Hoppa till innehåll
Anime.se

Ge mig tips om anime att se


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Gangsta är okej, om än lite torr och känns som en budget-Black Lagoon. Jag har sett ungefär halva; att jag inte sett klart talar kanske inte till seriens fördel.

Jag gick igenom en betygssorterad topp-1000-lista på anime och tog fram några som jag funderar på. Slappnar på ålderskravet, men hur är dessa, är de spännande och seriösa men inte överdrivet? (Ett exempel som vi borde ha sett om vi inte redan sett och läst hade varit Fullmetal Alchemist Brotherhood.)

  • Another: inte riktigt action, tror jag, och ingen humor som sådant, men jag föreställer mig att den är typ lika fånig som Mayoiga.
  • Busô Renkin: jag vet inte riktigt vad för slags serie det är. Den är gjord av han som skapade Rurôni Kenshin, och jag har sett "roliga klipp" från den.
  • Gundam Thunderbolt: denna är kanske mer åt det allvarliga slaget, men kort, och jag tror att den är samtidig med Ettårskriget, så kanske ett bra tillfälle att introducera Gundam åt min bror.
  • Hellsing (OVA, dvs "Ultimate"): har sett den gamla teveserien; denna är nog bättre.
  • Katanagatari: har sett ett avsnitt (specifikt avsnitt 2); tror det kan fungera. Eller?
  • Overlord: vet inte riktigt vad som händer i denna serie. Allt jag vet är att det bygger på lättroman, så risken finns att det är för mycket fokus på animebrudar, men en serie om anime-Skeletor kanske är kul?
  • Scryed: från regissören av Code Geass, en serie med övernaturliga strider. Har varit nyfiken på denna i ett årtionde, men vet inte om den passar nu.
  • Shiki: Klona gav mig denna i uppgift att se för 4½ år sedan, så jag kanske ska slå två flugor i en smäll? Bara den inte är för "torr", då känns det inte som att det passar för grupptittande.
  • Tenkyô no Alderamin: nyast på listan. Jag gillar karaktärsdesignen på bilderna. Men är den bra? Är den underhållande?
  • Toshokan Sensô (Library Wars): det känns inte som att en serie om "bibliotekskrig" kan bli för blodigt allvarlig.

Vad tror ni om alternativen i listan?

 

Jag funderar också på Monogatari-serierna (jag har bara sett Bakemonogatari), men jag funderar på om det inte är lika bra att vänta tills alla Kizumonogatari-filmer har kommit ut på Blu-ray (borde vara runt sommaren 2017) och se dem i kronologisk ordning.

 

Funderar också på att ge Ore Monogatari ett försök. Gullegull förvisso, men Takeo är ju en sån karlakarl! (Jag har läst mangan motsvarande till avsnitt 14, tror jag.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte sett alla, men kan skriva några tankar kring dem jag har och om jag anser dem bra grupptittargrejer. De jag tänkte på när jag läste första inlägget som är med på listan där är Busou Renkin och Katanagatari främst, men stoppades av att göra ett inlägg lite pga att kravet var från de 2-4 senaste åren.

 

