Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se:s framtid är upp till dig


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vill gärna vara med i en sådan gruppchat. 

 

Man skulle kunna hävda att mitt inläggsantal pekar på motsatsen, men jag är väldigt förtjust i forumformatet i allmänhet och anime.se i synnerhet. Så jag vill gärna tro att det finns behov av en mötesplats för de svenskar som är intresserade av animé på en nivå bortom att se på Attack on Titan mellan datorspelen. Även om vi kanske inte är så många. Så att försöka göra lite reklam för forumet tycker jag känns som en god idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett skräckexempel på vad jag inte vill ha. Detta verkar vara det enda andra svenska animeforum som fortfarande lever på en skör tråd och dess design ger mig cancer. färgerna är matta och jobbiga och det är svårt att navigera. Det känns ungefär som när jag försökte använda photoshop för första gången.

 

Är animecka.se så fel? Jag föredrar ärligt talat den designen, även om sidan inte uppdaterats på länge. Sökfunktionen på animes.se är också lite bättre, och det är lite kul mer uppröstsfunktionen, men det är nog de enda sakerna jag föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag kan nog vara med men skulle gärna vilja ha lite mer detaljer

 

Jag vet inte ens vad jag ska svara på det där. Vad som skulle behöva förklaras för någon som besökt Anime.se en tid och läst inläggen i denna tråd ligger helt utanför min föreställningsförmåga, så du får gärna ställa konkreta frågor (här och nu).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Nu en viktig fråga. (Jag hoppas att jag får er uppmärksamhet!)

 

Vilka här är villiga att medverka i en stor gruppchatt för att ta ett slutgiltigt beslut om Anime.se:s framtid?

 

Alltså, inte bara komma med förslag och åsikter, utan bestämma vad som ska hända.

 

Vi kommer att diskutera våra olika målsättningar, vad vi vill ha ut av Anime.se, vad Anime.se borde vara. Vi ska ställa frågor och stöta och blöta alla förslag och åsikter och möjligheter, och sedan ta ett gemensamt beslut.

 

Först anmäler ni er, sen kan vi försöka hitta en lämplig tidpunkt och chattplats. Endast den som anmäler sig här i tråden får medverka, för den som inte ens kan anstränga sig eller bry sig så pass mycket ska inte heller ha något att säga till om.

 

Medverkande i beslutschatten:

  • Avathar
  • Sceleris
  • Brezals
  • Soverejn
  • Klona
  • MathJuice
  • Tachikomatic
  • Ashaz
  • Stekeblad
  • Saten
  • doppler
  • 07593

 

Nu har vi några namn; ska vi kanske ta uti med en svår fråga nu:

 

När har ni tid att chatta?

 

Jag vet inte hur lång tid det kan ta, men kanske man kan tänka sig upp till 2 timmar för att bestämma över Anime.se:s liv eller död. Så om vi försöker säga generellt, när tror ni att ni har två timmar att boka upp?

 

Jag kommer att skicka åt var och en av er en länk där ni kan ange när det passar er. Fräckt nog har jag utgått från mitt eget schema. Om det inte finns någon tid som passar nu i september så provar vi i oktober.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket att smälta i den här tråden. Jag gick med här 2010, men var mest aktiv 2012-2014 (jag var tvungen att kolla upp min inläggshistorik för att ta reda på detta, he he) innan förändringar i mitt privatliv medförde att jag nästan helt slutade komma hit för lite drygt ett år sedan. Under samma period har jag knappt sett anime eller läst manga heller för den delen. 

 

Jag gjorde ett misslyckat försök till comeback för en månad sedan och insåg nu att jag i och med detta lämnade en diskussion oavslutad. Jag ber om ursäkt för detta och skriver ihop ett PM till berörd part efter detta inlägg.

 

Under min korta aktiva tid såg jag dippar i användning säsongsvis som påpekades i ett tidigt inlägg, men vad jag förstår har alltså, ungefär samtidigt som jag, en stor del av forumanvändarna tagit en paus på obestämd tid? Har vågen av animeälskande som drog över Sverige på senare år gått över och bildat ett vakuum? Jag har svårt att tro det. Drar folk vidare till andra forum utanför Sverige? Eller är forumanvändandet i sin helhet i en svacka? Jag är nära nog datoranalfabet så jag har inga siffror som kan leda mig till en slutsats. Magkänslan lutar kanske mot det sista alternativet.

