Hoppa till innehåll
Anime.se

Åttonde generationens spelkonsoler


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det talas och spekuleras friskt om den åttonde generationens spelkonsoler, alltså uppföljarna till Wii, Xbox 360 och Playstation 3. Wii U har förstås redan kommit ut, och verkar inte ha höjt så många ögonbryn, men hur känner ni inför dem, speciellt då "Xbox 720" och "PS4"? Är de intressanta? Tror ni att det blir mycket kraftfullare system än idag, eller kommer de fortfarande att jämföras ofördelaktigt med kraftfulla speldatorer? Revolution eller evolution?

 

Jag köpte min Xbox 360 år 2008, när den hade sjunkit i pris till ett par tusenlappar. Jag kommer knappast att köpa någon ny spelkonsol på release-dagen, det spelar jag för sällan för, men jag kan tänka mig något liknande igen. Men det hänger rätt mycket på möjligheten att spela begagnade spel. Jag tycker inte att det är värt att betala 500-700 spänn för ett nytt spel, utan väntar hellre tills jag kan köpa det för 100-200 kr. Om Microsoft och Sony bygger in system för att spärra begagnade spel och hyrspel så kommer jag att stå över -- om det nu inte är så att nya spel kommer att kosta 100-200 kr.

 

Så vad tycker ni om allt detta? Längtar ni till presskonferenserna på E3 eller liknande där de kommer att avslöja sina nya maskiner, eller tänker ni bara "suck, konsolspelandet är så dött; det är spel på PC/surfplatta/mobiltelefon som gäller!"?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte min Xbox 360 år 2008, när den hade sjunkit i pris till ett par tusenlappar. Jag kommer knappast att köpa någon ny spelkonsol på release-dagen, det spelar jag för sällan för, men jag kan tänka mig något liknande igen.

 

Jag känner exakt likadant, när nyhetens behag lagt sig och priset hyvlas av med några tusenlappar kan det bli aktuellt. Instämmer även om spelpriserna, jag kan inte minnas något tevespel som jag hade kallat prisvärt för 600kr. Visserligen får man alltsomoftast ganska många speltimmar, men det ser jag personligen mest som en nackdel. Även om jag är intresserad av att veta hur storyn i ett spel slutar så vill jag inte spendera 30 timmar på det när jag tröttnat på spelmomenten efter 3.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte konsolerna kommer att dö ut eller sjunka överdrivet i popularitet, dock kommer de aldrig kunna tävla med datorer i kapacitet. Inte på det sätt de gör dem idag. Dock bland de nya konsolerna så tycker jag att Valves så kallade "Steam-Box" som det ryktas om verkar vara den intressantaste. Har egentligen inte hört så mycket om någon av de nya konsolerna men det kommer väl fram så småningom.

 

En sak e dock säker, priserna för konsolspel är sjukt höga, sen sjunker de långsamt också. Bl.a därför jag inte spelar så mycket på konsol längre.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, jag köpte mitt PS3 runt julen 2010 sedan dess har min blu-ray spelare dött 3 gånger, det har kostat mig drygt 1900 kr. Jag kommer förmodligen ändå köpa ett PS4 när det kommer ut, för att det har varit som en tradition för mig och mitt syskon ( i källaren ligger resten av sonys mästerverk ). Ifall att PS4 kommer ut med risker att få väldigt mycket systemfel så har jag nog inte lust att lägga ner pengar på det.

