Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

BU1jW.jpg

 

Var god träffa Koko Hekmatyar. Koko, dotter till en fraktmagnat, är en ung säljare för bolaget HCLI. Koko är en glad tjej som gillar att åka runt jorden, besöka spännande platser, smuggla vapen och att undvika polisen. Koko har en skruv lös.

 

 

 

8CjGc.jpg

 

Var god träffa Kokos livvakter, en brokig skara människor som kanske bara har två saker gemensamt: sin lojalitet mot Koko, och en imponerande skicklighet i väpnad strid. De kan hantera allt från knivar och handeldsvapen till helautomat- och krypskyttsgevär till sprängmedel och raketgevär.

 

 

 

w7esw.jpg

 

Var god träffa Jonah, Kokos senaste leksak. Jonah är en kallsinnig ung man som hatar vapen och vapenhandlare, vilka bär skulden till så mycket av hans livs olycka. Trots detta är han barnsoldat. Trots detta har han låtit sig rekryteras av Koko -- en vapenhandlare. Det är något med Koko som fascinerar honom...

 

 

 

Jormungand är, förutom namnet på asatrons orm som slingrar sig runt världen och biter sin egen svans, den senaste serien av animestudion White Fox, som producerat serier som Katanagatari och Steins Gate. Originalet är en 11 böcker lång manga av Keitarô Takahashi, som gick från 2006 till början av 2012. (Den är alltså avslutad!)

 

Det är knappast orättvist att jämföra Jormungand med Black Lagoon, seriens närmaste levande släkting. Black Lagoon har kanske lite mer "färg", men båda är de välpolerade serier som utspelar sig en god bit bortom moralens och juridikens gråzoner, mitt bland vinande kulor. Och medan Koko arbetar med mer eftertanke än Revy från Black Lagoon, råder det inget tvivel om att de skulle kunna se på varandra med respekt.

 

Åtminstone vad gäller den ena av dem, enligt serien som Takahashi tecknade till Black Lagoon-illustrationsboken "Book of Venom":

 

GVILP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var god träffa Koko Hekmatyar. Koko, dotter till en fraktmagnat, är en ung säljare för bolaget HCLI. Koko är en glad tjej som gillar att åka runt jorden, besöka spännande platser, smuggla vapen och att undvika polisen. Koko har en skruv lös.

 

Hahaha! Värsta dejtingannonsen förutom sista meningen då som nog kan verka aningen avskräckande för många. :rolleyes:

Kollade in första avsnittet här och det verkar ju kunna vara en kul serie. Nån som har sett mer eller läst mangan och kan ge en vink om det är något att ha eller om det trålar iväg i en evighet utan någon vettig handling eller slut?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade problem med avsnitt 3-4:

Spoiler
De knäppa yrkesmördarna i Orchestra står typ max 20 meter ifrån Koko och de andra. Orchestra står dessutom bara rakt upp utan att skydd. De skjuter upp sina magasin och laddar om. Handeldsvapen, halvautomatiska och helautomatiska gevär -- no dice. Valmet får till ett skott i mannens axel medan han står på huk med ryggen mot henne. Han blir sur och skjuter med en AKM-eller-vad-det-är medan Chinatsu håller upp polisskölden -- men han står ju vid sidan om skyddet. Så kommer Lehm till undsättning: han står 20 meter ifrån Orchestra, på deras "klockan tre", och de vet inte om det. Han skulle ju hinna skjuta dem fem gånger om! Efter det så springer Jonah rätt på dem! Rakt på! Med sin kulsprutepistol, mot Orchestra med automatkarbin och polissköld! Max 20 meter! Och ingen av dem träffar sin motståndare!

 

Det påminner om vad Volbla skrev om "intrigpansar" i Black Lagoon -- men snäppet värre: det som Volbla talar om handlar väl om oviktiga personer som skjuter på hjältarna. Här är det ju namngivna yrkesmördare som skjuter på de skickliga huvudpersonerna. De borde ju vara bättre än så här! Fan, vi vet att de är bättre, Orchestra sköt ihjäl polisens krypskyttar som låg dolda typ 50-100 meter bort -- och det med hög precision!

 

Det var också otroligt att Kokos gäng klarade sig ur bilen oskadda -- Orchestras vapen gjorde ju hål typ fem centimeter i diameter. Nej, det var inte speciellt trovärdigt.

