Hoppa till innehåll
Anime.se

In memoriam: Zmanga


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

zmanga.png

 

Det är med ett tungt hjärta som jag tvingas meddela att Zmanga.se, Anime.se:s ett par år äldre kusin, har lämnat oss efter en längre tids sjukdom. Många av oss trodde att det ännu fanns ork kvar i den gamle, men det verkar som tiden till slut hann ifatt.

 

I och med det vill jag viga en tyst sekund åt denna forna webbportal tillägnad japansk populärkultur, och det första animéforum jag gick med. Alla minnen...

 

För er andra som också vill minnas Zmanga återfinnes ögonblicksbilder av sidan i sin barndom här. (Och här är en alldeles nyfödd Anime.se. Så söt!)

 

Jag vill avsluta med att försäkra er om att Anime.se är i så god hälsa som någonsin, ständigt med någon spännande plan i bakhuvudet!

 

(Nu kommer nog samlarvärdet på min aldrig använda Zmanga-tröja att skjuta i höjden...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synd bara att vi inte kan spara forumet som ett låst arkiv eller något, skulle inte ha något emot det alls att bara låta det köras på våran server här. :/

 

Så om någon har databasen eller liknande, let me know och så skapar jag någon subdomän med låst forum så det kan fortsätta existera som ett arkiv åtmonstonde.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avathar, man kan ju alltid backa upp det som ett read-only-forum på någon subdomäna om inte annat, för sakens skull.

 

Personligen har jag inte några större kopplingar till zmanga, vill minnas att jag kikade på det ungefär i samma veva jag reggade mig här, men inget som intresserade mig nämnvärt dock... kan iofs också bero på namnet, jag läste knappt manga då. Reggade mig dock ganska nyligen, kände dock att det inte var någonting speciellt därborta (mer än svenska-referenser-tråden) som inte diskuterades här, fast i något mer lättsam version.

 

I vilket fall, vila i frid! Om det finns intresse för ännu en backuppare så anmäler även jag mig frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer att komma ihåg Zmanga som det första forum jag någonsin gick med i och läste ända fram till igår fortfarande aktivt i trådarna,(även om själva forumet inte varit aktivt på många år) men hade sällan något att tillföra till diskussionerna på senare år.

 

Då jag känner zmanga-tomten (träffar honom ibland när jag är ute och köper tidningen) har jag en hälsning till gamla zmangaiter från honom också:

 

Tack alla ni som har ställt upp och gjort "Årets Nisse" på Zmanga till en mysig tradition som vi firat varje jul sedan 2003. Ni är alla värdiga nissar och genom er kan den sanna Nisse-andan spridas vidare. God Jul på er!

crying-santa.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

BillyBigBurger:

Hälsa Tomten att jag ska förvalta min Årets Nisse-titel med den ära och glans den förtjänar. Och tacka honom för hans årliga insats att leda omröstningen av densamma.

 

Vila i frid, Zmanga. En stor del av mitt Internetbefinnande genom åren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mm det är synd att Zmanga gått i graven

Blev medlem där 2002 och hann med att se båda forumets och sidans höjdpunkt och det långsamma förfallet.. efter 2007 var det väl igentligen inget snack.. många av de äldre och aktiva medlemmarna försvann... alla artiklar och recensioner försvann... dom senaste åren levde mer eller mindre

sidan pga hjärt och lugnräddning..tyvärr

 

Men det var roligt så länge det varade och framförallt då sidan gick på högtryck runt 2003-2005 var det mkt givande att vara medlem där

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Instämmer om att det var den nya versionen av Zmanga som dödade forumet. Redan väldigt tidigt lämnade många forumet, däribland jag, pga av att gränssnittet var så omständigt, ofunktionerligt och bökigt, så det var väntat att Zmanga skulle läggas ned förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När föddes anime.se?

 

Ugh...moddade min regdate annars hade vi kunnat kolla där. :P

 

2004 ser det dock ut som, kommer inte ihåg exakt... kan säkert gå in i databasen och kolla men känns inte så aktuellt just nu. :P

Själva sidan verkar ha kommit igång i maj 2004 eller därikring. Före det var det ett par år av "snart börjar vi"-väntskyltar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Var aldrig på zmanga supermycket men jag kommer ihåg sidan. Nu verkar det som att animanga också lagt ned. Och detta forum är inte direkt superaktivt. Håller Japan och japanska på att bli mindre populärt efter en "fluga" under mitten av 00-talet?

 

Jag kan tänka mig att anime och manga blir allt mer populärt, frågan är dock om det inte börjar uppfattas som så mainstream att man helt enkelt inte bryr sig så mycket... man pratar med sina kompisar istället för på forum, och så vidare. Annars kan det vara så att folkmassorna helt enkelt flyttar sig till andra forum med tiden, vill gärna tro att det finns andra "mer aktiva" svenska forum därute.

 

Anledningen till detta kan dels vara bristande aktivitet, eller att ett forum blivit så gammalt att det bara består av "de dryga gamla rävarna" att nya medlemmar helt enkelt inte känner att de är en del utav forumet.

 

Bara ett par reflektioner från min sida... det kanske är så att anime och manga blir mindre populärt, även om jag har svårt att tro det. Men visst, man kan ju tro att vi hade vår pik under 2007 när SVT satsade hårt på anime och serietidningarna frodades, nu verkar det vara lite "meh"...¨

 

Kanske kan "internationalismen" ha lite med det att göra... svenskar kanske sitter och trycker på de stora internationella sidorna istället för de svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Färre aktiva forumiter nu jämfört med förr är det sannolikt. Men är det så många färre som tittar på animé och läser manga i Sverige? Det är jag desto mindre övertygad om. Om man som jag mest sitter och häckar på ett enda forum så ser man inte till denna massa, men den finns därute. Jag tror att Klibbnisses "internationalism" är en stor faktor. Av de 440 000 medlemmarna på MyAnimeList har över 1600 personer angett "Sweden" som boplats. Det bör vara många (åtminstone lika många) svenskar därtill som inte har angett "Sweden" som ort, och många gånger fler mangaintresserade svenskar som inte är medlemmar alls!