 

Det finns också spel som jag tycker är väldigt mycket roligare på en konsol än vad det är på PC som t'ex Assassins Creed och de flesta sportspelen ( NHL, FiFA osv ) dessutom är det nog lika prisvärt att köpa ett nytt spel för en spelälskare som det är för mig att köpa en figur men priset på figurer brukar aldrig sänkas ser det ut som :(

 

 

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag primärt en pc-spelare, så jag är partisk mot PC-sidan. Wii U tror jag helt enkelt inte på, jag tvivlar starkt på att den kommer få lika stora framgångar som Wii. Inte minst för att den fått kritik för sin svaga CPU av flera utvecklare från blandade studios.  Jag misstänker att denna generationen blir den sista som egentligen kommer att kunna klassas som konsoler. Både de läckta specifikationerna till "xbox720" och PS4 talar för att de kommer ha relativt normal hårdvara i sig som i mångt och mycket påminner om det som vi slut konsumenter kan köpa, i.e. sony kör inte med CELL-arkitekturen längre. 

Gissningsvis kommer microsofts konsoll köra en bantad variant av windows 8 med touch-gränssnittet, och en hel del gemensamt med PC-utveckling, för att underlätta för utvecklare. Det är egentligen bara nästa steg efter att ha gjort samma sak med windows phone. 

Jag antar att ps4an kommer köra en variant av opengl 4.x, precis som xbox 720 kommer köra en variant av directx 11.1. 

 

Personligen tror jag på steambox från Valve, det om jag förstått det rätt ska vara en ganska öppen standard med vissa krav på prestanda. Däremot är jag lite osäker på hur den kommer fungera. Den största fördelen konsoller har jämtemot PC är att hårdvaru-speccsen är konstanta (och att man slipper väldigt mycket överliggande mjukvara, OS osv.). En annan fråga är vad kommer den ha för OS i grunden, windows med directx för störst spelutbud eller linux med openGL? Jag är väldigt nyfiken på steambox, men det finns helt enkelt väldigt många frågetecken kring hur den kommer fungera. 

 

Kommer jag köpa en konsol? Definitivt inte, eller jo kanske om de är lätt att utveckla och leka med den, men annars inte. Det enda jag saknar från konsolerna är final fantasy serien (fast de efter FFX verkar inte så bra). 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gilla mitt 360, jag tycker att det kan vänta lite typ 3-4 år till. men jag tro att dom nya konsolerna kommer blir succe. Det ända som kommer vara tragiskt är spelen jag min när 360 kom ut, var inte så roliga spel som fanns ute då. :/ Sen tro jag att alla kommer lira 360 & Ps3 för GTA V så kommer nu i höst, det kommer ta ett tag innan vi tröttna på dem gamla konsolerna tro mig. :)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som konsolspelare själv ser jag fram emot E3 med brinnande passion, för detta tycks bli den mest intressanta i mannaminne. Xbox 720 mot Playstation 4 mot Wii U mot Steambox; konsolkriget kommer att dras igång på fullaste allvar, alla med sina argument varför vi som spelare måste ha deras konsoler. Hur mycket jag än älskar mina nuvarande HD-tvillingar känner jag att det är hög tid för grafiken att hottas upp lite. Angående Sony mot Microsoft har jag hört rykten som talar för båda delarna: PS4an är lättare att tillverka till, Xboxen har mer RAM, och i dagsläget är det omöjligt att avgöra vilken jag kommer att skaffa först.

 

Det som jag är mest intresserad av är dock den så-kallade Steamboxen. Som sagt finns det många frågetecken runt den just nu, men om den gör vad jag tror och vill att den ska göra, ge dig tillgång till alla Steamspel på TVn, utan en dators krångel, kan den rent av bli det mer attraktiva alternativet mot både Microsoft och Sony. Det talas också om att den skall vara lätt att uppgradera när tiden kommer, vilket betyder att den kommer att hålla genom många generationer.

 

Vad som än händer så välkomnar jag den nya generationen med öppna armar.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är också en PC-spelare som Dread. Men den här generation så blir det nog PS4 (eller vad den kommer kallas) för mig. MIn andlening kan man nog se i generationerna som kom före. De spel som har kom ut bara för bara en konoll har varit bara för xbox Halo series eller för Ps så har vi God of Wars serien. Spelen som har kommit ut har varit mer central mot single player än mot multiplayer på PS än Xbox. Det finns ju spel som går imot normen som Blue Dragon och Resistance.