 

Väldigt intressant att läsa inläggen ovan och det vore än mer intressant att ta del av besluten som fattades i chatten (om den ägt rum). Jag är förmodligen för sen på bollen och har ju inte direkt någon användarhistorik i ryggen som visar att mina ord borde vara värda något, men jag kände spontant så här när jag läste igenom tråden:

 

-Behåll forumet och gärna domännamnet. Jag är med och betalar (16 personer, 500 i var. Klart. Jag gav en liknande summa till Docklands för inte så länge sedan). Googleträffarna och den relativa användarfrekvensen nationellt sett visar att anime.se trots allt är en viktig knytpunkt och det måste finnas fler som jag som när en förhoppning att sidan ska finnas kvar när dagen kommer och man åter har tid att prioritera sin hobby och gå in och läsa och skriva i gemenskapen här. 

 

-En underpunkt till ovanstående: Jag hade helt glömt bort att det skapades en MAL-förening! Jag ska kolla upp den igen, kanske den kan hjälpa mig att nytända intresset? Men att låta forumet leva vidare endast på MAL eller liknande sidor tror jag skulle avveckla verksamheten ytterligare. Andra före mig sa det bättre.

 

-En fysisk förening låter som en jättebra idé för att genomföra drivandet av sidan - och kanske saker utöver det irl. Det var över 20 år sedan jag var involverad i att driva en förening, men miniminivån för att räknas som aktiv förening var inte oerhört stor om jag minns rätt (ffs, Sverok Svealand har väl knappt haft ett möte de senaste åren och de är väl fortfarande aktiva? Rätta mig om jag överdriver för grovt). Jag ska vara krass och vänta med att skriva upp mitt intresse för att medverka som ledamot i en sådan förening tills jag kan lita på min egen aktivitet i forumet, så tills vidare måste jag tyvärr sälla mig till den breda massan som just tycker att det är en jättebra idé och sedan inte orkar lyfta ett finger själva.

 

-I stort sett alla Lerkots tips och glada tillrop på sidan 3; I like. Speciellt att samla ett gäng bloggar under samma paraply. Inte bara anime, utan Japan i allmänhet som Sceleris föreslog (kanske dock får byta namn på domänen till <modernt skällsord för japanofiler>.se eller liknande). Kanske fler medlemmar skulle starta upp en egen blogg på sidan om det fanns inspirationskällor?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt intressant att läsa inläggen ovan och det vore än mer intressant att ta del av besluten som fattades i chatten (om den ägt rum). Jag är förmodligen för sen på bollen och har ju inte direkt någon användarhistorik i ryggen som visar att mina ord borde vara värda något

 

Det är inte för sent, och användarhistorik spelar ingen roll. Både veteraner och nykomlingar, hardcore-användare så väl som casual-användare, får medverka. Det enda som spelar roll är huruvida man har ett genuint intresse för vad som ska hända med sajten -- oavsett om det är för att behålla innehållet eller communityt, eller för att dumpa allt i havet och bygga något nytt och spännande. Den som egentligen inte bryr sig utan bara är nyfiken får dock hitta nåt annat att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej!

 

Jag är själv en väldigt väldigt inaktiv användare, vilket mina antal inlägg är ett utmärkt kvitto på! Jag har mina anledningar(skola + jobb osv) så just nu kan jag inte bidra med mycket. Men för ca 1 år sedan då jag hade mer tid så roade denna sida mig tämligen mycket med bland annat gissa animen-tråden och snubbarna som gjorde sin underbara animepodcast och jag är övertygad om att den(anime.se) kommer att roa mig igen när återigen jag får mer tid.

 

Med det sagt så vill jag inte låta arrogant när jag skriver att 8 tuss är ingenting och att jag själv lätt kan tänka mig att bidra med 500kr för att behålla domänen. När jag googlar "anime sverige" så är denna sida den absolut första träffen jag får vilket bidrar till mitt intresse att hålla den vid liv.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Nu en viktig fråga. (Jag hoppas att jag får er uppmärksamhet!)

 

Vilka här är villiga att medverka i en stor gruppchatt för att ta ett slutgiltigt beslut om Anime.se:s framtid?

 

Alltså, inte bara komma med förslag och åsikter, utan bestämma vad som ska hända.

 

Vi kommer att diskutera våra olika målsättningar, vad vi vill ha ut av Anime.se, vad Anime.se borde vara. Vi ska ställa frågor och stöta och blöta alla förslag och åsikter och möjligheter, och sedan ta ett gemensamt beslut.

 

Först anmäler ni er, sen kan vi försöka hitta en lämplig tidpunkt och chattplats. Endast den som anmäler sig här i tråden får medverka, för den som inte ens kan anstränga sig eller bry sig så pass mycket ska inte heller ha något att säga till om.