 

Men avsnitten var okej. Det var intressant att se Koko livrädd när hon trodde att hon var tvungen att ta sig till hotellet från polisstationen ensam. Och vad tror ni att Koko berättade för Chinatsu, anledningen till varför hon säljer vapen? Chinatsu, som är helt knäpp, tycker att Koko är ett monster...

 

Kanske det har något att göra med raketuppskjutningarna man såg i början av första avsnittet och i öppningsvinjetten. Kanske hon vill skicka kärnvapen på någon storstad. Vad nu det ska tjäna till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Oj jäklar, avsnitt 22 (avsnitt 10 i säsong 2) var kanske det bästa hittills. Generalplanen avslöjas, och plötsligt står allt på spel.

 

Avsnitt 22

Spoiler
"Jormungand" är planen att medelst satelliter och världens enda kvantdator förhindra bruket av flygplan, och att kontrollera världens alla transporter. Målet: att utrota krig. Koko ser koko ut när hon avslöjar sina planer, och med insikten om att hundratusentals människor kommer att dö när deras flygplan störtar så börjar man förstå att till och med psykopatiska mördaren Chinatsu (se inlägget ovan) tyckte att hon var ett monster.

 

Och Jonah, sen. Först den där badscenen, som tog deras sedan start knäppa relation ett steg till (hur gammal är han ens? 12-13 år?), sen i slutet att Jonah reagerar med fasa och vrede. Koko blev överraskad. En bra set-up: minns hur R menade att Jonah var Kokos "spärr" av nåt slag. Och i avsnittet frågar hon honom om han fortfarande älskar världen. Det verkar som att Koko drivs av att göra det för honom i någon mån. Hur kommer då Jonahs uppror att påverka hennes fasta vilja? Vilka kommer leva, vilka kommer dö? Två avsnitt kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett bra avsnitt och det blev ju inte direkt mindre spännande, tänkte bara skriva om en scen i avsnitt 17 som jag fastnade för innan jag börjar med avsnitt 22.

 

Avsnitt 17

Scenen där en medlem i SR försöker lönnmörda Caspar fastnade jag riktigt för, när man får se helt lugna Chequita först blockera svärdet med skon och sen kontra med en knäspark i huvudet och tar fram pistolen och knäpper lönnmördaren medan hon berättar för Caspar att de är under attack. Gränsen mellan att det blir coolt eller löjligt men i det här fallet tycker jag att de lyckades.

 

Avsnitt 22

Först vill jag säga att jag tycker att den skötte striden mot Nattniorna bra då de visade det som att de var ungefär lika bra, jag har sett det förut och tycker att de ser löjligt ut när den andra sidans elitteam får storstryk av den andra sidans eller vise versa. 

 

Planen Jormungand då, som Minami sa så är namnet lite ironiskt att namnet på operationen är tagen från en best som bara levde i havet och på marken. Minen Koko gör när hon först förstör för Nattniorna och när hon berättade planen för alla var precis så jag ville ha den, tillräcklig galen min för att jag ska le. Jonnahs reaktion måste vara det värsta tänkbara för Koko för om jag inte minns fel så sa hon tidigare i serien något till honom i stil med "om alla andra kommer att hata mig så hoppas jag att du fortfarande på min sida". Om det nu går så långt att de skulle behöva skjuta/skjuta mot Jonnah skulle alla klara av att göra det, Valmet skulle nog göra det om hennes älskade Koko var i fara även om det är Jonnah och Lehm för honom känns det som att man aldrig vet riktigt vart man har han. Bara två avsnitt kvar vilka jag hoppas blir blodiga!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Skönt att äntligen få se vad som hände efter avsnitt 22.

 

Avsnitt 23 & 24

Det som hände efter att Koko berättade sin plan och Jonah fick panik och drog sitt vapen och siktade mot Koko blev mycket mindre dramatisk än vad jag hade väntat mig. Troligtvis fick han bara panik och ville fly från allt som oftast är den enklaste vägen ut och troligtvis förföljde det honom de två år han jobbade för Kaspar. 

 

Jag tycker att det var skönt att Jonah och gänget återförenades till slut även om jag nästan kunde gissa det innan Kaspar sa att han skulle sluta. En sak jag funderade på när avsnittet avslutades var att om Koko skulle låta Jormungand vara oaktiverat om nu inte Jonnah ville det eller skulle hon bara låta den ligga och slumra. Nu var det väl bestämt från början att det skulle hända men det är kul att leka med tanken. En annan scen jag målade upp i huvudet var att man fick se plan falla från himlen som ett tecken på en ny era men den här slutscenen får väl duga.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...