 

Det finns också spel som jag tycker är väldigt mycket roligare på en konsol än vad det är på PC som t'ex Assassins Creed och de flesta sportspelen ( NHL, FiFA osv )

 Det flesta sportspel´s kontroll är så mycket bättre på konsoler än den är på en PC. Du inte heller slå hur kul det kan vara sitta ett par stycken och spela mot varandra. På PC sitter du för det mesta själv och spelar mot datorn och det är inte kul ovasätt på vilken konsoll du spelar på.

Men i mitt tycke så är  FPS´s kontroll är bättre med ett tangentbord och mus än med en kontroll.

 

Vilken kommer var segare efter en här genartionen. Jag tror att det är spel som kommer av den stora fakton. Will U har ju inte varit de bästa, X som komma ut Will U ser ganska lovade ut. Det sägs att Persona 5 kommer snart till ... ok det vet vi inte ännu men risken finns att den kommer vara PS4(jag drar att de andra spelen i serieren har varit PS innan). Men vi får se hur konsollerna kommer klara bäst och vilka spel som kommer vara de stora dragplåsterna till dem.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajuste, Steam Box hade jag glömt bort. Den låter som en rimlig kompromiss mellan fördelen med PC:ns frihet och fördelen med spelkonsolens fasta standard. Speciellt intressant med något som låter mig spela de 120 Steam-spel jag betalat för men inte har spelat... :happydrop:

 

Å andra sidan så ska den väl bygga på Linux, vilket kanske innebär att jag kommer att kunna spela dem på min hemdator, vilket just är skälet till att jag inte spelar dem nu. (Kör inte Linux, men nästan.) Om min dator blir en speldator så behöver jag ju ingen speciell spelkonsol. (Å tredje sidan så är det ju mer än en fråga om bara spelkompabilitet -- som kompabilitet med hårdvara.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det stora frågan för mig är om kommande generation kommer att vara bakåtkompatibel. jag har ännu inte införskaffat någon av dagens konsoler, mer än Wii, men är väldigt sugen på att skaffa PS3 eller Xbox 360 också. Men om nästa generation är bakåtkompatibel kan jag ju hoppa denna version och vänta tills de nya konsolerna kommer,. Annars blir det väl att jag köper någon av de nuvarande och väntar ett bra tag innan jag ger mig in på nästa generation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det är väldigt osannolikt att de är bakåt kompatibla. På sin höjd kommer de ha de mest kända wii-spelen i nintendo store (eller vad nintendos online affär heter). Hur det ligger till med xbox 720 vet jag inte, men jag tror inte PS4an kommer ha det alls med tanke på arkitektur skillnaderna mellan plattformarna (och hur stora problem de hade med att emulera PS2an till PS3an). 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PS4 är den konsol som lockar mest för min del men innan jag har sett specifikationer om den eller Xbox 720 kan jag inte säga helt klart vilken det blir men någon av dem blir det nog. Att inhandla någon av dem på släppdagen kommer inte på frågan för dels är de så dyra då och sen brukar det vara väldigt dåligt med speltitlar. Köpet blir när jag ser vilka titlar de kommer att få och vilka som verkar intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med PS4 har det väl varit spekulationer om att de kan strömma spel för bakåtkompatibilitet. Alltså, som att fjärrstyra ett PS3: man skickar kontrollsignaler och får tillbaka ljud och bild. (Sony hade visst köpt nåt bolag som utvecklat system för sånt.)

 

Jag tycker att det låter... helt klart suboptimalt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det var ju något 2 timmar långt jippo i natt när de avtäckte PS4 och deras nätverk och cloudfunktion kommer på sikt att låta dig spela alla PStitlar (från 1, 2, 3 och 4) och du kommer att kunna strömma detta live och direkt till din Vita (utifall att du inte kan sitta vid TVn). Bra? Tja, kanske för den som spelar spel som går att spela med styrspak och ett par knappar. Det rör sig dock om spel som inte ger mig något så för mig känns det väl som en kul feature men som inte skapar något köpsug hos mig. Egentligen är väl jag fel person att uttala mig eftersom det enda jag bedömer vara spelvärt är MMORPG, RTS och FPS och inga sådana spel kan spelas med handkontroll.