 

Och det är ju bara en sajt. Många kanske bara hänger på YouTube (där det olovligt laddas upp många, många fansubvideor), Crunchyroll, eller på någon av den mängd olagliga strömningssajter som finns. Onlineläsning av piratmanga har också skjutit i höjden, med myriader av sajter som drar än mer människor.

 

Så det finns nog många därute, men skulle de vilja bli besökare och medlemmar hos oss? Jag menar inte bara så som vi är just nu, utan ställer mig frågan: vad kan vi göra för att öka vår attraktivitet hos svenska animé- och mangafans utan att gå ifrån våra värderingar och göra något vi inte vill? (Till exempel så kanske vi skulle få trafik genom att bli en illegal strömningssajt, men det kommer inte att hända.) Vi har, givetvis, saker på gång (om än långsamt). Anime.se ska inte vara bara ett forum för evigt, och vi har inga planer på att lägga ner våra försök att utvidga.

 

Nu verkar det som att animanga också lagt ned.

Detta var en överraskning för mig. (O_o)

 

 

 

Red.: Thai skriver att bloggen Ikikata har uppemot 500 unika besökare dagligen. Det tycker jag också är en intressant fingervisning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är aldrig lätt för nya medlemmar att ta sig in på ett etablerat forum. Ofta blir man utpekad för diverse grejer, sedan måste man vinna alla gamla rävars gunst för att bli omtyckt. Ett problem många forum lider av.

 

Har även vänner som sagt att de inte vill regristrera sig här då forumet enbart består av "elitister", "besservissar" och "vetare".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gravskopan: du har en bra poäng där.. det är rätt många forum som jag besöker som är så... rätt många medlemmar men få aktiva rävar.. som tyvärr bestämmer tonen på formet..

 

Och även om kan tycka Zmanga var trevligt många gånger så var tonen rätt oförlåtande många gånger.. Jag var väl inte helt oskyldig själv då jag var bland dom första medlemarna.. Men det kanske är nått att fundera över om inte Anime.se ska röna samma öde som Zmanga tillslut.. det är min övertygelse iaf.. att om inte nya medlemmar vill/vågar skriva pga tonen på forumet så är det dömt till att långsamt dö ut..

 

I och vissa trådar här så känner man igen sig rätt mkt från Zmanga.. kan iofs ha att göra med att vi som var med då(återigen känner man sig gammal) sitter och skriver här också...

 

Sceleris: lever Bison ens :happydrop: jag har ju ingen möjlighet att kontakta den mannen då Zmanga dött.. Det ärju också lite synd att mkt av matrialet som recensioner och artiklar försvann också.. runt 2007 eller när det nu var..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animeholic har väl inte försvunnit från nätet som Zmanga och Animanga, men forumet är minst lika dött som Animanga var mot slutet. Animecka lever och frodas däremot. Att animéintresset har minskat nämnvärt har jag svårt att tro, däremot kan dess aura av "fandom" ha minskat. Det hålls ju massor av större och mindre konvent, men på nätet märks det inte mycket. Dessutom är fandomen onödigt splittrad, så att ett och två fora går under är bara nyttigt, så länge användarna hittar till de större. Att det finns för många fora och för liten koll märks inte minst på att ett konvent kan hållas utan att ens hälften av Mangasverige får veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla svenska animeforum jag har varit på har sin lilla "klick" där alla har någolunda koll på varandra samt en relativt unifrom smak. Det blir lätt att diskussioner blir interna, då menar jag inte bara skämt utan också normer och "hur man ter sig", och som nykomling är det svårt att läsa sådant och det är i sin tur väldigt alienerade. När det kommer till små forum så gäller det bara att vara ihärdig, något många uppenbarligen inte är. Är nästan lite deprimerande att titta på alla som introducerat sig men inte gjort mer än så. Som att de 1) hitta hit via google 2) registrerade sig 3) såg forumet 4) flydde medan de hade livet i behåll.

 

Dessutom, till skillnad från stora "internationella" forum som MAL och ANN så infinner sig aldrig en känsla av anonymitet på forum som anime.se eller zmanga. Man kan inte försvinna bland mängden och allt man gör är väldigt synligt, särskilt med en så begränsad aktivitet som här där en tråd ligger kvar på forumets förstasida i +1 månad. Det finns också en massa annat som lockar svenskar bort från svenska forum i fördel för engelska och det är för att de ofta erbjuder något utöver ett forum. MAL har en databas samt möjligheten att lista de serier man sett och ANN har artiklar och nyheter med tillhörande diskussioner, detta utöver uppenbart större användarbaser.

 

Vad jag tror "animesverige" skulle behöva i form utav community är någon form utav en samlad allt-i-ett lösning. Kanske inte istället för men i alla fall utöver att det finns en sida med en seriös anime/manga databas, en annan sida med relevanta nyheter och ett dussin olika småforum. Jag har inget emot ett forum som enbart är just ett forum men det skulle vara otroligt skönt att slippa hoppa mellan sidor, det buggiga MAL skulle jag gärna lämna om liknande funktionalitet erbjöds på en trevlig svensk sajt.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...