Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2020


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

Många uppföljare nu till våren.

Serier jag kommer att följa:

No Guns Life s2: Tyckte att första säsongen var trevlig så kommer att fortsätta titta på den.

Shokugeki no Soma - Gou no Sara: Har fått för mig att detta ska vara den sista säsongen då mangan är avslutad men det kanske finns en del material kvar. Efter att ha sett fyra säsonger så vore det konstigt att sluta nu.

Fruit Basket 2and season: Tittar på ganska lite drama/romans-serier just nu så bra att slänga in en sån lite då och då men jag gillade även första säsongen så det passar bra.

Serier jag kanske tittar på:

Kami no Tou: Har jag hört talas om ett par gånger, tror jag började läsa den men kom inte mycket mer än ett kapitel och sen glömde jag bort den.

BNA: Originalserie från Studio Trigger, det kan bli bra. Det lilla jag läste om den gjorde mig inte helt övertygad men tyckte att grundidén till Kill la Kill också var lite konstig men den gjordes ju bra.

Listenners: Än värld där konceptet musik inte finns, intressant idé. Tror jag väntar tills jag ser vad den får för omdöme på de första avsnitten innan jag börjar titta på den.

Shin Sakura Taisen the Animation: Kanske tittar på denna enbart för att jag har hört att spelen ska vara bra och intromusiken är bra. Kommer nog att avvakta några avsnitt likt Listeners.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Oregairu S3: Gah, jag ville ju se om S1-S2 först!
  • Kaguya-sama wa Kokurasetai S2: Gah, jag ville ju se S1 först!
  • Sword Art Online S5: Gah, jag ville ju se om S1 och se S2-S4 och filmen och Gun Gale Online först!
  • Fruits Basket S2: Gah, jag ville ju se S1 först!
  • Shokugeki no Sōma S6: Gah, jag ville ju att S5 skulle vara den sista!
  • Honzuki no Gekokujō S2: Gah, kommer att följa.

…Okej, icke-uppföljare då.

  • Otome Game no Hametsu Flag shika Nai: Jag följer mangaversionen (av lättromanoriginal), den är småskoj. Japansk tjej återföds alltså som antagonisten i ett dejtingspel för tjejer, så hon börjar förbereda sig för sin undergång på olika naiva, knasiga sätt som istället bara gör henne omtyckt av de som i spelet skulle vara hennes fiender. Jag är lite svag för en sån där huvudperson som är något av en virrpanna och misslyckas uppåt.
  • BNA: Känns väl som lite av en plikt att kolla in Triggers anime.
  • Yesterday wo Utatte: Originalmangaserien var bra: ett mänskligt, trovärdigt drama som utspelar sig under några år.
  • Kakushigoto: Från skaparen av Sayōnara Zetsubō-sensei; jag har läst några kapitel, det verkade inte vara ett komiskt mästerverk, men… trevligt.
  • Hachinan tte: Jag följer mangaversionen (av lättromanoriginal), det är en ganska karaktärslös historia om ännu en snubbe som blir en fantasy-supermänniska. Det är åtminstone bättre än Trollkarlens sonson som gick härom sistens.
  • Arte: Jag har inte läst originalet, men volymomslagen har varit fina. Inte min favoritepok, men historiska serier lockar mig.
  • Nami yo Kiitekure: Originalet finns att läsa på Crunchyroll, men det gjorde jag aldrig. Från skaparen av Blade of the Immortal som jag någon gång borde se eller läsa färdigt…
  • Listeners: Om det inte vore produktionsstudio MAPPA så hade jag nog inte gett den en chans.
  • Gal to Kyōryū: Jag har sett att mangan finns men aldrig kollat in. Visste inte att den skulle få en anime. Dinosaurien ser kul ut, så jag vill nog kolla in nåt avsnitt!
  • Komatta Jiisan: Komediserie om gubbe som beter sig som en ung snygging – anime of the year?
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Hachi-nantte, Sore wa Nai Deshou!: Japansk löneslav blir superbarn i fantasyvärld, utför bragder och får ett harem. Totalt livlöst, tråkigt berättande: scener är stela och konfliktlösa och pratiga om politiska eller magiska petitesser, och avsnittsstrukturen visar på dramaturgiskt uselt omdöme, t.ex. valet att inleda serien med en kort och djupt oimponerande magishow som bara låtsas ha någon som helst insats i typ två sekunder (man tror att han slåss mot skurkar, men han slåss inte och de är inte skurkar) och sen träffar han några animetjejer i en scen helt befriad från karaktärssamspel. Sen hoppar man en stund till livet i Japan – fast givetvis inte tillräckligt mycket för att visa att han har något som helst slags personlighet –, sen tillbaka till fantasyvärlden, fast tio år före avsnittsbörjan.