 

Såg för övrigt något om prestandan. Visst är det ett stort steg upp från PS3 men kom igen, ett GTX680 som har funnits ett bra tag nu driver mer än 400 gånger så många "operations per second" som PS3:an, nämligen 5 000 000 000 000 (fem biljoner). Detta kallas för teraflops. PS4 ligger på 2 teraflops och ett bra kort till en PC (IDAG, ungefär ett år innan PS4 ens börjar säljas) ligger på 250% av PS4ans prestanda.

 

Men, man kanske ska se konsoler för vad de är istället för att jämföra med en plattform som alltid kommer att vara överlägsen både tekniskt och spelkontrollmässigt. Egentligen är de ju en liten kompakt låda med budget-PC-delar som håller en fast standard under en hel konsolgeneration. Detta är förvisso ett enormt gissel för ambitiösa speltillverkare men samtidigt något som gör det lättare för mindre duktiga speltillverkare att åtminstone hålla sig nära "standarden". För spelaren däremot är det ett sätt att ta del av en konsolgenerations spel utan att behöva bekymra sig för hårdvara.

 

Eftersom jag misstänker att de nya konsolerna kommer vara fortsatt billiga (alltså kosta ungefär vad bara ett vettigt grafikkort kostar till en PC) så kanske det kan vara värt att skaffa en ändå, trots att de spel som kan spelas på konsol egentligen inte är något jag normalt sett tycker att det är värt att lägga lite av sin dyrbara fritid på. Det jag kan tänka mig att införskaffa däremot, för de kvällar när man har polare över, är fotbollsspel som FIFA och beat 'em ups (för övrigt två exempel på spel som SKA spelas med handkontroll).

 

Vi får väl se vad Microsoft har att komma med. Frågan är bara när de väljer att avtäcka sin nya konsol. E3 kanske?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Satt själv uppe i nat från 12-02. Min fullständiga reaktion till allt detta vart bara wow...Själv så är jag en konsoll nörd av någon anledning. Tycker själv att konsoll är det enda settet att verkligen spela, men som sagt detta är en tycko sak. Visst så kan jag hålla med om att en pc alltid kommer att vara överlägsen när det kommer till prestantadern. Men du får sedan tänka på vad en bra gamer pc kostar nu förtiden. Att satsa på en konsoll som kommer att räcka en hel spelgeneration eller en pc där du måste uppgradera för att hålla jämna steg med utvekligen så skulle jag nog välja att ta Ps4.

 

Men vi får väll se vad E3 har att erbjuda oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejjen med konsoler är ju att tillverkarna alltid kan maxa vad konsolen klarar av. Även om pc alltid kommer se bättre ut, så är det ett ganska begränsat antal som har hårdvaran för att få ut den grafiken. Många pc tillverkare lägger ju också miniminivån ganska lågt för att så många som möjligt ska kunna spela.

 

Men det är klart, när en konsol varit ute ett par år, så har ju priserna sjunkit på de flesta pc komponenterna. Har själv spelat mest pc senaste året. Men då har ps3:an och xboxen stått för majoriteten av mitt spelande senaste 5 åren. Mest störande med pc är att det är lite meck ibland att få ut max grafik där man kan hålla gämn framerate.

 

Vad jag hoppas mest på ps4:an är minimerandet av laddningstider, det är det som stört mig mest med konsoler senaste åren. Men tyckte jag läste något om att de stoppat in en ssd disk, vilket är ganska trevligt =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Att kunna streama spelen ifrån de tidigare generationerna kommer ju öka de spel som jag vill spela iallafall. Det finns många spel ifrån den förra generation som hade varit kul att testa tex heavy rain, catarina och Fight night 4. Jag råkade missa den delen av presskonferensen. Men det jag såg var att spelutvekanrna var att det lättare att programmera spelen på en PS4 än på en PS3. 