  • Busou Renkin. En av mina favoriter, faktiskt! En av de få serierna som jag faktiskt sett om fler än en eller två gånger (var ett par år sen nu dock). Tänk dig Full Metal Alchemist möter Fate/Stay Night. Den är väldigt shounen av sig där blodet kokar i striderna som nästan är lite over-the-top, släng in lite bra humor också så har du en serie. Papillon är dessutom en fantastisk "skurk", gillar du Hisoka från HxH gillar du nog Papillon. Kan vara lite mer seriös än väntat under vissa perioder, har jag för mig. Ett stort plus för mig är att den har ett slut som får en att känna att det är "klart", det behövs inte mer; den är självtillräcklig.
  • Hellsing Ultimate. Nästan så over-the-top som du kan gå, action överallt. Skulle nog reka som grupptittarserie, något som går att visa normisar utan att de känner sig helt alienerade, som att slå på en (ganska mörk?) actionrulle. Grym animation och vem gillar inte nazivampyrer?
  • Katanagatari. Ett tag sedan jag såg, men funkar garanterat. Har för mig att det är lite monster-of-the-week stuk på det och ganska mycket dialog á la monogatari-stajl (bra dialog, men många ord). Annars är fajterna balla, den är välgjord och komisk. Ett visst fokus läggs på Togames och Shichikas knoppande relation genom serien, men inget överdrivet romansdrama som kan kännas tradigt i grupp.
  • Overlord. SAO hade nog stort inflytande över Overlord, folk ville ha mer MMO/Virtual Reality anime och Overlord är för dem. Det handlar mest om anime-Skeletor som nu är fast i spelet, men är otroligt mäktig (därav Overlord), som går omkring och... gör saker. Räddar någon här och där och visar hur kraftfull han är. Kul att titta på om du absolut kräver mer från MMO eller spelgenren, men personligen tyckte jag den känns ganska tom i slutändan. Det är början på ett episkt äventyr, typ ett par avsnitt av Log Horizon, och början är nästan alltid långsam. Ge Overlord tre säsonger till med handling och mystik så tror jag den skulle vara en nagelbitare.
  • s-CRY-ed. Känner mig nästan inte kvalificerad att säga något om den, för jag kommer knappt ihåg något om den mer än att jag tycker den är bra och skulle gärna vilja se om den själv istället för att fortsätta på E's Otherwise. :happydrop: Men, öh, shounen, strider, organisation, något, något, sunrise?
  • Shiki. Kan nog kännas lite "torr", det är ett mer långsamt mysteriedrama/horror (som Ghost Hunt och Ghost Hound, om det säger något) än actionorienterad serie. Men den är intelligent och bra... bara kanske inte som grupptittarserie?
  • Toshoukan Sensou. Jag gillar Toshoukan Sensou. Lättsmält militärserie med lite action och karaktärsdrama. Inget överdrivet och det närmaste en amerikansk TV-serie du kommer på listan i den mån att går att slå av hjärnan och uppskatta den för vad den är. De arbetar i något liknande polisstyrkan och utrycker för att bekämpa brottslighet. Kanske en mer straightlaced animeversion av The Shield är en bra liknelse.

 

Listan är väl så gott som i ordning (topp 3 är de jag rekommenderar) för vad jag, personligen, skulle ta med mig på grupptittning, jag är dock väldigt partisk till Busou Renkin. Fast jag kan göra ett tillägg som jag dessutom tror skulle funka:

 

  • Zetman. Mörkare "superhjälte"-serie, ganska tragisk, mörkare i samma mening som att Shingeki no Kyojin är mörk. Jins origin story är en bra beskrivning, men är mer en "Dark Hero" än superhjälte. Actionpackat drama mot monster, "Players", som hotar mänskligheten och ifrågasätter människans sedlighet. Alla kan inte räddas och vad är egentligen "rättvisa". Främsta problemet är den kan kännas lite brådskad pga att de 13 avsnitten ska täcka 20 volymer av manga, mycket går förstås förlorat i processen, så det är blandade åsikter kring serien. Jag såg den när jag inte hade mangan under bältet och tyckte den var helt okej ändå.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sasuga Voffe-kun! En man att lita på!

  • Jag skippar nog Shiki, eller snarare sparar den till mig själv. (Nån gång, Klona! Nån gång!)
  • Jag hade ingen aning om att Overlord var en fast-i-ett-spel-anime! Jag trodde att det helt enkelt var en anime om en "final boss"-skurk med ett hjärta av guld. :-) Ser den själv nån annan gång.
  • Bibliotekskriget (eller borde det vara plural?) låter också som en annorlunda serie än vad jag hade föreställt mig, kollar in den själv. Nån gång.
  • Zetman var inte ett dåligt tips, fast jag står nog över, då jag har läst mangan. Eller förutom de sista två volymerna.

 

 

Men förresten! En tanke! Ordet "grupptittande" får mig framförallt att tänka på en genre: komedi! Egentligen borde jag tvinga honom att titta på Gintama, men finns det några andra bra komedier från de senaste åren? Komedier som jag och min bror gillar är Cromartie High School, Excel Saga, Detroit Metal City.