 

Medverkande i beslutschatten:

  • Avathar
  • Sceleris
  • Brezals
  • Soverejn
  • Klona
  • MathJuice
  • Tachikomatic
  • Ashaz
  • Stekeblad
  • Saten
  • doppler
  • 07593

 

Jag kan vara med

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen så skulle jag gärna vilja se att anime.se fortsatte som forum. Jag har till och från kommit hit och lurkat innan jag tills ganska nyligen registrerade mig till slut (har inte tagit mig för att skriva nåt än dock, haha. Någon som samlar på japanska TCG, typ Weiss eler PreMemo?). Är ganska förtjust i forum, även om jag är aktiv i vågor. Mest pga jobb nuförtiden.

 

Skulle utan problem kunna tänka mig att lägga en slant för att bidra till att köpa domän-namnet. Som redan har nämnts ett antal gånger, vi ligger högst upp vid google-sökningar, det är värdefullt. Hade jag haft tid(å andra sidan, kan mycket väl ha tid, vet ju inte när en sån sak ska påbörjas heller)  skulle jag hemskt gärna hjälpt till med programmeringen av en eventuell framtida version också (beroende på språk, givetvis). Samtidigt är jag ganska ringrostig.

 

Innan jag börjar dravla på massa smörja, så ska jag avsluta med att fråga vad/var chatten kommer hålla hus? Textbaserad, eller VOIP á la skype? Bestämt än? Kanske redan försent, rentav? :'D Sen på bollen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NEEEJ ;__; Ta inte bort denna sidan...! Snälla...det är den enda bra Anime sidan som är kvar

Jag var en aktiv medlem på Bcmanga, och sen när den togs ner 2009 har jag inte haft någon annanstans att träffa andra Anime-fans.. för jag hänger inte på konvent och så..

Älskar detta Community! Snälla ta inte bort det.. :(

 

Vi medlemmar kan ju bidra per person, med någon summa?

Jag skulle vara villig att ge 300 kr eller så...för jag är inte rik men vill verkligen att Anime.se ska vara kvar T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen så skulle jag gärna vilja se att anime.se fortsatte som forum. Jag har till och från kommit hit och lurkat innan jag tills ganska nyligen registrerade mig till slut (har inte tagit mig för att skriva nåt än dock, haha. Någon som samlar på japanska TCG, typ Weiss eler PreMemo?). Är ganska förtjust i forum, även om jag är aktiv i vågor. Mest pga jobb nuförtiden.

 

Skulle utan problem kunna tänka mig att lägga en slant för att bidra till att köpa domän-namnet. Som redan har nämnts ett antal gånger, vi ligger högst upp vid google-sökningar, det är värdefullt. Hade jag haft tid(å andra sidan, kan mycket väl ha tid, vet ju inte när en sån sak ska påbörjas heller)  skulle jag hemskt gärna hjälpt till med programmeringen av en eventuell framtida version också (beroende på språk, givetvis). Samtidigt är jag ganska ringrostig.

 

Innan jag börjar dravla på massa smörja, så ska jag avsluta med att fråga vad/var chatten kommer hålla hus? Textbaserad, eller VOIP á la skype? Bestämt än? Kanske redan försent, rentav? :'D Sen på bollen.

Chatten har varit igång ett bra tag nu, på slack, men du får nog ett PM av Sceleris med inbjudan om du är intresserad.

 

Med vad vi diskuterat på chatten så kanske vi är färdiga snart, så jag tror att jag inte bjuder in dig, Hiromatsu, men om du vill bidra på annat sätt så kommer det att finnas tillfällen.

 

NEEEJ ;__; Ta inte bort denna sidan...! Snälla...det är den enda bra Anime sidan som är kvar

Jag var en aktiv medlem på Bcmanga, och sen när den togs ner 2009 har jag inte haft någon annanstans att träffa andra Anime-fans.. för jag hänger inte på konvent och så..

Älskar detta Community! Snälla ta inte bort det.. :(

 

Vi medlemmar kan ju bidra per person, med någon summa?

Jag skulle vara villig att ge 300 kr eller så...för jag är inte rik men vill verkligen att Anime.se ska vara kvar T_T

 

Var inte orolig över pengarna! Problemet som tråden gäller är endast i andra hand ett pengaproblem. I första hand handlade det egentligen om engagemang, om det fanns kvar något bland medlemmarna. (På så sätt är dina varma ord mer värda än dina 300 kr!)

 

Vi kommer nog att ha en insamling, men jag är mycket säker på att vi kommer att klara målen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...