 

MEn det var en sak som kom upp i eftersnaket på hemsida som jag såg på.OM PS4 och XBOX720(eller vad den kommer hetta) kommer ha samma uppläga som en PC. Betyder det att vi kommer kunna se vissa spel serier som bara har varit på konsoller innan, kommer de till PC?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har precis fått ett uppsving efter en längre tids speldödhet, och för ytterligare typ 5 år sedan gjorde jag ju en helomvändning eftersom jag tidigare dissat 360n som en vettig konsol. Nu verkar den vara Platsen för hjärndöda knäpplir, vilket är precis vad jag vill ha.

 

Min reaktion på det jag hört från konsollerna är "hur mycket vill de övervaka oss egentligen?". Rykten om att det inte ska gå att spela begagnat på 720n (eller vad den nu heter) och att Sony har ansökt om patent för samma sak, att 720s ska kräva någon form av Kinect-funktion (hatar inte men ogillar Kinect/Move etc) samt att de ansökt om ett patent för teknologi som håller reda på hur många som sitter framför TVn gör att den lilla lilla lilla lilla paranoja jag hade inom mig vaknar till liv. Hallå, vad är det jag skriver under på egentligen? Är det meningen att Microsoft ska hålla reda på hur många som spelar spelen jag köpt?

 

Vad gäller PS4ans förmåga att streama tidigare spel… nej tack. Jag vill inte. Jag vill ha spelen och spela dem själv, jag vill inte streama spel och få ännu sämre reaktionstid; generellt sett har jag inget till övers för att spela online alls. Jag är sofflirare. Med det sagt rör brist på bakåtkompatibilitet mig inte ett dugg. Jag menar, jag har ju de gamla maskinerna. Varför ska jag bry mig? Om de nya maskinerna kommer hålla på och "registrera" att jag spelar spel X så nej tack. "Lite annat" (de som vet, vet) har fått mig att bli lite SÅDÄR SMÅOROLIG för om man inte sen får upp i ansiktet att "nej, du har spelat Galgun, så glöm att du får anställning som lärare".

 

Så… nä, det kommer inte bli någon ny maskin för mig. Efter en två tre år, kanske. Om jag inte får höra några skräckhistorier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sony har dock gått ut med att man ska helt kunna stänga av de "sociala" delarna och spela helt utan internet. Om alla tjänster kommer att kunna stängas av individuellt, eller om man exempelvis måste sätta på kameran för att kunna komma in och köpa spel på PSN, återstår att se.Själv förblir jag försiktigt optimistisk; jag kan inte tänka mig att Sony skulle göra en sådan blunder att påtvinga sina användare funktioner som de vet med sig att inte alla vill ha. Saker som inte stör spelandet, som troféer, är en sak, men att alla spel som man spelar obligatoriskt måste streamas live på PSN tror jag först när jag ser det.

 

Om Microsoft för övrigt går igenom med den ryktade planen att låta kameran registrera hur många som spelar med dig och spärra spelet om det är för många, då har de för evigt förlorat en kund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sony har dock gått ut med att man ska helt kunna stänga av de "sociala" delarna och spela helt utan internet. Om alla tjänster kommer att kunna stängas av individuellt, eller om man exempelvis måste sätta på kameran för att kunna komma in och köpa spel på PSN, återstår att se.Själv förblir jag försiktigt optimistisk; jag kan inte tänka mig att Sony skulle göra en sådan blunder att påtvinga sina användare funktioner som de vet med sig att inte alla vill ha. Saker som inte stör spelandet, som troféer, är en sak, men att alla spel som man spelar obligatoriskt måste streamas live på PSN tror jag först när jag ser det.