 

Jag gillade inte Azazel-san avsnitt 1 när det började, men jag kanske borde ge den ett nytt försök?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sasuga Voffe-kun! En man att lita på!

  • Jag skippar nog Shiki, eller snarare sparar den till mig själv. (Nån gång, Klona! Nån gång!)

Nu när det redan har gått mer än fyra år så känns det dumt att börja stressa. Sen precis som Voffe skrev så passar den inte riktigt in på dina kriterier just nu.

 

Skulle du behöva mer actionserier så kom jag att tänka på Caanan som jag såg att du inte hade sett. Om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte överdrivet mycket om den men jag tyckte att den var bra när jag väl såg den. Sen eventuellt Samurai 7 om ni vill titta på en blandning av feudala Japan och steampunk. Dålig CG i den men inte så mycket att man inte kan titta vidare på den, förutom det så gillade jag den.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack, jag sätter upp Canaan -- det är ju faktiskt från Masahiro Ando, regissören av Sword of the Stranger! -- och Samurai 7. Ett avsnitt kan man alltid ge dem! (Eller är det taskigt? Jag vill minnas att... Ando, eller kanske Canaan-författaren, var upprörd över hur folk nu för tiden inte ger anime en riktig chans utan dumpar serier efter ett avsnitt eller ännu mindre. Så jag kanske måste se tre avsnitt åtminstone!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Drifters får mig att le då och då. Första avsnittet fick mig att skratta så jag fastnade för den. Den korta beskrivningen: I en alternativ värld så finns det någon typ av "gud" figur och en "satan" figur som trollar in kända generaler och krigare från olika tidpunkter av våran egen världshistoria för att slåss mot varandra. De som slåss fär den goda sidan kallas "Drifters" och de som slåss för den onda sidan kallas för "Ends". På Drifters sidan har vi personer som Oda Nobunaga, Shimazu Toyohisa, Yoichi Suketaka, Hannibal Barca, Scipio Africanus, Butch Cassidy mfl. och på den Ends sidan personer som Grigori Rasputin, Jeanne d'Arc, Hijikata Toshizou mfl. Mycket utav humorn uppstår i konversationer mellan dessa figurer.

 

Mycket action och endel humor. Sitter humorn rätt för dig så kommer du nog att tycka om den. Därför så rekommenderar jag att du provar första avsnittet bara för att få en egen idé om hur den är.

 

 

Tenkyô no Alderamin : är en utav de bättre military serierna som dykt upp på sistone, inget mästerverk men sevärd för mig iallafall. Inte mycket humor dock.

Another: : Borde vara bättre än Mayoiga, iallafall enligt statistiken. Minns tyvärr inte mycket från den eftersom det var så längesedan jag såg den men jag minns att folk dör... vilket är alltid bra.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Action med humor? De e la bara titta på Keijo!!!!!!!! då.

 

Haha, njaaa, Keijo är nog inget jag vill se med andra människor. :blush:

 

Drifters får mig att le då och då. Första avsnittet fick mig att skratta så jag fastnade för den. Den korta beskrivningen: I en alternativ värld så finns det någon typ av "gud" figur och en "satan" figur som trollar in kända generaler och krigare från olika tidpunkter av våran egen världshistoria för att slåss mot varandra. De som slåss fär den goda sidan kallas "Drifters" och de som slåss för den onda sidan kallas för "Ends". På Drifters sidan har vi personer som Oda Nobunaga, Shimazu Toyohisa, Yoichi Suketaka, Hannibal Barca, Scipio Africanus, Butch Cassidy mfl. och på den Ends sidan personer som Grigori Rasputin, Jeanne d'Arc, Hijikata Toshizou mfl. Mycket utav humorn uppstår i konversationer mellan dessa figurer.

 

Mycket action och endel humor. Sitter humorn rätt för dig så kommer du nog att tycka om den. Därför så rekommenderar jag att du provar första avsnittet bara för att få en egen idé om hur den är.

