Hoppa till innehåll
Anime.se

Riddarna av Sidonia


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Meh!?

Det kan ju inte bara vara jag som följer denna underbara anime!? Isåfall så hoppas jag vi blir fler efter detta inlägg. Trots att Sci-Fi är nånting jag brinner för så har jag sett relativt lite Sci-Fi anime, men det lär bli en hel del mycket mer Sci-Fi tittande för mig efter jag upptäckt denna guldklimp. Min favorit tv-serie bortsett från anime är Battlestar Galactica och det finns en och annan liknelse mellan Battlestar Galactica och Sidonia no Kishi vilket nog är en utav orsakerna till varför jag börjar skapa ett speciellt band till denna anime. Jag har sett 6 avsnitt hittills och de har bibehållit kvaliteten, spänningen och brutaliteten igenom alla. Avsnitt 6 slutade med en seriös “cliffhanger” och jag sitter och hamrar på tangentbordet av tålamodsbrist i väntan på subs för avsnitt 7 som kom igår.

 
Genrer är: ActionMechaSci-FiSpaceSeinen
 
Kort vad serien handlar om:
Det var tusen år sedan Gauna, en märklig utomjordisk ras, som med utan någon känd metod för kommunikation, förstörde solsystemet. En del av mänskligheten lyckades fly med hjälp av enorma "Seed Ships" som Sidonia, som tillät dem att bibehålla populationen samtidigt som de driver genom rymden. Nagate Tanikaze är en ung man som har växt upp djupt nere i tarmarna på skeppet Sidonia. När han går in i utbildning för att lotsa de enorma robotvapen som kallas Gardes, blir Nagates uppgift att lotsa den legendariske enheten “Tsugumori”. Nagate och hans kolleger sätter sina liv på spel mot Gauna, i den ultimata kampen för mänsklighetens överlevnad!
 

 

https://www.youtube.com/watch?v=b3mSzbJG3xM

http://myanimelist.net/anime/19775/Sidonia_no_Kishi

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag följer den och till en början så störde jag mig extremt mycket på den dåliga 3DCG:n som fungerar helt okej när de flyger med mechorna men som ser helt bedrövligt ut när vi får följa karaktärerna. Efter två-tre avsnitt så störde jag mig mindre på det och kunde faktiskt fokusera mig mer på handlingen, efter det så tycker jag att det är en av de bättre serierna jag följer den här säsongen.  

 

Jag gillar arkitekturen på Sidonia som känns sådär hård, kall och framtidsaktig. Hade jag inte vetat att det var samma person som gjort BLAME! så hade jag gissat på det men Sidonia ser flera gånger mer hemtrevligt ut än städerna jag har sett i BLAME!.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa har jämfört serien med Attack on Titan i avseendet att karaktärer inte går säkra, och det kan jag förstå. Men (spoilers för avsnitt 7)

Spoiler

Hoshinos död blev inte så jätteeffektfull; det hade inneburit mer om vi fått mer tid med henne, fått veta lite mer om hennes karaktär

. Fast det var ju synd ändå. Men ska bli kul att se (avsnitt 7)

Spoiler

den där killen, what's-his-face, få sota för sina synder

!

 

Den 2014-05-23 vid 15:40 sa Soverejn:

Jag har inte läst den ännu men jag ska beställa mangan så fort den finns i lager på Yesasia.com

 

På japanska eller på engelska? Om på engelska så är ju Book Depository bra.

 

 

 

Och här är musikvideon till öppningslåten som laddades upp idag.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Lq9ZsgRldbc

 

Angela är kul~

Redigerad av Sceleris
Spoilerfix
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Jag tycker att de är likvärda. Största "gamechangern" (åtminstone för karaktärsdynamiken) i andra säsongen är väl nya karaktären Tsumugi, men jag minns den inte som roligare eller mer spännande eller mer intressant.

 

Men, ja, karaktärerna är väl så att säga inte vad Tsutomu Nihei är bäst på, åtminstone av vad jag läst av hans verk. I Blame! är alla väldigt outvecklade (även om det tjänar seriens allt-är-mystiskt-framtoning), och jag minns inget om karaktärernas personligheter i Biomega. De är mer atmosfäriska högsträvande idéverk. Vilket gjorde Sidonia ännu mer bisarr, med sin mer genretypiska karakterisering och gymnasiekomedi -- den kändes alltid lite "off" för mig, som om den hade något i baktanken. :ambivalentdrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...