Alltså, jag säger inte att alla berättelser måste börja med en helt fantastisk “hook”. En berättelse får mycket väl börja långsamt om det passar, men en sån sekvens som i början här, en sån här “in media res”-början, har som uppgift att fånga tittares intresse inför ett antal avsnitt. Det är ett löfte om att “håll ut, detta är vad som väntar!”. Och detta var alltså vad de ville visa nya tittare: ingen action, ingen konflikt, ingen personkemi. Hade de haft bättre omdöme hade de velat fostra frågor som “oj, jag undrar hur den knipan kommer att lösa sig!” eller “oj, jag undrar om de där två kommer få ihop det!”.

Men slutlåten sjungs av Akino Arai (Lodoss War, Macross Plus etc) och Akino from Bless4 (Aquarion, Amagi Brilliant Park), en otippad duett. Båda har sjungit i Yoko Kanno-låtar, men den här tycktes inte ha något med Yoko Kanno att göra.

Otome Game no Hametsu Flag shika Nai Akuyaku Reijō ni Tensei Shiteshimatta…: Japansk gymnasietjej reinkarneras som adelsbarn och antagonist i tjejdejtingsim och börjar motarbeta sitt öde. Som natt och dag i jämförelse med föregående. Den är full av liv och energi, främst tack vare huvudpersonen Catarina som är excentrisk och underhållande (men ändå uppvisar ett mer lämpligt beteende än manspojken i Hachi-nantte). Ytterligare bidrag är att serien är full av musik, färgsättningen är ljus, att berättandet är lite varierat t.ex. med inflikade internpsykologiska debatter, och den pigga öppningslåten av Angela är en bra tonsättare.

Gleipnir: Gymnasiekille med förmåga att transformera sig till ett monster trasslar in sig med yngre tjej som får en hållhake över honom. Bara för jämförelse börjar denna med en förstapersonsscen där någon med förvrängd röst och bild desperat letar ett mynt och försöker använda det i en konstig dryckesautomat, men istället för dryck kommer det ut en ung man. Där har vi åtminstone frågor: Vad är myntet? Varför desperationen? Vad är drycken? Vem är killen? Vem är förstapersonspersonen? Sen följer öppningsvinjetten, och det är nog som min bror sa, “man får inte någon bild av vad det handlar om”.

Den här tyckte jag ganska bra om. Förutom att jag har lite hatkärlek för originalmangatecknaren Sun Takedas karaktärsdesign (jag har tidigare läst hans rymdaction-genderbenderserie Sekai no Hate de Aimashō, så jag har åtminstone ett visst förtroende för hans story och karaktärer), så ser det bra ut. Bra karaktärsanimation, fina layouter, fungerande effekter, bra “sex appeal”. Just det sista är också lite viktigt eftersom huvudpersonens inre monster är kopplat till sexualitet.

Vad gäller storyn så är det också bra. I första avsnittet hinner huvudpersonen inte göra mycket mer än sätta sig i klistret hos den där tjejen och möta en första motståndare (jag tror att det är en deathmatch- eller battle royale-anime), men det är en hyfsad konstruktion av huvudpersonens och tjejens karaktärer (samt en tredje biroll), och producenterna förstår att det blir mer engagerande när scener har motsättningar. (Lär er av det, Hachi-nantte-producenter!)

Kami no Tō: Crunchyroll-produktion baserad på koreansk webbserie. En pojke följer efter en flicka i “Guds torn” som innehåller prövningar; den som når toppen får sina önskningar uppfyllda. Eller nåt sånt. Det är ingen vidare etablering av deras värld: jag vet inte om deras värld utanför Guds torn ska vara vår värld eller en annan, och om andra karaktärer som pojken möter i Guds torn är från samma värld eller ytterligare en annan.

Jag har lite svårt för såna här berättelser som inte verkar vilja förankra sig i något. Det blir liksom lite luddigt. Pojken ger sig in i tornet – fast jag vet inte helt vad det innebär (logistiskt), och jag vet knappt något om hur hans värld var utanför – och genomgår en första prövning med vilken han får hjälp av en (långväxt?) prinsessa. Eller nåt sånt. Miljön, handlingen, världsreglerna, och även karaktärernas beteenden är väldigt skissartade. Också teckningarna är skissartad; det är som att linjerna tecknats i otypiskt låg upplösning. (Animationen i sig är okej.)