 

Om Microsoft för övrigt går igenom med den ryktade planen att låta kameran registrera hur många som spelar med dig och spärra spelet om det är för många, då har de för evigt förlorat en kund.

 

Det är väl typiskt Sony att göra just det (lägga till oönskad funktionalitet, skydda användaren från sig själv osv.)? Var väl de som var först ut med rootkit på sina usb-stickor, visserligen fick de böta väldigt mycket för det tilltaget. Men om de av någon väldigt märklig anledning fått för sig att det var en bra idé, vem vet vad mer de kan få för sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sony har dock gått ut med att man ska helt kunna stänga av de "sociala" delarna och spela helt utan internet. Om alla tjänster kommer att kunna stängas av individuellt, eller om man exempelvis måste sätta på kameran för att kunna komma in och köpa spel på PSN, återstår att se.Själv förblir jag försiktigt optimistisk; jag kan inte tänka mig att Sony skulle göra en sådan blunder att påtvinga sina användare funktioner som de vet med sig att inte alla vill ha. Saker som inte stör spelandet, som troféer, är en sak, men att alla spel som man spelar obligatoriskt måste streamas live på PSN tror jag först när jag ser det.

 

Om Microsoft för övrigt går igenom med den ryktade planen att låta kameran registrera hur många som spelar med dig och spärra spelet om det är för många, då har de för evigt förlorat en kund.

 

Så hårt fram har de inte gått, jag har bara hört att de ansäkte om patent för att registrera hur många som Kinect uppfattade. Därifrån är det bara spekulationer, de värsta hävdar ju förstås att vissa filmer inte skulle visas om man var för många, till exempel. Microsoft själva kommer givetvis hävda (precis som alla som övervakar sina kunder gör) att det är bara är "i statistiksyfte, så att maskinen kan rekommendera Rätt Spel Till Dig Och Ge Bättre Service" men efter allt jag hör känner jag obehag av blotta vetskapen  att maskinen VILL registrera hur många som sitter framför TVn. Jag skiter blankt i vad de använder informationen till, JAG VILL INTE GE DEM DEN INFORMATIONEN, PUNKT!

 

Sony har ju till och med skrutit att PS4an ska lista ut vilka spel du vill ha och ladda ner dem automatiskt i bakgrunden (just exakt det där läste jag på VideoGameGeeks newsfeed). Jag menar WTF? Ladda ner testversioner utan att be mig om lov? Nyttja min bandbredd på eget bevåg? Så helvete heller!

 

Och som sades, om Sony tror jag nästan vad som helst. Deras root-kit på sina CD-skivor visar att de inte har några skrupler eller något omdöme. Jag kan just tänka mig en sån sak, att man KAN tekniskt sett spela offline, men att man blir stympad om man inte gör det. Redan nu, på XBOX360, måste man ju vara online för att spela indie-spel… liksom varför? Ligger inte spelen på min maskin, eller? Som sagt, jag struntar i om de vill veta hur ofta jag spelar Avatar Legends eller Legend of Godolrak, det ska inte vara ett MÅSTE att informera om det när man väl köpt spelet. Med tanke på att jag ändå spelar indie-spel på 360n, och att jag faktiskt i stort sett alltid är online ändå, gör att jag känner mig som grodan som sakta kokades - att man trots att man är sur liksom går med på det av slentrian för att man till slut inte orkar med allt meck som krävs för att hoppa ur kastrullen - och till slut ligger man där, kokt och död (ett meddelande från Polisen: "Vi ser att du har spelat Galgun. Du är härmed misstänkt för barnpornografiinnehav, var väl infinn dig på måndag klockan 10:00. Vägran att göra så utan laga förfall (se nedan vad laga förfall är) kan medföra böter på upp till 2000 kronor […])

 

Jag vete fan alltså. Jag vet att ovanstående är överdriven (?) paranoja, men… det är lite si och så när man känner att även om vi inte är där än, så är det lite ditåt det barkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sony har ju till och med skrutit att PS4an ska lista ut vilka spel du vill ha och ladda ner dem automatiskt i bakgrunden (just exakt det där läste jag på VideoGameGeeks newsfeed). Jag menar WTF? Ladda ner testversioner utan att be mig om lov? Nyttja min bandbredd på eget bevåg? Så helvete heller!

