Hoppa till innehåll
Anime.se

MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

VioletEvergardenBanner.jpg

I den europeiska nationen Telesis ser vi efterföljderna av ett krig som nyss tagit slut och dess folk som försöker acklimatisera sig till vardagen. En av dom är flickan Violet, ung men nedbruten av krigets farhågor. Under konflikten användes hon mer som ett verktyg än en soldat, och hennes beteende är inte hennes eget utan måste beordras innan hon kan agera. Kriget tog hennes känslor, hennes händer och, ovetande för henne, den major som ledde henne i strid.

 Nu med nya handproteser och efternamnet Evergarden får hon ett erbjudande av ex-officeren Claudia Hodgins: Att börja om på nytt på en nystartad postfirma. Utan egen vilja eller någon form av taktkänsla har Violet svårt att rätta sig in i samhället, men sen får hon upp ett intresse i "Auto Memories Dolls". Dessa kvinnor sitter bakom en skrivmaskin och formulerar ett brev till de som inte är läs- eller skrivkunniga, och för därmed fram deras känslor. Vi följer Violet i hennes strävan att bli en Auto Memory Doll i hennes önskan att lära sig om känslor och innebörden i en viss mening.

 

Netflix, Pony Canyon och Kyoto Animation har slagit ihop sig i detta projekt som varit hypat sedan första teasern dök upp. En serie som sticker ut från mängden och fångat blickar från folk som är ovana vid animé på en välkänd plattform och med en studio som kan förmedla känslor och bra animation. Känslomässigt känns det igen från Hibike! Euphonium och Clannad Afterstory, men med en mer seriös underton och en huvudperson som kan misstas för en robot, vilket gör övergången mer effektfull. Animationen ger ett varmt intryck och flyter på riktigt bra även i hektiska situationer. Det har även fina detaljer under lugnare stunder som verkligen lyfter fram arbetet som har lagt bakom produktionen.

Så om du följer KyoAni-förbannelsen där man skippar varannan serie, se då till att du inte hoppar över Violet Evergarden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer följa den här serien också med stort intresse. De två första avsnitten lovar mycket gott och som stort fan av KyoAni så förväntar jag mig både djup och snygg anime men som du säger, de verkar ju kunna floppa rejält ibland så jag väntar med att ropa hej förrän om ett par avsnitt till. :) 
Gillar det jag ser än så länge. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2B? Låter som om jag måste göra lite efterforskningar här... :P Men ja hon har en väldigt härlig röst. 

Det känns ju lite skumt att nån lyckats trolla fram ett par så sofistikerade metallarmar dock, det är ju inte direkt nån high-tech värld. Fick vibbar av "Alita, the battleangel" (ni har väl inte missat trailern?) när jag såg henne först med de armarna. Speciellt med tanke på hennes militära bakgrund. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Den 2018-01-25 vid 14:52 sa MathJuice:

Så om du följer KyoAni-förbannelsen där man skippar varannan serie, se då till att du inte hoppar över Violet Evergarden.

Känns som att den här meningen är riktad mot mig.

Jag har sett två avsnitt och jag gillar det jag sett hittills. Jag började titta på den utan att veta alls vad den skulle handla om, det enda jag visste om den var att Kyoani gör den, har högt betyg på My anime list och att Netflix är med på ett hörn. Konceptet om en person som har svårt att leva självständigt och knappt vet vad känslor är har gjorts förut men jag tycker att det görs bra utan göra en alltför stor grej av det hela.

Angående proteserna så spekulerar jag att det är en typ av prototyper för militäriskt bruk, när hon fick dem så kanske inte kriget var vunnet och det var tänkt att hon än en gång skulle ut i krig. Eller fick hon dem på grund av majoren som kanske lämnat ett testamente som beskrev att man skulle göra allt för att försöka ge Violet ett vanligt liv. Låter inte helt orimligt med tanke på att en vän till honom hämtar henne och tar henne till hennes nya familj.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag pratade cosplay med en kompis häromdagen när vi kollade på senaste av snittet av serien och undrade när de första cosplaybilderna kommer att dyka upp och inte helt oväntat så damp det ned i min instagram-feed bara två dagar senare. hehe... Men det är en tacksam kostym att cosplaya kan jag tänka mig. Ganska lätt att göra (förutom metallproteserna då) och snyggt. 

Håll till godo. :)

drqqfasqzkklplfqzokoqesxuvlalkqomxwfbiwr

d653177ca4e747d3a39bfd0e47a775a2.jpg

1514492743708.jpg

gqrpgjwp35201.jpg

tumblr_p3shx3v6vg1wk3s2yo1_1280.jpg

Violet+Evergarden+by+Chihiro+Chang+%2528

Violet+Evergarden+by+Chihiro+Chang+%2528

Violet+Evergarden+by+Chihiro+Chang+%2528

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...