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fruits Basket S2: Mer FB helt enkelt. Det är också spännande då det går utanför vad jag sett tidigare från originalet, så det är helt nytt material att gå igenom. Fortfarande lika läckert animerat och öppningstemat är riktigt soft.

Kaguya-sama; Love is War S2: Jag klarade inte riktigt att köra igenom första säsongen helt, men ändå är jag lite pepp nu efter bara ett avsnitt. Gjorde dom något annorlunda? Njae? Det är en rolig serie. Kanske första halvan var den svåraste att ta sig igenom? Jag vet inte, men om det nu fortsätter kommer jag nog att se säsong 2 klart innan (ifall) jag går tillbaka till första säsongen. Plus att mer Chika alltid är bra.

Houkago Teibou Nisshi: Säsongens slice of life. Hina är en stadsbo som flyttar till en liten kuststad. Hon gillar konsthantverk och att sy men klarar inte av något äckligt som insekter eller fiskar...och just därför blev hon draftad till sin nya skolas lilla fiskeklubb. Vid första anblick var det inte något som jag ville först se, men när jag sen provade på det blev jag ändå såld. En unik och varm animation, det bekanta i fisket och det faktum att Kuroiwa är en lustig figur rundar av paketet perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg det här på Anime Planet och tänkte det kanske vore intressant för fler att läsa. :) 

 

The outbreak of COVID-19 has caused countries around the world to shut down a lot of their services, industry, and businesses. With Japan's Government suspending schools and large gatherings, a lot of anime production companies have also taken measures to protect the health and wellbeing of their staff, such as more working from home and some suspending production altogether.

Due to this, a growing list of anime have had to be postponed, and we've created this topic so you can keep track of the current status of postponements.

Please note: The anime industry and whole COVID-19 pandemic are continually changing, and updates around anime production will be coming regularly. If you notice some missing or incorrect information, please reply to the topic, and we will update this list as soon as possible.

Currently airing anime

The Millionaire Detective - Balance:Unlimited
Delayed after the 3rd episode

Diary of Our Days at the Breakwater
Delayed after the 3rd episode

IDOLiSH7: Second BEAT!
Delayed after the 4th episode


Appare-Ranman!
Delayed after the 3rd episode

A Certain Scientific Railgun T
Delayed until further notice after 13th episode, originally scheduled for April 24th.
A rerun of the 12th episode will air in its place.

Pokemon (2019)
Delayed until further notice

Digimon Adventure:
Delayed after episode 3

One Piece
Delayed after episode 929

Healin' Good Pretty Cure
Delayed after episode 12



Currently airing dubbed anime

Ahiru no Sora
Delayed after 20th episode

Due to air anime series

Bungo and Alchemist: Gears of Judgement
TV anime schedule change:
- April 24: episode 2 (rebroadcast)
- May 1: episode 3 (rebroadcast)
- May 8: episode 4

 

Food Wars! The Fifth Plate
Delayed, 4th season to re-air on schedule

Sword Art Online: Alicization - War of Underworld: Part II
Delayed to Summer 2020

My Teen Romantic Comedy SNAFU 3
Delayed before airing

No Guns Life (2020)
Due to air April 9th, delayed


Due to air anime movies

Happy-Go-Lucky Days
Due to release 8th May, pushed back indefinitely

Fate/stay night: Heaven's Feel III. spring song
Delayed until further notice

Violet Evergarden Movie
Due to premiere April 24th, delayed

Given Movie
Scheduled May 16th, delayed

Detective Conan Movie 24: Hiiro no Dangan
Delayed, originally due to release April 17th


Omoi, Omoware, Furi, Furare

Cider no You ni Kotoba ga Wakiagaru

Dare ga Tame no Alchemist

Doraemon: Nobita no Shin Kyouryuu

Evangelion: 3.0+1.0
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Love is war S2 , känns som en given att titta på .  Skön humor  och bra blandning på karaktärer enligt mig. Lite sådär skön retsam känsla hur serien får en att hoppas med .  

Tower of God , förmodligen den serie jag har sett fram emot mest. Efter sett avsnitt 5 den levererar , många frågetecken som man undrar över och intressant. Hur den var ritad och blod scenen var lite oväntade med på något sätt. Det var längesen man fick känslan också hur man verkligen längtar efter nästa avsnitt och det tackar jag Tower of god för.    

Food wars S5,  känns sådär bara man måste fortsätta se den ,  när man ändå har kommit så här långt så är det svårt att vända om haha.

Yahari Ore No Seishun Love Comedy,  denna hade jag missat att den skulle komma  kommer knappt ihåg men lite svag för det där med social outcast känslan som huvudkaraktären ger så den kommer få en chans med.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...