Jo, just den grejen hoppas jag verkligen man kan stänga av. Om inte annat för att jag inte vill att den ska ta upp onödigt hårddiskutrymme. Att den rekommenderar spel för mig har jag ingenting emot, men jag vill kunna själv bestämma när och om jag vill ladda ner en demo eller ej. Speciellt när de nu har den fiffiga funktionen att man kan spela spelet medan det laddas ner i bakgrunden.

 

En tanke som skrämmer mig dock är utifall de för att uppnå allt detta sync slopar regionsfriheten. Nu när de vill skapa ett helt ekosystem för alla spel, där man kan lägga upp filmklipp eller strömma sitt spelande live, kommer Sony att vilja veta av spel från regioner som inte tillhör sin egen? Min rädsla är att de kommer att tycka europeiska spelare som spelar exempelvis det senaste Tales-spelet bara kommer att förvirra marknaden, och blockar det från maskinen. Jag vill tro att Sony har lärt sig sin läxa och märkt att regionsfrihet är något som fansen diggar, men det hindrade inte Nintendo i fallet 3DS, så det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det har jag ju mina tvivel om. Till exempel kan ju inte en nisse i europa köpa från den japanska XBLA. Jag var tvungen att låta en kompis registrera ett dummykonto i Japan för att jag skulle kunna komma åt att köpa Dracula X: Nocturne in the Moonlight. Det som fanns här var ju den engelska dubben, och jag ville ha japanskt tal. Jag vet att det är en fånig sak, men jag lackar lite när de sätter upp murar. Jag menar, jag betalar, give me my f*cking games. Det blir än mer löjligare när vissa spel blir "förbjudna" för att de är "omoraliska" i vissa länder (läs: Sverige). Liksom vad i helvete.

 

Så jag förutsätter det värsta, så att jag kan bli glatt överraskad om det blir annorlunda. Grejen är att jag tror att det har uppstått en ohelig allians mellan konsoltillverkarna och speltillverkarna OCH distributörerna. Speltillverkarna vill naturligtvis att begagnat förbjuds, och distributörerna vill ju att det ska vara vattentäta skott mellan länder så att de kan få jobb att distribuera spel. Att konsollmakarna inte fattar att det där med lokal distribution för digitala produkter är lika modernt som leopardpälsar är ju bisarrt, framförallt när man lätt inser att det ju definitivt INTE är i deras intresse att göra det svårare för deras kunder att spela spel.

 

Förbud mot begagnat ger bara en kortsiktigt positiv effekt under de första år där folk inte bryr sig, och "alla" spel finns. Sen kommer folk sura på att 1 år gamla spel inte finns tillgängliga, och oj, då kommer de fatta att jävlarimig, det där med att det fanns en rätt outsinlig källa av begagnade spel var visst en av anledningarna till att konsollen höll i så många år, för tänka sig, folk vill faktiskt spela GAMLA SPEL (!!!!!ettettett) och hur fasen ska vi tillhandahålla alla dem? Den enda lösningen är att lägga ut varenda titel nedladdningsbart och då är vi där igen: bara de spel som DE vill att vi ska få köpa finns där. Men det där udda lilla liret som sålde asdåligt men som är asbra, det får man kolla i himlen efter.

 

Och tio år senare, när de lagt ner alla servrar, så kan man GLÖMMA.

 

Case in point: Jag kan köpa en begagnad Sega Saturn idag (den släpptes 1994). Och letar jag, kan jag hitta Lack of Love.

 

Lycka till att hitta "Lumi" till XBOX360 om 20 år.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...