 

Haha, ja, sista avsnittet sänds 23 december, så det kanske får bli en perfekt anime att se på julafton!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Behöver hjälp med att hitta någon lockande anime, ser på det mesta förutom mecha, föredrar något som är seriöst eller har något djup i sig. 

 

Hur är du som tittare? Är du ganska ny och har osett många av klassikerna, eller är du mer rutinerad så att vi måste gräva lite djupare för att hitta något du inte redan sett?

 

Men tre titlar då: Cowboy Bebop, Mushishi, Fullmetal Alchemist (från 2003 eller från 2009).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

bara sett full metal alchemist av de du nämnde, samt att det är svårt att beskriva de jag har sett för jag kan se om en anime och innan slutet kommer jag ihåg att jag har sett den, jag tycker mycket om psycho pass, darker than black, perfect blue, claymore, parasyte -the maxim-, Higurashi no Naku Koro ni, Hellsing, Wolf's rain, men kan ändå se serier som många kan ha problem med och ändå tycka är ok (det är svårt att beskriva)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Särskilt filmer är ofta väldigt präglade av sina regissörer, så jag skriver i sådana grupperingar.
 
Makoto Shinkai (regissören av 5 Centimeters per Second och Kimi no Na wa):

  • The Place Promised in Our Early Days: har inte sett den själv, men den bör nog nämnas ändå.
  • Children Who Chase Lost Voices: flicka träffar en pojke från en underjordisk värld och följer honom dit på en resa. Temat kretsar kring döden.
  • The Garden of Words: en gymnasiekille som vill bli skomakare förälskar sig i en vuxen kvinna.

Hosoda Mamorus filmer är allmänt uppskattade:

  • The Girl Who Leapt Through Time: sorglös gymnasietjej upptäcker att hon har förmågan att spola tillbaka tiden, vilket hon gör med glädje, tills saker skiter sig.
  • Summer Wars: gymnasiekille får följa med gymnasietjej på släktträff under sommarlovet; när det uppstår en nationell internetbaserad kris är killen och släkten de enda som kan rädda landet.
  • Wolf Children: kvinna som fått barn med en varulv blir ensamstående mamma på landet, men det är svårt att uppfostra hemliga vargungar.
  • The Boy and the Beast: har inte sett, men den bör också nämnas.

Regissören Satoshi Kon var en legend, och hans tidiga bortgång en tragedi!

  • Perfect Blue: idolsångerska har problem med sin karriär och med hotfulla fans, och stressen gör att hon får allt svårare att urskilja vad som är verklighet; thriller.
  • Millennium Actress: dokumentärfilmare intervjuar en gammal skådespelerska, vars återberättande (bildligt talat) suger in alla närvarande i hennes minnen.
  • Tokyo Godfathers: en julfilm där tre hemlösa -- en gubbe, en transvestit och en tonårstjej -- hittar en övergiven bäbis, så de bestämmer sig för att hitta barnets föräldrar.
  • Paprika: med en ny uppfinning kan man gå in i folks drömmar, på gott och ont, så när den blir stulen börjar den mystiska Paprika att följa spåren efter tjuvarna, genom människors drömmar.
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag förutsätter att jag känner mig själv (yeah, right) rätt väl vid det här laget och om så är fallet så verkar 40-årskrisen ha kommit som ett brev via posten.

 

I ett försök att lära känna mig själv och identifiera problematiken, eller kanske snarare att fly verkligheten, så undrar jag om det finns någon lämplig anime inom ämnet som jag kan utforska? Tråden är kanske inte rätt plats för det här, men jag tar gärna emot lämpliga tips på manga med om sådana finns.

 

Det kan vara allt ifrån superseriös anime/manga, till något mer oseriöst och med glimten i ögat.

 

Det måste kanske inte vara just en 40-årskris, men något åt det hållet i alla fall.

 

Det känns som att jag vid det här laget borde veta vad jag ska göra med mitt liv och var min plats är, men jag lever kvar någonstans i tonåren eller strax i närheten av övergången till vuxenlivet. ;) :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...