Hungry Heart Wildstriker

Racing:

  • Initial D
  • Midnight Wangan
  • Future GPX Cyber Formula

Övriga:

  • Shion no Ou (shougi)
  • Eyeshiled 21 (Rugby, komedi kan uppfattas som tramsig)

Icke-sport;

  • Kemono no Soura Erin (Bestskötare som växer upp)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Major och Shion no Ou ser väldigt intressanta ut. Ska kolla in Suzuka lite senare också! Har egentligen inga exempel på icke-sport serier som jag har sett, men de förslag jag fått lär hålla mig sysselsatt ett tag framöver så tack så mycket för det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...